Kia EV6 77.4kWh Edition Advanced (2024) #2

autoreview

Kia EV6 77.4kWh Edition Advanced (2024)

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh Edition Advanced
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst23.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 7500 km in 3 maanden - Ervaringen Edition A

  • 7.500 km

7.500 km 4 oktober 2024
Begin juli heb ik mijn nieuwe lease auto de KIA EV6 Edition Advanced RWD 77.4 kWh in zwart ontvangen. Mijn eerste EV dus was best sceptisch. Maar eerste indruk: De auto rijdt heerlijk. Het is een blok op de weg, de range bevalt en vooral het snelladen is top. De eerste 7500 km zitten er inmiddels op. Vooraf heb ik veel reviews gelezen dus leek me goed ook maar eens een uitgebreide review te maken.

Ik rij voornamelijk snelweg km's en waar ik met mijn vorige benzine auto steviger doorreed merkte ik dat ik het met deze auto een sport begon te vinden om steeds zuiniger te rijden. 65 km woonwerk ritten, keurig 105 km/u lukte bij warmere zomertemperatuur wel met 14-16 kWh/100 km (rustig aan). Na langere periode zo te rijden gaf ie bij 100% uiteindelijk een range van 520 km op. Inmiddels is het kouder geworden en zie ik de range dalen en verbruik toenemen. Dat stijgt nu naar zo'n 19-21 kWh/100 km bij regenachtig weer en de range in schermpje is bij 100% nu nog maar 400-420 km. Benieuwd hoe dat in de winter verder gaat en ook tijdens de wintersport.

Leegrijden is niet aan te raden. Mijn minimale score is 4% batterij over en 18 km range op de teller geweest. En toen ben ik heel erg rustig naar de FastNed gereden met tussendoor allemaal waarschuwingen. Dat doe nik niet nog een keer. Snelladen werkt bij warme temperaturen wel echt top bij de EV6. Heb al 240 kW laden tussen de 10 en 85% gezien in mijn scherm gezien! En ook een trip van 700 km naar Frankrijk via Duitsland (topsnelheid 192...) ging prima. Het is gewoon even wennen met inplannen van laadstops en handigst is dat vooraf een beetje te plannen. Ik had er een in Duitsland gekozen waar er van de 8 nog 3 beschikbaar zouden moeten zijn. Bij aankomst was dat er nog 1 en helaas bleek die defect. Maar 10 km verderop zat nog een snellaadstation en die was wel vrij.
Recent bij FastNed ook een keer met max 80 kW geladen terwijl ik wel aan een 400 kW FastNed stond. Ik weet niet of dat nou al aan wat lagere temperaturen lag (10-15 graden). Ik had de bestemming niet ingevoerd en dus was de batterij nog niet gaan voorverwarmen. Deze week bewust wel bij 15 graden een FastNed als bestemming gekozen. Voor eerst ging de batterij voorverwarmen (accu zat op 35-40%) en dat kostte 4-5 kW volgens infoscherm. Eenmaal aangekomen werd er bij start geladen bij 150 kW die steeg naar 238 kW toen een andere auto op het station afkoppelde . Ik kreeg ineens weer ‘meer’? Toen er iemand anders weer aankwam en aankoppelde aan andere lader daalde dat weer naar 150 kW. Ik hoefde ook niet helemaal naar 80% dus op 70% maar afgekoppeld en verder gereden. Viel me op dat daarna ook de batterij werd verwarmt met 0.5 kW. Mij onduidelijk waarom. V.w.b. de wintersport ben ik ook wel benieuwd hoe het verbruik gaat zijn met skikoffer er op en met winterbanden (nu nog 255/45R20 zomerbanden) en hoe druk het onderweg zal zijn. Zal wel plannen worden met ingeven van laadstations zodat ie ook gaat voorverwarmen. En ik ga denk ik maar alvast keertje proefrijden met die bak er op.

V.w.b. het gebruiksgemak:
* Je kan verschillende regen (edit: regenereren) settings hanteren. Ik vind zelf de i-pedal fijn rijden, de auto regen (edit: regenereren) stand (rechter paddle --> auto) vind ik minder prettig. De adaptive cruise control vind ik ook minder prettig: Bij baan wisselen houdt ie even in en ik vind dat ie heel snel al snelheid reduceert als je een voorganger nadert (minimale HPC afstand van 1 blokje al geselecteerd) en remt als er iemand tussenkruipt. Liever zou ik zien dat je het adaptive cruise gedeelte eraf kan gooien en ook een traditionele domme cruise control kan selecteren maar die optie is er helaas niet. Het is dit of niet.
* Draadloze carplay ontbeert deze auto, dat vond ik anno nu ook wel vreemd. Draadloos iphone laden heb ik maar gebruik ik niet. Ik vind de telefoon dan nl erg warm worden. Uiteindelijk gebruik ik maar een telefoon houder (zuignap) net naast stuur op display geprikt en verbind ik mijn telefoon met snoertje.
* De frunk vind ik helemaal top. Waar ik vroeger een kratje met werkspul achterin de auto had ben ik daar nu vanaf, dat zit nu allemaal voor in de bak.
* Het op afstand starten van de klimaatregeling vind ik handig, de auto is in deze periode dan al warm en ontwasemt. Je kan in de app een schema hiervoor instellen maar dat werkt alleen als ie aan de laadpaal zit en omdat ik openbaar laad en hem s avonds er weer netjes vol af haal werkt dat niet. Dus bij opstaan altijd maar eerst handmatig aanzetten. Hoe de diverse onderdelen te selecteren is minder duidelijk. Remote stoelverwarming aanzetten is me nog niet gelukt.

Overige opmerkingen:
* Altijd profiel moeten kiezen bij starten auto vind ik irritant worden (ik heb een profiel voor mezelf en mijn vrouw zodat stoel goed staat).
* Wat ik nog mis is makkelijk telefoontjes plegen. Ik zit meestal aan de carplay en regel dat dan via het carplay scherm en voicecontrol. Maar een scrollijst vanaf stuur met favorieten en recent zou handiger zijn.
* Waarom heeft de EV6 geen aan/uit setting voor het voorverwarmen v.d. batterij voor snelladen? Vooraf kiezen van een snellaadstation om te activeren vind ik onpraktisch en als je solo rijd ook minder veilig.
* Keuze voor laadstations lange ritten zou beter moeten kunnen. Apps/websites met overzichtskaarten laten heel veel spots zien maar zijn onduidelijk waar nu de grote laadstations zitten want daar moet je voor inzoomen. Filters op grootte en snelheid van laadstations en voorzieningen terplekke zou top zijn. Ik heb in de Kia standaard 150 kW als filter aanstaan want als ik onderweg ben, ben ik alleen in de snelle laadstations geïnteresseerd. De FastNed app is (a la Tesla) nog het meest duidelijk en overzichtelijk maar het mooist zou zijn als je ook nog direct de andere voorzieningen zou zien ter plekke. Voor lange ritten is dat makkelijker om de reis tijdens het rijden bij te sturen / te plannen. Welke app maker gaat hier mee aan de slag :-)? ABRP vind ik momenteel nog het beste overzicht geven eigenlijk maar daar zou ik graag alleen grote laadstations kunnen kiezen.
* Had me niet gerealiseerd dat ik geen achterwisser heb. Bij beslagen ruit moet je de achterruitverwarming aanzetten.
* Ik heb al snel na ontvangst de meest recente KIA update gedraaid. Daarvoor had ik nl een keertje de zombiemode gehad, daarna niet meer. Kwestie van updateprogramma via site Kia downloaden en USB stick prepareren. Update duurt dacht ik zo'n 30'.
* Ontbreken vakindeling middenconsole onder (1 groot vak) heb ik opgelost door zo’n bakje met extra vakken voor te kopen (zie amazon; ca. 20 euro).
* Bij regen geven bij stilstand achter andere auto de parkeersensoren aan voorzijde wel eens melding af. Te gevoelig?
* Sneeuwkettingen kiezen vind ik nog niet heel duidelijk. Kia adviseert een sok maar dat is in Oostenrijk niet toegestaan. In de diverse fora lees ik dat je max 12 mm ruimte moet hebben en op de achterwielen moet monteren. Het lijken dan wel dure kettingen voor 255/45R20 te gaan worden (~100 euro Rud type 4095; 200+ voor König XG-12 type 255).
~
Tot zover voor nu. Benieuwd wat de winter gaat brengen!

O ja, gem verbruiksdata jul-okt 2024: 7501 km ; 11h635m ; 17.1 kWh/100 volgens Kia display

Edit: Ik had deze review onder een verkeerd account geplaatst. Die heb ik verwijderd en heb hem nu op eigen account geplaatst aangevuld met de 2 reacties en antwoorden die in de tussentijd werden geplaatst.

Reactie 1:
Raar dat er geen cruise controle op zou zitten. Bij mijn Niro moet ik het knopje van de ACC een paar seconden ingedrukt houden en dan springt die naar CC. Volgens mij bij EV6 hetzelfde. Rijdt veel fijner op de snelweg; de auto houdt niet in bij het naderen van een voorganger, zodat je ook met je ingestelde snelheid kunt inhalen. Voor mij werkt ACC juist ideaal op een provinciale weg.
Veel plezier met de EV6!
--> Bij de EV6 werkt dat knopje helaas dus niet zo (heb ik geprobeerd). Het is aan of uit en ik zou ook liever zien dat het zoals dat blijkbaar bij jouw Niro wel werkt

Reactie 2:
Prima review, heel leerzaam ook voor mij, rijd al 2 jaar in een EV6. Snelladen blijft toch een dingetjes apart, zeker het in gang zetten van de voorverwarming van de accu. Omdat ik begrepen heb dat vaak heel snel laden (doe ik soms ook bij FastNed) niet zo best is voor de accu ga ik ook vaak naar de Tesla superchargers. Altijd plek. Prima afwikkeling zonder pasjes! Max 97 KW is wel wat lager maar voor mij geen probleem. Heeft u ook daar ervaring mee? En welke? Ik lees in de reviews er niet veel over gebruik van de Tesla superchargers. Die laders komen ook niet voor in de keuze mogelijkheid navigatie. Ik zie uit naar uw volgende review!
--> Ik laad meestal aan AC op werk (11 kW) of thuis in de buurt. Maar ik heb ook projecten in Noord Nederland en wanneer ik niet vol van huis ben vertrokken ben ik weleens te kort gekomen (waaronder de 4% ervaring) en prik ik hem aan de FastNed. In de zomer werkt laden standaard goed met snelheden tot 240 kW,. Maar het viel me recent dus op dat dat niet altijd gegarandeerd is. Weet helaas niet of aan station lag of aan de buitentemperatuur van ca 15°. Had ergens gelezen dat voorverwarmen accu onder 20 graden wordt geactiveerd. De EV6 heb ik als lease auto en Tesla charging wordt helaas niet vanuit lease maatschappij ondersteund (betaald) dus heb ik nog niet geprobeerd.

Wintersport ervaring

  • 23.000 km

Hier mijn ervaringen van vannacht 900 km vanuit Oostenrijk teruggereden.
Heen in 4 stops, terug in net geen 3 stops, had gekund als ik middenstuk wat rustiger aan zou hebben gedaan.
Belading met 3 volwassenen, 2 tieners en met skibox erop gereden. Verbruik ca 28 kwh/100km op 120 km/u, 30+ boven de 125-130 km/u. Vertrokken op 93% vanaf solden, eerste stop na 230 km. Was een druk laadstation ionity en helaas maar max 75 kW ondanks het voorverwarmen (ik selecteer laadstation op 30% range over om te activeren). 2e stop ook weer voorverwarmd, daar wel de 238 kW aangetikt maar dit laadstation was verlaten (enbw). 3e stop aral pulse en maar weer max 90 kw ondanks voorverwarmen en 1 andere auto aan de laadpalen. Auto verplaatst naar naastgelegen ionity en die trok wel 200+ kW. Besloten rest stevig door te rijden (120-130) omdat al middernacht was maar daardoor dus toch nog korte 4e stop (110 km/u s nachts over autobahn is geen doen) moeten doen net voor de grens.
Wat ons ook stoorde was het beslaan van de autoruiten (geen watmtepomp) en telkens manual rear/front heater moeten activeren om te ontwasemen. Ook navigeren en voorverwarmen blijft onhandig. Ook nog gestoeid met ABRP route bepaling icm obd dongle maar wilde me over de 61 ipv de 3 sturen en aanpassen ging niet zo makkelijk helaas. Ik zou heel graag zien dat kia een knop maar om voorverwarmen manual te activeren. Mijn collega heeft de nieuwe ev6 en kan dat wel via de app doen, helaas mijn jul 2024 kan dat niet. Kom op Kia!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.