Kia EV6 77.4kWh AWD Performance (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh AWD Performance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 12.400 km |
KM-stand laatst | 28.100 km |
Yes! Mijn EV6 GT
- 12.900 km
Vorige week mijn fijne EV6 Plus RWD Forrest Green ingeruild voor een jonge Yacht Blue EV6 GT!
Aangezien ik de auto privé rijd en ik de mogelijkheid heb ik een soort jongensdroom waar kunnen maken (jongensdroom als in een heel snelle auto met zeer hoog vermogen 😁)
De eerste kms zijn al heerlijk.
Wat valt positief op: zeer fijn, direct stuurgedrag, heel fijn veercomfort in de normaal setting tot ultra-sportief in de sport+ setting. Vermogen te over maar goed doseerbaar.
Kortom een heerlijk rijdende, zeer sportieve auto.
Het verbruik en rijbereik zijn minder gunstig dan mijn vorige EV6 RWD long range, maar dat gebruik ik tegenwoordig veel minder dan voorheen.
Naar verwachting 300~350+ km is nu voldoende en ook deze EV6 kan echt snel laden onder alle condities.
Dus voor vakanties zullen we dan maar elke 2,5/3 uur ipv 3/3,5 uur even 20-25 minuten moet laden. Geen probleem!
Eerste lange ritten
- 13.600 km
Zo, de eerste lange ritten zitten erop.
De kilometers zijn gewoon genieten.
Stil en supersnel zodat je eventueel makkelijk en veilig in kan halen.
Het verbruik is gezakt van 24 kWh/100 km naar 22 kWh/100 km door de banden wat harder op te pompen.
Dit scheelt flink in het verbruik en je merkt er niets van in het comfort.
De stoelen zitten echt beter en lager dan de andere uitvoeringen.
De elektrische stoelverstelling mis ik echt niet!
Elke km genieten
- 15.250 km
Jeetje wat rijdt de EV6 GT Performance lekker.
Mijn enige zorg was het lagere rijbereik, maar dat valt in de praktijk flink mee. De WLTP is niet indrukwekkend vergeleken met de EV6 LR RWD (400 vs 528 km), maar het verschil met de werkelijkheid is minder groot namelijk 370 vs 425 kilometer zonder overdreven langzaam te rijden of op te trekken 😁
Ook het zonnedak is weer heerlijk genieten, stiekem toch wel gemist.
Kortom ik ben blij met mijn keuze!
De winter begint
- 20.500 km
De zomervakantie hebben we een rondreis Frankrijk gedaan, en ook daar zijn er volop Ionity snelladers. En met een Ionity maandabonnement is het ook nog voordelig snelladen (0.07 euro/km)!
Helaas begint de winter alweer!
Winterbanden en velgen ben ik nu aan het uitzoeken. De Pilot Sport 4S banden zijn erg fijn maar in de winter toch liever wat meer grip.
Ik merk dat bij lagere temperaturen de natte wegbelijning en zebrapaden nu al glad zijn.
Update van de ICCU software gehad zonder verdere problemen en verder gewoon een probleemloze, heerlijk rijdende auto!
Elke kilometer weer genieten.
Koude trip ri Frankfurt
- 23.500 km
Eind november 2-daagse trip naar Frankfurt gehad.
Ondertussen de wintervelgen en -banden eronder (zie nieuwe foto).
Heerlijk cruisen (140+) op de autobahn.
De laadinfrastructuur is ondertussen zo dicht bezaaid dat de laadstop planning eigenlijk wordt als benzine tanken.
De standaard Kia navigatie geeft de optimale laadstops aan en past deze ook aan als het verbruik meer of minder is.
Nou had ik een sterke voorkeur voor Ionity vanwege het maandabonnement (0,39 euro/kWh) dus daar heb ik op gepland (Kia Navi houdt hier rekening mee!).
Op de autobahn is de Kia EV6 GT een hele snelle en comfortabele auto waar de sommige autobahn-razers gefrustreerd van worden oftewel die gekke EV verdwijnt maar niet uit hun binnenspiegel... 😉
De topsnelheid van 260+ km/h heb ik niet getest, te druk, teveel regen en zelfs sneeuw.
Wel een meerdere keren de 210~220 km/h aangetikt en de auto voelt dan stabiel en rustig.
De GT stand is qua demping (Sport+) niet geschikt voor de autobahn, te onrustig bij slechter wegdek. De normale stand is dan top.
Enkele statistieken:
940 km gereden,
5 laadstops van gemiddeld 20 min, alles Ionity.
2 keer tot boven de 90% geladen ivm langere eetpauze.
Langzaamste sessie was gemiddelde 78 kW (>90%)
en snelste 141 kW gemiddeld
Totale kosten 90.80 eur (incl. 12 euro abo) en 202.1 kWh geladen
oftewel ~0,10 euro/km.
Slechts 1 keer moeten wachten mede omdat een Nederlandse MB rijder een laadpaal blokkeerde terwijl hij al op 100% vol stond. Gelukkig kon ik na 12 min een andere paal pakken. De MB EV meneer kwam dus pas na bijna 30 minuten aanlopen om te vertrekken.
Kleeftarieven mogen van mij ook op snelladers (Vol? dan 2 of meer euro/min).
Winterrange
- 28.100 km
Korte winter update:
De winterbanden bevallen uitstekend en het rijbereik is ca. 300~320 km. Dat valt mij niet tegen! Zomers red ik meestal
Verder weinig bijzonderheden, de auto rijdt heerlijk, comfortabel en sportief indien gewenst.
De handling en vermogen blijven heerlijk!!
Blijft opletten bij het vloeren van het gaspedaal, want andere weggebruikers verwachten dit soort acceleraties niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.