Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2017) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 22.100 km |
KM-stand laatst | 91.752 km |
De 1e kilometers
- 22.500 km
Op 28 oktober 2021 heb ik mijn geweldige Honda CR-V 1.6 diesel ingeruild. Bijna 3 jaar in gereden, tot volle tevredenheid, maar dan begint het toch te kriebelen.
Op zoek naar een andere auto: het mag een iets kleinere SUV zijn, laten we eens hybride gaan rijden, wel met de luxe van de CR-V.
Ik kwam uit op de Kia Niro Hybrid met een 1.6 benzine motor met elektrische ondersteuning. Wel de executiveline met alle snufjes, zoals stoelverwarming voor en achter, stoelventilatie voor, stuurverwarming, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen en nog veel meer. Ook een trekhaak, heb ik toch 1 of 2x per jaar nodig.
Het is een Nederlandse auto uit 2017 met net 22.000 echte kilometers op de teller.
Ik laat de auto altijd direct na aankoop checken door een vriend die monteur is, conclusie: perfecte auto, alleen de voorbanden hebben nog maar 3 mm profiel, dus die moeten volgend voorjaar maar vervangen worden.
Inmiddels LM velgen met winterbanden gekocht, dus die gaan er eerdaags onder.
De eerste 400 km gereden, ik merk dat ik er nu al een sport van maak om zo zuinig mogelijk te rijden. Dus veel cruisecontrol (maximum snelheid plus 5 tot 10 km) en gas los bij naderen kruispunt, etc.
De computer geeft aan 5.0 ltr per 100 km, ik ben benieuwd naar het werkelijke verbruik, maar volgens de computer kan ik nog 500 km rijden op deze tank.
Ik zal net als bij mijn vorige auto regelmatig een update geven en de tankbeurten bijhouden.
Tot nu toe dus heel tevreden met de Kia Niro
De zomerbanden kunnen er weer op
- 28.000 km
De eerste 6 maanden met de Niro zitten er bijna op. 5500 kilometer inmiddels gereden en voornamelijk met de winterbanden dus, die gaan er de komende week weer af. Een gemiddeld verbruik van 18,5 km op 1 liter brandstof. Echte cijfers, want ik zet na iedere tankbeurten de gegevens in excel. De boardcomputer heeft echter niet een grote afwijking
Hij rijdt nog steeds heerlijk en in de wintermaanden maakte ik graag gebruik van de stoel- en stuurverwarming. Met de krachtige voorruit blower was de wasem snel weg.
Ik ben geen snelle rijder meer, de Niro wil echter prima weg na een stoplicht of kruising. Als het wat warmer is, hoor je bij het starten en wegrijden de auto niet, dus dat doet hij dan elektrisch.
In het najaar ga ik hem een grote beurt laten geven, maar tot nu toe geen klachten over motor of andere zaken.
De Niro bevalt uitstekend.
Het kriebelt weer en dus
- 91.752 km
Ik ga mijn perfecte Kia Niro Executive inruilen.
Maar wel met enige weemoed, wat een perfecte zuinige auto, heel veel extra opties en fantastische instap en zitcomfort. Het exacte verbruik was gemiddeld 1 liter op 19,1 kilometer, gemeten in de 68.500 kilometer die we gereden hebben in de ruim 3,5 jaar die we hem hebben gehad.
Hij is van het bouwjaar 2017 en ik had ergens begin 2014 last van haperingen bij plusminus 85 km per uur.
Het onderhoud van onze auto´s doen wij al jaren tot volle tevredenheid bij Kluin Voertuigen Service in Swifterbant, maar met dit probleem toch maar eens naar de Kia dealer in Zwolle. Hij heeft daar twee volle dagen gestaan en ik kreeg een leenauto mee. Perfect opgelost en alle kosten waren voor rekening van Kia. Wat een perfecte service Kia, complimenten.
Ik heb hem ingeruild voor een Lynk & Co O1 uit december 2022, een stekker hybride ipv een mild hybride.
Hopelijk hebben we net zoveel plezier van de Lynk & Co als van onze Kia Niro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.