Kia EV6 77.4kWh AWD GT-Line (2024)

autoreview

Kia EV6 77.4kWh AWD GT-Line (2024)

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh AWD GT-Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst6.749 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

KIA EV6 GT-line AWD (2024)

  • 100 km

Wat er vooraf ging
Ik ben altijd heel merkentrouw geweest. Mijn eerste kilometers met een rijbewijs maakte ik in de Opel Kadett van mijn vader. Logisch dus dat mijn eerste (lease)auto, eind 20, een Astra was. Gevolgd door een paar Vectra’s. Tot een nieuwe werkgever geen Opel in het gamma had en ik een Volkswagen Passat als goede balans vond tussen ruimte, comfort en bijtelling.

Na die eerste Passat Variant, volgde een tweede Variant, daarna een sedan, om de afgelopen vier jaar eens “gek” te doen met een Arteon. Ook gewoon een Passat, maar dan een beetje platter en breder. En wel leuk dat je hem niet zoveel op de weg zag rijden.

Voor geen van deze auto’s had ik ooit één proefrit gemaakt. Ze kwamen altijd zo uit de configurator. Tot de dag kwam, die ik wist dat zou komen: de volgende moest conform de bedrijfspolicy een elektrische zijn. En de vele reviews op Youtube hadden mij wel geleerd: dat ging niet één van de bestaande ID modellen worden. Beperkt bereik, beperkte ergonomie, beperkte laadsnelheid, zeer beperkte software. Ik snap dat het dashboard van een Polo, Golf of Passat van welke versie dan ook, bijna niet is te onderscheiden, maar het werkt wel gewoon goed en alles is blind te vinden.

Dus waarom moest het merk de trouwe rijders zo voor het hoofd stoten door óók haar elektrische modellen ineens zo minimalistisch in te richten? Waarom kan een elektrische auto er van binnen niet gewoon uitzien als een auto? En moet alles ineens in een scherm worden bediend?

Er moesten dus voor het eerst in mijn rijdbare leven proefritten aan te pas komen. Nog voor ik moest bestellen.

Mijn voorkeuren
Waar moest zo’n nieuwe (elektrische) auto dan aan voldoen? Wel, het zou voor mij al snel goed zijn als ik niet teveel aan comfort hoefde in te leveren. Dus net als in de Arteon graag ruimte en een lage auto (wat de keuze al aanzienlijk verkleinde), het liefst een goed bereik, lekker vermogen (hoeft geen racemonster te zijn) en wat leuke gadgets. En niet 13 in een dozijn. Oh ja, en liever niet teveel bijtelling. Wat een plafond van rond de 65/70 duizend euro opleverde. Ter vergelijking: de Arteon kostte ‘slechts’ 51K.

De opties
De eerste optie was een BMW i4. Laag. Lijkt van binnen gewoon nog altijd op een BMW. En reed absoluut geweldig. Wat een gave bak. Tot ik de achterbank probeerde op te kruipen. Ik kreeg mijn benen niet tussen de bank en de voorstoel. En dan kun je zeggen: waarom zit je achterin? Maar ik heb een zoon van 1,96 en die moet ook achterin passen. Net als ik, als hij rijdt. Daarmee viel de auto helaas al snel af.
Van de i4 gingen we gelijk door naar de KIA dealer voor de EV6. Een RWD. Twee auto’s die zich lastig laten vergelijken. Zo was ik niet heel erg onder de indruk van de zitpositie van de EV6 of de snelheid. Maar weer wel van de ruimte, de laadsnelheid, rijbereik en de vele gadgets.
Een week later volgden de Hyundai Ioniq 6, van binnen en van buiten toch niet mijn smaak en de ID.5 om mijn vooroordelen van de Volkswagen bevestigd te zien.

De Skoda Enyaq RS bracht me flink aan het twijfelen. Veel betere ergonomie en mooier uiterlijk dan zijn VW-zusters, maar onderhuids natuurlijk dezelfde auto. Dus rijbereik en laadsnelheid minder. Omdat de EV6 misschien geen eerlijke kans had gehad, direct na de i4, een tweede proefrit gepland. Nu met een AWD. Wel met het wauw effect qua acceleratie en vergeleken bij de overige testauto’s viel ook de zitpositie wel mee.

Op basis van de ruimte, het bereik, de laadsnelheid en de gadgets, in combinatie met de bijtelling, daarom klaar om de knoop door te hakken. Tot een collega in de zomer een ID.7 spotte in een etalage in Berlijn. Betere ergonomie, nieuwe en zuinigere motor. Zou ik dan toch bij VW kunnen blijven? In elk geval niet zonder de ID.7 met eigen ogen te zien en ervaren.

Voor het eerst kwam de uitnodiging om een nieuwe auto te bestellen eerder dan gewenst. Want de ID.7 was er nog niet en de klok van mijn huidige leasecontract tikte door. Het werd dus na even slikken een EV6, GT-line AWD. 66K voor een KIA. Enige optie: een trekhaak.

Ik hoop dat hiermee ook duidelijk is waarom geen Tesla Model 3. Maar voor de volledigheid: ongetwijfeld uitstekende techniek, maar minimalistisch tot in het extreme, niet mooi en bovendien: er staan er op elke hoek van de straat al 2. Over de EV6 zullen de smaken ook verschillen. Maar je ziet ze beduidend minder en dat vind ik ook wel leuk.

De bestelling
Na de bevestiging en wat interne goedkeuring, kon de auto eind augustus 2023 worden besteld. Omdat de bijtelling in 2024 niet anders zou zijn dan in 2023, maakte ik me niet druk over de horrorverhalen ten aanzien van de levertijd, ik had wel wat speling tot eind december 2024.

Na de bestelling werd het stil vanuit Korea. Waar ik tijdens het bestelproces van de Arteon, vier jaar daarvoor, voortdurend op de hoogte werd gehouden om de spanning erin te houden (De productiedatum is bekend!; We zijn gestart met de productie!; Je auto is op transport gezet naar je dealer!; enz.).

Dus toen ik eind november werd gevraagd op 3 januari 2024 mijn Arteon in te leveren, toch maar even de dealer gebeld (Vaneman, in Amsterdam). Daar was het geen probleem alvast een datum voor de overdracht te plannen. Want wat bleek, de auto stond al klaar. Ze mochten hem van de leasemaatschappij alleen pas na 3 januari uitleveren.

De eerste echte ervaring
En dus meldde ik me op 11 januari om 15.00 uur in Amsterdam, om na een korte uitleg (ik had in de tussentijd al ontelbaar veel EV6-kilometers gemaakt op YouTube en me geprobeerd door 530 pagina’s handleiding te worstelen, dus kom maar op met die sleutel en gaan) de eerste 70 Km huiswaarts te keren.

Heel benieuwd wat een temperatuur van rond het vriespunt en 20” zomerbanden over een drukke A4 doen met de actieradius: 20,3 KWh/100 Km. Is dat OK? Nog geen idee. Rijhulpsystemen direct kunnen testen. Headup display met augmented reality navigatie, dode hoek signalering en de systemen om de auto netjes binnen de lijntjes te houden, als ook de adaptive cruise control werken perfect. Altijd even checken of je kunt vertrouwen op de technologie, maar hij zette de auto mooi stil achter een gestopte voorganger. Het helpt dat ik hier al 8 jaar ervaring mee heb bij Volkswagen, maar de techniek lijkt soepeler en minder laf.

De zitpositie is nog wel even wennen. Je zit wat hoger en dat is niet mijn favoriete positie. Maar dat wist ik van te voren. En er valt zeker aan te wennen, Dat de volledig elektrisch verstelbare voorstoelen ook over geheugen beschikken voor de bestuurder, helpt enorm. Met name voor die zoon van 1,96, weet u nog.

‘S avonds thuis op de oprit de belangrijkste instellingen aangepast (wil je dat de richtingaanwijzer 3, 5 of 7 keer knippert bij een tikje?). Gaat heel intuïtief. Grafisch natuurlijk niet zo mooi als bij Tesla. Maar schakelen via het schuiven op een scherm, gaat mij te ver. Ik moet al wennen aan een draaiknop boven een pook, waar je zo lekker je hand op kan leggen.

De ruimte achterin (met stoelverwarming voor de passagiers, een verstelbare rugleuning en de vlakke vloer) zijn echt geweldig. Terwijl de Arteon toch ook niet krap was op de tweede rij.

De rijmodus Normaal rijdt normaal. Lekker soepel en vlot. Pas in de sport modus ervaar je dat wauw gevoel. Maar meer dan een paar korte tussensprintjes waren niet nodig. Leuk dat het kan, als je een keer snel wilt optrekken. Maar echt niet bij elk verkeerslicht.

Later meer
De kop is eraf. De eerste kilometers staan op de teller. Meer ervaringen zullen volgen en ook worden gedeeld via dit forum. Over de rij eigenschappen, het verbruik en de laadstress.

Oh ja, de KIA Connect app is wel een verademing, vergeleken bij wat ik van Volkswagen gewend was. Die knipperlichten, waarover ik zo even schreef, had ik dus ook gewoon voor de TV via mijn telefoon kunnen configureren.

Tot later.

Iets om over op te scheppen

  • 6.749 km

Opscheppen over de prestaties van je elektrische auto doe je niet met het aantal PK’s. Die zijn immers altijd bovenmatig aanwezig in een EV. De actieradius daarentegen is iets waarmee je nog wel indruk kunt maken. Of in elk geval is het iets waarmee je de e-sceptici de mond kunt snoeren. En ik weet niet hoe het komt, maar wat dat betreft stel ik me met de EV6 toch maar wat bescheiden op. Maar daarover straks meer,

Na drie maanden en 6749 KM rijervaring, leek mij de bandenwissel een goed moment om wat ervaringen te delen. Al begon die ervaring eigenlijk al met de teller op 350 KM. En niet bepaald een positieve.

De KIA EV6 GT-line blijkt te beschikken over sfeerverlichting aan de zijkant van de auto. Zo zitten er aan beide kanten onder de achterspoiler witte ledlampjes die recht naar beneden schijnen om de brede heupen extra te accentueren. Die lampjes horen samen met de koplampen 15 seconden na het afsluiten uit te gaan, om de bestuurder richting voordeur te begeleiden. Onnodig, want die voordeur vind ik in het donker ook wel. Maar wel grappig. Tot me op een avond opviel dat die lampjes niet (meer) uit gingen na 15 seconden. En ook niet na 15 uur (de volgende dag). Ondertussen op internet al wel vergelijkbare problemen gevonden elders in de wereld, maar helaas geen oplossing. De lampjes brandden nog steeds, maar wel een stuk zwakker. Wat me aan de 12V accu deed denken die langzaam leeg liep.

De KIA dealer in de buurt van mijn woonplaats gebeld (de verkopende dealer zit 60 Km verderop in de buurt van mijn werkgever). Die bevestigde dat de 12V hierdoor leeg zou kunnen lopen, waardoor de auto niet meer zou starten, en stelde voor een afspraak te maken voor over een week of vier. Direct langs komen kon niet. Blijkbaar had hij meer vertrouwen in de 12V accu dan ik.

Toch maar met de verkopende dealer gebeld. Daar kon ik direct langskomen. Maar ja, een uur rijden voor een lampje? De leasemaatschappij toonde begrip, maar kon pas in actie komen als ik ergens stil zou komen te staan. Dus de volgende ochtend vroeg toch maar vertrokken.

Het was even zoeken, maar na een uurtje was het euvel gevonden. Alleen het oplossen zou meer tijd kosten, want daarvoor moest het voorportier uit elkaar gehaald worden. En omdat ik in de enige vorstperiode van het jaar graag mijn afspraak voor winterbanden bij de plaatselijke Kwikfit een dag later niet wilde uitstellen, werden op mijn verzoek de lampjes helemaal ontkoppeld en op een later moment hersteld.

Dat latere moment was een maand later. En jawel, de lampjes gingen aan het einde van de dag weer na 15 seconden uit…….en dat hebben ze precies twee dagen volgehouden. Want toen was het probleem terug. Opnieuw heb ik de stekkers los laten halen. Nu wat mij betref voor goed. Hier heb ik geen zin in. Het voegt niets toen, maar het is toch gek dat in een nieuwe auto van 65.000 euro niet gewoon alles werkt.

Maar hoe bevalt de auto na drie maanden en 6749 KM dan echt? Boven verwachting goed, eigenlijk. Al lees je dat in bijna elke EV-review. Het rijdt nu eenmaal veel soepeler dan in een auto met brandstofmotor.

Wat opvalt:
De auto nodigt echt uit om comfortabel te cruisen. Vlot te cruisen. Dat dan weer wel. Ik heb nauwelijks de behoefte gehad alle 325 PK op de vier 20” wielen los te laten. Eén keer om het uit te proberen. Maar dat was alles behalve prettig. Voor de rest ben je gewoon heel vlot weg bij het stoplicht of een inhaalactie en verder zoef je heel relaxt het verkeer voorbij. Ik denk dat het komt door de zitpositie. Die is wat hoger en rechter dan in mijn Arteon hiervoor.

Het opladen heeft nog geen stress veroorzaakt. Verre van. Al helpt een eigen laadpaal op de oprit natuurlijk enorm. Maar ook op elke bestemming kan ik bijladen als dat moet. De snellader na drie maanden nog altijd niet nodig gehad. Je moet alleen iets beter plannen. En voorbereid te zijn op onverwachte dingen. Maar dan is het prima te doen in Nederland en Vlaanderen.

Verbruik
Het gemiddelde gebruik na 6749 KM in de wintermaanden komt neer op 20,7 KWh/100 KM. Ik lees in veel reviews aanmerkelijk lagere gemiddelden, waar ik echt heel erg mijn best voor moet doen. Maar dan ligt er weer een snelweg op de route, is het na 19.00 uur (dus 130), heb ik wind tegen of is de temperatuur laag. Misschien dat de 20” winterbanden of de twee motoren ook niet helpen. Daarbij moet gezegd dat de airco standaard aan staat en ik de eco stand (sluit de voorste motor af) niet gebruik. Ik wil wel gewoon plezierig rijden. En niet 95 rijden achter een vrachtauto om te kunnen oreren over de geweldige actieradius.

Rijd je harder dan 110 of daalt de temperatuur, dan gaat het snel naar beneden. Bij 130 Km/h is het gemiddeld verbruik al snel 23 KWh/100 Km. En met wind tegen gemakkelijk 24.

Bij temperaturen rond het vriespunt en de hierboven omschreven rijstijl kwam ik hiermee tot 325 reële kilometers. En toen de temperatuur begin april opliep tot 14 graden waren dat ook zomaar 425 reële kilometers. Om bij koude dagen, harde wind tegen of een avondritje van 1,5 uur met 125 Km/h gemiddeld ook net zo hard weer naar 350 terug te zakken. Het verbruik/de actieradius zijn enorm gevoelig voor het weer en de rechter voet. Maar dan heb ik de auto in de koudste periode van het jaar gekregen en rijd ik nu op zomerbanden, dus het zou alleen maar beter moeten gaan. Maar of dat ook de 16-17 KWh/100 Km gaat zijn, die ik soms lees, betwijfel ik.

Dan nog even wat plussen en minnen van de auto na drie maanden rijden

De plussen:
+ Ik hoor geen waarschuwing als ik de maximum snelheid overschrijd. Terwijl dat ‘hulp’ systeem wel altijd aan staat. Geen idee hoe dat komt, maar mij hoor je niet klagen.
+ Heel veel ruimte en comfort voor de inzittenden
+ De trekkracht
+ Kleine frunk voor (alleen) de laadkabel zodat die niet in de kofferbak hoeft te slingeren.
+ Head-up display
+ Rijhulp systemen
+ Eigen instellingen voor elke gebruiker, inclusief stoel, spiegels, favoriete radiozender, temperatuur, head-up display., etc. Heerlijk met drie berijders in huis.

De minnen:
- De ruimte van de kofferbak is wel significant kleiner dan in de Arteon.
- De adaptive cruisecontrol houdt geen rekening met het risico van rechts inhalen. De Arteon hield dan in. De EV6 gaat er vol gas rechts langs als daar geen voorganger in zicht is.
- De vele camera’s rond de auto zijn zeer gevoelig voor regen en vuil. Regent het, dan heb je niets aan je achteruitrijcamera.
- Augmented reality. Want dat is het gewoon niet.
- Apple carplay via een kabel (en daardoor geen ruimte voor mijn eigen muziek op een USB stick.
- En, nou ja, de foutgevoelige sfeerverlichting buiten

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.