AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2024) #2

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2024)

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 57%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lekker trekpaard

  • 12.000 km

Na vijftien maanden wachten werd onze Niro geleverd. De laatste maanden waren spannend omdat met een specificatiewijziging t.b.v. een iets lagere uitstoot het maximum aanhangergewicht van 1300kg naar 1000kg werd gereduceerd. Bij ons ging het nog net goed. In Korea heeft men kennelijk geen idee van Hollanders die met een witte doos achter de onder caravanners populaire Niro op vakantie gaan.

Wij reisden met onze Biod 420, beladen ongeveer 1200kg, naar de Provence. Een PHEV met een caravan noopt tot oplettendheid. De auto start altijd in de elektrische modus (EV). Wil je de accu sparen dan moet er na iedere stop aan gedacht worden over te schakelen naar de hybride modus (HEV). Rijdend in de sportmudus wordt de accu wat beter bijgeladen, vooral als er handmatig naar een lagere versnelling wordt teruggschakeld. Helaas schakelt de automaat vaak snel weer op.

Met onze extreem gestroomlijnde Biod is het op weg van Luik naar Luxemburg makkelijk om de accu half vol te houden. Op de Route du Soleil van Lyon naar het zuiden is dit lastiger. Op de vaak vlakke weg maakt de automaat het handmatig terugschakelen meestal snel ongedaan. Evengoed is er altijd voldoende elektrische energie voorhanden om vlot de weg op te rijden of een vrachtauto in te halen.

Hoe het is om met de combinatie bijvoorbeeld de Simplonpas te beklimmen weet ik niet. Wel weet ik uit ervaring met auto's met een bescheiden vermogen dat het ook zonder elektrische ondersteuning mogelijk moet zijn.
Een aardige ervaring hadden we, zonder caravan, op de Mont-Ventoux. Bovenop de 1920 meter hoge berg daalden we met een lege accu af naar Malauscène. Beneden aangekomen was er weer een saldo van 40km op het dashboard te lezen.

Qua rijeigenschappen is de Niro dik in orde. De caravan volgt de anderhalve ton wegende trekker zeer gewillig, mede doordat een flinke kogeldruk (max. 100kg) is toegestaan. Wij houden het op zo'n 75kg. In een afdaling is zelden het rempedaal nodig. In de EV-en HEV-modus kan de snelheid altijd voldoende beperkt worden door regeneratief remmen. De accu wordt dan zienderogen bijgeladen.

De rijhulpen waarvan de Dynamic-Plus-Line uitvoering is voorzien worden slechts gedeeltelijk uitgeschakeld als er iets aan de haak hangt. Vooral de cruise control die de auto automatisch afstand laat houden is op de snelweg comfortabel.

En dan het verbruik: Onze vorige auto, een Peugeot 2008 met een 1200cc driecilinder van 110pk, deed met de Biod 13 tot 14 km met een liter. De 250kg zwaardere Niro PHEV deed minimaal 15km met een liter benzine, terwijl er onderweg geen laadpalen zijn bezocht. Netjes dus!

O ja, nu het wat wintert is stoel- en stuurverwarming echt lekker. Het schuif- kanteldak draagt 's-zomers flink bij aan een prettige reiservaring.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Ron Wiegers
Ron Wiegers
  • 0
U schrijft dat met regeneratief remmen de snelheid behoorlijk in toom gehouden kan worden tijdens een afdaling. Ik heb een HEV, maar krijg dan al gauw de melding dat de accu vol is en dan is regeneratief remmen niet meer mogelijk. Dan worden de fysieke remmen gebruikt en aangezien de motor niet echt veel afremcompressie heeft, staat je voet toch best veel op het rempedaal. Het is tot nu toe op onze vakanties in Duitsland en Luxemburg altijd goed gegaan, maar ik zou ietwat huiverig op langere en/of steilere afdalingen zijn, want worden de remmen dan niet (te) heet?
Wat kunt u hierover zeggen?
Gewijzigd door auteur
gast 6414110
gast 6414110
  • 0
Dit is natuurlijk bij elke automaat een probleem. Gewoon handmatig terugschakelen en steeds kort en krachtig bijremmen. En vooral geen haast hebben.
Wij hebben met de combinatie afdalingen in Noorwegen gehad, waar we eenmaal beneden vooral even de remmen van de caravan moesten koelen. De auto had nergens last van.
Erichendri
Erichendri
  • 0
De hev heeft een veel kleinere accu dan de phev, minder als 2kw tegenover ik meen 12kw.
Verder heeft de uitstoot niks met het trekgewicht te maken.
Niet iedere niro wordt tenslotte een trekker.
Enige wat enigzins invloed heeft op de uitstoot zijn af fabriek accessoires zoals een trekhaak of grotere wielen.
JohandeBoer
JohandeBoer
  • 1
Lagere uitstoot kan ook bv door een kleiner koelcircuit of radiator, scheelt ietsiepietsie maar scheelt heel veel aan max treklast...
gast 4656006
gast 4656006
  • 0
1 op 13 14 met 1200 kg caravan haalt geen auto. Caravan rijders zijn altijd optimistisch. Ik zie ze onderweg alleen maar tanken. 1200 cc toen en trekken gaat zuipen. die blokjes zijn daar niet voor.
gast 6414110
gast 6414110
  • 0
Mijn Niro PHEV uit 2018 doet met een 1300 kg caravan over de lange stukken 1 op 10, of 10 liter/100 km. Maar goed, dat is geen extreem gestroomlijnde caravan en met vier personen en bagage zit de combinatie dan ook tegen het maximale treingewicht van 3300 kg.
De accu volhouden lukt dan wel, maar dan moet je in de sportstand 90 (op GPS) rijden, waarbij je afwisselend in zijn 4 (om te laden) en zijn 5 (om weer te ontladen) rijdt. Zet je de CC op 100 (op het display, dus 96 GPS) dan loopt de accu zelfs in zijn 4 langzaam leeg.
Als je de auto in de automatische stand laat staan is de accu sowieso na 20km leeg, want dan rijdt de combinatie continu in zijn 6.
Het is heel jammer dat het trekgewicht terug gegaan is naar 1000 kg. Dat maakt dat de volgende auto zeker geen Niro meer kan zijn.
Guido Antw
Guido Antw
  • 0
Hallo HansP, sinds 2021 (corona) rij ik jaarlijks in juni en september naar Zwitserland op vakantie (zonder aanhanger). Op zijn best is een PHEV in de bergen, bvb de Fluëla-pass tussen Davos (CH) en Susch (Zernez), een rit van 26km met een stijging van 823m en 956m daling. En tijdens die afdaling van 956m op 13km krijg ik meestal het bericht dat Regeneratie niet meer mogelijk is, dit alhoewel de batterij nog minder dan 80% aangeeft. Heb jij dat ook al gehad?
Verbruik Davos – Davos over 132km en 2 keer Fluëlapass (met zelfde % batterij in Davos) bereken ik een verbruik van 4.54 LphKm of 22 kmpL. De mediaan waarden van die trips huis – huis: 1838Km en 76,8L voor 4,3LphKm of 23,2KmpL (na aftrek 58 Km elektrisch).
F 4590322
F 4590322
  • 0
Ik zal maar eens op je kenteken registratie kijken (Lk Tr Prd), trekgewicht is nog steeds 1300 kg voor een geremde combinatie voor de nieuwe NIRO PHEV. Die van mij is van mei 2024!