Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Design Edition (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid Design Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 226 km |
KM-stand laatst | 8.850 km |
De eerste hybrid en 10,000 kms
- 8.850 km
2019-09
Wegens nieuwe baan met leaseauto een voorloopauto met automaat aangevraagd, tot mijn plezierige verrassing werd dat een Kia Niro Hybrid.
Techniek
De 140pk benzine met de elektrische ondersteuning / aandrijving is interessant en heeft een dubbele koppeling-versnellingsbak (DCT). Het rijdt zeer geleidelijk en de elektromotor kan in de eco-stand van de DCT zeer veel onhebbelijkheden gladstrijken.
In deze Edition Line zitten wat extraatjes zoals lane departure warning (uitschakelbaar) en uitgebreide boardcomputer, DAB radio en CarPlay integratie.
De dashboard informatie kent knap wat schermpjes en laat graag zien hoe bijv de aandrijfkrachten worden verdeeld - zowel grafisch als in een %verdeling over sportief en economisch gebruik van de auto.
Nauwkeurige bandenspanning indicatie zo ondervond ik maar de dichtbijzijnde Tango vestiging heeft nog een gratis luchtpomp.
Rijden
Alles gaat licht op een prettige manier. Het sturen is wat directer dan bijvoorbeeld de Golf die ik ook rijd en dat is best wel lekker, je snelle reacties maken het sportiever voelen. De sport-setting past daar goed bij in stadsverkeer je kunt rap verplaatsingen uitvoeren zonder een scheurijzer te hoeven zijn.
Verbruik
Soms superzuinig: een volbepakte rit Utrecht-Wales door een druk London met megaveel files: 1:21 niet te geloven zuinig, maar het zal de elektrische ondersteuning zijn in fileverkeer want de terugreis ging met minder vertragingen = meer doorrijden met een verbruik van 1:19,5. Knetterzuinig vind ik voor deze auto-grootte.
Aandachtspunten
Ja toch wel: enkele elektronische regelingen komen niet over als 100% stabiel en de voornaamste is de Cruise Control. Die wijkt op 2 manieren af van de ingestelde snelheid: bij instellen op de gereden snelheid zakt de wagen toch 2 tot 4 kmh terug alvorens na een variabele tijd (de ene keer snel, de andere keer duurt het langer) toch naar de ingestelde snelheid te gaan en er iets overheen te piepen. Ook komt het voor dat de 'energie-wijzer' ineens naar POWER doorslaat en de auto ineens tot 6-8 kmh boven de ingestelde snelheid versnelt. Super irritant voor iemand die hoge prijs stelt aan een constante snelheid en daarmee door het verkeer navigeert..
De tweede: de automatische (correctie Double Clutch Transmission) heeft een economische en een sport setting. In de sport setting is er merkbaar meer vermogen beschikbaar en daarmee trekt de auto knap rap op. Het komt zeer geregeld voor dat de versnellingsbak in die setting een verbrandingsgeur afgeeft, soms best wel sterk. Dat is een punt voor een beurt denk ik.
Eerst maar eens die 10.000 volmaken!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Edition NAVIGATIE | CAMERA | 18 INCH | SCHUIF-/ KANTELDAK
- 2018
- 90.863 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine
- 2019
- 91.336 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine - Navigatie - Camera - Climate control - Cruise control - Trekhaak - 12 maanden garantie
- 2017
- 110.380 km