Kia Niro 1.6 GDi PHEV Launch Edition (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi PHEV Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 54.474 km |
Eerste indrukken
- 3.098 km
Na ontslag de auto van de zaak verruild voor een eigen auto. De nieuwe auto moet beschikken over elektrisch verstelbare stoelen met geheugen en redelijk zuinig zijn. Uit onderzoek bleek dat de Kia Niro Hybrid aan de gestelde eisen voldeed. Mijn vriendin kan er ook goed mee overweg. Auto besteld in augustus met levering in december. Dat is uiteindelijk eind januari geworden.
De auto is makkelijk te bedienen. Wel de automatische snelheidsaanpassing op de snelweg uitgezet. Ik reed 100 km ingesteld op de cruisecontrole. Na 6:00 uur in de morgen is dat de toegestane snelheid. De auto versnelde naar 120 km per uur. Niet de bedoeling. Voor het uitzetten even het instructieboekje geraadpleegd. Er zit genoeg in het multimediasysteem.
De auto rijdt soepel, het hybride systeem is geweldig in de file en in de bebouwde kom. Op de snelweg ligt het verbruik wat hoger als verwacht, maar met iets onder de 5 liter per 100 km is het nog te overzien. Er komt iets meer geluid van de banden binnen, maar de rest is dan ook redelijk stil. Gemiddeld rijd ik 1.000 km per week. We gaan zien hoe de auto zich houdt.
Jaar verder
- 54.474 km
Ik rijd alweer een jaar in de KIA Niro HEV. Ik heb een HEV en niet een PHEV zoals Autoweek aangeeft. Het afgelopen jaar heb ik ruim 54.000 km met de auto gereden. Onderhoud volgens het boekje. Geen bijzonderheden.
De auto rijdt prima. In de zomer een aangenaam laag verbruik. Van kou en wind houdt de auto niet. Het verbruik loopt dan aardig op. Per saldo gemiddeld 4,4 liter per 100 km of te wel 1 liter op elke 22,7 km. Ik houd het verbruik bij op Autoweek. Het is ook het verbruik welke de boordcomputer aangeeft.
Ik heb ruim 800 uur in de auto doorgebracht. De gemiddelde snelheid is niet hoog. Dit door de files waar ik iedere werkdag in sta. Den Haag is geen goede plek om te werken als het gaat om doorrijden. Niet voor niets de traagste stad van Nederland. De stoel zit goed dankzij de elektrische verstelmogelijkheden. De leuning en zitting zijn voor mij te kort, maar het is goed te doen.
De auto heeft wel een paar onhebbelijkheden waar ik minder blij van word. In de Eco stand kan je met flippers achter het sturen remmen. Dit gaat prima. Alleen als de batterij geheel opgeladen is stopt dat in eens. Knap vervelend als je een berg afrijdt en de auto gaat opeens versnellen. Ook werkt dit systeem niet als het beneden het vriespunt is. De auto beschikt alleen over Dynamic Cruise Control. Dit werkt prima, behalve als het sneeuwt. Zodra een laagje sneeuw op de radar zit stopt het systeem. Niet zo plezierig als je nog 2 uur door moet. Gelukkig sneeuwt het niet veel in Nederland.
Conclusie naar een jaar rijden prima auto voor vervoer van A naar B. Verwacht geen sportieve prestaties of rijgedrag, wel betrouwbaar en redelijk zuinig rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine Clima | Cruise | Navi | Camera
- 2024
- 30.509 km

Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicLine Edition Plug-in | Stoel&Stuurverw. | Pdc rondom | Navi | Camera
- 2023
- 22.931 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicPlusLine Trekhaak | Sunroof | NW geleverd & Onderhouden !
- 2022
- 27.356 km