Kia EV6 77.4kWh AWD GT-Line (2022) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh AWD GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 8.300 km |
KM-stand laatst | 59.000 km |
Mooi, lekker maar duur en met kuren
- 59.000 km
Midden 2023 het besluit genomen om afscheid te nemen van de verbrandingsmotor. Met groot verdriet mijn Saab 93 Aero X verkocht en opzoek naar een EV. De KIA EV6 sprak ons aan maar het beschikbare kleurenpallet in combinatie met de uitvoering.... niet snel leverbaar in Nederland. Op zoek naar een jonge, gebruikte in de Benelux. Snel de gewilde combinatie (GTline én mat-grijs) gevonden bij de oosterburen en zonder problemen geïmporteerd. Hierbij de tripteller op "0" gezet.
8000km op de teller en 6 maanden oud, super! We hadden al vrij snel het idee dat we "best veel reden" met deze heerlijke reiswagen (die eigenlijk 2e auto was geworden) maar toen de teller na amper 4 maanden al op dik 18000 km stond is de auto toch naar de dealer gebracht met de vraag hoe het kwam dat de afsandsteller schijnbaar dubbel aan het tellen was geweest. KIA Nedrland geeft niet thuis en stuurde me met het bekende kluitje, het Duitse riet in. Zóóó slecht die "klantenservice"
Dealer heeft toen de garantiebeurt uitgevoerd en 3 updates gedaan maar kon het euvel niet ontdekken; ironisch genoeg heeft dit euvel zich ook niet meer voor gedaan, gelukkig.
Auto stuurt heerlijk, je hebt niet het gevoel dat je in een auto van bijna 2000 kilo rijdt. Verder is de EV6 voorzien van zoveel snufjes en dingetjes die het rijden makkelijker en aangenamer maken dat ik niets kan bedenken wat ik nog meer zou kunnen wensen. Qua ruimte geen gebrek, met 5 volwassenen en bagage rijdt de auto ook heerlijk comfortabel. Het verbruik valt in de Nederlandse omstandigheden wel tegen, gemiddeld zo rond de 18 Kw/100km en dat terwijl we zo zuinig mogelijk proberen te rijden. In het zuiden van Europa gaat dat al snel richting de 15-16 Kw/100km. Temperatuur is dus wel een dingetje, daarbij is het ook vermeldenswaardig dat het preconditioneren van het accupakket alleen werkt wanneer je een oplaadstation in de navigatie van de auto ingeeft (en dat zijn niet de goedkoopste laadstations).
Misschien geldt het voor meer elektrische auto's maar er doen zich wel eens storingen voor in de EV6. De ECU (?) ging na 20.000 km kapot waardoor de auto niet meer AC wilde laden, dit is onder garantie gerepareerd. Overigens heeft de auto na iedere snellaadsessie gewoon een paar minuten nodig om de rijmodus te vinden en ben je daardoor even bezig met aan- en uiitschakelen van het systeem. In warm Spanje vertikte bij kilometerstand 44.000 de elektronica het volledig, op aanraden van de storingsdienst van KIA heb ik toen de kabel van de voertuigaccu losgemaakt en na 10 minuten weer gemonteerd: auto resette zich en het euvel was verholpen. Bij kmstand 55.000 is de aircopomp defect geraakt en moeten we de auto weer een aantal weken missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.