Kia EV6 77.4kWh Plus (2021) #5

autoreview

Kia EV6 77.4kWh Plus (2021)

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst157.000 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima EV, onderscheidend, veel auto maar….

  • 117.000 km

Als KIA EV6 rijder van de 1e lichting, leek het mij na ruim twee en een half jaar een mooi moment om de balans op te maken.

Na een wissel van baan kreeg ik de mogelijkheid om een nieuwe leaseauto uit te zoeken. Vast stond dat het een EV moest worden, zowel gezien het beroep als de persoonlijke voorkeur.

Nu wil ik niet als een EV-profeet overkomen of een discussie aanzwengelen tussen EV gelovers en haters, maar naar mijn mening is een moderne EV zoals de EV6 echt autorijden 2.0.
Veel stiller, sneller en comfortabeler. Voor het dagelijkse gebruik op onze snelwegen zoek ik geen ‘beleving’ en de beperktere actieradius t.o.v. een brandstofauto is overkomelijk.

Nu helpt het dat wij thuis een laadpaal hebben, over de vakantieritten en DC-laden later meer.


Geen grijze muis.

  • 117.000 km

De EV6 is een onderscheidende auto en soms ook een beetje polariserend. Men vindt haar of mooi en onderscheidend, of… niet mooi. Vooral de achterzijde blijkt smaakgevoelig en wat mij betreft ook het minst geslaagd. De meeste reacties zijn echter positief.

Het is een kruising tussen een crossover en een uit de kluiten gewassen hatchback. Voor ons prima omdat ik geen fan ben van een SUV. Vaak te groot, log, hoog en je verplaatst vooral veel lucht.

Het interieur is ook bijzonder vormgegeven en in mijn geval, in de RWD PLUS uitvoering, voorzien van alle gemakken. Elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, stoelverwarming en ventilatie, verwarmd stuur, Medion audio, hulpsystemen zoals ACC, Lane Assit, Highway Assistant etc. Het zit er allemaal op en werkt heel redelijk.
Bewust niet de GT-line gekozen omdat deze standaard een panorama dak heeft. Het hemeltje komt dan een paar cm omlaag en zorgt ervoor dat mijn haar het dak raakt. Nu ben ik 1,87 en zit ik ‘actief’ achter het stuur, maar wel iets om op te letten of je lekker er lekker in zit.

Het heeft bij mij een aantal maanden geduurd voordat ik een prettige zithouding vond. De stoelen zijn uitgebreid verstelbaar maar in het begin wel hard en vormloos. Daar komt bij dat het stuur net niet ver genoeg verstelbaar is. Vooral naar je toe waardoor ik mijn stoel aanpas. Als gevolg dat ik niet volledig zicht heb op het instrumentarium. Niet heel erg omdat het behalve de snelheid, acculading en actieradius weinig interessante informatie biedt. Zo is de navigatieweergave nog met een ‘bolletje – pijltje’. Wel erg 2010, een digitaal display van Volkswagen, BMW of Volvo biedt zo veel meer mogelijkheden. Een gemiste kans, wellicht om de kosten te sparen, maar je kijkt er iedere rit wel tegenaan.

Kosten zijn ook bespaart op het materiaalgebruik. Het dashboard is van goedkoop, dun en hard plastic (op de rubberachtige strip na) en de meeste materialen zijn hard en krasgevoelig. Met jonge kinderen op de achterbank zitten er al snel krassen op de rugleuning van de voorstoelen, de deurpanelen achter en de bekleding van de kofferbak. Nu gaan we echt netjes met de auto om, maar je ontkomt helaas niet aan dit soort beschadigingen door zand of een kinderwagen. De BMW’s die ik hiervoor reed bleven van binnen als nieuw.

De auto is wel mooi stil en vrij van rammeltjes en kraakjes.
Veder geen klachten over de binnenruimte voor, achterbank en kofferbak. Ook de stoelbekleding van kunstleder blijft netjes. Gelukkig zijn de stoelen voorzien van ventilatie, anders wordt het erg plakkerig op warme dagen
Bijzonder om te vermelden is ook het display voor de bediening van de klimaatregeling of de snelkoppelingen naar de audio of navigatie. Het display wisselt van functie. Leuk gevonden en beter dan alles in het touchscreen, maar een fysieke knop werkt toch beter.

Hoe rijdt dat nou?

  • 117.000 km

De reden dat we voor de EV6 gekozen hebben zijn de prima rijeigenschappen. Met een Automotive achtergrond voor mij erg relevant. Het stuurgedrag is met de achterwielaandrijving mooi neutraal en direct. Je krijgt echter weinig stuurgevoel en feedback, wat inherent is aan moderne auto’s en elektrische stuurbekrachtiging. Prima voor een dagelijkse auto en snelwegritten, maar geen echte rijdersauto.

Opvallend is het mooi gebalanceerde onderstel, blijkbaar met actieve dempers. Het is een zware auto maar blijft mooi stabiel en comfortabel op zowel lange als korte oneffenheden en in bochten. Veel EV’s krijgen een stug onderstel om onrust in de koets bij glooiende oneffenheden en bochten tegen te gaan. Of juist en zachter onderstel waardoor je een onrustig zwevend tapijt krijgt zoals de Hyundai IONIQ 5 van de 1e lichting.
Een fijn onderstel en daarmee wat mij betreft onderscheidend t.o.v. de concurrentie van eind 2021. Ook ik rijd wel eens wat harder over een klaverblad en dat gaat prima. Tenminste, met de juiste banden!

De auto werd geleverd op, ik meen, KUMHO banden. Zeer slijtvast omdat ik er ruim 65k km mee heb gereden en ze nog niet versleten waren. Met droog weer ging het redelijk, m.u.v. het eerder genoemde klaverblad omdat de bandjes het dan uitgilden. Met regen of vochtig wegdek werd het echter soms echt gevaarlijk. Vrijwel geen zijdelingse grip waardoor je regelmatig driftend over een rotonde of haakse bocht gleed. Onbedoeld en met lage snelheden. Je moest het al helemaal niet je hoofd halen om te accelereren in een bocht omdat je dan achterstevoren kon belanden. Niet fijn en onveilig dus na wat discussie met de leasemaatschappij toch vervangen voor Michelins (net zoals de winterbanden). Die bevallen veel beter en geen ongewenste glijpartijen meer in de regen.

Door het gedoe met de banden staat de auto altijd in de ECO-rijmodus. De auto reageert daardoor minder fel op het stroompedaal. Ook veel comfortabeler voor de passagiers en de auto blijft snel zat. In de normaal- en vooral sportstand zijn de stroompedaalreacties wel erg direct. Tesla’s AWD’s hebben dat nog meer (en zijn ook veel sneller).
Voor het verbruik lijkt het overigens weinig uit te maken. In de zomermaanden bij 90% snelweg en 110km/h is het verbruik tussen de 15,5 en 16,5 kWh/100km. In de wintermaanden komt daar +/- 2 kWh/100km bij. Gemiddelde over 117k km is 17.3 kWh / 100km .

En om de vraag te beantwoorden: ‘hoe ver komt tie’:
- Zomermaanden >350 bruikbare kilometers.
- Winter >300km bruikbare kilometers.
Dat betekend tussen de 90% en 20% State Of Charge van de accu. Opladen tot 100% doen we alleen voor vakantieritten en bij 20% of hoger laden we de auto weer op.

In het begin was de actieradius wat hoger. Ik vermoed dan ook dat de accucapaciteit met +/-8% is afgenomen. Helaas.
Wel fijn is de nauwkeurige weergaven van de voorspelde actieradius na opladen. Deze is realistisch en dat blijkt bij andere EV’s wel anders te zijn.

Het laden

  • 117.000 km

Een van de grootste pluspunten van de EV6 is het 800V platform. Dit zorgt voor uitstekende DC-laadsnelheden en laadcurve. 240kW laadpiek die hij lang vasthoud tot +/- 60% SOC. Vervolgens zakt deze terug tot 160kW tot 80% SOC. Echt heel goed en dat zorgt ervoor dat je tijdens de lange vakantieritten na 15 tot 20 minuten weer je weg kan vervolgen.

We maken met enige regelmaat ritten van 1.000 km. Die zijn prima te doen met 3 laadstops. Let wel op de juiste laadpaalaanbieder met >300kW laadpalen en dat de accu wordt voorverwarmt. Dit doe je door het laadstation in te geven in de navigatie. Helaas gaat dit wat omslachtig en het 1e jaar was deze accu-conditionering nog niet mogelijk.
De auto laadde in de wintermaanden maar met 60kW tot de accu na 10 min warm genoeg was. Na de update, waarvoor ik 2 of 3 keer naar de dealer moest omdat het updaten maar niet lukte, is dat verledentijd.
Wel kost het preconditioneren redelijk wat kWh’s en werkt het alleen onder bepaalde omstandigheden zoals invoer laadstop en meer dan 20% SOC.
Tot zover een overwegend positief verhaal.

De minpunten

  • 117.000 km

Om te beginnen met een terugkomende ergernis: de wispelturige klimaatregeling. De auto is er meerdere keren voor naar de dealer geweest. Meerdere software updates, componenten van de warmtepomp vervangen etc. bieden weinig soelaas.
Bij koud weer start de klimaatregeling in Auto-stand met verwarmen, vaak te warm, om na 20 min de airco aan te zetten en koude lucht te blazen. Vervolgens gaat de airco uit en weer warme lucht.
Dit herhaald zich enkele keren totdat het naar een uurtje pas behaaglijk wordt. Voor de techneuten; als een slecht getunede PID-regeling met een te grote P en I. Ook beslaan bij koud en vochtig weer daardoor de ramen sneller dan nodig.

Er is mee te leven door handmatig in te stellen en bij hogere buitentempraturen is het minder storend. Ook is er een brommend geluid van de warmtepomp hoorbaar in het interieur. Dit verdwijnt echter als je onder de 30 km/h rijdt. In de file gaat het pompje dus aan – uit enz. Deze is al een keer vervangen zonder (langdurig) effect. Je merkt er weinig van op snelheid of met de radio aan, maar toch.

Verder zijn er in het 1e jaar vrij veel storingen geweest. De meeste opgelost met een software update bij de dealer. Over-the-air is vrij geschakeld maar blijkt alleen voor service updates zoals de navigatie? Verder een kapotte cel van de 12V accu en een defecte boordlader waardoor het AC-laden niet meer mogelijk was.

De beruchte ‘Zombiemodus’, waarbij de auto niet gestart kan worden, lijkt na meerdere updates verholpen.

Verder valt op dat de rijhulpsystem over het algemeen hun werk prima en veilig doen. Geen ghost braking zoals bij Tesla’s. Wel mis ik hier wat verfijning. Bij de BMW die ik hiervoor reed werkte bijvoorbeeld de adaptieve cruise control net wat doordachter. Bij de KIA moet je, bijvoorbeeld bij het naderen van een langzaam rijdende vrachtwagen, ruim van te voren van baan wisselen. Anders remt de auto al af. Bij BMW kan je de vrachtwagen, door je knipperlicht aan te zetten en beginnen met de baanwissel, dichter naderen zonder remingreep. De BMW anticipeer meer, de KIA reageert.

Waarschijnlijk voor de meeste spijkers op laag water.

Als afsluiting van dit gemopper valt de matige lakkwaliteit op. Er ontstaat snel steenslag en krasjes in de lak. Dit valt helemaal op bij de in hoogglans gespoten kunststof delen van de PLUS-uitvoering. Ondanks dat er regelmatig met de hand wordt gewassen. Ook is het plaatwerk erg dun en zit er een scherpe vouw in de portieren. Voer voor onoplettende parkeerders en/of moeders die de kinderen in het kinderzitje worstelen. Het resultaat zijn meerdere parkeerdeukjes en kleine putjes door vallende eikeltjes uit de boom.

Nogmaals; ik ben zuinig op te auto dus vind ik het jammer dat de auto er snel gebruikt uitziet.

Ondanks haar tekortkomingen en opstartprobleempjes is het een fijne metgezel. Het dan ook geen straf om de laatste 23 duizend kilometers vol te maken tot einde leasecontract.

update na 3 jaar EV6

  • 142.850 km

De 6 maanden en 25.000 sinds het vorige verslag zijn zonder drama verlopen.
De EV6 doet het nog steeds prima, met enkel een bandenwissel en een servicebeurt.

Voor de Kia garage had ik wel een aantal 'klachten' waar ze naar mochten kijken:

1. De achterklep gaat na openen soms direct weer dicht (1 op de 10 keer).
2. De airco wordt niet goed koud. Dit viel vooral op in tijdens de zomervakantie in zuid Frankrijk.
3. De deurklinken schrapen bij warm weer tijdens het in en uitklappen.
4. Actieradius loopt merkbaar terug, bij schatting; 10 tot 15% t.o.v. nieuw.

Het opnieuw inleren van de achterklep en een update van de warmtepomp verhielpen de 1e klachten.
De deurklinken bleken inderdaad krom te trekken, een productiefout van de 1e serie EV6-en. Helaas duurt het een paar maanden voordat men de deurklinken kan monteren, onderdelen in backorder. Onder garantie, dat dan weer wel.

Van de werkplaats chef begreep ik dat het Batterij Management Systeem opnieuw ingeleerd kon worden. Met resultaat! Na ruim 10.000 gereden te hebben is de actieradius na de update met +/- 40 km toegenomen.
In de zomermaanden nu +/- 470 km en in de winter +/- 405 km (bij 100% vol) bij veel snelwegkilometers.

In het voorgaande verslag maakte ik al melding van de slijtagesporen aan de kunststoffen in het interieur. Helaas begint de zitting van de bestuurderstoel wat te rimpelen. Het schuim t.h.v. de bovenbenen verliest wat veerkracht. De stoel zit er niet minder om.

Nu de km-stand oploopt, wordt het binnenkort tijd om te kijken naar een opvolger. Er zijn in 3 jaar tijd veel nieuwe modellen geïntroduceerd, echter zijn we wel verwent met het 800V boordnet van de Kia. Wij hechten veel waarde aan het snelle opladen tijdens de vakantieritten en de opgroeiende kinderen waarderen de ruimte op de achterbank.

Dan blijkt deze EV6 nog steeds een prima EV.

ICCU nummer 3

  • 157.000 km

Na het laatste schrijven hebben we 4 maanden zonder dealerbezoek kunnen genieten van de EV6.
De eerder genoemde probleempjes zijn verholpen en de actieradius is na de update merkbaar toegenomen.
Met de zomerse temperaturen is de actieradius weer 440 km bij 90% SOC. Zo goed als nieuw...

Tot zover het goede nieuws; helaas heeft de ICCU het bij 151.000 km opnieuw gegeven.
Een 'plop' onder de achterbank resulteerde in een dashboard vol melding.
Na overleg met de KIA pechhulp het korte stukje naar huis gereden en na het weekend naar de dealer.
Inderdaad ICCU nummer 2 is overleden, onderdelen in backorder, en 6 tot 8 weken wachten.
Dealer heeft z'n best gedaan voor een vervangende auto, maar leuk is anders.

Gelukkig is het een leaseauto omdat de garantie verloopt bij 150.000 km. De leasemaatschappij kreeg dus de rekening.

Ik overwoog de vernieuwde EV6 nog als opvolger, maar blijkbaar is het ICCU probleem nog steeds niet onder controle.
Het is een fijne auto als 't het doet, maar ik kijk nog even verder.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.