Kia EV6 77.4kWh Plus (2022) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 48.500 km |
KM-stand laatst | 58.000 km |
Heerlijke elektrische aziaat
- 58.000 km
Sinds begin mei hebben wij de Kia EV6 in ons bezit. Deze auto hebben we als occasion in de private lease. Hiervoor hadden we een Opel Corsa 1.2 ook van 2022.
Ik wilde zelf een grotere auto en mijn vrouw wilde graag een verwarmd stuurwiel. Met deze 2 eisen ben ik rond gaan kijken en vooral gaan zoeken op internet. Wij vinden private lease een fijne constructie. We hebben het inkomen om dit (ruim) te kunnen doen. De komende 5-10 jaar geen verhuisplannen en vinden het ideaal dat je niet voor onverwachtse kosten komen te staan. We rijden zo'n 20-25.000 kilometer per jaar. Elektrisch rijden trok ons beide aan, zeker ook vanuit groen perspectief. Een rekensommetje leerde al vrij snel we voor €100 meer in de maand aan totale kosten (maandbedrag en brandstof) t.o.v. de Corsa een EV6 konden rijden. We hebben een paal in de buurt staan waar we voor 0,28ct per KwH kunnen laden (1 voor de deur is in aanvraag, maar dat is in de gemeente Barneveld een klein drama...). Daarnaast vindt ik de EV6 een mooi model. Het is geen standaard en een beetje "love or hate it" De wat hogere zit is prettig zonder dat hij er gelijk uitziet als een burger-SUV.
Toen was het wachten op de juiste auto die beschikbaar kwam en dat was vrij snel. Dus zonder proefrit de knoop doorgehakt, het moest deze EV6 worden. De kleur was prima en hij had alle luxe die we wensten (en meer).
De Plus zit prima in zijn spulletjes. De belangrijkste zaken voor ons:
- Adaptieve Cruise control
- Stuur- en stoelverwarming
- Android auto
- 77,4kWh accu voor fatsoenlijk bereik
Nu na de eerste 10.000 kilometer en een auto vakantie door Duitsland (Nederland > München > Salzburg > Schwarzwald > Nederland) kan ik goed mijn ervaringen met de EV6 delen.
Korte conclusie: Wat een heerlijke auto! Hij is groot, comfortabel, rijk uitgerust en voldoende snel.
De pluspunten van de EV6 zijn wat mij betreft:
+ Bereik > over 10.000 kilometer inclusief 2500 vakantiekilometers zitten we op een verbruik van 16,1 kWh/100 kilometer. Hierbij hou ik mij in Nederland netjes aan de voorgeschreven snelheid en ook in Duitsland hebben we 130 gereden wanneer toegestaan of 150/160 op de stukken zonder snelheidslimiet. Ik rij zelf in de I-pedal stand en mijn vrouw op level 3 regeneratie. Verbazend hoeveel de auto kan regenereren, in de bergen daalt je verbruik echt naar 13/14 kWh/100 kilometer doordat je tijdens het afdalen weer bij kan laden.
+ Comfort > De auto ligt zeer stabiel op de weg. Op hogere snelheden is het heerlijke rustig in de auto en ben je weinig bezig met corrigeren. Overigens kun je op een bergweggetjes ook best lekker sturen met de EV6. De stoelen zitten heerlijk en je stapt na 900 kilometer echt relaxt uit. Echt een behoorlijk verschil met de Corsa. De bekleding is prima > het voelt als leer aan en de stoelverkoeling is een heerlijk uitkomst bij heter weer. Het is niet te vergelijken met luxe-leder uit een Mercedes maar doet niet onder voor leder vanuit bijvoorbeeld de Stellantis-stal
Vermogen heb je voldoende, tuurlijk is meer altijd lekker maar je piept met deze auto snel tussen gaatjes op de snelweg. Je kan lekker doortrekken wanneer je er zin in hebt en ook op bergweggetjes in het direct beschikbaar hebben van het vermogen erg prettig.
+ Snelladen > Door de 800v architectuur kan je lekker doorladen bij bijvoorbeeld Ionity. Je hangt hem aan de lader en binnen 20 minuten zit je van 20% weer ruim boven de 80% en daarmee zo'n 350km aan bereik. In die tijd heb je je plasje gedaan en een bakje koffie gehaald. T.o.v. een benzine auto hebben wij echt geen extra tijd "verspeeld" en ben je klaar voor je volgende stint.
+- De automatische hulpjes > Kia heeft het allemaal vrij defensief ingesteld. Ik vind de adaptieve cruise control nogal bruisk ingrijpen als je op de linkerbaan met een hogere snelheid op je voorganger komt inrijden. Dit kan vloeiender. Daarnaast houdt hij op de kortste afstand nog behoorlijk veel ruimte op de voorligger waardoor auto's van de rechterbaan vaak tussen jouw en je voorganger inglippen. De rijbaanassistent werkt op snelwegen fijn, op N-wegen kan hij z'n ei niet lekker kwijt. Gelukkig kan je hem snel uitschakelen en heb je er dan geen last van.
+- De Kia navigatie > Handig, want geen internet nodig en hij zoekt je tussenstops voor het laden prima uit. Houdt hierbij rekening met de huidige staat van je accu en je kan aangeven welke palen je voorkeur krijgen. Echter de verkeersdrukte is echt traag. Hierdoor rij je soms een file in of wordt je juist omgeleid terwijl de file al opgelost is. Zonde, want de info zou van TomTom komen en die is met hun eigen software altijd behoorlijk accuraat.
- De grootlichtassistent > Echt een takke-ding. Gaat naar dimlicht op lagere snelheden, maar dat wil ik niet als ik in de bergen rij. Met tegenliggers is hij dan vaak juist weer te laat...
- Accu voorverwarmen voor laden is niet handmatig mogelijk > Dit kan alleen automatisch via de Kia navigatie. Gewoon weg jammer dat dit niet met een knop kan
- 1 "knoppenscherm" voor Media en Airco > Het ziet er mooi uit en in theorie goed bedracht maar werkt niet lekker in de praktijk. Je kan het niet blind bedienen en moet echt kijken wat je doet.
- Bediening van de Cruise Control > Ook die heb ik na 10.000 kilometer nog niet lekker in de vingers. Op de 1 of andere manier is de bediening niet logisch en zet je na pauzeren niet je nieuwe gewenste snelheid vast of juist wel terwijl je naar je oude snelheid wil.
Conclusie: Deze auto hebben we zeker nog 4,5 jaar en gaan we een dikke ton meerijden. Hier kijken we naar uit!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.