Kia EV6 77.4kWh Plus (2023) #2

autoreview

Kia EV6 77.4kWh Plus (2023)

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst41.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Jaar verder, en met de caravan weg,.

  • 41.000 km

Een ruim jaar geleden ben ik over gestapt vanuit mijn Insignia naar de KIA EV6, RWD, 77 kWH. Werkgever verplicht elektrisch rijden, en de KIA was veruit de meest interessante in de lijst- qua bereik, qua laadsnelheid, qua trekgewicht (want caravan) en qua uitrusting. De Ioniq 5 was ook nog een optie maar uiteindelijk voor de Kia gegaan. Jaar levertijd , nog één keer met de Insignia op vakantie en uiteindelijk eind augustus 2023 werd ie geleverd. Ondertussen heb ik er ruim 40000 kilometer opzitten, naar grote tevredenheid. Auto rijdt zeer prettig, veel power , goede en makkelijke bediening van de systemen. Stoel is goed (elektrisch) instelbaar. Rijd dagelijks de A2 tussen Den Bosch en Vianen, maak vaak gebruik van ACC , en zeker als het druk is werkt dat prima (op de rechterrijstrook). Sowieso zijn de hulpsystemen goed 'in balans' dus niet té aanwezig of opdringerig. Navigatie va de KIA gebruik ik niet, doe alles met Waze. Geluid van de Meridian installatie is goed, en was destijds een belangrijke reden om te kiezen voor de KIA ipv de Hyundai.

Afgelopen augustus met de caravan op pad geweest. Moet zeggen dat ik daar met gemengde gevoelens naar toe leefde..... afgesproken met mijn vrouw dat we niet te ver zouden gaan om het gewoon eens te ervaren. We zijn begonnen in de Franse Ardennen (Charleville Mezieres), door naar de Bourgogne (Marcenay) en als laatste naar Troyes (Lac d'orient) . Al deze campings lagen op een paar uur rijden van elkaar verwijderd. Als eerste, wat rijdt het ongelooflijk makkelijk en soepel! Tuurlijk, je voelt ook nu wat extra gehobbel maar voor de rest heb je amper in de gaten dat er wat achter hangt. Accelereren gaat snel, soepel en geruisloos.
Waar het natuurlijk vooral om gaat is range en laden. Anders dan vroeger heb ik de reis voorbereid. Dus in plaats van de camping in de navigatie invoeren en onderweg tanken wanneer nodig rijd je nu van snellader naar snellader. Ik heb de app van Fastned goed kunnen gebruiken omdat je daar je verwachte range kon ingeven. Ben uit gegaan van 212 km (en dat bleek aardig te kloppen). Eerste laadstop op 180 km was bij Brussel, bij een fastned lader (waar caravan er achter kan blijven). En dat was het, want met de volle accu's (en dat gaat snel , zo'n 20 min) konden we de camping halen. Verbruik zat op zo'n 35 kWh/100 km, ongeveer het dubbele van normaal. Net als 'vroeger' heb ik Route Nationale gereden, dan zie je nog eens wat en met de caravan gaat het ook op de peage niet zo hard. Wel een verschil- waar ik met de Insignia 100 km/u reed hou ik het nu bij 90- dat scheelt zomaar 5kWh/100 km.
In Frankrijk is Fastned (nog?) klein dus daar heb ik met de caravan bij snelladers van Total geladen, op de befaamde aires. Daar moest de caravan wel afgekoppeld worden, maar dat is ongeveer 2 minuten werk. Voordeel van zo'n aire itt de benzinestations langs de peage is dat ze vaak wat minder druk zijn maar ook dat ze vaak naast de hoofdweg liggen, en dan voor beide rijrichtingen bestemd. Je kunt dus altijd weer terug naar je caravan na het laden, ook al moet je door allerlei obstakels en éénrichtings weggetjes van de aire af- via de rotonde ben je direct weer terug. Langste rit was terug vanuit Troyes, een kleine 600 km, waar ik drie keer heb geladen (zuivere laadtijd volgens de app 1 u 15 min) en met 7 km rijbereik thuis aankwam (recordje). Al met al viel het niet tegen, dwingt het je rustig aan te doen (ongeveer om de twee uur laden) en is het voor herhaling vatbaar. Maar het blijft een kwestie van plannen!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.