Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2019)

autoreview

Kia Niro
Kia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia Niro

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne reisgenoot

  • 15.000 km

Van een BMW X1 naar een Kia Niro. Oké, dat zal wel een beetje tegenvallen. BMW is toch de rijders auto, "Freude am Fahren", emotie. En dan de hybride Koreaan. Dat moet toch vooral een verstandige keuze zijn. En hoe zit het met de automaat? BMW scoort al jaren top met de ZF automaat terwijl mijn associatie met hybride toch vooral de gierende CVT's is. Maar dat heeft Kia anders aangepakt met een echte dubbele koppeling automaat. Dat blijkt meteen een heel prettige combinatie. Inmiddels zijn we 3-en-halve maand verder en zitten de eerst 15000 km erop. En die heeft de Kia met glans doorstaan. De Niro bevalt ons gewoon super goed. Qua uitrusting komen we werkelijk niets te kort. Alles zit standaard op de Executive versie. Gadgets als stoel- en stuurverwarming maar ook stoelkoeling worden gewaardeerd als ook de actieve veiligheidsvoorzieningen als adaptieve cruisecontrole en rijbaanbegeleiding. De veiligheidsvoorzieningen helpen vaak maar werken niet zo verfijnd als in bijvoorbeeld Tesla. De standaard DAB+ radio is ook een fijne voorziening. Van de navigatie ben ik iets minder enthousiast omdat deze nu al gedateerd is. Maar dat is weer goed te ondervangen met het aanwezige Android Auto / Apple CarPlay. Het multimedia scherm en de bediening daarvan zijn prima. Het zitcomfort is acceptabel. Eigenlijk heb ik niets te klagen maar de zittingen zijn misschien wat aan de korte kant en lendensteun ontbreekt. Het verbruik van ongeveer 1 liter op 18 km is voor een hybride niet super maar er worden behoorlijk veel snelweg kilometers meegereden. Daar is een hybride niet op z'n best. Op 80 km wegen slaagt de Niro er juist in om - met hulp van de cruisecontrole - hele trajecten volledig elektrisch af te leggen.
Het gebied waarop de Kia Niro mij het meest heeft overtuigd is wel het rij- en weggedrag. De gewichtsverdeling is - waarschijnlijk door de toevoeging en de plaatsing van het accupakket - behoorlijk neutraal en laag. Hierdoor laat de Niro zich heerlijk door een snelle bocht trekken. Dat doet ie echt veel beter dan de BMW X1. Soms voel je het hogere gewicht wel wat meespelen maar in de meeste gevallen laat de Niro zich heel gemakkelijk besturen. Ook voelt de Niro een heel stuk alerter dan ik had verwacht. Met hulp van de elektromotor is de Niro eigenlijk altijd bij de les. Het is geen sportauto maar inhaalacties en invoegen op de snelweg gaan hem bijzonder goed af. Bij een iets te enthousiaste actie bereikte ik probleemloos 170 km/u. De conclusie na 15000 km intensief gebruik; de Niro is echt een heel prettige reisgenoot die weinig te wensen overlaat.

Nog net zo tevreden

  • 55.000 km

De Niro heeft inmiddels de 55000 km aangetikt en dat naar volle tevredenheid. Afgelopen september heeft de Niro ons naar het Zwarte Woud en de Elzas gebracht. Op deze reis heeft hij zich opnieuw een prima reisgenoot getoond. Met voldoende bagageruimte voor 2 personen, alle gewenste luxe en heel behoorlijke rijeigenschappen zijn wij er nog altijd van overtuigd dat we met de Niro de juiste (lease)auto binnen ons budget hebben gekozen. Het verbruik en de prestaties zijn ook prima in orde. Een fijne vakantie auto maar vooral ook een heel fijne dagelijkse auto voor een redelijke prijs.
Als we op dit moment een nieuwe leaseauto zouden moeten kiezen, dan kwam ik opnieuw bij de Niro uit.

Afscheid

  • 70.000 km

Met 70.000 km op de klok nemen we helaas afscheid van onze fijne Kia Niro. De auto voelt op alle fronten nog aan als nieuw en heeft op 70.000 km geen enkele hapering gehad. Wij gaan binnenkort weer op zoek naar een nieuwe leaseauto en dat zou best weer een nieuwe Niro kunnen worden. Mijn conclusie is dat de Niro waarschijnlijk nergens in uitblinkt maar op alle fronten goed tot zeer goed scoort. Dat maakt ‘m voor ons de ideale auto voor elke dag. Als ik iets moet noemen waarin de Kia positief verrast heeft dan is het wel de heerlijke dubbele koppeling automaat die weinig of niets onder doet voor de ZF automaat in onze vorige BMW leaseauto. Als je opzoek bent naar een hybride ga dan zeker ook in de Koreaanse stal kijken.

XV-622-N

  • 70.000 km

XV-622-N

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.