Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021) #6
autoreview
Signalement
| Uitvoering | EV6 77.4kWh GT-Line |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2021 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 71.452 km |
| KM-stand laatst | 74.650 km |
Selectie en Aankoopproces
- 71.452 km
Had al besloten dat mijn vorige auto (Volvo V60 T3) mijn laatste fossiele brandstof auto zou worden. Die had 295K gelopen en had 2 lichte olielekkages. Hoop dure reparaties aan gehad (zie review: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/volvo-v60-t3-2011-2/). Ik was het geloof in een probleemloos vervolg van onze relatie een beetje verloren. Had er ook 10 jaar in gereden dus tijd voor wat anders.
Een EV moest het worden in het D segment.
Eisen: goede range, efficiënt en hoge laadsnelheid. Niet voor de +- 15dKM die we in NL afleggen maar juist voor de buitenlandse trips.
Afvallers:
- Model 3: sedan
- Audi/BMW/Mercedes: niet mijn merken
- VW (ID4/5): multimedia en laadsnelheid
- Ford “Mustang” Mach-E: niet efficient, vormgeving, laad snelheid
- Polestar 2: Slechte Volvo dealer ervaringen, Laadsnelheid
- Alles uit China en Frankrijk: politiek/kwaliteit
Shortlist:
- Hyundai Ioniq 5
- Tesla Model Y
- Kia EV6
- Hyundai Ioniq 5: vindt ik qua design toch minder geslaagd. Ook is hij minder efficiënt door het wat hoekige ontwerp van de neus.
- Tesla Model Y: superieur qua efficiency en laadnetwerk / klantbeleving. Maar erg stug geveerd en Musk is ook een factor van belang.
Blijft over de KIA EV6: enige EV waarvan ik de voorzijde en het profiel echt mooi vindt. De achterzijde vond ik minder geslaagd maar “grows on me”. Met de 800Volt techniek is laadtijd ook geen issue meer dus Autoscout 24 maar aangeslingerd.
Zoekcriteria/eisen:
- Grote (77,4 kWh) accu
- RWD (229PK)
- Kleurtje: rood, blauw, paars of groen.
- Uitrustingsniveau Plus of hoger (oa Warmtepomp, Meridian Premium Sound, Voorstoelen met geheugen en Automatische achterklep)
- Liefst bij KIA dealer of erkende handelaar
Wensen:
- Panoramadak: geen must maar wel leuk en mijn vrouw wordt er heel blij van.
- Trekhaak (kan ook achteraf)
- AWD (325PK) voor die echt snelle acceleratie (5,1 sec naar 100)
Eerste proefrit was in een Runway Red 77,4kWh RWD in de Plus Advanced trim. Auto had +- 44K op de teller en stond in de buurt bij de KIA Dealer Frank Vaneman. RWD (229pk) is meer dan vlot genoeg. Vond alleen de 20” wielen iets te stoterigen was niet draadloos kunnen laden van mijn telefoon een gemis.
Verder zat alles erop en eraan (Meridian Premium Sound System, Panoramadak en Trekhaak) dus het was een goede kandidaat.
Zou de dag erna teruggebeld worden over de inruilwaarde van mijn Volvo en over de details van de onderhoudshistorie. Kreeg dat belletje uiteindelijk 3 dagen later met excuses want auto was inmiddels verkocht door een andere klant. Wat een slecht verhaal…
Tweede proefrit was in de GT-Line versie. Die stond bij KIA Dealer Zeeuw & Zeeuw in Delft. Auto had wel iets meer gelopen (71K). De 19” wielen, draadloos opladen van de telefoon en zwarte hemelbekleding overtuigden. Ook had de auto een afneembare trekhaak; staat toch wat netter.
Omdat auto eigenlijk aan al mijn eisen voldeed heb ik niet gewacht op het beschikbaar komen van een geschikte AWD versie. Met de sympathieke verkoper was het prettig zakendoen en na wat onderhandelen direct de deal gesloten.
De auto staat nog op Pirelli Scorpion Winterbanden met “ok” profiel. Met de herfst in aantocht en een wintersport in het voorjaar in het vooruitzicht laat ik ze er maar even op liggen. In het voorjaar laat ik verse zomerbanden op de velgen monteren.
Aflevering ging soepel en met een net gepoetste auto, voorzien van een verse APK en een volle accu, een big smile naar huis gereden.
Bij een eerste koffiestop werd het enthousiasme toch flink getemperd toen ik een diepe (sleutel?) kras van 30cm op het rechter voorportier zag zitten.
Direct teruggereden naar de dealer / verkoper die me doodleuk vertelde te weten van de kras, er al een detailer zijn best op had gedaan maar dat, omdat de auto vers gewassen was, de kras nu extra zichtbaar was….
Toen ik de proefrit maakte was het grijs weer, de auto vies en motregenende het… had dus ook geen rondje om de auto gelopen vanwege het vieze weer.
De filiaal manager werd er bijgehaald en binnenkort krijgt een andere detailer of spuiter een 2e kans. We gaan het zien… toch een domper op de feestvreugde.
Laden / Tripje naar Zwitserland / Verbruik
- 74.654 km
Nu ik de auto een maand in bezit heb en we net een tripje naar Zwitserland achter de rug hebben kan ik maar 1 conclusie trekken: Laden = Geen Issue. Maar vereist wel een beetje planning.
Laden thuis:
We wonen in een appartement in de hoofdstad en hebben dus geen eigen parkeerplaats / mogelijkheid tot het plaatsen van een laadpaal. Voor opladen ben ik dus aangewezen op openbare laadpalen. Die staan er in onze buurt genoeg en zelfs de dag voor vertrek naar Zwitserland was er ‘s avonds om 22:00 nog een plekje vrij op 150 meter van ons huis. Prima dus.
Opladen via Equans / GreenFlux (1 van de 2 concessie houders in Amsterdam) kost € 0,36 per kWh en dat is schappelijk.
Verbruik over de eerste 3 laadbeurten ligt zo rond de 17kWh. Prima in mijn ogen.
Laden van/naar Zwitserland en verbruik
De EV6 kan zelf de route plannen incl. laadstops en zorgt dan ook voor het voorverwarmen van de batterij om sneller laden mogelijk te maken. Dit is helaas nog niet zo goed geregeld als Tesla dit bijvoorbeeld heeft gedaan. Mijn favoriet voor navigatie is al jaren Google Maps vawege de accurate kaarten en dynamisch planning bij drukte/ongevallen. Gelukkig kun je beide gelijktijdig laten draaien en zelfs split screen. Dat gaat goed totdat ze beide een ander idee hebben van wat handig is. 2 voorbeelden:
1: Als je bijvoorbeeld een bepaalde supermarkt wil toevoegen aan je Google Maps reisplan en daar vlakbij wilt laden moet je die laadplek ook bij KIA als POI toevoegen; anders verwarmt hij de accu niet voor.
2: Ook waren we vrolijk op Google Maps (via Apple Carplay) aan het navigeren ipv via KIA navi toen ik met nog circa 60km bereik op de E25 richting Luxemburg en erachter kwam dat de KIA Navi een laadstop bij een 50kW lader in gedachten had… dat gaan we niet doen —> veel te traag. Gelukkig was een 300kW Fastned lader nabij evenals een fijne lunch tent dus al met al een prima stop.
Met 2 volwassenen en 2 kinderen, een volle bagageruimte (formaat is overigens prima!) , fietsendrager met 1 racefiets achterop en wind tegen schiet het verbruik wel omhoog richting ~ 23,5 kWh en zelfs 25,7 kWh als je echt de bergen ingaat.
Ben het verbruik weer aan het bijhouden in de Spritmonitor App die, heel grappig, van tankpistool naar stekker icoontje wijzigt nadat je hebt aangegeven dat je een EV hebt.
Zie: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1670544.html voor de details.
Laadtarieven:
Hoewel ik besloten had me hier vooraf niet druk over te gaan maken voelde ik me toch echt belazerd bij een Shell recharge oplaadpunt in Villars, onze vakantie bestemming.
Waar FastNed € 0,59 tot € 0,74 per kWh vraagt voor een 300 kW snellader durfde Shell hier maar liefst € 1,13 per kWh voor een 22 kW lader te vragen… als je betaald via de ANWB pas. Via de Shell Recharge pas had dit 0,59 CHF / +- € 0,63 kunnen zijn.
Dat was nog excl. de 10,- CHF kosten voor de parkeergarage waar dit laadstation in geplaatst was. Kortom: belachelijk duur.
Iets om beter op te letten dus de volgende keer, want ik kwam er (achteraf) achter dat 400 meter verderop een 22 kW laadstation stond waar ik maar € 0,59 per kWh kwijt zou zijn geweest. Kortom: Leergeld.
Op de terugweg had ik me beter voorbereid: eerste laadstop gepland na 2 uur (net voor Basel). Maar hier kwam de gatenkaas theorie bijna perfect uit: omdat mijn vrouw sliep, er file was rond Basel besloot ik door te rijden en ergens thv Colmar te laden. Alleen bleken daar geen laadstations langs de snelweg weg te zijn… dus uiteindelijk (met 2% batterij 🫣) op een industrieterrein zonder voorzieningen aan een 180 KW lader te laden. Een vervelende ervaring want stall 1 stopte er tot 3x toe mee na ongeveer 5 minuten. Gelukkig deed stall 3 wel wat hij moest doen en laadde wel naar 80%.
De Total Energies stop die ik daarna had uitgezocht was ook een miskleun: 1 (bezette) 175 KW lader en 1 vrije 50KW lader die ik niet aan de praat kreeg. Omdat laden niet echt moest maar gaan lunchen en toen de 175 KW lader vrijkwam maar even afgetopt op 80%.
Ik was toen wel klaar met het gezeur en besloot de Fastned app te downloaden. Wat een verademing: je krijgt in je routeplanning alleen maar echt snelle Fastned of bijv. Ionity laadstations voorgeschoteld en hij plant die keurig om de +- 2 uur. Zoals ik met een ICE ook zou doen.
De volgende Ionity stop was top: 8 laadplekken op rij (en 4 plekken die waren voorbereid voor plaatsing in de toekomst), daarnaast een grote bakkerij met goed assortiment, lekkere koffie, een verzorgd toilet en ruim voldoende plek om even rustig te zitten: zowel binnen als buiten. Locatie: Ionity Wittlich (Straßburgstaße 4).
Daarna gestopt bij Eetcafe De Dwaze Herder om te dineren bij Maastricht. Hier staan wel 24 (!!!) Tesla laadpunten en 4 (waarvan 3 werkend) van NLELD. Die laadde prima alleen kwam ik er (achteraf) achter dat ik beter bij Tesla had kunnen laden. Tesla rekent nl maar € 0,50 ipv € 0,72 per kWh. Had op deze laad sessie toch € 10,23 gescheeld.
Conclusie:
1: Plan vooruit
2: Houdt je aan je plan
3: Check de tarieven ter plaatse vooraf als er meerdere aanbieders zijn
Praktisch, Rijeigenschappen en Comfort
- 74.650 km
Het leuke aan een vakantietrip is dat je een auto toch net iets anders gebruikt als normaal: Je benut alle opbergvakken en gebruikt de bagageruimte maximaal.
Hij heeft de test glansrijk doorstaan: het is een super praktische, ruime, zeer fijn rijdende en bovenal comfortabele auto.
Over de bagageruimte had ik vooraf wat twijfel, met een Volvo V60 als referentiekader, maar dat bleek onterecht. Alles paste er makkelijk in.
De opbergruimte is zowel voor- als achterin prima. De achterbank heeft, tot vreugde van mijn dochters, een neerklapbare midden armsteun met plek voor bekers/flessen. Heel prettig.
Het enige wat (nog) ontbreekt is een houder voor de zonnebril op een makkelijk bereikbare plek. Heb hem nu een plekje in de middentunnel onder de armsteun gegeven; niet ideaal maar ok voor nu. Ga nog kijken of hier iets voor te regelen is.
Dan het rijden zelf: hoewel de auto al/nog op winterbanden (Pirelli Scorpion Winter) staat stuurt hij messcherp, niet te licht maar ook niet te zwaar, is hij prettig koersvast (zelfs bij flinke zijwind) en behoeft hij geen stuurcorrecties.
De auto is heerlijk stil, ook als het regent en dat is echt heel ontspannen rijden.
Het comfort is ook erg goed: de vering is soepel en de demping goed progressief van normaal naar stevig als je een verkeersdrempel over gaat. Ben ook erg blij met de keuze voor een versie met 19” velgen.
Conclusie: hele fijne rijdersauto maar ook prettige verblijfplaats voor de passagiers :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV6
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
![Kia EV6 Plus Advanced 77.4 kWh [ Panoramadak Meridian-Sound Camera ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/58364850/0-92905192566aaac2c0e514464c8b0eb6.jpg)
Kia EV6 Plus Advanced 77.4 kWh [ Panoramadak Meridian-Sound Camera ]
- 2022
- 130.726 km

Kia EV6 GT-Line 77.4 kWh | Cruise Control Adaptief | Navigatie | 360-Camera |SchuifKanteldak | Trekhaak | Tot 10Jr. Kia Garantie
- 2021
- 79.309 km

Kia EV6 GT AWD 77.4 kWh - SOH 98,8% - 585PK - Sportstoelen - Head Up Display - 21'' Lichtmetalen velgen - Stoel-/Stuurverwarming -Suede Bekleding - - Fabrieksgarantie tot 08-2030!
- 2023
- 11.609 km
Lees ook

'Te vroeg om na verhoging MRB al conclusies te trekken over tweedehands EV-markt'

Zo ver komt de Kia EV6 77,4 kWh in de praktijk

Kia EV6 - 2021 - 121.000 km - Accudegradatietest

Praktijkervaring Kia EV6: dit vinden eigenaren van hun elektrische auto


