Kia EV6 77.4kWh GT-Line Edition (2024)

autoreview

Kia EV6 GT
Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6 GT

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh GT-Line Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst3.750 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor alles twee handelingen meer nodig

  • 3.750 km

Hiervoor heb ik 4,5 jaar een een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor (2019) gereden. Toen de leasetermijn in de zomer van 2023 erop zat, werd het tijd om een nieuwe te bestellen. De Tesla beviel goed, maar de opening van de kofferbak was wat aan de kleine kant, en we wilden wat hoger zitten. We zijn dus gaan proefrijden met o.a. Skoda Enyaq, Nissan Ariya, Tesla Model Y en de Kia EV6. Met de Nissan hadden we niets, en de Skoda bleef nogal achter qua elektrische prestaties en laden. Toen bleven de EV6 en de Model Y over. Omdat de Model 3 best wat eigenaardigheden had, en de Model Y er nog meer zou hebben (hendels aan het stuur weg en geen parkeersensoren) en we de KIA veel mooier vonden, hebben we eigenlijk puur op het uiterlijk de EV6 gekozen. Helaas ruim 6 maanden levertijd (de Tesla hadden we na een week kunnen ophalen) die ook nog een paar keer werd uitgesteld. Op 15 Januari konden we de EV6 eindelijk ophalen.
Omdat ik aan de Model 3 gewend ben, is alles wat ik hier schrijf een vergelijking tussen de EV6 en de Model 3.

Wat doet de EV6 goed?
De kofferbak heeft een vlakke laadvloer.
De wegligging is lekker strak. Sommige mensen vinden dat misschien niet comfortabel, maar ik houd er wel van.
De EV6 heeft stuurverwarming. Ik dacht dat dit een beetje onzin was, maar ik moet eerlijk zeggen dat het erg prettig is.
Er is sfeerverlichting aan boord. Beetje overbodig dacht ik, maar eigenlijk is het wel fijn om iets van het interieur te kunnen zien.
De rijmodus kan je simpel met een knop aan het stuur verstellen.
We hebben een trekhaak, dus de fietsen kunnen achterop.
De voorspelling van de resterende actieradius lijkt best nauwkeurig te zijn.
De zittingen zijn iets beter dan in de Model 3, maar ik had er meer van verwacht.
One Pedal driving werkt erg goed, je hebt het rempedaal bijna niet meer nodig. Maar je moet die functie wel elke keer aanzetten; hij onthoudt die instelling niet. Gelukkig gaat dat makkelijk met een flipper achter het stuur.
Laadsnelheid bij snelladers is heel goed, maar heb ik tot op heden nog niet gebruikt.
De achterbank kan je neerklappen vanuit de kofferbak; je hoeft maar een hendeltje over te halen en de stoelen klappen vanzelf om.

Wat doet de EV6 matig?
Hij is vlot zat, maar ten opzichte van de Model 3 kom je toch wat vermogen tekort.
Bij alles wat je doet, heb je 2-3 handelingen meer nodig dan in de Tesla: Ik moet weer een sleutel meenemen. Dat was ik niet meer gewend; de Tesla gaat vanzelf open als je je telefoon bij je hebt. Als je aan komt lopen, gaan de deuren van de EV6 vanzelf van slot (meestal werkt dit ook daadwerkelijk, maar niet altijd). Als je doorloopt naar de kofferbak en die eerst opendoet, gaan de deuren weer op slot; dan moet je alsnog de afstandsbediening gebruiken. Als je van de auto wegloopt, moet je 'm weer op slot doen. De Tesla deed dit automatisch. Als je in de EV6 gaat zitten, moet je de auto eerst aanzetten, en dat duurt even. De Tesla gaat vanzelf aan, je kunt meteen wegrijden. Als je wilt beginnen met rijden in de EV6, moet je elke rit weer bevestigen dat je het touchscreen niet tijdens het rijden zult bedienen. Het knopje om dit te bevestigen komt pas na een paar seconden beschikbaar en het duurt ook een paar seconden om weer te verdwijnen. Ondertussen zit je te wachten. Als je een adres in het navigatiesysteem invoert, moet je het adres langzaam intypen anders neemt het systeem niet alle letters over. De Tesla nam gewoon de adressen uit je agenda over, waar je meteen naartoe kan navigeren. Als je het adres niet wist, kon je ook gewoon de naam van het bedrijf invoeren; Google Maps vind het adres er vanzelf bij. Bij de EV6 gaat dat helaas niet (Je kunt in de Kia Connect App wel je agenda synchroniseren, maar de adressen kan je niet naar de auto sturen). Als je het adres hebt ingetypt, moet je dat eerst nog een keer selecteren, en daarna nog een keer bevestigen om de route te starten. Het vakje waar het adres in verschijnt is nogal klein. Als er twee dezelfde straatnamen in twee verschillende plaatsen zijn, kan je de plaatsnaam niet zien, en moet je gokken dat je de juiste uit de lijst selecteert. Zeer omslachtig.
De rijhulpsystemen zijn overijverig en piepen constant. De "autopilot" houd de auto meestal tussen de lijnen, maar soms overschrijdt hij opeens de lijnen luid piepend. Het systeem is niet zo betrouwbaar, dus ik gebruik het eigenlijk niet.
Het touchscreen werkt redelijk snel, maar niet zo snel als in de Tesla.
Er zit een bedieningsbalk onder het scherm, waarmee je de klimaat instellingen kunt regelen óf de navigatie en media instellingen. Je moet dus elke keer als je de temperatuur wilt instellen, de balk van instelling veranderen en andersom.
Ik heb nog niet helemaal door hoe de automatische klimaat regeling werkt; blijkbaar moet je ook nog een knopje "Heating" indrukken om te zorgen dat het systeem ook daadwerkelijk gaat verwarmen; het instellen van de temperatuur is niet voldoende.
De achterklep gaat automatisch open als je van achteren komt aanlopen met de sleutel in je zak. Dat gebeurt ook als er een fietsendrager op de trekhaak zit. Niet zo handig.
De EV6 is lang zo zuinig niet met elektriciteit als de Tesla is, dat is deels te verklaren doordat de EV6 hoger en breder is, maar als je 's avonds met 130km/u naar huis rijdt, gaat het hard met de actieradius.
De EV6 laat niet zien met welk batterij percentage je op je bestemming aankomt. Je moet zelf rekenen met de resterende actieradius en de resterende afstand tot je bestemming.
De Tesla heeft een ingebouwde Spotify account. Bij de Kia moet je daarvoor Carplay gebruiken, maar dat werkt alleen met een kabeltje. Elke keer aansluiten dus. Als je een appje binnenkrijgt, krijg je dat steeds te zien, waarbij de navigatiekaart een paar tellen uit beeld verdwijnt. Best onhandig; ik ga dat appje toch niet lezen maar de kaart wil ik wel kunnen zien.
Ik zou graag het stuur wat lager instellen, maar dan verdwijnt een deel van het instrumentarium uit zicht achter de rand van het stuur. Dat instrumentarium bestaat overigens voor een groot deel uit een nutteloze graphic, die ik het best kan omschrijven als een gevouwen A4-tje. Nogal onoverzichtelijk en lelijk om eerlijk te zijn.
De EV6 is bepaald geen stille auto. Best veel windgeruis, met name bij de zijruiten en de ventilator is in standje 2 al goed hoorbaar.
In vergelijking met de Model 3 is de stereo installatie best een tegenvaller; het geluid klinkt hol en blikkerig, zelfs na afstellen van de equalizer.

Wat doet de EV6 slecht?
Eigenlijk niets. Prima wagen eigenlijk. Maar in vergelijking met de Tesla kost alles meer moeite en meer handelingen.
Misschien ben ik verwend, maar volgende keer weer een Tesla ;-) Het gebruiksgemak van die auto's is echt onovertroffen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.