Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 9.797 km |
KM-stand laatst | 92.721 km |
KIA NIRO 1.6 GDI HYBRID EXECUTIVELINE
- 9.797 km
Zoektocht naar een nieuwe koets. Gezien de afstand +100 km p/d op zoek gegaan naar een diesel of toch een hybride? Ik wilde nu geen nieuwe koets, maar eentje waar de kop al af was. Afijn even puzzelen en proefgereden.
We hadden wel wat ruimte nodig dus wat gaat het worden?
1) Een jong gebruikte Renault Scenic (diesel)
2) Een jong gebruikte Renault Grand Scenic (diesel)
3) Een jong gebruikte Kia Niro Hybrid (benzine/ elektrisch).
Gezien alle milieu bla bla en de uitstoot van diesel gekozen voor de Niro (BJ 2018).
Wat een heerlijke auto is dit. De lederen stoelen van de Niro zijn veel zachter dan die in de Grand Scenic (uitvoering "Initiale Paris"). Hierdoor vele malen comfortabeler. De stoel verwarming (voorstoelen en achterbank) en verkoeling (voorstoelen) is erg fijn en werkt goed. Ok het is geen racemonster, maar hij rijd super comfortabel. Niet te hard, maar ook niet te zacht geveerd, waardoor de wegligging goed is en het comfort behouden. De automaat schakelt heerlijk rustig (geen vliegtuig zoals de Toyota Prius) en de overgang tussen de motor en de accu's voel je alleen lichtjes als je berg opwaarts rijd. De adaptieve cruise controle is super. De Niro remt automatisch als je binnen de ingestelde afstand van je voorganger dreigt te komen. Hierbij de keuze uit 4 verschillende afstanden. Moet zeggen bij file is de langste afstand wel de fijnste en blijft de Niro als aan de lijn, zijn voorganger op gepaste afstand volgen. Dit dan voor het grootste gedeelte op elektra. Gevolg, je ziet de gereden kilometers per liter voor je neus toenemen. Normaal neemt je verbruik (benzine of diesel) in de file flink toe, bij de Niro het tegenover gestelde. Een woord fantastisch.
De Niro nu sinds 15/10/2018 in mijn bezit en inmiddels 5500 km verder. Iedere dag weer een feestje om mee te rijden.
Nu de 20.000 gepasseerd en nog steeds niks te vermelden wat er niet klopt aan de Niro. Niks geen piepende, krakende onderdelen of rare onverklaarbare geluiden. De Niro doet wat een auto hoor te doen. Als een zonnetje comfortabel en relaxt over de wegen snorren. Het verbruik daartegen is iets toegenomen, maar verklaarbaar door de kou.
De 45000 gepasseerd
- 45.297 km
Inmiddels de 45000 gepasseerd en nog steeds heel tevreden. Verbruik tot op heden gemiddeld 1 op 18,6 km.
Net terug uit Kroatië, de auto tot het dak gevuld en de fietsendrager met 2 cross hybride fietsen achterop. De bergen op daar heeft de Niro toch wel iet wat moeite mee als de cruise control er op staat. Veelvuldig terugschakelen en met een hoop toeren naar boven. Zonder de cruise control gaat het beter, maar goed. Ben wel benieuwd wat de Niro zou doen met een caravan aan de trekhaak. Verder zoals al eerder beschreven nog steeds zonder gepiep en gekraak. Berg op accu leeg tot 2 blokjes en berg af accu bijna vol. Dat is dan wel weer een voordeel waardoor het verbruik binnen de perken blijft. Al met al nog steeds heel content met de Niro
Verbruik na een jaar rijden.
- 46.779 km
Inmiddels de Niro 1 jaar in bezit. Op een paar km na 37000 km gereden. Verbruik over het gehele jaar 1 op 18,7. Kan beter, maar gezien het gewicht van de KIA 1400 + kilo en het formaat niet slecht.
Ervaring na 2 jaar
- 78.222 km
Inmiddels 2 jaar verstreken bijna 80.000 km op de teller en de Niro geeft nog steeds geen piepjes, kraakjes en of andere irritante bijgeluiden. Hij rijd en voelt nog exact hetzelfde aan als toen ik er de showroom mee uit reed. Morgen een oliebeurt en we kunnen er weer 15000 km bij sprokkelen. Dit jaar ivm uiteraard de Corona weg geweest in eigen land en om de Niro uit te proberen een nieuwe caravan gehuurd. Kleine caravan van 425 lang en max 1300 kg gewicht. Dit zou volgens het boekje geen enkel probleem moeten zijn. Verbruik 1 op 10 en binnen no time de accu zo goed als leeg. Laten we nuchter blijven en zachtjes roepen " Het gaat net". Laten we het daar maar op houden. Zet de automaat wel in de sportstand en vergeet de cruisecontrole. Anders word het een erg vermoeiende rit. Hij blijft in de D stand en op de cruise continu op en terug schakelen. Dit is zoooo erg irritant. Maar goed voor de rest aanhanger erachter is geen probleem.
Olie beurt gehad en verder geen bijzonderheden.
Inmiddels eerste set nieuwe ruitenwissers gemonteerd.
2 banden vervangen bij 50.000 binnenkort de andere 2 aan de beurt.
Aan alles komt een eind
- 92.721 km
Wegens de komst van iets anders waar we ook al lang naar op zoek waren en om te voorkomen dat er geen plek meer was in de straat met gemengde gevoelens afscheid genomen van de Niro.
Een woord Fantastisch. Wat een genot om met een Niro te rijden. Kia heeft wat dat betreft enorme sprongen gemaakt. Na al die km nog steeds geen rammeltje, piepjes of andere ongemakken. Moet er wel bij vermelden dat alle beurten wel bij de off dealer zijn gedaan. De Michelin pilot sport 4 banden, die gewoon 50.000 km mee zijn gegaan enz.
Maar ja zoals ik in de titel al riep "aan alles komt een eind". Zo ook voor de Niro en ik hoop dat de nieuwe eigenaar er net zo veel plezier aan beleeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.