Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2023)

autoreview

Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2023)

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh GT-Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst14.778 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een feest !

  • 14.778 km

In februari 2022 bestelden we een Kia EV6 GT-line RWD bij de dealer in Breda, met inruil van de Mazda CX-30 (nov 2020). Als extra’s bestelden we de auto in Snow White Pearl-lak, met afneembare (kan helaas niet anders) trekhaak 13-polig, slotbouten, alarm en waxoilbehandeling. Voorziene levering in juni/juli 2022.
Een lastig wachtproces begon, waarbij nul informatie vertrekt werd over de verwachte levertijd of prijsontwikkeling. De communicatie werd nooit door Kia (dealer noch importeur) gestart, ik moest navragen en kreeg een onbevredigend of helemaal geen antwoord, frustrerend !
Het verlossende mailtje kwam op 20 januari 2023, althans, dat dachten we even, maar het voorstel was afleveren op 3 maart, 6 weken later als gevolg van onderbezetting in de werkplaats! Of en hoeveel de prijs aangepast was bleef onduidelijk tot 2 maart, waarom je klant zo lang in onzekerheid houden… De aflevering verliep Brabants gezellig en was goed verzorgd, maar eenmaal thuis bleken extra nummerplaat en de RDW tas-code te ontbreken, Deze werden nagestuurd. Op een moment dat je het niet kunt gebruiken bleek later dat de dealer vergeten was een massadraad aan te leggen, waardoor verlichting via de trekhaak het niet deed; klassieke fout, die eigenlijk niet de nacontrole mag passeren. Direct na aflevering sprong het Gemini-alarm vaak en onvoorspelbaar aan; na maanden bleek dat de batterijen in de afstandsbediening van meet af aan te zwak waren geweest en daarmee verdween de klacht. Na een week stuurde de dealer me een mailverzoek voor een hoge waardering in een te verwachten enquete van de importeur en sloot het bericht af met me veel veilige kilometers te wensen in de Kia Picanto. Het is duidelijk te merken dat de aardige mensen hier structureel overbelast zijn en het werk ze overloopt. Groeistuipen van een steeds maar beter lopend merk.

Ik heb zo’n 2 miljoen kilometers gereden in voornamelijk. Mercedes, Volvo, BMW, Mazda en Honda. En als echte autofiel geniet ik zeker van een bij voorkeur laagtoerige al dan niet roffelende motor met voldoende koppel en een dof ronkende uitlaat bij een relatief strak afgeveerd onderstel met gevoel. Ik vind het echter geweldig om deze nieuwe fase in autorijden, met een EV, nog actief mee te kunnen maken. Daarnaast zijn de onafhankelijkheid van brandstofprijzen, de lagere onderhoudskosten, evenals het opladen met eigen zonnepanelen prettige bijkomstigheden. We hebben natuurlijk de stille hoop dat de MRB-plannen voor 2025 uitgesteld of aangepast worden om het EV-rijden aantrekkelijker te maken; maar gebeurt dat niet, dan is het een vooraf geaccepteerd facet..
Het moest een dedicated model zijn, als EV ontworpen dus en geen compromis daarin.
De keus viel niet op Tesla, Volkswagen of Ford Mustang, maar op Kia EV6 vanwege de rijeigenschappen, de actieradius, het geweldige uiterlijk, 7 jaar garantie èn de aanwezigheid van knoppen voor de meest elementaire functies. De uitvoering GT-line is de meest complete en omvat de voor ons essentiële opties zoals, Adaptive Cruise Control, achteruitrijcamera, parkeersensoren rondom, schuif-/kanteldak, stoelverwarming, 360° camera, adaptieve LED koplampen, Meridium Sound System, batterijverwarming, automatische achterklep, (zonodig) supersnelladen en head-uo display.
De keuzes in het bepalen van de kleur waren beperkt, ons beider voorkeur was Deep Forest Green, maar dat strookt niet met de GT-Line, die maar 5 kleuren biedt. Mijn eigen voorkeur is rood metallic (zonder meerprijs), maar daarmee zou dit de zoveelste rode auto worden. Yacht Blue leek het ook niet te zijn, zwart of mat grijs zijn voor ons niet bespreekbaar en daarom werd het Snow White Pearl. De lijnen van de auto komen hier prachtig in uit, maar zouden we opnieuw kunnen kiezen, dan werd het toch Yacht Blue. Gaande de lange levertijd begon ik te twijfelen of een AWD toch beter zou gaan bevallen (snellere acceleratie en optimale wegligging, zeker in de winter), maar de order aanpassen betekende opnieuw achter aansluiten en vrijkomende geannuleerde orders waren er niet.

Bij aflevering bleken er niet de bestelde 19”, maar 20” velgen onder de auto te zitten. Ik heb niet zoveel met velgen, maar moet zeggen dat het de auto wel erg goed staat en ik ervaar er geen nadelen van.
Inmiddels reden we ca 15.000 km in 8,5 maanden, waarmee we zo’n 4.000 km boven ons jaargemiddelde komen. En dat heeft alles te maken met het plezier wat de EV-6 biedt. Voor kortere (max 25 km.) afstanden nemen we nog steeds de E-fiets, maar met name langere stukken verslinden we met veel rijplezier in de EV-6. Ik vermoed dat ik nog maar de helft van alle instellingsmogelijkheden beheers, maar ik red me er prima mee en voel me de koning te rijk met het comfort, de wegligging, de rust en het contact met het onderstel. Voor een EV classificeer ik de EV-6 beslist als rijdersauto.
Daarbij geniet ik echt van het zuivere idee dat het hier een hoog rendementsmotor betreft met nog eens een direct beschikbaar koppel ook. Wat gaat er bij een ICE toch veel verloren voordat de resterende nergie de wielen in gang zet..
De zit op de fraaie stoelen is prima, evenals de verwarming ervan, maar tijdens urenlange ritten valt vegan bekleding toch wel door de mand, hoe prettig de stoelkoeling dan ook even is (effect is niet blijvend voelbaar). Gelukkig kun je de stoelen relatief laag instellen, daar houd ik van. Het overzicht in en rond de auto is fenomenaal, mede dankzij de 360° camera en de camera’s rondom blijven verrassend lang schoon in vergelijking met die van eerdere auto’s. Een ruitenwisser op de achterruit mis ik totaal niet, ook deze vervuilt uitermate traag.
Het interieur oogt overzichtelijk, is ruim, modern en stijlvol, de half zwevende middenconsole beschikt over practische bekerhouders en een opbergbox. Onder dit geheel zit nog een handige grote bergplaats, net als 2 in de beide voorportieren (1 voor o.a. flessen en 1 voor bril).
Op de spits van deze console zitten 5 toetsen voor o.a. stuur- en stoelverwarming en deze worden te makkelijk geactiveerd als je andere toetsen op het dashboard wilt bereiken; weet je dit eenmaal, dan is het goed te vermijden.
Als je eenmaal door hebt hoe kort je de knop aan moet tikken om het stoelgeheugen te activeren, dan werkt dit prima.
Kachel en ventilatie werken snel en doelmatig, ook de ‘driver only’ knop geeft duidelijk het beoogde effect.
De rust in (en om) de auto is heerlijk, geen afleidende resonanties of rammeltjes, windgeruis en banden domineren op zeer bescheiden niveau.
Het weggedrag vind ik geweldig, dat je een kleine 2.000 kg. meesleurt went al heel snel en is daarna zelden echt merkbaar; alleen bij korte en/of snelle bewegingen neem je dit waar. De EV-6 laat zich soepel, voorspelbaar en stabiel door elk parcours rijden met een, voor electrische bekrachtiging, heel goed stuurgedrag; je snapt wat er zich tussen je handen en het wegdek afspeelt. Het lage zwaartepunt komt de (bocht)stabiliteit absoluut ten goede en de carrossserie voelt lekker stijf aan.

Het fraaie nieuwe KIA logo is lichtmetaalkleurig en is op de witte ondergrond maar matig zichtbaar en komt m.i. niet goed tot z’n recht. Ik liet de logo’s wrappen en het donkerrood matcht heel goed met de donkerrode lichtbalk achterop.
Met deze achterwielaandrijver ben ik meer dan tevreden en de acceleratietijd van 7,5 sec. geeft me veel plezier. 2 Seconden sneller met AWD zou nog leuker zijn, maar ik heb nog geen enkele keer spijt gehad van om geen AWD te hebben. Wat het gedrag in de winter wordt, dat gaan we zien.

Normaliter laad ik tot 80% op, maar bij gelegenheid ook wel hoger en dat maakt dat range anxiety nog nooit aan de orde was. Met een gemiddeld verbruik van 17,3 KWh/100 km kom je prima uit de voeten en rijd je maar zo 3 tot 4 uur voordat je weer moet laden. En in die tijd laten zich een volgende laadmoment en -plaats heel goed inplannen. Een plasje plegen, koffie kopen en terug naar de auto, die dan echt al bijna klaar is voor de volgende pret.
Onze langste trip was naar de Tsjechische grens, 600 km rijden met een snelheid van 110-120 km/u en 1x laden onderweg. Op de terugreis 120-130 km/u aangehouden en ook dat haalden we met 1x laden.

Heb ik dan niets te mekkeren? Ja, toch wel enkele verbeterpunten en wel :
Verlichting in de knopjes voor op de zwevende console; zelfs bij donker moet je heel goed kijken of er iets aan staat
Instructieboekje; ik vind dit te onduidelijk voor woorden. Het suggereert een behoorlijke voorkennis van functies en trefwoorden zijn er niet of nauwelijks (lijst stemcommando’s??)
De verkeersbordherkenning bestuurt de ACC en gaat daarbij nog wel eens de fout in, waardoor de snelheid ongewenst wordt aangepast
Touch screen; hoewel vele functies met schakelaars en/of stem bediend worden moet je ook wel eens in het display zijn. Ik blijf dit een onprettige, maar ook onveilige oefening vinden en zie het verschil niet met het bedienen van een telefoon tijdens het rijden. Beide zijn afleidend en daarmee gevaarlijk en ik ben dan ook blij met de tendens naar knoppen in autowereld.
Kaart (navigatie); de schaal laat zich niet blijvend instellen en springt zelfs tijdens gebruik terug naar een heel kleine kaart
De forse A-stijl helt sterk achterover en van rechts komend tweewielerverkeer kan zich er lang achter verbergen; dat is even wennen en oppassen.

Mijn partner en ik zijn uitermate tevreden over alles wat met de EV-6 te maken heeft. Inmiddels hebben we een dealer in de buurt, Doetinchem, maar hadden deze nog niet nodig, alles functioneert immers naar behoren.
Zou ik anders willen, nee EV is het wel voor ons. Hoewel ik nòg meer pret had in mijn Mazda MX5 NC en ND
De EV-6 heeft dan niet het raffinement van BMW, Mazda of Honda, maar wel de rust, comfort en degelijkheid van mijn vroegere auto’s. Een voltreffer dus.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.