Kia Niro 1.6 GDi PHEV Launch Edition (2023)

autoreview

Kia Niro
Kia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEVKia Niro PHEV

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi PHEV Launch Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst54.474 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 3.098 km

Na ontslag de auto van de zaak verruild voor een eigen auto. De nieuwe auto moet beschikken over elektrisch verstelbare stoelen met geheugen en redelijk zuinig zijn. Uit onderzoek bleek dat de Kia Niro Hybrid aan de gestelde eisen voldeed. Mijn vriendin kan er ook goed mee overweg. Auto besteld in augustus met levering in december. Dat is uiteindelijk eind januari geworden.

De auto is makkelijk te bedienen. Wel de automatische snelheidsaanpassing op de snelweg uitgezet. Ik reed 100 km ingesteld op de cruisecontrole. Na 6:00 uur in de morgen is dat de toegestane snelheid. De auto versnelde naar 120 km per uur. Niet de bedoeling. Voor het uitzetten even het instructieboekje geraadpleegd. Er zit genoeg in het multimediasysteem.

De auto rijdt soepel, het hybride systeem is geweldig in de file en in de bebouwde kom. Op de snelweg ligt het verbruik wat hoger als verwacht, maar met iets onder de 5 liter per 100 km is het nog te overzien. Er komt iets meer geluid van de banden binnen, maar de rest is dan ook redelijk stil. Gemiddeld rijd ik 1.000 km per week. We gaan zien hoe de auto zich houdt.

Jaar verder

  • 54.474 km

Ik rijd alweer een jaar in de KIA Niro HEV. Ik heb een HEV en niet een PHEV zoals Autoweek aangeeft. Het afgelopen jaar heb ik ruim 54.000 km met de auto gereden. Onderhoud volgens het boekje. Geen bijzonderheden.

De auto rijdt prima. In de zomer een aangenaam laag verbruik. Van kou en wind houdt de auto niet. Het verbruik loopt dan aardig op. Per saldo gemiddeld 4,4 liter per 100 km of te wel 1 liter op elke 22,7 km. Ik houd het verbruik bij op Autoweek. Het is ook het verbruik welke de boordcomputer aangeeft.

Ik heb ruim 800 uur in de auto doorgebracht. De gemiddelde snelheid is niet hoog. Dit door de files waar ik iedere werkdag in sta. Den Haag is geen goede plek om te werken als het gaat om doorrijden. Niet voor niets de traagste stad van Nederland. De stoel zit goed dankzij de elektrische verstelmogelijkheden. De leuning en zitting zijn voor mij te kort, maar het is goed te doen.

De auto heeft wel een paar onhebbelijkheden waar ik minder blij van word. In de Eco stand kan je met flippers achter het sturen remmen. Dit gaat prima. Alleen als de batterij geheel opgeladen is stopt dat in eens. Knap vervelend als je een berg afrijdt en de auto gaat opeens versnellen. Ook werkt dit systeem niet als het beneden het vriespunt is. De auto beschikt alleen over Dynamic Cruise Control. Dit werkt prima, behalve als het sneeuwt. Zodra een laagje sneeuw op de radar zit stopt het systeem. Niet zo plezierig als je nog 2 uur door moet. Gelukkig sneeuwt het niet veel in Nederland.

Conclusie naar een jaar rijden prima auto voor vervoer van A naar B. Verwacht geen sportieve prestaties of rijgedrag, wel betrouwbaar en redelijk zuinig rijden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.