Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Connect Edition (2018)

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Connect Edition (2018)

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid Connect Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst9.249 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kia Niro Travel Edition Dynamic Line januari 2018

  • 5.106 km

Update 2 juni 2018
Met de Kia Niro met de caravan naar een camping bij het Dwingelerveld in Dwingelo geweest. Als caravantrekker voor mijn Homecar van 1100 kg op de vlakke weg doet hij het prima. Het verbruik is was circa 1 liter op 9,6 km. Tot op heden bevalt de Kia Niro prima. Het verbruik is circa 1 liter op 20 km. Dat is heel anders dan de 1 op 11 met mijn Scenic.

19 januari 2018
Op 19 januari 2018 een nieuwe Kia Niro Travel Edition Dynamic Line (afneembare trekhaak, metallic lak, connected service en lichtmetalen velgen, kleur Silky Silver) opgehaald bij Havik in Assen. Na circa 30 jaar Renault te hebben gereden o.a. scenic1, 2 en 3 overgestapt naar de Kia Niro. Tot op heden is de overstap goed bevallen.

Waarom Kia Niro
Hoe kom je nu tot deze keuze? In het voorjaar 2017 kwam ik de Kia Niro tegen in een (oude) editie van Autoweek. Toen was mijn interesse gewekt. Een auto met een wat hogere instap, niet zo hoog als de Scenic, een treklast van max. 1300 kg, een hybride aandrijving met een laag benzine verbruik en 7 jaar garantie. In mijn Scenic 3 haalde ik een verbruik van 1 op 11.
In de zomervakantie van 2017 kwamen we (mijn vrouw en ik) toevallig langs een Kia-dealer en de auto eens goed bekeken. Wat mij toen al opviel was de bouwkwaliteit en de afwerking. Deuren die als een kluisdeur dichtvallen. Helaas was een proefrit niet mogelijk maar het zaadje was al geplant. Het najaar benut om reviews te lezen en testen op Youtube te bekijken. De auto kwam overal goed uit de bus. In de kerstvakantie bij diverse Kia-dealers in de buurt van Raalte op bezoek geweest en proef gereden en we waren al snel om.
Waarom geen Renault meer ? Gereden in de nieuwe Scenic. Viel na 5 minuten al af. Zere knie van rand van display. Kadjar te groot, Captur te klein en allemaal niet hybride.

Shoppen
Het loont de moeite om bij de diverse dealers online taxatierapporten op te vragen om een indruk te krijgen wat je oude auto opbrengt en wat je uiteindelijk moet toebetalen. De prijsverschillen in de taxaties maar ook aan de onderhandelingstafels bij de dealers waren groot. Wat mij wel opviel dat de online taxatie van de betreffende dealer wel heel dicht bij de uiteindelijke aanbieding lag. Dit gold voor de Kia dealers maar ook voor de andere dealers. Uiteindelijk had Havik in Assen de beste aanbieding en de snelste levertijd (2 weken).

Ervaring na 700 km
Inmiddels 700 km gereden en in de Kia staat de verbruiksteller op 1 op 18. De gereden kilometers zijn hoofdzakelijk bebouwde kom en 80 kilometer wegen en in de winter. Als de temperatuur stijgt is de verwachting dat het verbruik nog verder afneemt. Wij zijn nog steeds erg tevreden over de Kia Niro. De auto rijdt lekker, is redelijk stil en de automatische versnelling is een verademing. De automatische versnelling vergt wel enige gewenning maar als je er aan gewend bent wil je niet meer anders. De stoelen zitten goed en er is voldoende been en hoofdruimte achterin. Met mijn lengte van 1,83 m kan mijn zoon van 1,90 m ruim achter mij zitten.
Klein minpuntje is een krakend geluid van de remmen die gaan slepen als je de rem niet goed intrapt. De auto gaat door de automatische versnelling langzaam zijden als je de rem vrijgeeft. Ik weet niet of dit nieuwigheid is. Oplossing gewoon de rem goed intrappen.
Ondanks bovenstaand minpuntje ga je met plezier rijden in de Kia Niro zeker als je met een schuin oog naar het verbruik kijkt.
De handsfree communicatie met de mobiele telefoon via bluetooth werkt prima. Dit geldt ook voor Android Auto. Met jouw stem kun je de navigatie starten en de bestemming inspreken. Ook kun je met je stem een telefoongesprek starten. Met de Kia-app en connected service kun je op de telefoon en pc de rittenhistorie bijhouden en kijken waar je overal geweest bent. Let op, jouw partner kan dat ook. Ook krijg je bericht als de auto niet afgesloten is en kun je op Google maps zien waar je de auto hebt achtergelaten.

Wij hebben bewust voor een lichte kleur (Silky Silver) gekozen omdat de zwarte accenten zoals de randen langs de spatborden, de luchtinlaten in voorbumper en de spoiler op het dak beter tot hun recht komen.

Wat bij de Kia Niro ontbreekt zijn de opbergvakken onder de stoelen en in de vloer waar Renault in uitblinkt. Is dit erg ? Voor ons niet. Bij het uitruimen van de Scenic kwam bijna 6 jaar autoleven te voorschijn in de vorm van kleurplaten, kinderboeken, dvd's, EHBO-dozen en nog veel meer. Het is net als in huis. Heb je veel ruimte dan bewaar je ook veel. In de kofferbak onder het deksel boven het reservewiel is voldoende ruimte om spullen op te bergen. De achterbank kun je in een oogwenk neerklappen en je hebt dan een vlakke laadvloer.

De kaarten van de navigatie lopen helaas wat achter. Zo staat de tunnel bij Nijverdal er nog niet op. Volgens de dealer komt er elk jaar medio mei een update. Als ik dan langskom wordt deze geïnstalleerd. Met Android auto kun je ook via Google maps navigeren en is het geen probleem.

Kortom, nog geen moment spijt gehad van de aankoop van de Kia Niro.

In het voorjaar kijken hoe de auto als caravantrekker bevalt met onze Homecar caravan van 1000 kg.

Update 3 weken rijden met caravan

  • 9.249 km

De afgelopen 3,5 weken met de Kia Niro en de caravan (Homecar van 1100 kg) op pad geweest. Het rijden met de caravan kan de Niro goed aan. De route ging van Raalte naar Hamelen, Seeburg, Bonn (Siebengebirge), Coo Belgie (Ardennen) en via Luik weer terug naar Raalte. Ik heb alleen met de automaat gereden. De motor heeft voldoende power om de combinatie over alle hellingen te trekken. Bij het afdalen heb ik de cruise-control 10 km onder de toegestane snelheid gezet en hij blijft keurig op de 85 km hangen waarbij de accu goed wordt opgeladen. Het verbruik met caravan is mij 100 procent meegevallen. Ik heb over circa 1500 km een gemiddelde van 1 liter op 13,5 km genoteerd. Ik dacht eerst dat ik de km-standen verkeerd had genoteerd maar dit was niet het geval. Ik heb de combinatie als zeer stabiel ervaren.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum