Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2019) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 7.500 km |
Goede auto maar,,.
- 7.500 km
Ik lees altijd veel reviews voor het kopen van een nieuwe auto, maar plaats er eigenlijk nooit één. Ik voelde me eigenlijk verplicht een review te schrijven over de aankoop van mijn nieuwe auto.
Ik heb een behoorlijk auto verleden achter de rug, waar over het algemeen sterke turbo aangedreven diesel auto’s de boventoon voeren. Mijn laatste auto was een Volvo V60 D4, een auto met de bekende 5 cilinder diesel; een heerlijke auto motor met een aanzienlijk koppel en vermogen. Behoorlijk verwend dus.. Omdat de dieselende rijders tegenwoordig steeds meer de hoek in gedrukt worden (belasting, vervuilers etc.), heb ik de laatste jaren steeds meer gekeken naar de benzine auto’s op de markt. Voor de selectie van de nieuwe auto heb ik diverse proefritten gemaakt, maar deze gaven mij telkens hetzelfde beeld. De nieuwe benzine auto’s hebben weliswaar een hoog vermogen (vaak turbo gedreven), maar de soepelheid en de rust van een diesel auto hebben ze geen van allen. Met de komst van de hybride auto werd dat iets anders. Het hoge koppel van de electro motor geeft je vanaf stilstand een behoorlijke boost en dat voelt wel goed. Het deel wat de auto (ondersteunend) elektrisch rijdt zorgt volgens de dealer voor een concurrent (verbruiks) alternatief voor de oudere diesel. Na een proefrit met de Kia Niro was ik er uit, deze moest het worden. Smaken verschillen, maar ik vind het een mooie auto, hij is zeer compleet en rijdt goed. Alle toetsers en bellen zitten er in, de auto is van zeer goede kwaliteit en alles voelt goed aan.
Na een paar maanden gereden te hebben vallen mij een paar zaken op. Het geclaimde lage verbruik haal je echt niet. De auto kan zuinig rijden, ook volgens vele reviews van deze auto, maar dan moet je heel erg bewust rijden. Velen hebben het over gunstige verbruiken bij aanhouden van de maximale snelheden op de snelweg, maar hoezeer ik mijn best ook doe, ik kom niet aan deze getallen. Er moet mij dan ook echt wat van het hart. Zuinig rijden kan zeker, maar of je dan voldoende met het verkeer meerijdt, moet je je serieus afvragen. Daarnaast is “even” gas-geven gelijk afstraffen, het verbruik van dergelijke hybride auto stijgt exponentieel bij een dergelijk actie.
Als je dit vergelijkt met een auto met dieselmotor, dan vergelijk je appels met peren. Zeker qua verbruik. Ik nodig degene die 1:20 met een Kia Niro kan rijden, graag uit in een vergelijkbare diesel auto. Er zullen, met dezelfde rijstijl, verbruiken gehaald worden van 1:28 en meer.
Bovenstaande klinkt allemaal negatief, maar dat is het natuurlijk niet alleen. Positief zijn de rust in de auto, zeker als je elektrisch rijdt. De (dual clutch) automaat werkt perfect en zorgt voor een ontspannen rijstijl. De adaptieve cruise control (met deels autonoom rijden) is een feest in de file. De radio is zonder meer goed en en zitten zoveel snufjes op, dat je waarschijnlijk na x jaar nog niet alles weet.
Of ik de Kia Niro hem weer zou kopen ? Ik weet het niet. In een diesel rijden mag bijna niet meer en electrisch rijden is naar mijn mening nog niet volwassen genoeg (en ik wil niet zielig met een tesla 90 rijden op de rechterbaan omdat ik anders mijn werk niet haal). Misschien als er een Turbo geblazen versie komt…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.