Kia EV6 77.4kWh Plus (2023)

autoreview

Kia EV6 77.4kWh Plus (2023)

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf19 km
KM-stand laatst19 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

  • 19 km

Mijn huidige leasecontract liep af, en mijn werkgever heeft de voorkeur voor een elektrisch wagenpark.

Na redelijk wat (lange) proefritjes bleven de ID4 en de EV6 over. Een goede zitpositie is voor mij belangrijk, vanwege wat operaties in het verleden.

De ID4 vond ik de saaiere auto, en in verhouding de duurdere auto. Qua comfort gaf ik de voorkeur aan de stoelen van de EV6. Na een kleine 3 maanden wachten was het dan zover, de dealer belde mij dat de auto (gravity blue - qua kleur op de gok besteld) aan was gekomen.

De aflevering verliep soepel, en de eerste kilometers waren een feit. Het aantal (elektronische opties) is teveel om op te noemen. Je kan zowel instellen dat het bijna een avondvullend programma kan zijn. Ook de sleutel heeft verschillende opties, om bijvoorbeeld bepaalde deuren wel of niet te ontgrendelen.

Afijn, de prestaties zijn geweldig. De auto acceleert snel (in sportstand). In eco stand kan je tot halverwege het gaspedaal rustig acceleren, totdat je ineens een bepaald punt bereikt en de auto vooruit schiet. Dit had een mooiere overloop kunnen zijn als je het mij vraagt.

De geluidskwaliteit is zoals ik eerder zelf had geconstateerd niet geweldig. De Meridian audio installatie is qua hardware goed, maar qua software in de EV6 loop je echt tegen beperkingen aan. Ik hou van elekronische muziek met behoorlijk wat bass en dat krijg je er standaard onmogelijk uit. Via een app op mijn telefoon (Poweramp) kan je equalizer instellingen van deze app forceren, waardoor je ineens de bass aanzienelijk verbetert! De hardware kan het dus aan, nu de software nog. Hopelijk wordt dit nog met een update vanuit Kia verbetert, want ik zie dit commentaar geregeld in reviews terugkomen.

Ook heb ik qua zitpositie nog niet mijn ideale zitpositie gevonden. Momenteel stap ik na 15 minuten al met rugpijn uit. Aangezien ik dit niet bij eerdere proefritten aan het ligt is gekomen, vermoed ik dat het een instelling is. De stoelen zijn volledig elektrisch instelbaar, inclusief twee geheugen standen. De (e)lendesteun vind ik te hard (ook als ik deze niet oppomp).

De wegligging is fijn en mensen in mijn omgeving vinden de auto een imposante verschijning, terwijl sommige hem echt lelijk vinden. In mijn direct omgeving lijkt het hate-or-love te zijn. De kleur zelf vind ik erg mooi. In de zon zie je een diepe blauwe kleur, bij donker ligt lijkt hij gewoon zwart.

De hulpsystemen moet ik her en der nog wat anders instellen. Vooral het waarschuwingssysteem bij het achteruit uit een parkeervak rijden lijkt in continue paniek modes te staan. Als er in de verte maar een auto van links of rechts aankomt rijden gaan er waarschuwingssignalen af, trilt het stuur, en waarschuwt de achteruitrijcamera mij. Zoals ik al zei, een kwestie van zelf configureren in het optie menu.

Qua verbruik zit ik momenteel gecombineerd op 16.5kWh/100. Zelf heb ik gemerkt het regereren op de -auto stand voor mij het fijnst voelt. Je kan het zelf instellen, maar het is al snel te stevig of te licht.

Het belangrijkste is dat ik de juiste zitpositie ga vinden, want dat is het enige wat mij momenteel in de weg staat om fijne kilometers te gaan rijden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.