Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicLine (2021)

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicLine (2021)

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi PHEV DynamicLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf16.000 km
KM-stand laatst74.409 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niro PHEV 2021

  • 16.350 km

De 1e week zit er op, kleine 400km gereden waarvan 250 EV en de rest benzine/HEV...55km EV is goed haalbaar ondanks dat de airco altijd aanstond..Auto is stil, comfortabel en zuinig, al had het bandengeluid iets beter geïsoleerd mogen zijn..Na 1 week natuurlijk weinig zinnigs van te zeggen, maar binnenkort 2 weken Frankrijk en dan kunnen we zien wat het verbruik doet..over een maand weer een update

Niro PHEV 2021 5000km

  • 21.000 km

De auto nu bijna 2 maanden in bezit en inmiddels zelf bijna 5000km mee gereden ( Nu 21.000km)
Van die 5000km bestaat 3500km uit "vakantie" kilometers en de rest Rundumhausen
Het verbruik met een afgeladen auto incl 600ltr dakkoffer was op de lange afstand 1150km enkele reis, dus zonder bijladen keurig met 1:19, over de hele vakantie, dus incl. dagelijks 55km elektrisch laden, op 1:24
50 tot 60km volledig elektrisch is makkelijk haalbaar (8KW laden). afhankelijk van je stroomcontract is dit erg goedkoop rijden. Wij betalen "niets" als we via de zonnepanelen laden en €1,55 bij 8KW laden via het net.
Bij lokaal verbruik, woon-werk, boodschappen, uitjes is er bijna geen brandstofverbruik daar 80% volledig elektrisch wordt gereden. 5 a 10ltr op DUIZEND km is makkelijk haalbaar. Het enige dat op dit soort ritten, in deze periode, brandstof verbruikt is de kachel want de verwarming werkt via de brandstofmotor.
De auto bevalt tot nu toe uitstekend, zit degelijk in elkaar, voelt mooi uitgebalanceerd aan, zit goed ( ook op 1100km op een dag geen pijntjes), is aangenaam stil, ook op hogere snelheid, stuurt strak, korte draaicirkel ( of had de V70 een extreem grote).
Verder zijn alle, actieve, hulpjes zoals automatisch dimmende binnenspiegel, automatisch groot licht, adaptieve CC, rijbaan assistentie erg prettig en instelbaar qua gevoeligheid
Er is 1 ding dat negatief opvalt en dat is de krasgevoeligheid vd blanke lak icm het donkerblauw vd auto....Binnenkort de auto voorzien van glasscoating of keramische coating om dit smetje de wereld uit te helpen

Niro PHEV 2021 10.000

  • 10.000 km

Weer een update na de 1e 5000km
Inmiddels 10.000km gereden en de auto bevalt nog steeds uitstekend, geen enkele fout of storing en het verbruik is, mede door veel woon-werkverkeer flink gedaald, afgelopen maand werd over 1100km zelfs 1:100 gerealiseerd.
De HB3 Halogeen koplampen vervangen door HB3 LED koplampen ( niet de goedkoopste, wel met keurmerk)...De investering van €120,- meer dan waard.
Gemiddeld, zelfs met temperaturen van rond het vriespunt, is 50km vrij eenvoudig haalbaar met 8KW en het benzine verbruik schommelt tussen 1:22 en 1:24 bij gewoon, netjes, Nederlands snelweg gebruik
Over 5.000km weer een update, tenzij er bijzonderheden zijn

Niro PHEV 2021 15.000km( door ons)

  • 30.445 km

Nagenoeg 15.000km aangetikt, dus de auto voor een beurt weggebracht.
Kosten voor deze, 30.000km, beurt, vielen mee.. €300,- ( off dealer)
Verbruik schommelde de afgelopen 5000km rond de 1:100 en 15kw stroom per 100km
Geen storingen, meldingen ed...Gewoon een bijzonder prettige auto.
Enige puntje van "kritiek" is dat waarschuwingspiepjes na elke start uitgezet moeten worden( 3 knopjes)

Niro PHEV 2021 20,000km( door ons) 01-08-2023 - 36

  • 36.250 km

Zoals verwacht een "ongunstige" maand als gevolg van een paar lange vakantie ritten en nog een retourtje Düsseldorf zonder laden
Deze maand werd nagenoeg 4000km gereden, waarbij 192 ltr. E5 werd getankt en 164kw stroom...Het verbruik met een volgepakte auto met 2 fietsen op de trekhaak en 1100km harde wind tegen viel, in mijn ogen, tegen..Net boven de 1:14...2 weken kunnen laden ( 100kw) tegen nul kosten ( elektra inbegrepen). Terug veel wind mee en een andere keuze in de rijstand ( Sport ipv HEV) en dat resulteerde in 1:17 bij gelijke rijstijl...130km/pu waar toegestaan...Over de hele 4000km werd 1:21 gereden...Gezien de voorgaande 9 maanden ( 1:80 tot 1:100) andere koek, maar een PHEV is na 55km een gewone benzine auto, dus niet verrassend
Geen storingen en ook bij 1200km op een dag een fijne, comfortabele reisauto

1 Jaar in bezit

  • 37.400 km

De KIA Niro PHEV ( 2021) precies 1 jaar in bezit en dus een mooi moment om te kijken wat de gebruikskosten zijn tov van de V70's..De verkochte D5 en de veel minder gebruikte V70 benzine ( 2.5 10v) ...Met de laatste werd maar 2600km gereden in een jaar tegen 7500km voorheen.
Er werd 21.200km met de Niro gereden, ( van 16250 naar 37400km) veel rundumhausen, 2 vakanties naar Zuid-Frankrijk en uiteraard de weekendjes en dagjes uit.
Er werd 535 liter E5 getankt, ( 1:40) met een gemiddelde prijs van €2,10...maakt €1125..De wegenbelasting was €480,-
Een beurt kostte €300
Opladen wordt voor 99% gedekt door de opbrengst vd zonnepanelen.( daarover straks meer)
Zonder afschrijving ( erg lastig te berekenen, want volledig afhankelijk van hoe lang je de auto rijdt) kostte de auto ons €1905
Opladen aan publieke paal 2x gedaan, 8 euro totaal.
De D5 die plaats moest maken voor de Niro, zou €2400 aan wegenbelasting hebben gekost en 1060ltr diesel ( 17.000km) ..De gemiddelde prijs van diesel het afgelopen jaar was €1,90..maakt goed €2000 en een beurt zou ook rond de €300 hebben gekost. Samen €4700..Dan werd er nog 5000km minder gereden met de V70 benzine wat 550ltr benzine scheelde ( ja hij lust wat), dus dat is nog eens €1200......€5900 ..De KIA €1900....Een besparing van €4000 in het 1e jaar.
Ik speel, ondanks het vele opladen ( max 8kw) door de zonnepanelen nagenoeg Quitte..Heb geen slimme meter, dus het is een kwestie van opbrengst minus verbruik..Zit nu op 20 ( Twintig) KW netto per maand verbruik..., dus zowel huishouden als auto laden gaat voor 99% kosten neutraal
Voor de statistieken vermeld ik nog even de hoeveelheid stroom die de auto slurpte. 1620 Kwh ( 14,7Kwh op 100km)
Het is dus een bijna 50/50 verhaal tussen benzine en stroom ( die 7700km 2x retour Frankrijk hakt er wel in)
€4000 dit jaar minder aan autokosten..Nu maar 3x op vakantie dan

45.000km

  • 45.000 km

In 15 maanden 30.000km met de auto gereden, gekocht met 16.000
Nog steeds een zalige auto en een verbruik op echt lange afstanden, dus zonder bijladen, van 1:20-1:22, maar vooral heel veel elektrisch, waardoor het gemiddelde verbruik rond de 1:45 ligt. Laden gaat via eigen panelen en dus kostenneutraal.
Er was 1 "storing" ..Groot woord voor een haperende handrem rechtsachter..2 dagen de storing, daarna nooit meer gezien.Toch onder garantie aan beide kanten de kabelboompjes vervangen tesamen met de 45.000km beurt

50.000km aangetikt

  • 50.000 km

Afgelopen maanden wat minder op stap geweest en dus maar 5000km gereden de afgelopen 4 maanden.
Geen bijzonderheden en het stroomverbruik bij koud weer is hoger dan zomers, maar met -15% zeer acceptabel.
5000km kostte me 65ltr benzine en iets over 500kwh stroom

60.000km

  • 60.200 km

Auto vandaag 2 jaar in bezit ( is 3 jaar) en er zelf nu 44.000km mee gereden.
Het afgelopen jaar werden 3 vakanties mee gedaan, met in totaal 9.000km, van de 22.000 km gereden kilometers
Er vloeide 200 ltr meer benzine doorheen dan vorig jaar, maar er werd ook bijna 2000km meer gereden.. beide volledig op conto van de laatste vakantie naar regio Innsbruck op natuurcampings waar opladen geen optie was.
710ltr op 22.000km en daarnaast, kostenneutraal, 1580Kwh van de zonnepanelen
60.000km beurt kwam op €420
Van degradatie is nog niets te merken..officieel 58km( met ventilatie aan 54) , maar haal met en beetje lekker weer en netjes rijden 60+km

Exact 2 jaar in bezit

  • 60.000 km

Op 24/8/22 kregen we de auto met 16.000km, nu exact 2 jaar later
staat de teller op 60.000km.
Afgelopen jaar wat meer benzine verstookt, door een extra vakantie naar de regio Innsbruk, tijdens die vakantie geen mogelijkheid tot opladen, dus 2200 km op benzine
22.000km gereden sinds 24/8/23 en daarbij werd 700ltr benzine verstookt en 1600Kwh stroom, gelukkig van eigen zonnepanelen dus minimale kosten.
De grote beurt is bij 60.000km uitgevoerd en kostte €422
Op naar de 75.000km.
Degratie van de hybride batterij is niet merkbaar, officieel is het 54km bij gebruik van airco en 58km bij uitgeschakelde ventilatie...Haal altijd tussen 55 en 63km

66.000km

  • 66.000 km

De afgelopen, zomer, maanden veel (.voor ons doen) gereden.
14.000km in 4 maanden, waarvan het merendeel, zo'n 11.000km vakantie kilometers, waarin relatief weinig werd opgeladen. ( zo'n 250kwh=1800km)
Verder geen issues, al zijn de voorbanden nu, 66.000km aan vervanging toe

NNog steeds foutloos en zeer tevreden

  • 74.409 km

Afgelopen week eindelijk van de winterbanden af.
Tijdgebrek was het probleem.
De zeer lawaaierige Itzen winderbanden er af en vervangen voor Goodyear Efficentgrip.
De Michelin Energy's hebben het 70.000km volgehouden ( voor vervangen met 1.6mm) achter zit na 70.000km nog 4mm
Over 2 weken de 75.000km beurt, maar tot op heden geen issues gehad.
Auto nog steeds rammel, tril en schokvrij, gemiddeld 2,6ltr op 100km en 13-14KWh op 100km
In de winter op winterbanden ruwweg 50 bereik, nu rond de 60 ( 8Kwh)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.