Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 50.004 km |
Kia Niro Dynamic Line private lease
- 13.789 km
Sinds januari 2018 via private lease een Kia Niro tot mijn beschikking. Heb jarenlang naast een leaseauto van de zaak (alleen voor zakelijk gebruik) een tweedehands auto gereden van rond de 10K en zevenzitter vanwege 4 kinderen. Vaak met tellerstanden boven de 100K. Daarmee vaak geconfronteerd met onverwachte uitgaven voor onderhoud en reparatie en een hoog benzine verbruik.
Heb onder andere een Ford Galaxy, Renault Espace en Citroën Grand Picasso gereden. Toen de oudste zoon uit huis ging was een 7 zitten niet meer nodig en ik was klaar met de onverwachte kosten. Mij georiënteerd op een private lease auto met voldoende ruimte voor 5 personen, laag verbruik en lage uitstoot en de mogelijkheid een lichte caravan (Kip Kompakt) te trekken. De auto moest niet meer dan €400 per maand kosten. Enige optie die hierdoor overbleef was de Kia Niro. Proefgereden en gemerkt dat de auto ruim genoeg was, mooi stil en redelijk compleet in dynamic line uitvoering. Via privatelease.com geleased vanwege gunstige voorwaarden bij mogelijk contractbreuk door overlijden, scheiding of baanverlies.
Ervaringen: positief:
- De Niro is bijzonder comfortabel qua geluidsniveau. Zeker de korte stukken volledig EV.
- Automaat schakelt prettig alleen soms bij wegrijden houdt hij kort in.
- De stoelen zitten prima ook op langere stukken.
- Verbruik gemiddeld 1 op 18 over het jaar. In de winter wat hoger en bij dakbox of caravangebruik ook. In de zomer ook 1 op 23 gehaald. Als je een rit maakt met stadskilometers, snelweg en binnendoor op 80 km wegen is de auto het zuinigst.
- Ruimte op de achterbank met drie grote pubers prima. Voor korte stukken zelfs met 4 achterin te doen!
- Betrouwbaar. Geen storingen en geen rammels of irritaties.
Ervaringen negatief:
- krappe kofferruimte
- cruisecontrol en automaat werken moeizaam samen bij resetten van de eerder ingestelde snelheid. De automaat schakelt dan 2 versnellingen terug en de motor maakt veel toeren. Ook met caravan is de cruise control onrustig.
- op korte stukken met koude motor en volle accu begint de auto toch op benzine en is het verbruik relatief hoog met 1 op 7 of 8 bij een stuk van 3 tot 5 kilometer. Zou mooier zijn als de auto dan de batterij zou gebruiken.
- de kaarten van de navigatie zijn verouderd. Met Apple CarPlay goed op te vangen.
De private lease is ideaal. Je weet je maandelijkse kosten en hebt geen onverwachtse rekeningen of garagebezoeken die tijd en geld kosten.
In de zomer voor het eerst met auto en caravan naar het buitenland. Benieuwd hoe de auto dan bevalt.
Update april 2018
- 15.268 km
De laatste maanden is de Niro een stuk zuiniger gebleken. We hebben wat meer langere afstanden gereden en meer gebruik gemaakt van de “driver only” instelling van de klimatisering. Nu gemiddeld 1 op 20 gereden en bij de langere afstanden zelfs 1 op 22!
Verder werkt de lane-assist niet helemaal optimaal. De auto blijft wat zoeken naar de buitenkant van de rijstrook en niet mooi in het midden. Tenslotte een paar keer verrast door een fietser die in de dode hoek van de A-stijl zat. Deze is vrij breed en 2 keer kijken is dan aan te bevelen.
Ervaringen met caravan
- 25.000 km
Met de Kia Niro en Kip Kompakt caravan (950kg) en dakbox op vakantie geweest naar Frankrijk en Spanje. Bijna 5000 km gereden. Gemiddeld verbruik 1 op 12,5 km ondanks volle bepaking en temperaturen onderweg tot 43 graden celcius.
Pluspunten:
- Fantastische stoelen. Geen rugpijn of pijn aan het zitvlak ook na twee dagen en 10 uur per dag in de auto zitten.
- Hybride werkt fijn op bergachtige wegen. Ondersteuning van de elektromotor bij klimmen en afremmen op de elektromotor bij dalen waarbij de accu's weer worden bijgeladen.
- Cruisecontrol en automaat werkten minder onrustig samen dan zonder caravan. Schakelde terug wanneer nodig maar niet met 2 versnellingen tegelijk.
- Uitstekende airco en prima binnenklimaat met vier personen in de auto en hoge buitentemperaturen.
Minpunt:
- Navigatie: ondanks recente update vooral bij regionale wegen onmogelijke routes via kleine smalle wegen tot bijna onverharde wegen toe. Met de caravan is dat heel vervelend. Ondanks de instelling om een snelle route te nemen leek de navigatie vooral de korte routes te kiezen.
Verder erg tevreden over de stilte in de auto, het comfort en de binnenruimte ook voor de twee grote pubers achterin.
Update
- 50.004 km
De Niro blijft een comfortabele, ruime en zuinige auto in gebruik. In de achterliggende periode wel wat negatieve ervaringen met be betrouwbaarheid. Zo hadden we vorig jaar problemen met de spoiler op de achterklep die losraakte maar ook met water in de achterklep. Dit bleek een bekend probleem te zijn.
Dit jaar eerst de linker veerpoot die kapot bleek te zijn waardoor bij drempels er een krakend geluid op trad. Dit door de garage gerepareerd maar een week later een klonkend geluid aan de rechterkant. Eerst monteur laten rijden. Geluid bevestigd. Vervolgens afspraak gemaakt en bleek dat een nieuwe voorpoot besteld moest worden. De auto een dag kwijt zonder dat de reparatie kon plaatsvinden. Dan maar weer een nieuwe afspraak gepland. Kost dan toch veel tijd alles bij elkaar.
Gelukkig alles onder garantie en voor de leasemaatschappij maar geeft geen goede indruk. Zoals gezegd nog wel enthousiast over het comfort en het gemak van de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.