Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine (2017) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 36.000 km |
KM-stand laatst | 147.000 km |
De Proloog
- 40.000 km
Na met veel plezier twee jaar een Kia Venga gereden te hebben (en daarvoor vele jaren Renault Espace diesel), viel ons oog op de Kia Niro. Het model, de hybride techniek, en het verwachte verbruik sprak ons hierbij aan. Nou zijn wij inmiddels geen echter kilometervreters meer, met maximaal 20.000 km per jaar, maar iedere liter brandstof minder, is in deze tijden toch meegenomen.
Ons oog viel op deze Kia Niro, van maart 2017, 36.000 km op de teller, executieve uitvoering met alle luxe van dien: lederen bekleding, dodehoekverklikker, adaptieve cruisecontrole, lane keep warning, schuifdak, stoelverwarming, keyless entry en stoelventilatie, elektrische stoelverstelling met geheugen. Afneembare trekhaak. En voor de puristen onder ons, nee geen lichtmetalen velgen, maar de gewone stalen velgen met wieldoppen. En, ook belangrijk, gekocht bij een voor ons betrouwbaar adres.
Na de aankoop reden wij alras drie dagen later voor een rondreis door Noorwegen. Dat betekende 500 km heen naar de boot, vervolgens 3000 km in Noorwegen en vervolgens weer terug met de boot en over de weg. Mooi moment om de auto eens goed te leren kennen. Het weer in Noorwegen kende verschillende weertypen: zonovergoten met meer dan 25 graden, maar ook regen en 4 graden. Daarbij zijn de wegen in Noorwegen prima, maar er waren ook grindwegen bij. En de maximale snelheid in Noorwegen is bijna overal 80 km/uur.
Afijn, eerst de kritische noten over de auto: hij is minder hoog dan gedacht en dan de Kia Venga. En het bandengeluid is meer aanwezig dan gedacht. Ik weet inmiddels uit andere reviews dat eventuele verandering van de bandenspanning hierin een verbetering "kan" opleveren.
Dan de andere "noten" over de auto:
Ik vind het een prachtig model, zowel van buiten als van binnen. De ronde vormen aan de buitenkant, de vorm van de achterlichten, ik kan er naar blijven kijken. Van binnen valt de enorme breedte van de auto op, de zittingen zitten ruim, ikzelf ben 1.84 meter, heb voldoende voor en achter ruimte en ook zij ruimte. De stilte en rust in de auto vind ik een verademing. De stoel heeft zoveel standen, dat het voor mij gewoon moeilijk kiezen is welke stand het beste zit voor mij. Ik vind het prettig dat er een geheugen stand zit bij het instellen van de bestuurdersstoel. Bij het rijden van lange stukken zit de stoel echt fluweel zacht. Ik heb goed uitzicht naar alle kanten. Alle veiligheidsvoorzieningen hebben eigen piepjes die je naar believen kunt uit- of aanzetten. De menu's in de autocomputer zijn gemakkelijk te volgen, dat gaat tegenwoordig heel intuïtief (ik ben nog van het pre computer tijdperk met telefoon met een draaischijf).
Het rijden met de auto is een feest. De auto zit aan de weg geplakt, het geeft een zeker en veilig gevoel, ook het bochtenwerk is heel prettig in de bergen en op de snelweg. Mijn uitdaging was om te kijken hoe zuinig ik met deze auto zou kunnen rijden. Ik verwachtte een heel eind te komen vanwege de maximale snelheid in Noorwegen. In Noorwegen is het verkeersbeeld ook heel rustig en hoffelijk. Dat betekende dat ik uiteindelijk ook de 1:25 heb gehaald. De hybride functie is natuurlijk heel interessant en ik ben blij dat ik daar niet in hoef te kiezen wanneer er op brandstof dan wel elektrisch wordt gereden, maar dat de techniek dit voor mij al doet. In de bergen waren er lange stukken waarbij ik veel moest afremmen zowel op de motor als ook met de voetrem. Waardoor het accupakket op enig moment helemaal vol was. Dat was op een gegeven moment ook wel een uitdaging om te doen.
De auto schakelt heel prettig, de bediening is heel eenvoudig (hoewel ik er pas na een week achter kwam waar de stand "sport" zat, maar dat lag aan mij, maar gebruik ik nauwelijks), het overschakelen van elektrisch naar benzine en omgekeerd voelt heel natuurlijk aan. En ik ben blij verrast met de hoeveelheid " power" die de auto heeft.
Na terugkomst van de vakantie en dus 4000 km verder concluderen wij dat wij een hele comfortabele, veilige en zuinige auto hebben waarbij wij verwachten dat we hier nog jaren veel plezier van zullen hebben.
De luxe stellen wij heel erg op prijs, hoewel wij de geventileerde stoelen eerlijk gezegd meer een gadget vinden dan een noodzakelijk attribuut.
Oh ja, en het geluid van audio installatie is natuurlijk om je vingers bij af te likken. Nou draaien wij natuurlijk altijd goede muziek in de auto, maar wat hier uitkomt is natuurlijk wel heel mooi om naar te luisteren. Met teveel bas en te hoog volume, trilt de binnenspiegel op de maat van de muziek. Ik geloof niet dat dit de bedoeling is, maar wel leuk. Volgende keer minder volume, is ook veiliger.
Afscheid
- 147.000 km
Enkele jaren geleden schreef ik onze eerste ervaringen met deze Kia Niro. Bij aanschaf stond er 36000 km op de teller, inmiddels is dat 147000 km.
We zijn nog steeds ontzettend tevreden over het rijden in deze Kia Niro. De auto doet wat hij moet doen en op een comfortabele wijze. Naast ons enthousiasme zijn er enkele "aandachtspunten" die ik wil aangeven, die wellicht andere Kia-Niro-rijders herkennen:
1. viermaal stond ik thuis met een lege accu. De oorzaak bleek een portier dat te lang open stond. Denk aan twintig minuten. Via de pech hulp en een accubooster was het probleem verholpen.
2. Deze Kia heeft ook trekhaak. Op menig forum is te lezen dat bepaalde trekhaken "wiegen" wanneer er een fietsdrager met fietsen wordt vervoerd. Dat is ook bij ons het geval. Maar, ik moet eerlijk zeggen dat ik hier nooit last van heb gehad. We hebben met de fietsdrager met fietsen duizenden kilometers door Europa gereden, ook op slechte wegen, en nooit problemen gehad. Kennelijk is het "wiegen" door de trekhaak fabriek allemaal ingecalculeerd.
3. Vorig jaar, bij 130000 km. maakte de aircopomp lawaai en functioneerde uiteindelijk niet meer. Werd door de Kia dealer vervangen onder garantie. Was geen enkel probleem.
Ondanks bovenstaande drie punten blijven wij tevreden over deze auto en vinden wij m betrouwbaar. We zijn ook tevreden over de onderhoudskosten die minimaal zijn. Er zijn tot nu toe nooit remschijven/-blokken vervangen. Dat vind ik zelf een prestatie (we rijden veelal snelweg kilometers). Meer dan wat olie, een filter, banden dat is vervangen, en een ditje en een datje, is het niet geweest. Inmiddels hebben we een nieuwe Kia Niro aangeschaft. Ook een hybride met alle luxe die er bestaat. En daarover zal ik in een ander bericht onze ervaringen schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDI HYBRID DESIGN EDITION NAVI/STOELVERW./LED/LMV/NL-AUTO
- 2018
- 110.127 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine // JBL AUDIO // NAVI // ADAPTIVE CRUISE // CLIMA // CAMERA // DODENHOEK SENSOR
- 2018
- 75.219 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid BusinessLine | TREKHAAK | LEDER | SCHUIFDAK
- 2017
- 143.911 km