Kia EV6 77.4kWh AWD GT-Line (2023)

autoreview

Kia EV6 GT
Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6 GTKia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6 GT

Signalement

UitvoeringEV6 77.4kWh AWD GT-Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 1.840 km

Na ellendig lang wachten na de bestelling, rijden we nu een 2 tal weken met onze Kia Ev6 AWD GT-line (16 maand). Tot op heden enkel genoten van de luxe en stilte in de wagen. Ondanks alle onheilsberichten betreffende het verbruik, kan ik de 15.8KWh tijdens ons vakantiegebruik en 18.9KWh bij snelweg gebruik vrij aanvaardbaar noemen. De kleine minpuntjes die je op de vele fora kan vinden betreffende het accidentiëel inschakelen van zetelverwarming //koeling tijdens het aanpassen van temperatuur of volume kan ik inmiddels ook bevestigen. Een iets groter minpunt, je krijgt 2 maal gratis OTA update, ondanks de laatste update reeds voor oplevering beschikbaar was, ging de eerste gratis update reeds verloren enkele uren nadat de wagen de garage verlaten had.
Ondanks een uurtje proberen heb ik ook nog steeds niet de ideale afstelling gevonden voor het meridian sound systeem. Het laden van de wagen lijkt dan weer een beetje variabel, zelfde laadpaal, 2 maal als enige wagen ter plaatse, beide keren gestart bij +-35%, de eerste keer 235KW laden, 2de maal max 150KW. Aangezien er slechts 3 dagen tussen zat, de temperatuur zo goed als hetzelfde was, is het me een raadsel waar het verschil vandaan kan komen. Aangezien het een zwarte wagen is, zijn de raadsels van de "black box" nog niet allen ontraffeld. Van zodra ik er enkele weken klantbezoeken heb opzitten zal ik deze review verder updaten met nieuwe ervaringen.


1 week beroepsmatig gebruik

  • 4.850 km

Na een eerste week internationaal werken, 2 bezoekjes vanuit België naar het noorden van Nederland, toch enkele eigenaardigheden opgemerkt. Bij zware regenval vielen achtereenvolgens de lane-assit, cruise control, HDA enz uit, in totaal 4 stoormeldingen die door het stilleggen bij de volgende laadbeurt even snel weer verdwenen waren. Wat het laden bereft, ook hier toch een kleine kanttekening, zelfs in de zomer, zonder vooraf in te geven dat we gingen snelladen, blijft de laadcapaciteit ver van de beloofde waardes. 2 Dagen later op zelfde punt terug geladen, maar vooraf dit laadpunt ingesteld op GPS, eureka we halen de 230KW, al een stuk beter dan de 155kW van eerder. Aangezien ik in beide gevallen alleen aan de laadpaal stond, kan ik het enkel toeschrijven aan het voorverwarmen van de batterij. Bij regenweer, gemiddelde snelwegsnelheid 115 in België, 398km met nog 11% rest alvorens te laden. De eerste ervaringen leren mij dat anticiperen op laadplaatsen en weer toch een echte noodzaak is wil je met deze wagen het maximale aan rendement bereiken. Ongeacht het feit dat onze privé Citroen ec4 over de gehele lijn lichter is, minder vermogen, minder snel laden, kleinere capaciteit enz, heb ik toch het gevoel dat deze iets minder kritisch is. ( Hier hebben wel al bijna 2 jaar ervaring mee)

6 weken na oplevering

  • 7.850 km

Ondertussen enkele stevige ritten naar een Franse en enkele Nederlandse klanten achter de rug. Op enkele detailfouten (nieuwe rotondes) en dergelijke heb ik de navigatie, keuze van laadplaatsen op geen enkel punt kunnen betrappen op fouten. Wel heb ik kennisgemaakt met een irritante softwarematige beveiliging van het kofferdeksel. Bij het inladen van mijn bagage was het me ontgaan dat het lintje van mijn laptoptas op de dichting van het kofferdeksel lag. Al telefonerend met apple ears in alles ingeladen, koffer gesloten, althans dat was toch de bedoeling, ingestapt en vertrokken. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik na enkele meters moest vaststellen dat in tegenstelling van slecht gesloten deuren, de wagen wel vertrekt, maar ook dat het kofferdeksel automatisch terug opengaat waardoor je bagage doodleuk de straat opgaat vallen. Oke, een helm is vrij rond en kan gaan rollen, maar toch. Na opnieuw te hebben willen sluiten bleek het lintje dus inderdaad een onoverkombare hindernis. Na erover gesproken te hebben met andere eigenaars van zowel EV6 als Kia Sorento, blijkt dit idd wel een ding. Een collega kwam zelfs terug aan na een winkelbezoek , en moest vaststellen dat de wagen met openstaande koffer op de parking stond. Bij de koffer blijven tot hij helemaal gesloten is, is dus de boodschap.
Voor het overige, kan ik de wagen als reisberline enkel aanraden, mijn zomer range op de snelweg zit tussen 375 en 410Km alvorens ik terug ga laden.
Op onze Belgische off road wegen, er zitten immers evenveel putten in als een doorsnee bospad, is het hogere gewicht van deze wagen soms wel aanleiding tot wat schokkerig rijgedrag, op de buitenlandse snelwegen, zalig die stilte.

Als besluit, de KIA EV6 is echt wel een degelijk alternatief voor veelrijders, de relatief korte laadtijden zijn geen belemmering en verlengen mijn werkdagen nauwelijks terwijl de goedwerkende hulpsystemen het rijden op zich aangenamer en een stuck minder stresserend maken. Een aanrader dus voor ieder de twijfelt over de aanschaf van een EV.

Een terugblik na iets meer dan 2 maanden,

  • 10.450 km

De eerste 10000km zitten erop, de speeltijd is voorbij dus tijd voor een klein overzicht van mooie en minder mooie momenten. Wat is goed tot zeer goed:
- De algemene indruk bij het rijden, ook lange afstanden is zeer goed, relaxed en ondanks mijn 1m86 een goede zithouding zonder pijnlijke spieren.
- Verbruik, hier kan ik kort over zijn, om een goed beeld te krijgen van wat te verwachten tijdens de zomermaanden, heb ik de tellers nooit gereset. Met 5000km /maand zitten er natuurlijk veel snelweg kilometers bij. Uiteindelijk kom ik uit op 17KWh per 100Km met een gemiddelde KWh prijs over al mijn laadbeurten thuis en snelladen onderweg is dit dus ongeveer 8.5€/100 km en dus een pak zuiniger dan mijn oude Passat diesel die ondanks 5,4L/100 toch nog steeds rond de 10€ zat. Aangezien ik bij inhaalmaneuvers of heel af en toe aan de verkeerlichten bij weinig verkeer echt wel eens wil genieten van de push in de rug, kan ik dit enkel zeer behoorlijk vinden . Voor het overige heb ik een vrij rustige rijstijl waarbij de toegelaten snelheden behoudens onoplettendheden correct gevolgd worden. Maw 120 =120 cruise control, 70=70 enz. Dit om aan te geven dat ik echt niet met een slakkegangetje aan 100km/h over de snelweg tuf om het verbruik laag te houden, Jammer genoeg, in Nederland heb je overdag geen andere keuze.

Na deze goed nieuws show toch ook enkele mindere puntjes:
- Als veel rijder, raakt je auto al iets sneller vervuild, onze typische Belgische zomer in combinatie met onze fantastische wegen zorgen ervoor dat de auto 1 dag na een grondige poetsbeurt alweer een look heeft alsof het een half jaar geleden was. Laat daar de vormgeving van de auto hier toch iets voor tussen zitten, het kofferdeksel en achterbumper zien er na 10 minuutjes regen niet meer uit, het aanzuigeffect houd alle vuil netjes op de lak en lichten.
- een 2de puntje van ergenis, gerelateerd aan het eerste, al die "mooie" pianolak, ziet er na 2 dagen uit alsof je een bakje frieten hebt zitten eten in de wagen. Overal vingerafdrukken, het scherm van de GPS wordt zelfs al vettig van naar te kijken. Geef mij maar zoals in mijn oude DS5 van 10 jaar geleden een draaiknop om door de menu's te navigeren zonder dat je je scherm moet aanraken. Het ziet er gewoon veel netter uit.
- Zombie mode, een vaak gehoorde klacht, ik weet niet of het dit was, maar heb ontdekt als je na het starten van de wagen de versnelling tracht in te schakelen alvorens er ready op het scherm verschijnt, de boel geblokkeerd raakt. De enige overblijvende optie is, op P drukken, vervolgens terug starten en geduldig wachten, (tot '15 lange seconden) tot er ready op je scherm komt.

Al bij al, op dit ogenblik is de algemene ervaring positief, de minpuntjes noem ik eerder details die een persoonlijk aanvoelen zijn. Ik kan de wagen dus nog steeds aanbevelen, zeker aan mensen die veel moeten rijden, snelladen, top, rijgedrag, top. Wat wil een mens meer van zijn wagen.

5 maanden rijplezier

  • 22.500 km

Nog steed overtuigd van mijn keuze, onlangs de 2de update van de navigatie opgeladen. Zoals verwacht is tijdens de wat frissere november en begin december maand het verbruik aardig beginnen oplopen. Het gemiddelde van 17.5KWh van de zomermaanden is inmiddels mede door gebruik van winterbanden opgelopen tot 21,5KWh. Conclusie, de 500km range is gedurende de koudere en regenachtige maanden toch minstens 20% te hoog gegrepen. Aanderzijds doet de pré heating perfect waarvoor hij voorzien is tijdens de langere ritten. Ook bij 3°C kon ik nog rustig aan 233KW laden.

De eerste 6 maand

  • 29.000 km

Nog maar een goed half jaar geleden was ik 1 van de gefrustreerde zielen die reeds meer dan een jaar zaten te wachten op een auto die op 8 maanden zou geleverd worden. Ondanks de nog steeds lage km-stand van +-29000 denk ik vandaag blij te mogen zijn dat ze me enkele maanden extra hebben laten wachten. Als ik de review's van collega berijders lees zie ik immers vaak dezelfde kinderziektes terugkomen waarvan ik zelf tot op heden bespaard gebleven ben. Als ik toch een pijnpunt zou moeten noemen, is het eerder een punt waar blijkbaar alle EV-rijders last van hebben. Tijdens mijn eerste maanden, gemiddeld verbruik, 16-17KWh, met de vorstdagen van de afgelopen weken, in combinatie met zelfs rustiger rijgedrag vanwege mogelijke ijzelvorming, 22-23KWh/100km terwijl mijn dagelijkse route van en naar het werk ongewijzigd gebleven is. Wel heb ik gevonden dat tot 20% van de verbruikte energie naar klimaat en licht gaan, iets wat gedurende de zomer en najaarsmaanden beperkt bleef tot 5 a 7 %. De bruikbare range zelfs bij 100% laden liep zo terug tot amper 350km in opimale omstandigheden. De realiteit was eerder 300 omdat ik schade door te ver ontladen wou voorkomen.

10 maanden ver

  • 40.500 km

Na een bewogen winter en nat voorjaar nogmaals een update. Zoals de km-stand laat vermoeden rij ik vrij veel snelwegkilometers. Ondanks dat, zit het over all gemiddelde verbruik vandaag op 18.6KWh/100km. Eerste onderhoud op 30000 hebben we ook achter de rug en sinds vorige week terug op de originele Nexen zomerbanden. Het viel me zeer snel op dat het verbruik +-1KWh lager is dan met de Continental winterbanden. Een rit naar het zuiden van Frankrijk begin April werd waar mogelijk op cruisecontrol aan 130 afgehandeld ten inde ook daarmee het verbruik te kunnen zien. Groot was mijn verbazing dat na het laden voor Lyon het verbruik pijlsnel opliep richting Montpelier tot zelfs een astronomische 26KWh. De omstandigheden met storm in combinatie met snelheid en de route waren misschien niet ideaal maar stemde toch tot nadenken. Al bij al een 5 tal keer gestopt om te laden, nooit onder de 18% geweest en aangezien ik de gewoonte heb om de 2:30 te stoppen voor een korte koffiepauze, geen problemen gehad. Kortom nog steeds een tevreden KIA eigenaar, al heb ik tot op heden het geluk gehad niet met kinderziektes te zijn geconfronteerd.

1 Jaar en 47300Km later

  • 47.300 km

Vandaag juiqt 1 jaar na levering, nogmaals een tevreden terugblik. Het moet gezegd, de winter is niet hetzelfde als de zomer. Zowel verbruik als rijstijl bij mooi weer zijn toch net ietsje anders. Ondanks dat en de talloze uren in de file, geeft de totaalteller vandaag een 18.2KWh gemiddelde per 100Km aan, de 903 uren die we erover gedaan hebben als stille getuige van de ellende rond Antwerpen, Brussel, Gorichem en vele andere tyische fileplaatsen. Na deze vele uren kan ik besluiten dat de wagen wel degelijk geschikt is om lange afstanden te rijden, al moet ik wel toegeven dat de Duitse of Franse autosnelwegen algemeen minder de natuurlijke habitat zijn van een elektrische wagen. Boven de 120km/h gaat het verbruik immers loodrecht omhoog. In onze lage landen met snelheden die zelden boven de 100km/h raken vanwege de nodige files, niets van dit alles, gewoon zalig stil rijplezier. Tot slot, misschien wel de belangrijkste betrouwbaarheid. Tot op heden nog geen enkele panne of storing gehad, wel een brief in de bus waarvoor ik trouwens nog naar de dealer moet in verband met een mogelijk probleem bij het laden van de 12V accu. Kortom ik blijf vooralsnog een tevreden Kia rijder, het enige wat jammer is zijn de extreme prijsstijgingen die het merk heeft doorgevoerd sinds de lancering van het model. De concurrentie werd net goedkoper wat zich bij de keuze van mijn volgende leasewagen waarschijnlijk zal wreken.

Een eerste klein probleem

  • 60.000 km

Na de onweders van afgelopen zomer kreeg ik te pas en onpas de melding dat de parkeersensoren vooraan geblokkeerd waren. Na een aantal weken werd dit een permanente melding, na even de gararge bezocht te hebben, werd dit probleem na het leveren van 1 nieuwe sensor bij het 60000km onderhoud netjes opgelost. Zoals verwacht nog steeds uiterst tevreden al moet ik toegeven dat het verschil zomer / winter toch groter is dan verwacht. Ik moet hier wel bijvermelden dat er ook winterbanden geplaatst worden waarmee het verbruik zo al iets hoger is.

Eerste echte panne

  • 72.500 km

Vanavond bij het vertrek bij de werkgever, na opgeladen te hebben, onmiddellijk bij vertrek een foutmelding betreffende de batterij, na 50m een melding beperkt vermogen en bij terugkeer op de parkeerplaats uiteindelijk uitval servostuur, continu herstarten van Dashboard enz. Volgens de pechdienst vermoedelijk een defect in het 12V systeem. Enkel een takelwagen was nog instaat om de wagen met behulp van een startbooster te verplaatsen op de vrachtwagen. In een volgende update kom ik hierop zeker terug.
Ondanks de pech en een kleine vloek, ben ik nog steeds uiterst tevreden van de wagen op zich. In verhouding tot vorige wagens is dit verwaarloosbaar. 3 Dagen na de panne, te horen gekregen dat de ICCU defect is alsook een Fuse, de Fuse is reeds vervangen, maar de ICCU is in backorder en er is zelfs geen zicht op een levertermijn. Als vervanging kreeg ik van Van Mossel een aanbod voor een zelf te betalen short lease. Het probleem met de ICCU is voor zover ik weet een goed gekend probleem aangezien hiervoor reeds een terugroepactie werd opgezet, zonder ze te vervangen. Een ontwerpfout dus waarvoor je als klant van KIA dus extra kosten mag maken om mobiel te blijven. Mijn eerste panne is dus meteen ook een eerste kennismaking met het gebrek aan stock aan onderdelen om de Kia vloot op de baan de houden. Ook een eerste kennismaking met de mobiliteitswaarborg die er dus geen is, stockbreuk is namelijk overmacht.

Hoe een eerste panne de ware capaciteit van Kia he

  • 72.500 km

Vandaag 10 dagen na het plotselinge stilvallen en afvoeren van de wagen, is er nog steeds geen zicht op een hersteldatum. Ik heb de pech een defecte ICCU te hebben, een onderdeel dat op dit ogenblik in de VS op alle reeds geleverde 205000 wagens vervangen moet worden vanwege potentieel gevaar op brand en of ongeval. Bij gebrek aan beschikbare onderdelen kan KIA Benelux zelfs niet eens een datum voorspellen voor de levering / herstelling. De huurwagen ter vervanging van een door een fabricagefout gevelde wagen, moet je zelf betalen. Kia is namelijk niet verantwoordelijk voor jou privé problemen. Enkel en alleen deze arrogante houding van KIA is voor mij en zelfs ons bedrijf voldoende om de KIA / Hyundai groep toe te voegen aan de lijst met verboden merken vanwege onbetrouwbaar als partner.

Terug de baan op

  • 80.000 km

Ondertussen terug een 2 maand de baan op, de EV6 doet het terug naar behoren, naar verluid is de gemonteerde unit wel van een ander type dan de originele. Volgens de garage zou ze ook een andere bestelcode hebben. Laat ons hopen dat het hier bij blijft, het is immers nog steeds een zalige wagen om mee te rijden met zeker een aanvaardbare actieradius. Ik heb wel het gevoel dat het laden bij de zeldzame snellaadbeurten net iets anders verloopt. Mogelijk heeft dan dan weer iets met de software en hardware verschillen te maken. Al bij al ondanks de problemen begin dit jaar, nog steeds een tevreden kia bestuurder. Laat ons hopen dat de stockbreuk op het onderdeel iets eenmaligs was.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.