Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Design Edition (2018)

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Design Edition (2018)

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid Design Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst62.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Niro voldoet aan mijn verwachtingen

  • 34.000 km

Ik heb de Kia Niro nu al een tijdje en vind het gewoon een fijne auto. Vooral de verwarmde stoelen en stuur zijn bijzonder prettig met het koude weer.

De auto voldoet aan mijn verwachtingen. Hij lijkt af en toe wat rumoerig, maar het ligt ook enorm aan het soort asfalt en de 18" velgen met plattere banden. Dit laatste maakt hem ook iets minder zuinig dan de versie met standaard banden.
Ik rijd de meeste kilometers op de snelweg, en maak graag gebruik van de cruise-control. Helaas werkt dit bij druk verkeer niet zo fijn.
De laatste tijd ben ik langzamer gaan rijden en blijf dan maar gewoon relaxt achter een vrachtwagen hangen. Ook omdat ik nieuwsgierig ben hoe laag ik het verbruik kan krijgen, en hoeveel tijd het scheelt.
Ik haal nog net geen 1 op 21, maar vind dit best netjes.
Het tijdverlies/besparing maakt niet echt veel uit buiten dat je minder gestressed in het verkeer zit. De buitentemperatuur blijft wel een grote factor voor het verbruik.

Het Android Auto werkt goed, al is de "legale" versie in Nederland niet beschikbaar. Er moet ook nog veel verbeterd worden aan de beschikbare android apps en de ondersteuning. Daar schort nog wel e.e.a. aan. Ik heb ondertussen ook gemerkt dat de lay-out van de verschillende apps veranderen als je deze b.v. éérst op de telefoon inschakelt en daarna aansluit, of andersom. Heel apart. Bovendien blijkt de navigatie problemen te hebben als de batterij van de telefoon op de spaarstand staat. Ik vraag me af of het niet makkelijker zou zijn om naar keuze een android of apple systeem in te bouwen. Kan je jou eigen apps en navigatie installeren. Ook omdat de standaard "Kia navigatie" enorm achterloopt, en de genoemde "vrijloop functie" werkt alleen samen met de Kia navigatie. Bij het licht afremmen voel ik vaker een schokje. Volgens mij is dat de dynamo die voelbaar mee-remt en de accu oplaad.

De LKAS rijbaan begeleiding werkt goed, al ben ik er nog niet over uit of ik het prettig vind. Ik rijd zelden midden op de rijbaan. Op de rechter rijbaan zit ik meer rechts, en de linkerbaan meer links. Dan heb je al snel het gevoel dat de auto tegen jou gevoel in stuurt.

Over de cruisecontrol heb ik al heel wat klachten gelezen, en ook ik heb gemerkt dat dit niet lekker soepel functioneert. Het "hervatten" van de ingestelde snelheid gaat niet zo soepel. Je kunt beter zelf versnellen en opnieuw inschakelen.

Andere minpunten zijn de "voet-parkeerrem" en het ontbreken van een gewone handrem, en dat de contactsleutel verwijderd kan worden als de auto niet in "P" staat.
Bovendien werken de achterlichten niet met "dagrijlicht".
Vroeger zag je soms mensen zonder licht, maar nu zeer vaak mensen met half-verlichte auto's die denken dat hun lichten aan staan.

Na 15000Km heb ik het eerste kleine euvel ontdekt. Mijn linker achterband verliest heel langzaam zijn spanning terwijl de andere banden mooi op druk blijven. Bij de onderhoudsbeurt is dat probleem opgelost, en sindsdien blijft alles mooi op druk.

Naderhand heb ik toch nog een "Kia connected module" in laten bouwen voor €200,- inclusief een volledig abonnement van één jaar. Op zich niet noodzakelijk, maar een leuk hebbedingetje. Nu vind ik het toch wel handig om terug te kunnen kijken hoelang ik over een bepaalde route doe op bepaalde tijdstippen, en of ik de auto wel afgesloten heb.

Al met al toch een fijne zuinige auto, en kan ik prima leven met die minpuntjes.

Afscheid Niro

  • 62.000 km

Vandaag na 3 jaar private lease afscheid genomen van de Niro.
Aangezien ik nu geen langere afstanden meer hoef te rijden heb ik besloten om een goedkopere 2e hands auto te nemen.

De Niro heeft het 3 jaar lang prima gedaan, en was redelijk zuinig.
Wel is de airco een keer hartje zomer stuk gegaan wat minder leuk was.
Verder heb ik een keer een moment gehad dat de koppeling leek door te slippen bij koud weer. De garage kon niets vinden, en het is daarna niet meer gebeurt.

Dag Kia Niro.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.