Kia Niro 1.6 GDi Hybrid BusinessLine (2016)

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid BusinessLine (2016)

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid BusinessLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst16.500 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

zalige auto.. eerste indruk.

  • 2.300 km

De ervaring van je nieuwe auto zal altijd afhankelijk zijn van wat je daarvoor reed...
Na diverse eerdere auto's heb ik 13 jaar gereden in het eerste type Honda CRV, omdat die wel erg duur werd in brandstof overgeschakeld naar VW polo blue motion: prima auto, zuinig maar werd na 5 jaar toch wel een beetje klein.

Kijk.. dán is zo een Niro wel een upgrade! Wat voel ik me verwend! Ik wilde graag een wat grotere auto zonder de hoofdprijs aan brandstof te gaan betalen. Mijn aandacht werd getrokken door de Niro en dacht te gaan voor de "first edition"

Omdat ik graag daar het autonome remsysteem bij wilde bestellen stelde de verkoper bij Van Mossel KIA in Hengelo voor een offerte te maken voor de "business edition"..( was nog voorraadmodel in mijn gewenste kleur) : Nou.. daar hoefde ik niet lang over na te denken: met een set winterwielen en afneembare trekhaak voor heel mooie prijs!

Half december hebben we de auto afgehaald en vanaf het eerste moment helemaal verknocht: dezelfde degelijke "feel" als bij de VW, onder de indruk van alle voorzieningen
waarbij de veiligheids voorzieningen het meest imponeren.
De auto is werkelijk schitterend afgewerkt en doet zeer vertrouwenwekkend aan.

Het rijden: Mij viel het eerst de heerlijk relaxte rijgevoel op, de automaat, het als een tram elektrisch wegrijden, comfortabele vering met voldoende gevoel, de rust in de auto ( het meest hoor je je handen over het leren stuur glijden), het overschakelen van elektrisch naar de benzine motor merk je eigenlijk niet.

Natuurlijk koop je deze auto niet om er de stenen mee uit de straat te trekken maar na de inrijperiode van 1000 km wilde ik het toch wel eens uitproberen en duwde bij het oprijden van de snelweg het gas eens door het zwaardere eindpunt: na een seconde nadenken van de automaat gebeurde er iets wat ik van de polo bepaald niet kende... whow!!! Een beste duw in de rug :-).

Als ik dan tóch nog een puntje van kritiek mag geven.. de kaartversie van de navigatie loopt wel een paar jaar achter, als het goed is wordt dat bij de eerste update gecorrigeerd.. En als dan gelijk "apple carplay" bij-geinstalleerd wordt dan kan ik gewoon weer de online navigatie gebruiken. Voorlopig een heel goed gevoel bij deze auto waarbij ook de 7 jaar garantie een gevoel geven van vertrouwen maar ook dat de leverancier dat aandurft... dan hebben ook zij wel vertrouwen in hun product.

steenslag

  • 12.000 km

Toch even weer een vermeldenswaardige informatie: rijdend op de A1 knalt er wat op mijn voorruit; een dikke buts precies midden in mijn gezichtsveld. Afspraak gemaakt bij Carglass ( op verzoek van de verzekering) . Vanwege de grootte en de plaats van de schade wordt aangeboden en beslist om de schade eerst met hars te repareren en wanneer niet tevreden mag alsnog (binnen 14 dagen) een nieuwe ruit geplaatst worden tegen betaling van een eigen risico van rond de €70,-

Het viel niet mee want na reparatie stoorde de schade nog duidelijk en gaf ik opdracht om alsnog de ruit te vervangen.

Ruim een week later kreeg kreeg van Carglass een mail dat ze geen mogelijkheid konden vinden om na plaatsing van de nieuwe ruit de camera uit te lezen en af te stellen en dat ze dus de vervanging niet konden uitvoeren..

Nu mag dus mijn eigen dealer (van Mossel Hengelo) alsnog de ruit vervangen. Met als gevolg de volle mep van mijn eigen risico... Jammer Carglass..

Verder wil ik nog even kwijt dat de auto mij nog steeds prima bevalt; heerlijk zuinig (1:21 ltr/km) bij normaal rijden. En een super comfortabele auto!

ik snap het niet altijd...

  • 16.500 km

Als ik professionele testen of reviews lees of kijk, dan lopen die vaak niet paralel met mijn gebruikservaring: ik zie bij de autotest van autoweek (22 2017) een test verbruik van van 1:15,7... Dát is mij echt nog nooit gelukt. Mijn verbruik ligt eerder gemiddeld bij zo'n 1:21. Afhankelijk of je provinciale weg rijdt of snelweg, een stevig verschil. Maar zelfs op de snelweg met ons landelijk maximum is het me nooit gelukt om onder de 1:18km/l te komen. Afgelopen zomer op vakantie in Engeland met 4 personen aan boord, bochtige weggetjes en heuvel op- en af, 1:22km/l (!) Wat nooit genoemd wordt is het verschil van de keuze die je zelf maakt met de wielen: of je de 17" wielen, of de 18" dat maakt een groot verschil in verbruik.
Hoewel de Toyota C-HR nog al wat mitsen en maren heeft in de test t.o.v. de Niro, met lastiger achter- instap, minder ruimtegevoel en onrustiger aandrijflijn en tóch veel duurder, komt deze verdacht vaak terug in de aandacht in autoweek. Soms denk ik dat er andere krachten aan ten grondslag liggen als puur objectief journalistieke... Maar dat mag je natuurlijk niet denken.. Het maakt eigenlijk ook niet uit want ik geniet gewoon van deze heerlijk relaxed rijdende auto die mij én mijn passagiers comfortabel en goedkoop van A naar B brengt. Wel jammer dat deze auto naar mijn idee hiermee ondergewaardeerd wordt. https://www.dropbox.com/s/n68iwh9tnoz3t4u/IMG_1067.jpg?dl=0

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.