Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (2018)

autoreview

Kia Niro
Kia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia Niro

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid Comfortline
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf46.856 km
KM-stand laatst57.200 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 4000km

  • 50.700 km

Vanwege het wachten op een leaseauto heb ik deze Kia Niro hybrid als voorlopige auto voor het zakelijk gebruik. Daarbij kon ik kiezen uit enkele beschikbare modellen, en heb ik voor de Niro gekozen vanwege de automaat en de positieve dingen die ik regelmatig lees over de tegenwoordige Kia’s.

De Niro zou wat model betreft normaal gesproken niet door mij gekozen worden. Niet omdat ik het een lelijke auto vind (hij ziet er best ok uit), maar meer omdat ik niet zo’n fan ben van hogere auto’s. En er de voordelen niet zo van in zie. Een hatchback of stationwagon vind ik meestal mooier.

Inmiddels heb ik zo’n 4.000km gereden met de Niro. Het interieur is conservatief opgezet, maar verzorgd qua materialen en ziet er naar mijn mening netjes en degelijk uit. Ergonomisch is het meeste ook in orde en vond ik snel mijn weg in de diverse menu's en opties.
Voor mijn zakelijk gebruik is de ruimte meer dan voldoende en uiteraard duidelijk groter dan mijn vorige leaseauto (een Mini Cooper). ? Beide voordeuren bevatten een handige flessenhouder en mijn smartphone past mooi in het vakje voor de automaathendel.

Het zitcomfort is wennen voor mij: door de redelijk hoge zit had ik in het begin nogal het gevoel op de bok te zitten. Inmiddels ben ik daar aan gewend. De erg zachte stoelen vielen ook op en ik was bang voor een vermoeide zit bij langere ritten. Tot nu toe valt dat gelukkig mee, ook bij een lange rit van b.v. 3,5 uur.

Tijdens de donkere uurtjes en op onverlichte wegen merk ik dat de halogeen koplampen redelijk zijn, maar ook niet meer dan dat. De LED koplampen die ik op mijn Cooper had waren duidelijk veel beter.
Wat ik ook mis is DAB+. Dit zit helaas niet op mijn Niro (wel mogelijk dacht ik). Als je de geluidskwaliteit daarvan gewend bent, dan valt de gewone FM vies tegen.

Een punt van kritiek is de witte verlichting van o.a. de snelheidsmeter. Die is in het donker veel te fel. Ook in de nachtmodus, waardoor ik de helderheid flink omlaag gezet heb. Bij de (automatische) overgang nacht- naar dagmodus heb ik ook vaak last van een veel te felle verlichting (zowel klokkenwinkel als navi scherm). Hierdoor zit ik regelmatig de intensiteit handmatig bij te stellen: dat moet toch niet nodig zijn? Dit heb ik bij andere auto’s nooit gehad. De beste optie lijkt nog de vaste nachtstand, maar ook dan moet ik regelmatig de helderheid aanpassen.

Wat me erg goed bevalt is de stuurverwarming: nooit eerder op een leaseauto gehad, maar dat is echt heerlijk tijdens een koude ochtend. De stoelverwarming werkt overigens ook prima en wordt meer dan warm genoeg op standje 1 van 3.
Apple carplay is ook aanwezig. En dat werkt bij aangesloten USB kabeltje prima. Whatsappje berichten voor laten lezen en beantwoorden is ook erg handig.
De ingebouwde navigatie gebruik ik niet: ik geef de voorkeur aan Waze of Google maps via carplay.

Over de hybrid motor kan ik helaas niet erg positief zijn. In de normale modus (eco) reageert hij traag. Met name om te versnellen naar wat relatief hogere snelheden (90km/h en meer) moet je flink gas geven anders gebeurt er gewoon weinig. De vermogensmeter staat dan al gauw halverwege de power stand of hoger waarbij de motor een flinke keel op zet. Ook gaat er bij constante snelheid regelmatig een schok door de auto. Ik heb gemerkt dat dat het geval is wanneer de EV modus bijspringt (EV lampje in dashboard). Soms voel je dat nauwelijks, andere keren gaat dat met een duidelijke schok. Vreemd.

Een voor mij belangrijke optie is cruise control. Deze optie is gelukkig aanwezig (niet adaptief), maar werkt helaas erg matig. De snelheid wordt bijvoorbeeld niet stabiel gehouden: hij varieert op een vlakke weg met ca 3km/h t.o.v. de ingestelde snelheid. Bij een lichte helling (na een verdiepte viaduct bijvoorbeeld) loopt dat op tot ca 6km/h. Ook reageert de motor na een resume actie via de CC heel wisselend: soms tergend traag waardoor het versnellen van 105km/h naar 130km/h bijna een halve minuut duurt.
Bij kleine verschillen (minder dan 5km/h) tussen de huidige snelheid en de ingestelde snelheid wordt er juist vaak overdreven veel gas gegeven en brult de motor er op los. Daarnaast gaat het resumen vaak met horten en stoten: in het begin heel traag, vlak voor het bereiken van de ingestelde snelheid wordt er dan ineens bijna volgas gegeven waarna de laatste km/h versnellen weer erg langzaam gaat. Erg vreemd en bovendien oncomfortabel.
Ook onhandig is dat de ingestelde CC snelheid nergens te zien is. Bij resumen moet je dus onthouden hebben hoe hij ingesteld stond.

Een positief punt van de motor is zijn zuinigheid: tot nu toe haal ik gemiddeld ca 1:20. Dat is dan bij voornamelijk snelweg inclusief de nodige files in het herfstseizoen. Op de snelweg rijdt ik doorgaans de maximum toegestane snelheid. Ik rijd dus zeker niet langzaam om (extra) zuinig te zijn.

Wat in negatieve zin ook opvalt is dat de banden erg veel lawaai maken. Met name achter. Het betreft 18 inch Michelin Cross climate banden. Wellicht zijn ze gecupped ofzo. Het is in ieder geval opvallend lawaaiig in de auto vanaf zo’n 100km/h.

Al met al dus mixed feelings. De auto moet binnenkort voor een onderhoudsbeurt. Ik hoop dat er dan wat gedaan kan worden aan met name het lawaai en het vervelende gedrag van de cruisecontrol.

Een paar maanden verder

  • 57.200 km

De Niro is vandaag ingeleverd. Totaal heb ik er iets meer dan 10.000km mee gereden.
Sinds de vorige ervaring is de auto voor onderhoud en vervanging van de cruise control naar de Kia dealer geweest. Helaas zijn zowel de klachten over het bandenlawaai als de cruise control niet opgelost. De eerder beschreven minpunten blijven dus bestaan.

Resumerend de positieve punten:
- comfortabel veercomfort (zeker niet sportief)
- zuinig: ca 1:19,5 met vlotte rijstijl (oktober-februari)
- interieurverwarming, stoelverwarming en stuurverwarming werken vlot
- Apple carplay ondersteuning

Dan de negatieve punten:
- lawaaiige auto: zowel banden als motor
- geen verfijnde aandrijving: m.n. de schokken bij inschakelen EV ondersteuning en ook de duidelijk voelbare schakelmomenten
- erg matig werkende cruise control: o.a. instabiel en neemt ingestelde snelheid niet goed over
- irritant felle witte verlichting snelheidsmeter etc
- vervelende weerstand stuurgedrag rondom de middenstand
- bij inschakelen regensensor wist hij niet direct: wissen doet de sensor pas als hij het nodig vindt
- geen auto up en down voor elektrische achterruiten (voorruiten wel)

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.