Kia EV6 77.4kWh Plus Advanced (2023) #2

autoreview

Kia EV6 GT
Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6 GT

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh Plus Advanced
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf11.000 km
KM-stand laatst24.900 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

EEN NIEUWE LEASEAUTO

  • 24.900 km

Na 4,5 jaar Kia Proceed te hebben gereden als leaseauto (zie andere review) mocht ik een nieuwe auto uitzoeken. In de tussentijd zijn we overgestapt van leasemaatschappij, budget en regelingen waardoor de zoektocht meerdere keren opnieuw vanaf het begin begon, simpelweg een nieuwe Proceed of Ceed SW kon niet. Zo’n zoektocht vind ik persoonlijk niet erg, ik begon (elke keer opnieuw) met een lijstje van eisen en wensen.

Eisen vanuit werkgever:
- EV. Bij hoge uitzondering kon er een hybride komen maar dit werd budget-technisch erg onaantrekkelijk gemaakt, en ik was zelf wel benieuwd EV te rijden. Er is wat ruimte in het budget voor een vakantie-auto, mocht je dit willen.
- Navigatie, ingebouwd of via mobiele telefoon op het scherm in de auto.
- Handsfree bellen.
- Geen coupé, cabrio, neonkleuren of andere zaken waardoor een auto niet representatief geacht wordt.

Eisen vanuit mijzelf:
- Automaat, gelukkig is dit geen probleem met een EV.
- Apple Carplay. Werkte perfect in de Proceed en dus wilde ik dit graag weer.
- Achteruitrijcamera, is gewoon handig.
- Adaptive cruise control.
- Lane keeping (voor de snelweg vooral).
- Goed audiosysteem
- Stoel- en stuurwielverwarming, dit had de Proceed ook en vond ik super.
- Automatische stoelverstelling met geheugen, had ik hiervoor ook en werkt perfect als je vrouw een andere zitpositie heeft. Ik had dit eerst als “wens” maar betrapte mezelf erop dat ik eigenlijk niet meer zonder wilde.
- Goede actieradius (praktijk +/- 400 km) en/of goede snellaad technologie aan boord. Ik kan opteren voor een vakantie-auto maar wilde op geen enkel moment range-anxiety, zeker gezien ik geen oprit of eigen laadpaal heb thuis.

Wensen vanuit mijzelf (niet verplicht, wel een pré)
- Mooie kleur en velgen (is natuurlijk smaak).
- Sportstoelen, vind ik over het algemeen fijner zitten.
- Stoelventilatie.
- Panoramadak wat open kan, had de Proceed ook en vond ik persoonlijk erg fijn.
- Parkeersensoren vóór, dit had de Proceed niet en vond ik een gemis.
- Een Kia – de Proceed is gewoon heel goed bevallen, ik vind het mooie en fijne auto’s welke een goede prijs/kwaliteitverhouding hebben.

Eisen vanuit mijn vrouw (wat nog niet door mijzelf hierboven genoemd is):
- Hogere auto dan de Proceed voor in-/uitstappen en maxi-cosi toegang.

Hieruit is een shortlist gekomen:
- Hyundai Kona EV. Bij de vorige generatie (lees: 4,5 jaar terug) vond ik de Kia Niro stukken mooier dan zijn broertje Kona, echter nu vind ik dat juist andersom. Ik vind de Niro niet lelijk, maar de Kona gewoon mooier en deze was beter samen te stellen in mijn gewenste opties. Niet echt snel laden, maar prima range.
- Kia Niro, zie hierboven, maar toch een prima optie.
- Tesla Model Y, was iets te duur in de lease en je ziet ze op elke straathoek staan. Daarnaast was de nieuwe Model 3 net uit en voelde de Y als “oud”.
- Tesla Model 3, te krap (voor mij).
- Skoda Enyaq, mooie auto in de goede uitvoering, echter was dat ook meteen een hele dure uitvoering en kwam deze ruim boven mijn budget uit. Ook minder snel laden.
- VW ID4, zelfde verhaal als de Enyaq.
- VW ID3/Cupra Born, te klein en minder snel laden.
- Hyundai Ioniq 5, vond ik persoonlijk minder mooi dan de EV6, en technisch hetzelfde.
- Kia EV6. Mooi compleet totaalpakket, achterkant moest ik aan wennen om te zien.

In een selectie hiervan wel proefgereden, namelijk de Kona (wel de hybride, EV was nog niet beschikbaar), Model Y en de EV6.
Uiteindelijk gekozen voor de EV6 en deze, tijdens een aanbiedingsperiode, samengesteld. Gekozen voor blauw (geen saaie kleur vind ik zelf), 19” (wel kleine/saaie velgen), 77kW accu en de “Plus” uitvoering (dus geen panoramadak). Echter was hier iets misgegaan en is de auto niet op tijd besteld, waardoor de aanbieding afgelopen was, en de auto ineens te duur werd voor mij. Balen.

Toen gekeken naar een kleine accu, of de instapversie 77kW maar bij beide opties toch twijfels. Tot ik het bericht kreeg dat er wél een optie was om een occasion EV6 (10 maanden oud, 11.xxx km) te leasen binnen mijn budget. Deze was wel zwart (geen persoonlijke voorkeur, maar oke) maar had wél de 20” (mooiere) velgen en was de Plus Advanced uitvoering, dus mét panorama dak. Deze heb ik meteen besteld en werd binnen 2 weken geleverd. Ik heb er als accessoire nog een afneembare trekhaak op laten zetten, die ruimte was er nog in het budget en kan wel eens van pas komen.

DE LEVERING
Geen dealerbezoek, fles wijn of doek over de auto, maar hij werd voor de deur neergezet in de regen. Mag de pret niet drukken, hij was netjes schoon, rook lekker en de accu was prima vol dus konden er meteen mee op pad.

DE AUTO
Wat valt op aan de auto in positieve (+), neutrale (o) en negatieve (-) zin, vooral in vergelijking met de vorige auto, Proceed:
+ De auto is groot, en enorm ruim. Vooral de achterbank is heel groot.
+ Ik heb nu iets aan de binnenspiegel. Bij de Proceed hing die er voor de sier vond ik, je zag er weinig door. Nu kan ik echt achter me kijken.
+ De auto is stil, vlot, soepel en erg comfortabel.
+ De auto en de systemen werken erg intuïtief. Dit vind ik persoonlijk althans, komend uit een Kia.
+ De frunk is ideaal voor de kabel, hierdoor ligt deze nooit los achter in de auto te slingeren.
+ Laden gaat snel, ik sta niet vaak bij snelladers maar wanneer ik dit deed haalde ik zonder voorverwarmen (temperatuur rond de 10 graden) binnen 2 minuten 150kW bij een 175kW lader. Hierdoor was de auto ruim voldoende vol om thuis te komen na een korte sanitaire stop.
+ De app werkt prima. Ik kan de auto afsluiten, openen en kan de airco en stoelverwarming programmeren. Ook manueel kun je de airco op elk moment aanzetten, top.
+ Er is bizar veel aflegruimte voorin, mede omdat de middentunnel ontbreekt.
+ De rugleuning van de achterbank kan versteld worden qua zithoek. Ik zit zelf nooit achterin maar is wel een nuttige toevoeging in mijn optiek.

o – De draaicirkel is een stuk groter dan de Proceed. Het went, maar in het begin moest ik veel meer steken om te parkeren.
o - De auto is sowieso groot. Hij is vooral een stuk breder en dit was in onze krappe woonwijk wel even wennen.
o – De automatische verlichting gaat niet heel snel aan vind ik zelf. Ik weet niet of het me nu pas opvalt en mijn vorige auto dit ook had, of dat dit anders is bij de EV6. Op een bewolkte donkerdere dag vind ik het een fijn idee dat ik zichtbaar ben. De Proceed had standaard als dagrijverlichting óók de achterlichten aan, en was felblauw. Het zou in mijn optiek beter zijn als de achterlichten van de EV6 ook aan zouden staan (dit vind ik sowieso een goede regel, maar dat terzijde) bij standje “Auto”, zeker bij een zwarte auto. Aan de andere kant heb ik er zelf geen last van.
o - Stoelventilatie, opzich een fijne optie op hele hete dagen, maar ik zou het niet missen als ik het niet zou hebben. Het klinkt leuk, maar de hoeveelheid koele lucht die door de stoelen komt is met een normaal shirt of broek nauwelijks te voelen. Als het echt heel warm is kun je de airco al eerder aanzetten met de app, dat werkt in mijn ervaring beter. De stoel zelf koelt wel af waardoor je minder snel aan het nep-leer plakt. Het is leuk dat het in deze uitvoering standaard is, maar ik zou er persoonlijk niet extra voor betalen.

- Het is mogelijk je sleutel in de auto te laten liggen en deze vervolgens met de app op slot te doen. Opzich prima, maar als je dan ook nog eens je telefoon vergeet op te laden en snel weg moet is dat balen, ik spreek uit ervaring. Ik zou persoonlijk een waarschuwing willen dat de sleutel nog in de auto ligt in de app.
- Ondanks de grote hoeveelheid aflegruimte voorin mis ik toch bakjes of iets, klein spul vliegt al snel heen en weer.
- De automatische achterklep werkt hetzelfde als bij de Proceed, alleen gaat deze niet altijd open na 3x piepen wanneer je erachter staat. Niet heel erg, maar vervelend als je met zware tassen klaarstaat.
- Er is (veel) minder ruimte onder de bagagevloer, met wat passen en meten kan ik de basics er neerleggen maar voor vakanties maakte ik hier wel gebruik van in mijn vorige auto, dat kan dus niet meer. Voordeel is wel dat de hele laadvloer eruit kan, nadeel is dan weer dat klein spul wat je er normaal onder zou leggen in bakken nu de hele klep door dondert.
- Maximaal regenereren (one pedal driving) moet elke keer bij aanzetten auto geactiveerd worden.

HET RIJDEN
Komend vanuit een benzine zonder enige elektrische ondersteuning rijdt een EV echt heerlijk. Bij het aanraken van het “gas”pedaal heb je meteen volle bak kracht, het rijdt heerlijk stil en je voelt eigenlijk niets meer van de aandrijflijn. De auto zet zich goed in bochten en rijdt voor het formaat en gewicht verrassend lichtvoetig. Je voelt dat het een auto is met achterwielaandrijving wat de mogelijkheid geeft een beetje te spelen met gas geven. Dit doe je in het dagelijks leven natuurlijk niet zo snel op de openbare weg, maar geeft wel aan hoe de balans in de auto is.

Elke keer als ik instap ben ik weer blij met mijn keuze. Hij is minder spannend om te zien, maar daar staat tegenover dat deze auto weer een stuk fijner en vooral comfortabeler is. De stoelverwarming gaat bij een lage temperatuur automatisch aan, in Drive zetten en je zoeft zo weg.
Het verbruik valt me alles mee. In de eerste maanden (einde winter) zat ik rond de 20kW per 100km, in de zomermaanden was dat rond de 17/18. Gezien ik laad tot 90% en ik probeer niet onder de 10% te komen houd je zo’n 60kWh netto over, wat een range oplevert van ruim 300km. Bij 100-0% is dit makkelijk 400, maar dit doe ik in de praktijk niet. Ik heb me nog niet gestoord aan de lagere range t.o.v. mijn vorige auto, welke natuurlijk ook in 5 minuten weer vol zat. Bij aankomst op werk of juist bij thuiskomen zet je hem weg, en wanneer je weer gaat rijden is ie vol. Je moet vaker laden dan tanken, maar het kost je eigenlijk geen tijd. Tenzij je onderweg gaat laden, maar dan vind ik het sowieso wel lekker om per paar honderd kilometer even te stoppen.

Ook met een grote verbouwing van de tuin veel spullen versleept met een aanhanger. Deze wordt zonder enige moeite getrokken en geremd, ging om een ongeremde aanhanger volgeladen tot 750kg, misschien stiekem iets meer. Dit was geen enkel probleem, de auto is voldoende sterk om alles in goede banen te leiden. One-pedal driving is met een trailer niet meer mogelijk, dit wordt automatisch geblokkeerd bij het koppelen van de aanhanger. Even wennen omdat ik daar eigenlijk altijd gebruik van maak, maar dat is verder prima. Ook doen de parkeersensoren achter het dan niet meer, top.

De auto heeft onderhand ook eerste vakanties goed doorstaan. Beiden dichtbij huis (geen noodzaak tot laden tussendoor, zeker met 100% lading bij vertrek) met volle bepakking. Eenmaal met vooral bagage en ons gezin, en eenmalig met minder bagage met 5 volwassenen.

Bagage is toch meer passen en meten in deze auto, hoewel dat ook ligt aan de bagage zelf. Wij moeten sinds kort een kinderwagen, bedje en vele andere kilo’s aan babyspullen meenemen wat gewoon onhandig grote spullen zijn. Hierin valt op dat de bagageruimte minder diep is dan de Proceed, maar wel hoger en breder lijkt. De achterbank is vooral vele malen groter dan die van de Proceed, hier kun je natuurlijk ook nog wat tassen kwijt. Met goed stapelen lukte het uiteindelijk wel om alles mee te krijgen.
Een andere vakantie met 5 volwassenen in de auto. De middelste achterin zit nooit écht lekker, maar stukken beter dan bij de Proceed. Beenruimte genoeg, geen middentunnel bij de voeten en een verstelbare rugleuning waren toch wel heel fijn. Ook blijkt er een heel stopcontact te zitten onder de achterbank waardoor er daar altijd genoeg stroom is voor het opladen van telefoons, laptops en tablets. Aanzienlijk minder bagage dus geen issues.

Al met al ben ik erg tevreden met de auto. Over een paar weken gaan de winterbanden erop en ik denk dat deze winter de eerste beurt eraan komt. Ik ben benieuwd naar de winterbanden, die hadden bij de Proceed altijd een grote impact op het rijden vond ik zelf, hopelijk valt dat hier mee.
Ik houd jullie op de hoogte!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.