Kia EV6 77.4kWh Plus (2023) #3

autoreview

Kia EV6 GT
Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6 GT

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst18.904 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goede auto met wat kuren

  • 18.904 km

De Kia EV6 koos ik (private lease) omdat de reviews zo positief waren en dat je zo snel kon laden. Idee was dat ik met slecht weer en kou naar mijn werk kon rijden, en anders de motor zou gebruiken. Doordat ik van baan wisselde rijd ik nu alleen nog maar vakanties en gezinsuitjes. Daarvoor reed ik een VW Golf 7 station, die achteraf een zeer goede , veilige en comfortabele auto bleek. De overstap naar elektrisch wilde ik maken mits dat een volwassen auto zou zijn.

De auto rijdt (dankzij achterwielaandrijving) heel fijn en er is meer dan voldoende kracht. Dat is niet uniek in een EV, maar bij de Kia heb je wel het gevoel dat er een sportief randje aan zit. Ik vind het sturen overigens wel wat indirect aanvoelen. Het veercomfort is ok en er rammelt niets. Je stuitert niet uit je stoel als er een drempel is, en de demping is fijn. De stoelen zijn bekleed met nepleer en de bestuurderstoel mocht iets langer zijn. De Niro van een vriend ervoer ik als comfortabeler, soepeler.

Verbruik valt, zeker in de winter, best tegen. De verwarming claimt dan veel prik en zeker het werkelijke verbruik (inclusief laadverlies en 4 personen aan boord) gaat richting de 23KW. In de zomer haal ik 16KWH. Laden doe ik meestal met 11KW in de straat. Snelladen (vakanties) gaat echt heel snel. Top was 230KW in Frankrijk. Vraagt wel een lading van minder dan 20%; met een halfvolle accu lukt dat niet.

Ik herken de problemen met de ontwaseming en verwarming die plots koude lucht blaast. De vooruit beslaat bij natte omstandigheden ook snel. De verwarming is sowieso iets waar je aan moet wennen. Waar warmte bij een ICE een restproduct is moet je bij een EV tactisch omgaan met warmte. De aanwezige stoel- en stuurverwarming doen hun werk goed, wat helpt bij energiemanagement. Na twee jaar valt me wel op dat de stuurverwarming wat fluctueert in temperatuur. Ga ik melden bij de beurt straks. Ook kan de verwarming plots koude lucht gaan blazen terwijl je niets veranderde. Tenslotte: de adapatieve cruise controle werkt goed en houdt je netjes tussen de lijnen. Dat is ook comfort: ik reed uit Zuid Frankrijk in 1 dag probleemloos terug. Stoelkoeling is dan zeker ook een luxe waar ik een volgende keer voor kiezen.

Bagageruimte is voor ons gezin prima voldoende, Beenruimte achterin is ruim maar de zithoek is zo dat je enigszins met opgetrokken benen zit. De frunk is grappig maar de gedachte dat je de motorkap opent om bij opslagruimte te komen vind ik nog steeds vreemd. De laadkabel sla ik op in de ruimte onder de laadvloer.

De bediening is wennen, zeker na 30 jaar gewend zijn aan knoppen voor alles. Er is best nagedacht over ergonomie, maar het is nog steeds af en toe zoeken naar waar iets zit in ‘het scherm’. Ook vind ik het raar dat je instellingen veranderen als je weer in de auto stapt de volgende dag. Een kwestie van wantrouwen misschien, maar ik durf (zeker bij lage snelheid) niet echt te vertrouwen op de parkeersensoren; ze piepen uiteraard wel, maar bij de Golf werd er ook echt merkbaar ingegrepen. Wat de EV6 dan doet heb ik niet echt durven testen.

Er is niets stuk gegaan, maar wel is de USB stekker voor de koppeling met de iPhone (CarPlay) vervangen. Die had kuren.

Ik ben best tevreden over de auto, en voor een EV is dit nog steeds een topper denk ik. Of ik dit wil blijven rijden op termijn weet ik niet. Het is fijn om te weten dat je uitstootvrije kilometers maakt en zelf (met zonnepanelen) bijdraagt aan je energiebehoefte. De kinderziektes zijn grotendeels opgelost maar perfect is de auto zeker niet. De Golf bleek achteraf een auto die stiekem alles goed deed, en dan is dit echt wennen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.