Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2022)

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2022)

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst1.050 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Niro HEV

  • 10 km

Sinds gisteren staat er een Kia Niro HEV model 2023 op de oprit. Dit wordt de vervanger van de (private lease) VW Polo van mijn vrouw en is een auto van de zaak.

Mijn vrouw reed de afgelopen (bijna) vier jaar in een Volkswagen Polo van 2018. De Polo hadden we toentertijd aangeschaft omdat de voorganger tijdens oud en nieuw werd opgeblazen door illegaal vuurwerk en total loss werd verklaard. We hadden snel een betrouwbare auto nodig ter vervanging en kregen een prima aanbod van de (private) lease maatschappij. We tekenden een 4 jarig contract met 12.000 km p/jaar en alle zekerheden erbij zoals €0 eigen risico, direct vervangend vervoer etc. etc. We betaalden €320 p/maand en dat was prima te doen met het mobiliteitsbudget van de werkgever.
Ook deze Polo werd de klos van het dievengilde. In april 2022 werd er een poging gedaan om de auto weg te nemen. Ver kwamen ze niet (200m) maar het dashboard, snelheidsmeter en een aantal zaken onder de motorkap waren met grof geweld los getrokken. Vervolgens werd de auto midden op een kruising achter gelaten in de midden van de nacht. Hierna is de auto hersteld, althans zo goed mogelijk, maar werd nooit meer de oude. Rammeltjes, vervelende krasjes en beschadigen en dergelijke. Kortom we wisten dat we niet verder wilden gaan met deze auto.

We waren ons al druk aan het oriënteren of we weer zouden gaan private leasen of gaan kopen. Totdat de situatie ontstond dat de werkgever van mijn vrouw aangaf haar een auto van de zaak te willen kopen. De werkgever koopt zijn eigen en zakelijke auto's zelf. Hij stelde voor om een Audi A3 SB van een goed jaartje oud aan te schaffen / te importeren. Zelfde auto als een recent aangenomen collega.
We zagen in gaan rekenen en we konden financieel gunstig (opzegvergoeding van €450) van de Private lease Polo af. De bijtelling van de Audi zou nagenoeg gelijk of zelfs minder worden dan het maandbedrag van de Polo. Maar niet geheel onbelangrijk bij de auto van de zaak komt een tankpas welke de werkgever betaald. Het besluit was dus genomen om een auto van de zaak te gaan rijden.

Door het vele rekenen zijn we verder gaan rond kijken naar eventuele andere auto's dan de Audi. Ik rij zelf inmiddels alweer 3,5 jaar in een Hyundai Ioniq Hybrid tot volle tevredenheid. Dus kijken bij de Hyundai dealer. Helaas maakt Hyundai geen Ioniq's meer, dus dat werd hem niet. Aangezien we geen mogelijkheid hebben om thuis te laden 100% electrisch (helaas) uitgesloten. Het budget was circa €35.000 (voor benzine of hybride) en binnen dat budget kon de Hyundai dealer ons een Kona Hybrid aanbieden. Echter vonden we de Kona in deze uitvoering niet echt goed uit de verf komen, mijn vrouw en ik vonden hem lelijk.

Aangezien Hyundai en Kia uit hetzelfde concern komen en veel zaken delen met elkaar zijn we bij de Kia dealer gaan kijken.
De dealer had net een nieuw demo model van de nieuwe Niro staan. Dit model sprak ons veel meer aan dan de Kona! En het mooiste was dat de Dynamic line precies in het budget paste.

Vervolgens begon de zoektocht naar een Niro welke op voorraad of op korte termijn geleverd zou kunnen worden. Opvallend veel witte (uni lak) Niro's welke op voorraad stonden in de Dynamic line. Echter kon ons de witte uni kleur niet bekoren, het is echt een bestelbus kleur wit. De hippe groene kleur van de Niro welke op de brochures staat had een wachttijd van zeker 4-6 maanden. Dat duurt te lang want dan was het private lease afgelopen. Uiteindelijk werd de keuze voor de kleur ons gemakkelijk gemaakt. De werkgever van mijn vrouw besloot op een willekeurige vrijdag een Kia dealer binnen te lopen en stuurde de vraag: "ze hebben een witte of grijze, welke wil je?" Tja.... dat moet je niet aan een vrouw vragen (althans niet mijn vrouw) om op een korte termijn een kleur te kiezen. Ze voert om er een weekeinde over na te kunnen denken. Uiteindelijk op zondag de k zie gemaakt voor de grijze metallic kleur. En op maandag was de auto al verkocht...... Pfff
Maar het goede nieuws was dat er binnen ene maand een splinternieuwe Niro in de kleur grijs geleverd zal worden. De werkgever nam de beslissing om de auto direct te kopen en te laten voorzien van een trekhaak.

Gisteren, 3 oktober, was het dan zo ver.
Naar de Kia dealer om de Niro op te halen. Mijn vrouw in de Polo, bekend voor haar en nog geen automaat gewend, en ik met de nieuwe Niro terug naar huis.
De aflevering was zeer matig, geen uitleg over de auto of zelfs maar een kopje koffie. Slechts papieren meegeven en een fles wijn in de kofferbak. Heb dat weleens beter mee gemaakt met eerder nieuw gekochte auto's. Wellicht omdat het een auto van de zaak was?

Mede door de verkeersdrukte duurde de rit naar huis bijna 2 uur. Dat gaf me een mooie gelegenheid om de Niro te vergelijken met de Ioniq van circa 3 jaar oud.
Allereerst valt natuurlijk het grote scherm op wat het multimedia systeem en de snelheidsmeter bevat. Dat ziet er net even wat gelikter uit dan die van de Ioniq. Waar ik bij de Ioniq gewend was om de hotspot functie van mijn telefoon te niet gebruiken voor de Live Services, heeft de Niro een Vodafone simkaart ingebouwd welke continue online is. Fijn, dat scheelt weer een handeling. Dus simpelweg de navigatie ingesteld op thuis en rijden maar met actuele verkeersinformatie.

Het viel me op dat de adaptieve cruisecontrol wat smoother werkt dan die van de Ioniq. Daarintegen telt de Niro, 4 in plaats van 5 afstand niveaus tot de voorganger. Ook kan de Niro met de adaptieve cruisecontrol compleet tot stilstand komen waarbij de cruisecontrol van de Ioniq er onder 10 km/u mee stopt. Heeft te maken dat de Niro een electrische handrem heeft. Bij de Ioniq kan ik het adaptieve gedeelte van de cruisecontrol uitzetten waardoor het weer een ouderwetse cruisecontrol wordt welke geen rekening met z'n voorganger houdt. Bij de Niro is dat niet meer mogelijk vanwege gewijzigde wetgeving, cruisecontrol is altijd adaptief. Op zich niet erg aangezien deze best wel smooth werkt, dus niet abrupt remt voor een voorganger. Wat me verder opviel is dat de file assistent echt geweldig werkt! De auto sukkelt in het tempo van zijn voorganger mee in de file en komt compleet tot stilstand indien nodig, om dan vervolgens ook weer automatisch weg te rijden als de voorganger dat ook doet. Noot: als de auto langer dan 5 seconden stilstaat gaat hij niet vanzelf verder maar krijg je een melding: "voertuig voor je is verteokken' en dien je een tikje op het gaspedaal of de + van de Cc te gebruiken. Al met al was het een ontspannende file rijden ervaring, zeker als je bedenkt dat de voorganger een handbak is. Ook opvallend is dat de cruisecontrol zichzelf automatisch kan aanpassen aan de geldende snelheidslimiet. Of dat altijd wenselijk is weet ik nog niet.

Vervolgens bij het parkeren in een parkeervak thuis is het echt weer fijn om een achter camera te hebben. Overigens kun je die tijdens het rijden ook aan/uit zetten. Gek genoeg viel me op dat de buitenspiegels tijdens het achteruit inparkeren niet naar beneden kantelde zoals de Ioniq. Volgens het instructieboekje zal dit wellicht moeten kunnen maar ik heb het nog niet aan de praat gekregen.

Uiteraard is dit nog geen echte review maar een eerste kennismaking met de Niro HEV. Ik zal hem dan ook updaten naar mate we meer ervaring hebben opgebouwd. Excuses voor eventuele spelfouten, ik heb dit even snel op mijn telefoon getikt.

Zaken die ik miste ten op zichte van de Polo/Ioniq waren:
-geen draadloos opladen telefoon
-geen kantelende buitenspiegels bij parkeren
-geen dode hoek waarschuwing
-geen stuur/stoelverwarming/ventilatie

Na een maand

  • 1.050 km

Inmiddels is de Niro een maand in gebruik. Na ja, gebruik... hij is bijna een week weg geweest naar de schadehersteller. Toen de auto 3 weken in gebruik was heeft een of andere onverlaat twee diepe krassen over de beide rechter portieren getrokken. Grrr 😖

Tijdens de afwezigheid van de Niro hadden we een Aygo met robot bak. Jeetje wat een verschrikking was dat zeg! Des te meer viel het comfort van de Niro weer op bij het ophalen van de auto.

Onze ervaring is dat de auto er vaak niet beter van wordt als er werkzaamheden worden uitgevoerd. Zo ook in dit geval, weer een deuk/krasje rijker bij de bestuurdersdeur en lichte krasjes op de pianolak op de middenconsole. Waarom er zoveel pianolak wordt toegepast in auto's is me een raadsel. Je ziet er snel vingers op, het is krasgevoelig en hoe maak je het in vredesnaam schoon?

Verder bevalt de auto prima. Het blijkt elke keer een zeer comfortabele en stille rit. De auto is stiller dan de Ioniq en mede dankzij de file assistent is het gewoon een prettige auto voor het woon-werk verkeer.

Als we de auto prive zullen aanschaffen zal het zondermeer minimaal de Dynamic plus line worden. Met name de halogeen koplampverlichting is 's avond echt beduidend minder als je xenon of Led gewent bent. De Plus uitvoering heeft Led koplampen en een aantal andere aantrekkelijke extra's voor slechts €2.500 meer.

Kortom na nagenoeg een maand nog zeker tevreden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Niro

Kia
Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (5D/6A)
€ 509
 
Leaseplan
Kia e-Niro 64.8kWh DynamicLine (5D/CVT)
€ 674
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens