Kia EV6 77.4kWh Plus (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 19 km |
KM-stand laatst | 19 km |
Nieuwe auto
- 19 km
Mijn huidige leasecontract liep af, en mijn werkgever heeft de voorkeur voor een elektrisch wagenpark.
Na redelijk wat (lange) proefritjes bleven de ID4 en de EV6 over. Een goede zitpositie is voor mij belangrijk, vanwege wat operaties in het verleden.
De ID4 vond ik de saaiere auto, en in verhouding de duurdere auto. Qua comfort gaf ik de voorkeur aan de stoelen van de EV6. Na een kleine 3 maanden wachten was het dan zover, de dealer belde mij dat de auto (gravity blue - qua kleur op de gok besteld) aan was gekomen.
De aflevering verliep soepel, en de eerste kilometers waren een feit. Het aantal (elektronische opties) is teveel om op te noemen. Je kan zowel instellen dat het bijna een avondvullend programma kan zijn. Ook de sleutel heeft verschillende opties, om bijvoorbeeld bepaalde deuren wel of niet te ontgrendelen.
Afijn, de prestaties zijn geweldig. De auto acceleert snel (in sportstand). In eco stand kan je tot halverwege het gaspedaal rustig acceleren, totdat je ineens een bepaald punt bereikt en de auto vooruit schiet. Dit had een mooiere overloop kunnen zijn als je het mij vraagt.
De geluidskwaliteit is zoals ik eerder zelf had geconstateerd niet geweldig. De Meridian audio installatie is qua hardware goed, maar qua software in de EV6 loop je echt tegen beperkingen aan. Ik hou van elekronische muziek met behoorlijk wat bass en dat krijg je er standaard onmogelijk uit. Via een app op mijn telefoon (Poweramp) kan je equalizer instellingen van deze app forceren, waardoor je ineens de bass aanzienelijk verbetert! De hardware kan het dus aan, nu de software nog. Hopelijk wordt dit nog met een update vanuit Kia verbetert, want ik zie dit commentaar geregeld in reviews terugkomen.
Ook heb ik qua zitpositie nog niet mijn ideale zitpositie gevonden. Momenteel stap ik na 15 minuten al met rugpijn uit. Aangezien ik dit niet bij eerdere proefritten aan het ligt is gekomen, vermoed ik dat het een instelling is. De stoelen zijn volledig elektrisch instelbaar, inclusief twee geheugen standen. De (e)lendesteun vind ik te hard (ook als ik deze niet oppomp).
De wegligging is fijn en mensen in mijn omgeving vinden de auto een imposante verschijning, terwijl sommige hem echt lelijk vinden. In mijn direct omgeving lijkt het hate-or-love te zijn. De kleur zelf vind ik erg mooi. In de zon zie je een diepe blauwe kleur, bij donker ligt lijkt hij gewoon zwart.
De hulpsystemen moet ik her en der nog wat anders instellen. Vooral het waarschuwingssysteem bij het achteruit uit een parkeervak rijden lijkt in continue paniek modes te staan. Als er in de verte maar een auto van links of rechts aankomt rijden gaan er waarschuwingssignalen af, trilt het stuur, en waarschuwt de achteruitrijcamera mij. Zoals ik al zei, een kwestie van zelf configureren in het optie menu.
Qua verbruik zit ik momenteel gecombineerd op 16.5kWh/100. Zelf heb ik gemerkt het regereren op de -auto stand voor mij het fijnst voelt. Je kan het zelf instellen, maar het is al snel te stevig of te licht.
Het belangrijkste is dat ik de juiste zitpositie ga vinden, want dat is het enige wat mij momenteel in de weg staat om fijne kilometers te gaan rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV6
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV6 Edition Advanced 77.4 kWh | Stuur-/stoelverwarming | BTW | Camera | Cruise adapt. | Elektr. achterklep + stoelbediening | 20" LM |
- 2024
- 19.973 km

Kia EV6 GT-Line 77.4 kWh Kia EV6 GT-Line 77 kWh | Direct leverbaar | Stoelverwarming en -ventilatie | Electr. schuifdak
- 2023
- 26.411 km

Kia EV6 Plus 77.4 kWh 1e Eigenaar | Dealer onderhouden | Fabrieksgarantie t/m 27-09-2030 | NAP
- 2023
- 43.168 km