Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021) #6

autoreview

Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021)

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh GT-Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf71.452 km
KM-stand laatst71.452 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Selectie en Aankoopproces

  • 71.452 km

Had al besloten dat mijn vorige auto (Volvo V60 T3) mijn laatste fossiele brandstof auto zou worden. Die had 295K gelopen en had 2 lichte olielekkages. Hoop dure reparaties aan gehad (zie review: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/volvo-v60-t3-2011-2/). Ik was het geloof in een probleemloos vervolg van onze relatie een beetje verloren. Had er ook 10 jaar in gereden dus tijd voor wat anders.

Een EV moest het worden in het D segment.

Eisen: goede range, efficiënt en hoge laadsnelheid. Niet voor de +- 15dKM die we in NL afleggen maar juist voor de buitenlandse trips.

Afvallers:
- Model 3: sedan
- Audi/BMW/Mercedes: niet mijn merken
- VW (ID4/5): multimedia en laadsnelheid
- Ford “Mustang” Mach-E: niet efficient, vormgeving, laad snelheid
- Polestar 2: Slechte Volvo dealer ervaringen, Laadsnelheid
- Alles uit China en Frankrijk: politiek/kwaliteit

Shortlist:
- Hyundai Ioniq 5
- Tesla Model Y
- Kia EV6

- Hyundai Ioniq 5: vindt ik qua design toch minder geslaagd. Ook is hij minder efficiënt door het wat hoekige ontwerp van de neus.

- Tesla Model Y: superieur qua efficiency en laadnetwerk / klantbeleving. Maar erg stug geveerd en Musk is ook een factor van belang.

Blijft over de KIA EV6: enige EV waarvan ik de voorzijde en het profiel echt mooi vindt. De achterzijde vond ik minder geslaagd maar “grows on me”. Met de 800Volt techniek is laadtijd ook geen issue meer dus Autoscout 24 maar aangeslingerd.

Zoekcriteria/eisen:
- Grote (77,4 kWh) accu
- RWD (229PK)
- Kleurtje: rood, blauw, paars of groen.
- Uitrustingsniveau Plus of hoger (oa Warmtepomp, Meridian Premium Sound, Voorstoelen met geheugen en Automatische achterklep)
- Liefst bij KIA dealer of erkende handelaar
Wensen:
- Panoramadak: geen must maar wel leuk en mijn vrouw wordt er heel blij van.
- Trekhaak (kan ook achteraf)
- AWD (325PK) voor die echt snelle acceleratie (5,1 sec naar 100)

Eerste proefrit was in een Runway Red 77,4kWh RWD in de Plus Advanced trim. Auto had +- 44K op de teller en stond in de buurt bij de KIA Dealer Frank Vaneman. RWD (229pk) is meer dan vlot genoeg. Vond alleen de 20” wielen iets te stoterigen was niet draadloos kunnen laden van mijn telefoon een gemis.

Verder zat alles erop en eraan (Meridian Premium Sound System, Panoramadak en Trekhaak) dus het was een goede kandidaat.

Zou de dag erna teruggebeld worden over de inruilwaarde van mijn Volvo en over de details van de onderhoudshistorie. Kreeg dat belletje uiteindelijk 3 dagen later met excuses want auto was inmiddels verkocht door een andere klant. Wat een slecht verhaal…

Tweede proefrit was in de GT-Line versie. Die stond bij KIA Dealer Zeeuw & Zeeuw in Delft. Auto had wel iets meer gelopen (71K). De 19” wielen, draadloos opladen van de telefoon en zwarte hemelbekleding overtuigden. Ook had de auto een afneembare trekhaak; staat toch wat netter.

Omdat auto eigenlijk aan al mijn eisen voldeed heb ik niet gewacht op het beschikbaar komen van een geschikte AWD versie. Met de sympathieke verkoper was het prettig zakendoen en na wat onderhandelen direct de deal gesloten.

De auto staat nog op Pirelli Scorpion Winterbanden met “ok” profiel. Met de herfst in aantocht en een wintersport in het voorjaar in het vooruitzicht laat ik ze er maar even op liggen. In het voorjaar laat ik verse zomerbanden op de velgen monteren.

Aflevering ging soepel en met een net gepoetste auto, voorzien van een verse APK en een volle accu, een big smile naar huis gereden.

Bij een eerste koffiestop werd het enthousiasme toch flink getemperd toen ik een diepe (sleutel?) kras van 30cm op het rechter voorportier zag zitten.

Direct teruggereden naar de dealer / verkoper die me doodleuk vertelde te weten van de kras, er al een detailer zijn best op had gedaan maar dat, omdat de auto vers gewassen was, de kras nu extra zichtbaar was….

Toen ik de proefrit maakte was het grijs weer, de auto vies en motregenende het… had dus ook geen rondje om de auto gelopen vanwege het vieze weer.

De filiaal manager werd er bijgehaald en binnenkort krijgt een andere detailer of spuiter een 2e kans. We gaan het zien… toch een domper op de feestvreugde.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.