Kia EV6 77.4kWh Plus Advanced (2022) #6

autoreview

Kia EV6 GT
Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6 GT

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh Plus Advanced
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst10.700 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie auto voor lente en herfst

  • 53.000 km

Bij het veranderen van baan hoorde het veranderen van auto. Daarom heb ik afscheid genomen van de Citroën Grand Spacetourer (al vind de Picasso een leukere naam). Ik wilde graag elektrisch gaan rijden en na het lezen van de nodige reviews en wat proefritten viel de keuze op de KIA EV6.
Eind februari de auto besteld en volgens de leasemaatschappij had de dealer aangegeven dat er nog enkele beschikbaar waren. Na het zetten van de handtekening bleek dat ze net allemaal weg waren maar er was er wel reeds op de boot. Waarschijnlijk bedoelde hij het metaal voor de auto want in mei kreeg ik een (overbodig) geboortekaartje van de auto.
In september mocht ik de auto eindelijk ophalen. Na een korte uitleg mocht ik de auto meenemen.
De eerste weken waren prettig. Stille auto die vermogen heeft op het moment dat het nodig is. Goede stoelen, een fijn werkende acc en goed infotainment.
Helaas werd het in de winter minder. De verwarming kent twee standen, ijskoud of heet. Het inschakelen van de warmtepomp betekent dat het verbruik omhoog schiet en af en toe verwarmt hij dan (helaas denkt hij dat hij dan de kou van de vorige rit moet goedmaken).
Het verbruik in de winter is ook fors en tijdens de rit naar de wintersport moet je goed plannen en niet te hard rijden.
Het IONITY systeem werkt goed, zolang je bij IONITY laadt. Bij laden bij een ander station zijn de roaming kosten soms belachelijk hoog.
Na de winter was ik weer heel tevreden met de auto. Enige tegenvaller is zwakke lak. Je moet echt met de hand wassen want in de wasstraat ontstaan krassen.
Inmiddels is de tijdelijke tevredenheid voorbij. De airco werkt niet. Na 3 weken wachten (volgens een chat met KIA is dat een normale tijd), werd de auto onderzocht. De pomp van de airco is kapot. Blijkbaar een zeldzaam onderdeel want deze is na meer dan weken nog niet geleverd. Gelukkig ga ik binnenkort op vakantie en mag daar in een Fiat Panda rijden.

Zombie modus

  • 82.000 km

Vorige maand kennis gemaakt met de zombiemodus. Auto wilde niet in de versnelling. KIA gebeld maar nadat ik 10 minuten had gewacht, had mijn zoon op internet ontdekt dat de KIA EV6 in een zombiemodus kan komen. De auto herkent je dan niet. Aan en uitzetten van de verwarming met de afstandsbediening helpt hem uit die modus te komen. Daarna redelijk tevreden. Conforme achterin is matig maar voor de bestuurder is het goed.
Vandaag ontdekt dat de auto wel heel slim is. De truc om de zombiemodus te omzeilen kent hij inmiddels en nú reageert hij ook niet op truc met de afstandsbediening. Te laat op de afspraak maar je hebt wel iets om je collega’s te vertellen

Lid geworden van 12volts club

  • 107.000 km

Als hij rijdt is het een prettige auto. Maar deze week slachtoffer geworden van een combinatie van een slechte accu en een garage die het probleem niet serieus neemt. Vrijdag was de accu plotseling leeg. Volgens de berger een bekend probleem bij de EV6. Accu opgestart en daarna netjes een uur gereden. De volgende dag weer een lege accu. Na het opstarten naar de garage gereden. Afdeling verkoop gaf ook aan dat het een bekend probleem was en dat er waarschijnlijk meer aan de hand was. Volgens de werkplaats was er niets mis mee. “De berger kan wel zeggen dat er problemen zijn met de accu maar wij hebben veel betere apparatuur om dat te onderzoeken”. Update uitgevoerd maar aan de accu lag het dus niet . Vanavond weer een lege accu. Kijken wat ze nu zeggen. Een schrale troost de kosten van dit hele circus zijn voor KIA. Opvallend is wel dat voor de berger Toyota en KIA de grootste klanten zijn wat betreft accu’s en elektronica.

De service van KIA Nederland

  • 10.700 km

Ik heb geklaagd over de kwaliteit van de auto, maar de kwaliteit van de auto is eigenlijk best goed als je dat vergelijkt met de service van KIA Nederland. Ze vinden de problemen met de accu geen enkele reden om iets te doen. Vandaag weer stil gestaan en daarna weer verplicht 100 kilometer gereden om de accu op te laden maar voor KIA Nederland is dat geen reden om de auto af te laten slepen en werkelijk iets te doen aan het probleem. Uitgelegd dat de auto 2 dagen bij de garage heeft gestaan en dat het ik meerdere keren stil heb gestaan maar KIA komt niet verder als vervelend en zoek het verder maar uit. Waardeloze service. In plaats van 7 jaar garantie zou ik liever 2 jaar service hebben.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.