Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 71.452 km |
KM-stand laatst | 71.452 km |
Selectie en Aankoopproces
- 71.452 km
Had al besloten dat mijn vorige auto (Volvo V60 T3) mijn laatste fossiele brandstof auto zou worden. Die had 295K gelopen en had 2 lichte olielekkages. Hoop dure reparaties aan gehad (zie review: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/volvo-v60-t3-2011-2/). Ik was het geloof in een probleemloos vervolg van onze relatie een beetje verloren. Had er ook 10 jaar in gereden dus tijd voor wat anders.
Een EV moest het worden in het D segment.
Eisen: goede range, efficiënt en hoge laadsnelheid. Niet voor de +- 15dKM die we in NL afleggen maar juist voor de buitenlandse trips.
Afvallers:
- Model 3: sedan
- Audi/BMW/Mercedes: niet mijn merken
- VW (ID4/5): multimedia en laadsnelheid
- Ford “Mustang” Mach-E: niet efficient, vormgeving, laad snelheid
- Polestar 2: Slechte Volvo dealer ervaringen, Laadsnelheid
- Alles uit China en Frankrijk: politiek/kwaliteit
Shortlist:
- Hyundai Ioniq 5
- Tesla Model Y
- Kia EV6
- Hyundai Ioniq 5: vindt ik qua design toch minder geslaagd. Ook is hij minder efficiënt door het wat hoekige ontwerp van de neus.
- Tesla Model Y: superieur qua efficiency en laadnetwerk / klantbeleving. Maar erg stug geveerd en Musk is ook een factor van belang.
Blijft over de KIA EV6: enige EV waarvan ik de voorzijde en het profiel echt mooi vindt. De achterzijde vond ik minder geslaagd maar “grows on me”. Met de 800Volt techniek is laadtijd ook geen issue meer dus Autoscout 24 maar aangeslingerd.
Zoekcriteria/eisen:
- Grote (77,4 kWh) accu
- RWD (229PK)
- Kleurtje: rood, blauw, paars of groen.
- Uitrustingsniveau Plus of hoger (oa Warmtepomp, Meridian Premium Sound, Voorstoelen met geheugen en Automatische achterklep)
- Liefst bij KIA dealer of erkende handelaar
Wensen:
- Panoramadak: geen must maar wel leuk en mijn vrouw wordt er heel blij van.
- Trekhaak (kan ook achteraf)
- AWD (325PK) voor die echt snelle acceleratie (5,1 sec naar 100)
Eerste proefrit was in een Runway Red 77,4kWh RWD in de Plus Advanced trim. Auto had +- 44K op de teller en stond in de buurt bij de KIA Dealer Frank Vaneman. RWD (229pk) is meer dan vlot genoeg. Vond alleen de 20” wielen iets te stoterigen was niet draadloos kunnen laden van mijn telefoon een gemis.
Verder zat alles erop en eraan (Meridian Premium Sound System, Panoramadak en Trekhaak) dus het was een goede kandidaat.
Zou de dag erna teruggebeld worden over de inruilwaarde van mijn Volvo en over de details van de onderhoudshistorie. Kreeg dat belletje uiteindelijk 3 dagen later met excuses want auto was inmiddels verkocht door een andere klant. Wat een slecht verhaal…
Tweede proefrit was in de GT-Line versie. Die stond bij KIA Dealer Zeeuw & Zeeuw in Delft. Auto had wel iets meer gelopen (71K). De 19” wielen, draadloos opladen van de telefoon en zwarte hemelbekleding overtuigden. Ook had de auto een afneembare trekhaak; staat toch wat netter.
Omdat auto eigenlijk aan al mijn eisen voldeed heb ik niet gewacht op het beschikbaar komen van een geschikte AWD versie. Met de sympathieke verkoper was het prettig zakendoen en na wat onderhandelen direct de deal gesloten.
De auto staat nog op Pirelli Scorpion Winterbanden met “ok” profiel. Met de herfst in aantocht en een wintersport in het voorjaar in het vooruitzicht laat ik ze er maar even op liggen. In het voorjaar laat ik verse zomerbanden op de velgen monteren.
Aflevering ging soepel en met een net gepoetste auto, voorzien van een verse APK en een volle accu, een big smile naar huis gereden.
Bij een eerste koffiestop werd het enthousiasme toch flink getemperd toen ik een diepe (sleutel?) kras van 30cm op het rechter voorportier zag zitten.
Direct teruggereden naar de dealer / verkoper die me doodleuk vertelde te weten van de kras, er al een detailer zijn best op had gedaan maar dat, omdat de auto vers gewassen was, de kras nu extra zichtbaar was….
Toen ik de proefrit maakte was het grijs weer, de auto vies en motregenende het… had dus ook geen rondje om de auto gelopen vanwege het vieze weer.
De filiaal manager werd er bijgehaald en binnenkort krijgt een andere detailer of spuiter een 2e kans. We gaan het zien… toch een domper op de feestvreugde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV6
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Kia EV6 Plus 77.4 kWh | Groot accupakket | Stoel verwarming en koeling | Lederen bekleding | Elektrisch bedienbare voorstoelen | Navigatie | Apple Carplay / Android Auto |
- 2021
- 74.195 km

Kia EV6 GT-Line 77.4 kWh | El. Glazen Panodak | Meridian Sound | Head Up | Memory Seats | Stuur/stoelverw./vent. | LMV 20 inch
- 2024
- 850 km

Kia EV6 Air 58 kWh
- 2023
- 37.718 km
Lezersreacties (0)
Reageren