Kia EV6 77.4kWh Edition Advanced (2024) #3

autoreview

Kia EV6 GT
Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6 GT

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh Edition Advanced
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf46 km
KM-stand laatst4.589 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw

  • 1.156 km

Ik heb via het werk een nieuwe auto mogen uitzoeken.
Zelf zou ik zo'n dergelijke auto nooit kunnen betalen.

Ondanks de slechte ervaringen met de vorige Kia, qua garantie afhandeling, moest de nieuwe toch ook weer een Kia worden, een EV6.

Deze zijn zeer ruim op tijd besteld, waardoor ik nu, in november 2024, een pre-facelift model heb, maar dan wel een vrij luxe uitvoering.

Op zich maakt het niet uit, ik vind het sowieso best een mooie auto.

Deze versie heeft wat luxere zaken zoals de flush handgrepen en matrix LED koplampen.

Eerste ervaringen...
Je merkt wel dat het een auto is van een klasse groter en ruimer, in vergelijk met de E-Niro.
De mensen achterin zitten naar je gevoel, meters achter je.
Ik heb er ruim een jaar geleden een keer mee proefgereden, en op zich is het gewoon een prettige auto.

Nu ik er een aantal kilometers mee heb gemaakt, gaan een aantal dingen opvallen...

- De zit positie. Je bent naar mijn idee onderweg met een GT. Je zit lekker laag, lage "motor"kap, het voelt alsof je door de lucht aan het "snijden" bent. Het voelt alsof je heel Europa door kan rijden.
- Achterwielaandrijving. Je voelt het qua aandrijving niet perse (in de zin van dat de achterkant uitbreekt), ondanks de Vredestein all-season banden, geen spinnende wielen meer bij het stoplicht (was bij de E-Niro nogal snel het geval). Je voelt geen reacties meer in het stuur. Wel is het een beetje een lompe bak, grote draaicirkel.
- Comfort. Is comfortabeler dan de E-Niro. Wel voel je korte oneffenheden erg goed, dreunt door, het is even wennen.
- De ruimte, meters ruimte achter je.
- Schakelaars. Gelukkig niet alles bedienen via een touchscreen, maar gewoon knopjes (alhoewel de verwarming wel tochknopjes zijn).
- De range... Ik dacht ruim 500 km range te hebben. Maar het verbruik is in de winter dus gewoon ruim 20 kWh/100 km. En dus geeft ie als ie vol is, 360 km aan, euhm? Waar blijft mijn 500+ km? Heb begrepen dat het zo hoort.
- Alhoewel ik dacht dat het meer een sportauto zou zijn, is het dat niet. De besturing is mij iets te veel een "hoepel" , niet erg precies. Ik moet aan de Volvo van mijn moeder denken. Ik moest ook niet per se een sportauto hebben, maar de looks zijn sportiever dan dat de auto daadwerkelijk is. Ja hij is wel snel uiteraard met 230 pk.
- De matrix LED koplampen. Ik dacht in eerste instantie, wat zie ik toch weinig. Ze stonden wel gewoon aan, maar het lichtbeeld was wel echt slecht te noemen. Ik heb standaard altijd al mijn lichten aan, ook de mistlampen, dit omdat ik in een buitengebied woon en gewoon zoveel mogelijk licht wil hebben.
Deze heeft geen mistlampen, maar ik kwam tot de ontdekking dat je hem beter op automatisch kan zetten, en dan de stengel een keer naar voren te duwen, om het automatische groot licht aan te zetten. Want dan gaan die matrix LED lampen pas werken. Zo gaat het groot licht dus automatisch aan, en schijnt om voorwerpen heen, en richting de struiken, of net wat je tegen komt. De hoeveelheid licht, is op deze manier, gewoon prima te noemen, alhoewel ik liever altijd het best mogelijke lichtbeeld wil... Tot nu toe reageert het in elk geval prima, en snel genoeg.

Bijna 5000 km

  • 4.589 km

Ik heb er in een maandje tijd al best flink mee gereden.
Het verbruik valt me tegen, maar ik lees ook dat het normaal schijnt te zijn. Het lijkt wel zo te zijn dat bij een temperatuur van 10 graden of meer de auto zuiniger is, dan komt het meer iets over de 19 uit dan over de 22.
Al met al staat de GOM 's morgens op zo'n 360 km maximaal. Dat was bij de Niro zo'n 380.
Het klopt wel aardig, volgens mij. Ik heb hem een keer leeg gereden tot 3% geloof ik en stond er nog 21 km op.

Qua (snel) laden viel het me op dat deze niet boven de 150 kw kwam, dat moet toch sneller kunnen?
Ik heb het ook een keer via de navigatie gedaan zodat de accu kan voorverwarmen, maar dat maakte geen verschil. Wel stond het bij Fastned helemaal vol en had ik het laatste plekje. Ik heb ook een keer willen snel laden toen ik alleen stond, maar de snelheid was nog net zo "laag".
Ondanks dat, laden met 150 kw dat schiet wel echt een stuk meer op als met de Niro, die kwam niet eens boven de 50 uit.

De "slechte" verlichting heb ik mee leren leven.
Deze staat gewoop op de auto stand en ik tik bij elke rit het automatisch groot licht aan. Deze gaat dan vanzelf wel aan. Ik weet alleen niet of dat de achterlichten ook branden (volgens mij niet). Ik heb de dealer gevraagd of dit wel mogelijk is, door het er simpelweg in te programmeren, maar dat kon blijkbaar niet.

Het gemis van draadloze Apple Carplay is wel jammer. Je schijnt echter voor een paar tientjes al een setje te kunnen kopen zodat je het ook wireless kan gebruiken.

Ik heb er toen ook de "rubberen" vloermatten bij gekozen en die bevallen me prima. Zand blijft er goed in liggen en is dan ook makkelijk uit te zuigen.
Het is volgens mij trouwens kunstof, je ruikt ze verder niet.

De auto is best breed, dat is wel iets om rekening mee te houden.
De plaatsing van de camera achter, is ook niet echt geweldig. Deze is wel snel vies, dat was bij de Niro ook al, maar wel een stuk minder. Mee en dan een keer af doen, dan heb je er verder niet zo veel last van.

Ik had wel graag een ruitenwisser gehad achter, maar dat is blijkbaar tegenwoordig niet meer op nieuwe auto's.

Tot nu toe ben ik tevreden over de geluidskwaliteit van de standaard audio.
Ik had liever de premium audio gehad, die klonk in de Niro (JBL) best goed, maar niet eens zo heel veel beter als wat ik nu heb, dus dat valt me allemaal best mee.

Dan het rijden, je voelt korte oneffenheden wel goed... Misschien ligt het aan de velgen (20"), dat is wel enigszins jammer. Behalve dat is het een comfortabele auto die wel iets meer richting de sportievere kant, daar van zit.

Er zit ook best wel een verschil tussen eco, normaal, en sport.
Volgens mij heb je niet meer vermogen maar is de reactie van het pedaal alleen anders.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.