Kia Niro 1.6 GDi Hybrid First Edition (2016)

autoreview

Kia Niro
Kia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia Niro

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid First Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst111.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terugblik na bijna vijf jaar

  • 111.000 km

Het is zover, de nieuwe lease-auto is besteld (Skoda Enyaq) en dus is het tijd voor een review van de afgelopen bijna vijf jaar met de Kia Niro. De keuze voor de Niro was voornamelijk vanwege het ruimte-aanbod op de achterbank (3 opgroeiende puberjongens) in de voor mij beschikbare prijsklasse (tot 30k). Daarbij zat hij als First Edition standaard al ruim in de spullen. Deze is in december 2016 geleverd om nog een procentje bijtellingsvoordeel mee te pikken voordat alle hybrides in 2017 naar 22% zijn gezet. Toch zonde dat het hybride rijden niet meer beloond word. Het verbruik is, ondanks dat de fabrieksopgave lang niet gehaald wordt, voor het formaat auto keurig te noemen. Ik heb gemiddeld 1 op 18,5 gehaald gemeten over meer dan 150 tankbeurten. Kom daar maar eens om bij een vergelijkbaar ICE model.

Comfort
Prima! Vooral de ruimte in het interieur is erg fijn. Genoeg opbergmogelijkheden. Ook de diverse multimedia werkt goed en klinkt uitstekend. Navigatie maakte in eerste instantie wat vreemde keuzes en maakte gebruik van oud kaartmateriaal. Dit is na de laatste update enorm verbeterd.
Minpunt zijn toch de stoelen. Nadat ik meer woon-werk kilometers moest gaan maken bleek ik geen goede zit te kunnen vinden (ik ben rugpatient). Dit is opgelost door een op maat gemaakte ISS-stoel. Blijft een persoonlijk ding en ik weet niet of dit de auto is aan te rekenen. Wellicht dat een kleiner persoon (ik ben 1.87 en 105kg) hier geen last van heeft.
Nog een minpunt, de cruise-control. Deze varieert altijd 2 á 3 km wat vooral op langere snelweg ritten irritatie kan opleveren. Software-update heeft dit niet opgelost.

Rijgedrag
Vooral gericht op comfort. Verwacht geen scherp sturende auto. Hij doet wat hij moet doen, doet dat goed maar ook niet meer dan dat.
Minpunt is het doorslaan van de achtervering bij volle belading. Vooral vervelend bij verkeersdrempels.

Betrouwbaarheid en kosten
Uitstekend! Buiten regulier onderhoud geen extra kosten gehad. Gaat ook spaarzaam om met banden en remmen. Achterbanden zijn wel gevoelig voor ‘cuppen’. Let hierop bij de keuze van het rubber.

Samengevat ben ik, ondanks de genoemde minpuntjes, een zeer tevreden Niro-rijder. Ik hoop dat de volgende eigenaar er net zo veel plezier aan beleeft. Wij gaan zoals gezegd verder met een EV, de Enyaq. Ben heel benieuwd hoe we dat gaan ervaren.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.