Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2019)

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2019)

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst3.850 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 200 km

We hebben lang rondgereden in een Peugeot 308 SW uit 2008. Een diesel die trouw zijn kilometertjes wegtikte, maar erg duur werd door de hoge wegenbelasting en het onderhoud. De airco begon nu kuren te krijgen. Geen pretje met het warme zomerweer. Dus maar eens op zoek naar een andere auto.
Ik had het private lease verhaal al een tijdje geleden doorgenomen. Het blijkt dat ik voor iets meer geld een nieuwe auto kon rijden in vergelijking met mijn oude diesel. We wilden graag wat schoner gaan rijden. Elektrisch vind ik nog een stap te ver, aangezien we regelmatig ook naar familie in Frankrijk rijden. Een hybride is dan een mooie tussenoplossing.
Ik heb mijn keuze laten vallen op de 'crossovers', want ik vind iets hoger op de weg zitten erg prettig, toch aardig wat ruimte binnen, maar ook weer niet te groot. Twee auto's heb ik bekeken: de Kia Niro en de Toyota CHR. De laatste vond ik eigenlijk heel lelijk en viel al snel af.

Der halve eind mei een afspraak gemaakt met de KIA dealer om een proefrit te maken in de Niro. Mijn eerste gevoel was: 'wow!'. Wat een verademing om in te rijden als je in een oude diesel rijdt! De auto was veel stiller dan mijn ouder auto en er zaten functies op waar ik nog nooit mee had gereden, zoals lane-assist.
Het dashboard ziet er heel erg verzorgd uit, zonder dat het echt 'overwhelming' wordt. Alles is goed en gemakkelijk te bedienen. We waren er na een korte rit snel uit: dit gaat 'm worden. Na een goed gesprek met de dealer kregen we te horen dat hij twee weken later al afgeleverd kon worden. Dat schoot lekker op.

15 juli 2019.
Vandaag de auto opgehaald. Wat een beauty! We hadden gekozen voor de kleur Deep Cerelean Blue. Natuurlijk gelijk een rondje rijden om er van te genieten. Ik vind het een genot om in de auto te rijden: goede stoelen (al hoewel ik die natuurlijk nog niet heb gebruikt voor lange ritten), heerlijk aanvoelend stuur, nauwelijks geluid bij lagere snelheden, mooi geluid uit de boxen, fijne navigatie met tomtom live services (ik las dat veel mensen negatief zijn over de navigatie, maar op het eerste gezicht ziet het er verzorgd uit). Alles was snel ingesteld en werkt naar behoren. Ik snap dat al deze meningen relatief zijn, zeker als je jarenlang in een oude diesel hebt rondgereden.
Een van de opvallendheden is de enorme hoeveelheid ruimte in de auto. Een vriend van mij (1,95) zat voorin met veel beenruimte en kon achter dezelfde stoel achterin ook erg ruim zitten. Dit is een auto waarbij je met vier volwassenen prima een lang stuk kan gaan rijden.

16 juli 2019.
Vandaag een rondje gereden met mijn dochter van zo;n 100 kilometer. Een eerste test voor het brandstofgebruik, al werd mij wel verteld dat het brandstofverbruik in het begin iets hoger zou liggen. We reden stukken in de bebouwde kom, 60km-wegen, 80km-wegen en snelweg. Ik ben zelf een rustige rijder. Snel rijden heeft ook niet zo veel zin in het westen des lands: veel snelwegen zijn ook maximaal 100. Ik heb mijn best gedaan om zuinig te rijden, dus maximaal 110 gereden bij het inhalen van vrachtwagens en caravans.
Aan het optrekken van de Niro moet ik nog wennen. Ik wil rustig aan doen, maar dan kom je niet snel van je plek af. Uiteindelijk kwam ik (op de teller, want uiteraard nog niet getankt) uit op een verbruik van 23,5 km/l. Ik vond dat heel acceptabel.
Ondertussen ook één 'minpuntje' ontdekt: bij het instellen van de cruisecontrol wordt de ingestelde snelheid niet vermeld op het display. Dat was ik in mijn oude auto wel gewend. Dat wordt dus ook wennen.
Over twee weken vertrekken we voor drie weken naar Duitsland en Frankrijk. Benieuwd hoe het rijden gaat met een vouwwagen achter de Niro.

Zomervakantie 2019

  • 3.850 km

Zo, we zijn terug van een heerlijke zomervakantie. We zijn met een vouwwagen (beladen ongeveer 550 kg) begin augustus naar de Eifel gereden. De eerste keer dat we met een aanhanger reden met de Niro. In het vlakke Nederland had ik nauwelijks het besef dat er een karretjes achter je auto aanreed. De auto had voldoende vermogen om even op te trekken om snel wat vrachtverkeer in te halen. Verder rond de maximum snelheid rond de 90 km/u gereden.
In het heuvelachtige Duitsland (Eifel) had de Niro berg op wat meer moeite. Ik vond 'm af en toe erg zenuwachtig: hij schakelde soms twee of misschien drie versnellingen terug, waardoor hij veel toeren maakte. Derhalve bij steile stukken in de sportstand gereden. Ik vond dat prettiger rijden.
Het verbruik met vouwwagen (bij snelheden 90-100 in Nederland, 80-90 in Duitsland) lag volgens de boordcomputer rond de 1:18,5. Ik vind dat erg meevallen.
Het verbruik in bergachtig gebied vond ik trouwens ook erg opvallend laag. Uiteraard, bergop gebruikt hij meer dan gemiddeld, maar bergaf werd vaak de batterij helemaal opgeladen, waarna je kilometers lang elektrisch kon rijden. Een rit in de Vogezen naar Colmar vanuit de omgeving Gerardmer heb ik gemiddeld 1:34 gereden volgens de boordcomputer. Die zit overigens niet heel ver van het werkelijke gebruik, is mijn indruk. De laatste tankbeurt gaf de boordcomputer 1:23 aan; werkelijk 1:22,92.
Al met al een heerlijke reisauto. Op lange afstanden redelijk uitgerust bij de eindbestemming. Stoelen zitten goed, veel beenruimte, auto rijdt heerlijk.

Was dan alles koek en ei? Nou: de dag voor vertrek naar Nederland hebben we rustig zitten inpakken. De achterklep stond enkele uren open. De volgende ochtend ook nog enkele uren om de laatste spullen in te pakken. Toen we wilden vertrekken, bleek de accu helemaal leeg te zijn. Dat had ik niet verwacht. Gelukkig was er een campingbuur die startkabels mee had. Euvel was dus snel verholpen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.