Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2021) #2

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2021)

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst21.800 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De kop is er af

  • 160 km

Afgelopen vrijdag heb ik de nieuwe Kia Niro PHEV op kunnen halen bij de dealer. Meteen die dag de auto meegenomen voor een weekend weg.

De auto wel meegekregen met een volle tank maar helaas niet met een volle accu. Dat drukte de pret iets en ik had helaas niet de tijd thuis om de accu vol te laden.

Eerste indruk na de eerste rit. Het voelt als een rijdende smartphone. Het 10.2" infotainmentsysteem werkt geweldig. Het digitale instrumentcluster ziet er compleet uit maar is tegelijkertijd toch rustig.

De auto rijd geweldig, en is een totale andere rijervaring dan de Kia Rio die ik hier voor had. Je kan duidelijk merken dat de Niro een klasse hoger is.

Op de heenweg naar de bestemming, met alleen de hybride systemen, het voor elkaar gekregen om 4,7l/100km te rijden. Dat vond ik niet eens zo heel verkeerd.

Op de terugweg met een 3/4e volle accu gereden en het gehaald met 2,0l/100km. Er zat nog wat range in de accu dus het had nog zuiniger gekund met een volle accu en beter anticiperen.

De eerste keer laden met de grannycharger op 230V ging niet helemaal goed. Bij 73% stopte de lader er mee. Ik weet nog niet waarom. Met de dealer afgesproken om het de komende weken nog een paar keer te proberen om te kijken of de storing zich nogmaals voor doet.

Laden aan een reguliere laadpaal werkte gisteren wel vlekkeloos.

Verder is de Kia UVO app een uitkomst. Bij storingen met het laden krijg je meteen status updates naar je telefoon doorgestuurd. Overigens ook als het laden succesvol is geweest.

Verder heb ik nog te weinig gereden met de auto om inhoudelijk wat te zeggen over hoe het rijd over langere tijd en hoe zuinig de auto nu echt is.

Binnenkort meer.

Week 1

  • 596 km

Inmiddels diverse ritten met de auto gemaakt. Een paar korte ritjes, volledig elektrisch, een langere rit van ongeveer 80km enkele reis en 1x woon/werk ( 110km enkele reis ). Voor aanvang van alle ritten de accu volledig kunnen opladen.

Het totale, gemiddelde, verbruik is 2.5 liter op 100 kilometer. ( 1 op 40 dus ). Dat moet denk ik nog zuiniger kunnen. De langere woon/werk rit was gemiddeld 2.4 liter op 100 kilometer.

Binnenkort meer

De kop is er af

  • 6.000 km

Intussen een kleine 6000 kilometer verder sinds de aanschaf van de auto, jammer genoeg minder kilometers kunnen maken vanwege COVID-19 dan ik had gehoopt.

Indruk van de auto: fantastisch met een paar kleine minpuntjes.

Range met de accu alleen ligt rond de 50 a 55 kilometer. Dit is enorm afhankelijk van de snelheid waarmee je rijd. Tot 100km/u is 50km prima te doen, zodra je 130km/u mag op de snelweg zakt de range heel snel naar maximaal 30km voordat de benzinemotor mee gaat werken.

Verbruik elektrisch komt bij mij uit op zo'n 160-165Wh/km, wat voor zo'n grote en zware auto denk ik best goed is.

Verbruik puur hybride, dus accu leeg en dan rijden, ligt ergens rond de 4 a 4,5l/100km, wat ik wederom niet slecht vind. Hierbij wel een voetnoot dat dit hoofdzakelijk tot en met 100km/u overdag is geweest. De ritten in de nacht met 130km/u op de snelweg gaat eerder richting de 6 a 6,5l/100km. Wederom maakt dus hier de maximale snelheid enorm uit.

Minpunten:

laden:

Wil je echt goed gebruik maken van deze auto dan moet de accu altijd vol zijn. Dat betekent dus op zowel de heen-, als de terugweg altijd moeten laden. Dat is met mooi weer niet erg, maar ik heb ook al een paar keer de auto moeten laden met stromende regen.

En wat denk ik wel herkenbaar is voor velen; Laadpalen doen het niet altijd de eerste keer.

2. Overgang elektrisch/hybride

Alleen elektrisch rijd fantastisch, alleen de benzinemotor rijd ook prima. Maar de overgang daar tussen is soms vaag of rauw te noemen. Bijvoorbeeld met inhalen met 80km/u en extra snelheid willen maken, dus gas bij geven. Dan duurt het soms 1 a 2 seconden voordat de auto door heeft dat je meer vermogen nodig hebt, de ICE gaat aan en ineens naar 5000 toeren of meer. Niet fijn!

3. Adaptive cruisecontrol

Die wil nog wel eens een tegenligger aanzien voor een auto die voor je rijd, als de auto dan ineens op een provinciale weg spontaan begint met wat lijkt op een noodstop is dat best eng, ook voor achterliggers. Dit gebeurd mij zeker 1 of 2x per maand.

Verder geldt dit ook als een auto voor je wil afslaan, de auto ziet dit, reageert maar reageert soms nogal overdreven waardoor je, met 20meter ruimte, toch bijna stil staat.

4. Navigatie via het menu.

Dat werkt zo omslachtig. Je moet het hele adres invoeren en dan nog vind hij het adres soms niet. Via de spraak-assistent werkt dit overigens een stuk beter.

Het laatste weekend!

  • 21.800 km

Na bijna 11 maanden in de auto te hebben gereden ga ik hem aanstaande maandag omruilen voor zijn elektrische zusje. Ik ben te behoudend geweest wat betreft het kunnen laden van de auto.

Wat betreft de Niro PHEV de afgelopen 15000km. In 1 woord samengevat: aangenaam.

De auto rijd fantastisch, elektrisch helemaal. Laden gaat eenvoudig en met laden haal ik 1:40 tot zelfs 1:65 aan toe, gemeten over een gehele maand (2600km die maand ).

Het enige nadeel is de kleine accu en wil je dus zo zuinig rijden moet je overal laden. Omdat er ook een benzinetank in zit heb ik nog nooit laadstress gehad.

Voor iedereen die twijfelt aan elektrisch rijden maar toch zuinig wil zijn is de PHEV wat dat betreft de perfecte auto.

Volgende update gaat dus over het 100% elektrische zusje die ik maandag op ga halen :-)

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Kia
Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (5D/6A)
€ 509
 
Leaseplan
Kia e-Niro 64.8kWh DynamicLine (5D/CVT)
€ 674
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens