Kia EV6 77.4kWh Plus (2022) #4

autoreview

Kia EV6 77.4kWh Plus (2022)

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf29.000 km
KM-stand laatst40.400 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn 1e EV - particuliere occasion

  • 29.700 km

Mijn eerste elektrische auto gekocht! Een tweedehands Kia EV6. Particulier.

Omdat het particulier kopen van een (tweedehands) elektrische auto onbekend terrein voor me was en voor veel mensen nog steeds is, gaat deze review niet alleen specifiek over de Kia EV6 maar hoop ik ook wat bruikbaar advies te kunnen geven aan mensen die ook uit eigen zak de overstap naar (tweedehands) elektrisch overwegen. Onder andere voor kampeerders die net als ik een vouwwagen hebben en zich afvragen of en hoe dat werkt met een elektrische auto (EV). Daaruit wordt waarschijnlijk vanzelf duidelijk waarom ik voor de EV6 heb gekozen.

WAAROM ELEKTRISCH? KLIMAATVERANDERING
Om duurzaamheids redenen wil ik al jaren een EV. Doe hiermee wat u wilt, mijn visie: we kunnen niet door blijven gaan met fossiele energie verstoken. De olie raakt een keer op en weersextremen zoals droogtes en overstromingen nemen toe (dat is al begonnen, de afgelopen maanden in Spanje, Frankrijk, Oostenrijk zijn geen toeval en het gaat nog veel erger worden ben ik bang). Een elektrische auto is in alle opzichten duurzamer, zelfs als je het productie proces meeneemt. En er zijn meer dan genoeg grondstoffen in de wereld om alle auto's te elektrificeren. De enige twee manieren om een duurzame optie groot te maken zijn als er dwang of handel in zit. Dwang gaat via overheden. Handel dat bepalen wij consumenten uiteindelijk, met waar wij ons geld aan uitgeven. Dit heeft veel meer invloed op de energietransitie dan veel mensen zich realiseren. Mooi voorbeeld van onze macht als kopers was de omslag met diesel auto's een jaar of 5 geleden. Die waren eerst populair, autofabrikanten zoals BMW zagen de miljoenen daarop binnen komen en riepen weinig te gaan doen met elektrische aandrijving want ze zagen nog een prachtige toekomst voor zich waarin de efficiënte dieselauto zelfs een veel grotere rol zou gaan spelen. In korte tijd was het imago van diesels onder consumenten onderuit gegaan - als je tegenwoordig op een feestje zegt diesel te rijden dan heb je iets uit te leggen. Veel mensen kochten ze opeens niet meer, gevestigde automerken zagen de euro's een andere kant op rollen en opeens hoorde je geen fabrikant meer over diesel maar buitelden ze over elkaar heen met elektrische en hybride modellen aankondigen. Technisch had dat al jaren eerder gekund, zie Tesla of Toyota, maar pas nadat er verandering kwam in wat mensen sociaal wenselijk vinden en waaraan ze bereid zijn hun geld uit te geven, gingen fabrikanten het aanbod op grote schaal aanpassen. Onderschat niet de kracht van sociale invloed op de energie transitie: mensen zijn diep sociale wezens die elkaar nadoen, elkaars overtuigingen kopiëren en daarmee razendsnel kunnen veranderen zodra hun omgeving andere keuzes maakt. Verminder fossiel, begin bij jezelf. 1 persoon gaat het klimaat niet redden, maar wel zijn omgeving een duwtje in een bepaalde richting geven - doe je dat richting "blijf allemaal maar doen alsof er niets aan de hand is / benzine is goeie handel" of richting "help allemaal mee te verduurzamen / laadpalen zijn goeie handel"?

KOSTEN
Natuurlijk zijn alleen idealen niet genoeg maar moet het financieel ook redelijk en behapbaar zijn. Het grote obstakel daar is de aanschafprijs van een EV. Een begrijpelijk en reëel bezwaar voor veel tweedehands auto kopers inclusief ikzelf afgelopen jaren. Voor wie EVs wel binnen financieel bereik zijn en twijfelen: goed om te weten dat een elektrische auto na de aanschaf in de maandlasten veel goedkoper is dan benzine of diesel dus je verdient een deel van die hogere aanschafprijs terug:
- Brandstofkosten pak m beet de helft. De gemiddelde gezinsauto op benzine rijdt 6 tot 8 l/100km en met pakweg 2 euro per liter zit je dan aan 12 tot 16ct per km. De meeste elektrische gezinsauto's hebben aan 12-18kWh/100km genoeg - laten we ruim nemen en 20 kWh/100km aannemen, als je dan kunt laden voor 25ct/kWh (thuis) tot 40 ct/kWh (publieke palen) rijd je voor 5 tot 8 ct per km. Amper de helft van benzine! Dit is een ruime schatting waar 80 procent van de elektrische rijders gemiddeld binnen kan blijven zonder gekke dingen te doen. Mijn EV6 doet bijvoorbeeld gemiddeld 18kWh/100km in de praktijk met vooral ongunstige snelweg kilometers en lekker doorrijden. Met meer binnendoor routes, een lichtere rechter voet, een zuiniger auto en/of zonnepanelen is 1 tot 4 ct/km haalbaar.
- Onderhoud veel goedkoper. De banden gaan iets minder lang mee dus iets duurder. Verder geen slijtage onderdelen in motor of transmissie, geen olie die ververst moet worden, geen koppeling die slijt, geen distributieriem die vernieuwd moet worden, remmen slijten nauwelijks, etc. Scheelt duizenden euros over de jaren heen. Voor een EV6 is dat zo'n 300 euro eens in de 30.000km / 2 jaar voor beurtjes (m.n. filters vervangen) en dankzij 7 jaar fabrieksgarantie verder praktisch niets. Op de dure accu zit bij vrijwel altijd uitgebreide garantie. En die gaat langer mee dan de rest van de auto, daarover later meer.
- Afschrijving doorgaans hoger. Maar goed, je geeft dus meer geld uit aan een nieuwere auto rijden en veel minder geld aan tankstations en garages. Waar heb je als eigenaar meer plezier van? Bovendien kun je die afschrijving ook in je voordeel gebruiken door een tweedehands EV te kopen: 2-3 jaar jonge EVs zijn ongeveer een derde van hun waarde kwijt maar hebben nog wel goede garanties. Zo ook mijn EV6: nieuwprijs 57 duizend euro, nu gekocht voor 37 duizend euro. Net ingereden, slechts 29 duizend km gelopen.
- Belasting de komende 5 jaar vergelijkbaar met benzine auto's
- Verzekering vergelijkbaar
Daarom ben ik persoonlijk bereid om maximaal 20kEur uit te geven aan een auto met plofmotor maar wel 40k aan een elektrische - als je kijkt naar totale kosten over een jaar of 5 dan is het vergelijkbaar met benzine, zelfs als ik uitga van een aanzienlijk lagere restwaarde van de EV dan benzine auto (wat nog valt te bezien tegen die tijd, maar goed). Bij vergelijkbare kosten heb ik veel liever een schonere, stillere en meer krachtige jonge EV dan een wat oudere wagen op dinosap.

MAAR HOE DAN MET DE VOUWWAGEN?
Ik heb een gezin en een vouwwagen. In de zomer wil ik daarmee in Zuid Europa komen binnen een acceptabele reistijd. De trekkracht van verreweg de meeste elektrische autos is geen enkel probleem: elektromotoren zijn juist zeer geschikt voor zware lasten (de meeste heftrucks en locomotieven zijn immers ook elektrisch) en de EV6 mag zelfs meer gewicht trekken dan mijn dikke diesel mocht. Een paar jaar geleden was het aantal laadpunten op die routes een andere uitdaging, met de beruchte laadwoestijn in noord oost Frankrijk. Inmiddels niet meer: ik ben deze zomer via die regio naar de Provence gereden met mijn vorige auto en heb onderweg bij elke stop gekeken waar laders stonden, met hoeveel vermogen, hoeveel zijn er beschikbaar, hoe lang moet je wachten. Op heen en terugweg bij elkaar had ik voor de krachtigste laders (300kW) nergens op iemand anders hoeven wachten. Zelfs niet op een erg drukke zomerdag met urenlange files richting het zuiden op de beruchte route du soleil via Lyon: de files stonden op de snelweg en op de reguliere parkeerplaatsen, niet voor de snelladers. Het komt tegenwoordig dus op de auto aan: je hebt er eentje met een goede range en minstens zo belangrijk een goede laadsnelheid nodig. Omdat binnen 2,5 uur rijden wel iemand in het gezin moet plassen hebben we aan 250km range met de vouwwagen erachter genoeg. Mijn vorige auto verbruikt tot de helft meer energie met de kar erachter en volle bepakking, ervan uitgaande dat een EV dat ook heeft en je m niet helemaal leeg rijdt moet de auto zo'n 450km praktijkrange zonder aanhanger hebben. De WLTP cijfers zeggen niet zoveel: zoek op internet naar praktijkcijfers, er zijn verschillende goede websites zoals Autoweek verbruiksmonitor of EV database. Wat je daar ook kunt opzoeken is de laadsnelheid: prima om even te laden tijdens de plaspauze maar ik wil ook niet eeuwig bezig zijn - tot een half uur per laadsessie is goed. Het meest relevant is de laadtijd van 10 tot 80 procent: je rijdt de accu niet helemaal leeg en laadt m niet op tot 100 procent onderweg want de laatste 10-20 procent gaan erg traag. Deze 10-80 procent laadtijd kun je van iedere auto online vinden, dat is hoe lang je stil staat aan de snellader dus het meest bruikbare voor de vakantieritten. Diverse EVs op de markt kunnen dit in een half uur, voldoende wat mij betreft. De EV6 is koning snelladen met slechts 18 minuten - met naar binnen wandelen, kinderen laten plassen, koffie en een broodje halen zijn we meer tijd kwijt dus geen tijdverlies op vakantie. Overigens, het laadvermogen in kW zegt weinig over laadtijd (het is een piek en geen gemiddelde) maar wel iets over welke snellader te kiezen: neem er een met hetzelfde vermogen of iets meer, anders gaat de paal de laadsessie afremmen. Uiteraard geldt dat alleen voor snelladers bij langere ritten, daarbuiten standaard lekker langzaam laden, beter voor de accu.

EN DE ACCU DAN? DIE GAAN TOCH KAPOT EN ZIJN DUUR?
De accus die in verreweg de meeste EVs anno 2024 liggen (lithium ion) blijven in goede conditie als ze tussen 10 en 80 procent beladen zijn. Vlak voor een lange rit kun je m naar 100 procent laden, zorg er dan wel voor dat je binnen een paar uur daarna gaat rijden en m niet geparkeerd laat met een volle accu. Hoe vaak je oplaadt maakt weinig uit voor de accu conditie, dus twee keer van 50 naar 80 procent of een keer van 20 naar 80 procent maakt voor de levensduur van de accu weinig uit. En die levensduur niet teveel zorgen over maken, als je je aan bovenstaande houdt en slechts af en toe snellaadt: de accu overleeft de rest van de auto. Tegenwoordig kun je makkelijk 3 of 4 honderd duizend km op de teller zetten en blijft de accu capaciteit boven 90 procent van oorspronkelijke fabrieksopgave. De meeste benzinemotoren liggen bij die kilometerstanden al lang en breed op de schroothoop - zeker die trillende driecilindertjes van tegenwoordig. Dat is algemeen geaccepteerd - niemand gaat ervan uit dat een benzine auto veel meer dan 200.000km overleeft. Dus zou de accu van een EV al helemaal geen probleem moeten zijn. Met dank aan professor automotive technology Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven voor deze inzichten, zijn blog vind ik een aanrader. En de EV6 die ik heb gekocht met 29 duizend km op de teller en 2,5 jaar oud? Gemeten accuconditie: 100 procent van fabrieksopgave van een splinternieuwe EV6.

FINANCIEEL
Accu geen probleem dus in een moderne EV, en een vouwwagen ook niet voor de EV6. Terug naar de financien. Het grote bezwaar was een paar jaar geleden een gapend gat tussen de aanschafprijs van zo'n auto en mijn spaarrekening. Financieel is het gat in de afgelopen paar jaar gedicht van 3 kanten. EV prijzen zijn gezakt dankzij veel meer aanbod, zowel nieuwe als gebruikte EVs. Daarnaast heb ik goed gespaard, mede geholpen door besparen op niet-duurzame uitgaven (minderen op nieuwe spullen kopen en vlees eten scheelde behoorlijk). En mijn vorige auto bleek tegen mijn verwachting in een een keurige inruilwaarde te hebben.

WAT IS HET VOLGENDE EXCUUS OM GEEN EV TE KOPEN?
Goeie vraag. Grote caravans en vooral financiën zijn reële obstakels: met een hoge caravan wordt een verre rit wel lastig ivm verbruik, en het niet hebben van tienduizenden euros spaargeld is ook een reëel bezwaar - geheel begrijpelijk als je dan voor een goedkope benzine of hybride auto gaat. De rest van de bezwaren schaar ik onder de noemer koudwatervrees. Mensen vinden verandering spannend, dat snap ik, maar goed om kritisch te kijken naar je aannames en hoe terecht die nog zijn. De markt van elektrische auto's ontwikkelt zich razend snel. De toekomst van de auto is elektrisch. De vraag is niet of we massaal in een EV gaan rijden, maar wanneer. We wonen in een klein land dat werkelijk bezaaid is met laadpalen (echt iedere plek waar ik weleens kom - ook de afgelegen plekken - heeft een publieke laadpaal op loopafstand) en de rest van Europa is ook hard op weg. Als je het kunt betalen en een klein beetje vooruit kunt plannen, dan gaat het gewoon lukken en kun je genieten van het geweldige comfort, de power en vooral rijden met een schoner geweten.

KOPEN DUS. DE KEUZE UIT MODELLEN
Mijn budget was 40k, max 45k. Anno 2024 is er al een flink lijstje EVs met voldoende range, snellaadtijd, ruimte en trekkracht. Ik draag iedere EV op de weg een warm hart toe. Om zelf te kopen vind ik het ook belangrijk dat het design mij aanspreekt en de totale kosten over de komende pak m beet 5 jaar laag zijn. De shortlist bestond uiteindelijk uit 3 opties: een jong gebruikte BMW i4 of Kia EV6, of een nieuwe Ford Explorer EV. Sterk vergelijkbaar qua verwachte kosten over de jaren. De BMW vind ik echt een prachtige wagen, onverwacht ruim achterin (grotere kofferbak dan menig SUV), lekker zuinig, vlijmscherpe rijeigenschappen. Maar iets te onrustig voor mijn vele snelweg kilometers: slechte rechtuit stabiliteit dus op een kaarsrechte snelweg continu bijsturen als in een slechte film, en bij gas los remt ie abrupt af en dat is niet of nauwelijks instelbaar. Vooral qua aanschafprijs is de i4 voor vergelijkbare uitrusting nog wel pakweg 10 duizend euro duurder dan de andere twee auto's - ik bewaar dat geld liever voor andere dingen. De Ford is met dubbele aanschafsubsidie momenteel dan weer ontzettend veel waar voor je geld (grote extended range die ruim in de spulletjes zit voor minder dan 40k!), veel ruimte en interieur met erg mooi design. Helaas ook met een matige afwerking in datzelfde interieur en de voorkant van de auto is niet mijn smaak. Blijft over de Kia met een dik en onderscheidend design, 7 jaar fabrieksgarantie dus gegarandeerd voorlopig lage onderhoudskosten, koning snelladen, veel binnenruimte maar hij is niet onnodig hoog, rijke uitrusting vanaf Plus uitvoering, heerlijk comfortabel als je gaat cruisen op de snelweg en heel veel lol en scherpte als je even sportief rijdt. De aanschafprijs is even een flinke hobbel maar eenmaal genomen is ie budgetvriendelijk, top voor dagelijks gebruik met een gezin en top voor met de vouwwagen op verre zomervakantie mits je er eentje met het grote 77kWh accupakket neemt. Toen een vriendelijke Kia dealer in Limburg er zo een aanbood in een van mijn favo EV6 kleuren en budgetruimte voor mooie velgen was ik verkocht. Eindelijk mijn elektrische auto, en wat voor een!

MIJN EV6 LOOKS
Ik heb er een in de diep donkerblauwe kleur Gravity Blue. Afhankelijk van de lichtinval lijkt ie zwart in de schaduw en helder blauw in de zon. Ik heb de Plus uitvoering. De nog dikkere GT line heeft dikkere bumpers, dan staat het heldere Yacht Blue of het chique Moonshine Matte Silver de auto erg goed. Voor alle uitrustingen daaronder vind ik Gravity Blue de mooiste af-fabriek kleur. Standaard staat de auto op 19 inch wielen, zien er ok uit wat mij betreft maar de 20 inch "Sinan" velgen vind ik echt kicken en maken de auto helemaal af - met zwarte ribbeltjes die terugkomen om de wielkasten - dus die heb ik erbij onderhandeld. Plus een setje niet-standaard 19 inch "NonSan" velgen met winterbanden.

INTERIEUR
Het interieur vind ik erg mooi, met de originele middenconsole als een soort hoog eiland, het gebogen scherm en super fancy verlichting in het donker. Enige jammere is het veelvuldig gebruik van glanzend zwart plastic, je ziet ieder vuiltje erop, maar dat is een detail in een verder erg fijn en mooi interieur met mooie materialen, hele fijne stoelen en een zee van ruimte (omdat ie is ontworpen als pure EV heeft ie een korte motorkap en geen middentunnel achterin, dus maximale binnenruimte). De ergonomie is dik in orde, met ruime opbergmogelijkheden en een goede balans tussen knopjes voor veelgebruikte functies en schermen voor al het andere. Het Meridian audio systeem valt me alleen tegen: wordt aangeprezen als premium maar al mijn vorige autos hadden een warmer en helderder geluid, ook nadat ik de geluidsinstellingen van de Kia heb aangepast. En de koeling/verwarming leidt een eigen leven af en toe wat ik nog niet begrijp: gaat opeens de stoelverwarming aan terwijl de zon schijnt of de airco naar 17 graden terwijl het koud is. Misschien nog een kwestie van ontdekken, dat ik verkeerde settings gebruik. Je kunt bijna alles instellen in deze auto, ik ga me daar de komende tijd in verdiepen. Eerst het elektrisch rijden verder ontdekken.

EERSTE ELEKTRISCHE AUTO: LAADPASJES
Om te beginnen had ik laadpasjes nodig. Hier ging een wereld voor me open. Het land blijkt bezaaid met laadpalen, en bij de meeste palen kun je met de meeste pasjes terecht, handig. Alleen nou komt ie: iedere paal-pasje combinatie heeft een andere prijs op een ander moment. Bij de ene paal is het ene pasje goedkoper, bij een andere paal een ander pasje, en morgen is het weer helemaal anders. Een handige app om deze laadpasjesjungle te overzien is Go Charge, die laat zien voor elke paal welk pasje welk tarief heeft. Als je dan meerdere pasjes neemt - een deel ervan is zonder abonnementskosten - dan kun je per laadsessie een goedkoop pasje kiezen. App installeren, stekker erin en gaan. Soms blijkt een paal niet te bestaan / ergens anders te staan, maar eenmaal gevonden gaat het vlot. De EV6 is erg gebruiksvriendelijk met laden. Stekker kun je mooi achterin onder de kofferbak opbergen, de Kia Connect app is duidelijk en gebruiksvriendelijk en compleet: je kunt o.a. maximale belading instellen en als je op een warme dag de stekker inplugt dan stelt de app voor om de auto tijdens het laden te koelen zodat ie niet te warm wordt van binnen.

HOE RIJDT IE
Er is al veel over geschreven, veel herkenbare dingen uit de proefritten die ik met een paar verschillende EV6en heb gemaakt. Grootste pluspunt vind ik het comfort. Ik ben daarin wel wat gewend/verwend door verschillende Mercedessen (E, CLS) en Audi's (A4, A6) waarin ik elk vele tienduizenden kilometers heb gereden maar de EV6 is wel echt heerlijk stil en comfortabel. Super zijn de hulpsystemen: de adaptieve cruise control en lane assist werken met name op snelwegen erg goed waardoor je bijna moeiteloos rijdt. De auto houdt gelukkig wel in de gaten of je aandacht niet teveel verslapt, geeft waarschuwingen als dat zo is. In deze auto kun je uren rijden en ontspannen door files gaan zonder moe te worden. Ook de gedachte dat al het optrekken en remmen in de file of de stad nauwelijks slijtage en verbruik opleveren, in tegenstelling tot bij een brandstofauto, vind ik een erg fijne gedachte voor milieu, portemonnee en het risico op mankementen.

SPORTIEF
Niet alleen is de auto top voor het in alle rust over de snelweg cruisen of ontspannen door de file glijden. Als je haast hebt en de auto even de sporen geeft dan is de EV6 ook waanzinnig! Ik heb in de loop der jaren in heel wat verschillende dikke bakken rondgereden (o.a. als chauffeur en als testrijder) maar deze auto is wel echt heel erg goed. Doet niet of nauwelijks onder voor een Audi TT, alleen het hoge gewicht voel je wel, maar is in bochten ook een voordeel door het lage zwaartepunt. Extra rondje over een klaverblad om een beetje de grens van de grip op te zoeken, die grens heb ik niet bereikt, wel een grijns van oor tot oor die de rest van de dag niet meer van mijn gezicht af ging. Wat een auto! De elektromotor kan op ieder moment maximaal koppel op de achterwielen gooien: je rijdt rustig achter een vrachtwagen maar rechter voet even omlaag bewegen en je bent er voorbij terwijl je met je ogen knippert. Het subtiel suizende geluid van de elektromotor op zo'n moment is verslavend, een soort gecontroleerde mini tornado. In bochten blijft de Kia maar plakken met zijn adaptieve schokdempers (die worden stijver in snelle bochten zodat de auto nauwelijks overhelt), dat lage zwaartepunt en de brede rubbers: standaard op 19 inch dezelfde bandenmaat als een nieuwe Porsche 911 - de 20 inch wielen die ik heb zijn zelfs nog een paar maten breder. En dit is al voor de long range standaard achterwielaangedreven 229pk/350Nm versie, je komt helemaal niets tekort hiermee. De AWD heb ik niet gereden maar zal met 325pk/605Nm nóg lekkerder zijn. En de GT met 584pk ronduit overdadig, al vraag ik me af hoeveel dat nog toevoegt bij dagelijks gebruik en of dat opweegt tegen wat je dan inlevert aan range.

WHAT'S NEXT?
Voorlopig de auto voor dagelijks gebruik verder ontdekken en ervan genieten. In de zomer als we voor het eerst met de vouwwagen achter de EV6 richting Zuid Europa gaan ben ik van plan om daar een review over te schrijven hier. Wordt vervolgd.

Heerlijke eerste maanden

  • 33.600 km

Update na de eerste 4000km.

Een tijdje in gebruik. Fantastische auto! Ik geniet er enorm van, wil nooit meer terug naar een plofmotor. En had ook nooit verwacht dat ik ooit een Kia zou kopen maar de EV6 vind ik geweldig.

LAADERVARING

Laadstress / range anxiety heb ik niet meegemaakt tussen mijn 10 keer laden op verschillende plekken in het land. Geruststellende gedachte is het snelladen van de EV6 dankzij zijn 800V systeem: in 5 min laadt ie 100-130 km range bij, en mijn enkele reis is zelden meer dan dat, dus ik kan met 5min laden altijd op mijn bestemming aankomen.

Bij de reguliere laadpalen is het goed om een keuze te maken voor jezelf: wil je gemak of wil je goedkoop? Voor gemak rijd je naar de dichtstbijzijnde beschikbare lader, bliept een willekeurig pasje en laden maar. Wil je zoals ik financieel het onderste uit de kan halen dan is het soms een kleine puzzel: in laadapps (bijv Go Charge) vind je een goedkopere paal 2 straten verderop, eenmaal daar blijkt die paal niet te bestaan, even verderop staat een andere paal die niet in de app vermeld is, tarief opzoeken of deze ook een paar euro goedkoper is... Als puzzelen je ding is dan kun je hiermee een paar euro besparen. Als je daar geen zin in hebt dan ga je voor makkelijk.

EV6

Positief opgevallen aan de EV6 sinds vorige review:
- Rijdt heerlijk onder alle omstandigheden! Wist ik al bij vorige review, en telkens opnieuw bevestigd: iedere rit is een feestje. Ook nu in winterse omstandigheden op winterbanden. Ik reed laatst in een Porsche Taycan, qua rijeigenschappen merk ik heel weinig verschil met de EV6
- Nul storingen. Het vermeende "eigen leven" van de klimaatregeling kwam omdat ik bij het bedienen van het airco paneel mijn pols op de middenarmsteun had waarin gevoelige touchscreens voor stoelverwarming en -koeling zitten. Kwestie van wennen om mijn pols op te tillen bij intoetsen.
- Navigatie is top. Heel duidelijk, rustig en complete overzichten op het scherm: kaart en de te volgen borden en rijstroken allemaal mooi naast elkaar afgebeeld. Goede route keuzes, houden goed rekening met files en actuele wegafsluitingen, en optimaliseren routes voor een EV dus nemen liever een korte 80-weg dan omrijden via snelweg als dat qua reistijd weinig uitmaakt maar wel veel verbruik scheelt.
- Spraakbesturing is briljant! Herkent vrijwel ieder adres, maar ook bijzondere bestemmingen, zelfs de onbekende plekken. Noem bijv de naam van een P+R of zelfs een onbekend landwinkeltje: de auto weet 9 van de 10 keer precies wat je bedoelt en stuurt je erheen. Oneindig veel beter dan in de BMW i4 die zelfs van de simpelste instructies echt helemaal niets begreep.
- Rij assistenten meestal erg fijn. Mooi gedoseerd, zowel qua ingrepen die me werk uit handen nemen (rijdt erg ontspannen) als qua geluidjes die prettig aanwezig zijn en me op goede momenten waarschuwen. In een file hoef ik vrijwel niets meer te doen behalve het stuur vasthouden, ik kan stiekem boodschappen bestellen terwijl de auto achter de voorligger aan sjokt. De ACC is fijn zolang de tempo wisselingen van je voorligger niet al te groot zijn, bijv op een doorstromende snelweg of in een trage file. In een harmonica file kun je de ACC beter uitzetten want dan rijdt de auto nogal kortzichtig. Als je voorligger stevig afremt blijft de EV6 doorgassen om op het laatste moment in de ankers te duiken. En als je voorligger optrekt laat de auto een enorm gat voor zich vallen voordat ie ook gaat rijden. Dat laatste is prima op te vangen door op dat moment zelf even wat gas te geven en dan rechtervoet weer omhoog, de ACC neemt het dan op een vloeiende manier vanzelf weer over van je. Ben alleen nog op zoek naar hoe ik de ACC vloeiender kan laten anticiperen bij flink afremmen, hoor het graag als iemand tips heeft.
- Range voorspelling is nauwkeurig onder verschillende omstandigheden
- Verbruik netjes, gemiddeld 19 a 20 kWh/100km in winterse omstandigheden en met vlotte rijstijl
- Adaptief groot licht werkt uitstekend. Gaat vanzelf uit bij tegenligger, en aan als die voorbij is.
- Zicht naar voren is erg goed, mede dankzij de korte neus
- Fijne hoge zit, niet overdreven hoog
- Stoelen zitten erg lekker
- Koeling in de stoelen is fijn op warme dagen
- Binnenruimte erg groot en praktisch, bijv de vlakke vloer achterin en het grote opbergvak midden voorin

Ik ben groot fan van de EV6 geworden maar zoals iedere auto ontkomt ook deze niet aan een paar ontwerp missers, met name achterin. Hoezo geen achterruitenwisser? De achteruitrijcamera en buitenspiegels compenseren voor een deel maar soms is die troebele achterruit toch onhandig. De bagage afdekhoes is een raar smal ding, gehannes om m uit te klappen omdat er geen zijgeleiding aangebracht is. En dat ienieminie skiluikje, het is me een raadsel wat Kia dacht dat ik daar doorheen ging steken maar 4 paar ski's en stokken gaat m niet worden. Maar goed, allemaal geen reden om de EV6 niet te kopen, ik moest het even kwijt.

Op naar de volgende zalige kilometers!

Het nadeel van 10 jaar Kia garantie

  • 36.600 km

Ja, die had ik ook niet aan zien komen.

Onlangs in korte tijd twee verschillende problemen opgedoken met mijn EV6:
- Bij het insturen een stroef, krakend geluid voorin de auto en trillingen in het stuur. Het stuurhuis blijkt kapot en moet vervangen worden.
- De auto laadt niet meer thuis op, alleen nog bij snelladers. Kapotte "ICCU" unit die de stroom regelt in de auto, onder andere tussen de hoog voltage batterij en de oplader thuis of aan de straat (wisselstroom / AC lader). Veel voorkomend EV6 probleem lees ik op fora, in verschillende landen is hierop een terugroepactie gedaan, maar Kia Nederland heeft besloten liever af te wachten tot eigenaars met een onopgeladen auto staan en dan de dealer bellen. Niet bepaald klantvriendelijk.

Het goede nieuws is dat dit dankzij 10 jaar garantie allemaal op kosten van Kia verholpen wordt. Het vervelende is dat er grote levertijden op beide onderdelen zit: het stuurhuis 2 weken en de ICCU zelfs enkele maanden. Waarbij dealers beweren dat dit laatste komt door een recente brand bij een leverancier - ik geloof niet dat dat de helee vertraging verklaart aangezien er verhalen op internet staan van moeilijk leverbare ICCUs een jaar geleden en door de wereldwijde terugroepacties het geen verrassing kan zijn dat er druk staat op de levering van dit onderdeel. Anyway, dit is een realiteit waar ik even mee te dealen heb. Doorrijden met kapot stuurhuis lijkt me gevaarlijk en met kapotte ICCU duur en onhandig ivm veel bezoekjes aan de snelladers. De ene Kia dealer wil pas na veel aandringen van mijn kant een reparatie afspraak maken voor over 14 weken (!) en het vervangend vervoer bestaat uit een Picantootje waar ik mijn gezin in mag proppen als ik akkoord ga met 2500 euro huurkosten over die periode - hmmm even verder kijken. De andere dealer waar ik de auto gekocht heb is coulanter en repareert het zodra de onderdelen binnen komen en biedt tot die tijd een Sportage PHEV als gratis leenauto aan (met de Kia pechhulp service heb ik recht op slechts een paar dagen vervangend vervoer, dus dit is erg coulant).

Ik vermoed dat de uitgebreide Kia garantie in dit geval een onverwacht nadeel met zich meebrengt. Buiten garantie om hebben garages en merken een commercieel belang om je snel vooruit te helpen en te zorgen dat onderdelen beschikbaar zijn: op onderhoud en reparaties zitten dikke winstmarges en als een garage het niet snel kan oplossen dan lopen ze het risico dat jij met je kapotte auto een andere garage gaat verblijden met je vele honderden euro's voor het vervangen van een onderdeel van een paar tientjes productiekosten. Met de Kia garantie ga je dat natuurlijk niet doen en blijf je braaf wachten op de Kia dealer, ook als dat betekent maandenlang met ongemak rondrijden - dus heeft Kia geen haast om jou vooruit te helpen zolang de auto rijdt. Goed om je van bewust te zijn bij het kopen van een willekeurige Kia met garantie: je risico qua onderhoud/reparaties is financieel bijna 0, maar qua tijd en comfort waarschijnlijk wat groter dan elders. En voor de Kia pechservice die bij de garantie zit: lees de kleine lettertjes qua vervangend vervoer en overweeg een andere pechhulp ook in te huren zodat je gegarandeerd kunt blijven rijden.

Dit geldt voor iedere Kia. Iedere auto heeft weleens wat - ook benzine of hybride. Dat hier iets stuk is gegaan is natuurlijk geen drama, maar de waardeloze onderdelen beschikbaarheid waardoor een klein technisch probleem een behoorlijke pain in the ass is voor mij als eigenaar en voor mijn behulpzame Kia dealer die een demo auto voorlopig kwijt is, maakt dat ik de betrouwbaarheid van de auto minder sterren geef.

Wordt vervolgd.

Autobahn & aanhanger

  • 40.400 km

HIJ IS ER WEER
Gerepareerd, eindelijk! Maar liefst 2 maanden bij de dealer op een nieuwe ICCU staan wachten, was balen voor de dealer en voor mij. Maar hij doet het weer. Genieten!

EERSTE LANGE RIT DOOR DUITSLAND
Ging uitstekend! En heeft geen minuut langer geduurd dan met een benzine auto. De mensen aan boord moeten veel eerder plassen dan dat de batterij van de auto leeg raakt, dus we hebben net zo vaak gestopt als dat we met een benzine auto zouden hebben gedaan. En als iedereen terug is van de wc, drinken heeft gehaald en weer op hun plek zit, zit de batterij rond de 80 procent vol en kun je door rijden dankzij het zeer krachtige snelladen. Dus de tijd per stop is ook niet hoger dan bij een benzine auto. Dit maakte dat ik op vrije stukken autobahn structureel 140-150 km/h ging rijden: zelfs dan rijden we de batterij lang niet leeg in de 2 uur die we tussen stops aanhouden. Voor de cijfer liefhebbers: rond de 120 km/h verbruikt de auto 21-23 kWh/100km bij lenteweer, rond de 140 rijdend gaat er ongeveer 30 kWh/100km uit. Het gemiddelde verbruik komt een stuk lager uit door verkeersdrukte, werkzaamheden en begrensde stukken autobahn. Om het makkelijk te houden navigeerde ik telkens naar een snellader een uur of 2 rijden verderop en vergeleek telkens de afstand tot dat laadpunt met de range van de auto. Ik mikte op de range 100km hoger dan de afstand tot lader te houden. Bij minder iets langzamer gaan rijden om voldoende over te houden zonder stress als de lader niet werkt of bij een omleiding ofzo, bij meer dan 100km iets harder rijden. In de prijktijk was het vrijwel altijd dat laatste, dus lekker doorkarren in Duitsland en 0,0 laadstress.

HOE GING SNELLADEN?
Goed. Een paar keer 350kW laders van Shell en Fastned en lokale aanbieder gebruikt, die laden razend snel. Keurig volgens het boekje in een klein kwartiertje van 35 naar 80 procent batterij, waarbij hij eerst rond 200kW deed tot een procent of 50 en dan geleidelijk terugzakt naar 150kW ongeveer. Wel gebeurde het 2x dat het laden na de eerste minuut ofzo afsloeg waarna ik heb herstart bij een paal ernaast en het laden verder goed ging, dus blijf er aan het begin heel even bij voor je naar de wc gaat. Ook een paar keer een Tesla lader gedaan ivm lagere prijs. Gaat prima met een EV6 via de Tesla app, alleen bleef de laadsnelheid daar altijd hangen onder de 100kW omdat die laders 400V zijn ipv 800V. Waardoor de laadtijd ongeveer verdubbelt naar een half uur. Om die reden zou ik wel aansturen op pauzeren bij snelladers van niet-Tesla aanbieders van minimaal 240kW, en de Tesla stations beschouwen als een backup of voor als je langer gaat stilstaan om te eten bijvoorbeeld.

ZONDER STRESS EEN LANGE RIT
Niet alleen dankzij het supersnel laden. Maar ook door het heerlijke onderstel waarmee de auto als een blok op de weg ligt, ook bij 160 km/h rijden. Comfortabel en soepel. De pk's blijven lekker beschikbaar als je hard rijdt en even bij wilt gassen - de EV6 schiet meteen vooruit. De stoelen zitten ook na enkele uren goed. En de rijhulp systemen zorgen dat ik na een lange rit helemaal ontspannen aankom. Met name de adaptieve cruise control werkt erg goed en vloeiend op de snelweg, maar ook de lane assist zorgde ervoor dat ik veel minder hoefde te concentreren tijdens het rijden. Alles bij elkaar maakte dat mijn allereerste vakantierit met een elektrische auto in de EV6 ook by far mijn meest ontspannen vakantierit met de auto ooit was.

VOUWWAGEN TREKKEN
We gingen kamperen in de lente en trokken een hoge vouwwagen met fietsen overdwars erop en incl belading rond de 500kg. De auto heeft er 0 moeite mee: je voelt amper dat de kar achter de zware EV6 hangt, optrekken en remmen gaan net zo moeiteloos als zonder kar. Bij mijn vorige brandstofauto voelde ik vaak schokken met de kar erachter, nu geen. Verbruik is slechts iets hoger dan zonder kar: in veel file op de snelweg gemiddeld 18 kWh/100km, op vrije stukken snelweg en rond 95 km/h rijdend gaat het verbruik gemiddeld naar 22-23 in de vrije lucht en achter een caravan op de adaptieve cruise control 19-20 kWh/100km. Dus als je de accu tussen 20 en 80 procent wilt houden bij vakantieritten zulke vakantieritten kun je 2 tot 2,5 uur rijden tussen laadstops. Google van tevoren even bij welke snelladers je de kar niet hoeft af te koppelen voor inparkeren maar waar je 'doorheen' kunt rijden - de meeste FastNeds maar ook sommige andere stations. Ik heb alle vertrouwen in de grote reis komende zomer!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.