Kia EV6 77.4kWh AWD GT-Line (2022) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh AWD GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 12.000 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Kia EV6 AWD GT-line in real life
- 65.000 km
Ik ben net de 65.000 km gepasseerd in mijn Kia EV6 AWD GT-line met 77,4kW accu. Ik deel graag mijn ervaringen met deze auto in de dagelijkse praktijk en de autoreizen door Europa die ik ermee gemaakt heb. Eerst kort hoe het zover gekomen is daarna duik ik in alle details van de auto zelf.
Het was 25 april 2023 toen ik de EV6 particulier kocht. Het was een demo-auto die na een jaar dienst doen in de verkoop ging. Ik wachtte al bijna een jaar op de door mij bestelde nieuwe EV6 (zwarte GT-line 77,4kW achterwiel aangedreven), maar door nasleep van de Corona periode schoof de leveringsdatum steeds maar op en toen deze demo te koop kwam met 12.000 km op de teller, besloot ik deze te nemen. Alleen nog een trekhaak erop. En aan die rode kleur zou ik vast wel wennen.
Ik was veel onderweg en heb in mijn carrière 16 leaseauto's gehad. Audi A6, BMW 3 en 5, VW Passat, Volvo V70 en V60, altijd voorzien van een dieselmotor, meestal een stationwagen met automaat. Ik ging vervroegd met pensioen en nu moest ik er zelf een aanschaffen. Na bestudering van vele folders, websites en reviews besloot ik dat het een volledig elektrische moest worden. Het testrijden met mijn vertrouwde merken viel tegen, dus verlegde ik mijn scope naar andere merken als Kia, Hyundai, Peugeot, Mercedes en Toyota. Ik heb in alle merken testgereden maar was nooit 100% overtuigd. Totdat ik in de Kia EV6 stapte. De demo die ik uiteindelijk kocht, maar dat wist ik toen nog niet.
De testrit was overtuigend. Wat een fantastische auto! De wegligging, de alcantara stoelen, de ruimte, de intuïtieve bediening, en de rust waarmee de 325pk door de vierwielaandrijving op de weg gebracht wordt waren beduidend beter dan alles wat ik ervoor gereden had. Het uiterlijk vond ik meteen al mooi. Dit werd hem!
Dit als inleiding, nu de details per onderdeel van de EV6. Ik heb de volgende hoofdstukjes gemaakt: rijden, laden, infotainment, interieur, kosten.
Rijden.
De EV6 ligt als een blok op de weg. Met zijn 1995kg is hij voor een EV redelijk licht. Pas heel laat komt er enig onderstuur, overhellen doet hij amper. Nu rijdt ik op all season banden (Pirelli Scorpion 255/45 R20) met het M+S symbool die ik goed op druk houdt met voor 2,7 en achter 2,9 bar. Met zomerbanden zal hij nog iets meer grip hebben, maar ik kom totaal niets te kort. De AWD icm met tractie controle doet zijn werk perfect.
De vering is meer BMW dan Volvo wat comfort betreft. Allen merkbaar bij korte ribbels en oneffenheden. De schijfremmen op vier wielen gebruik ik nauwelijks. Ik rem altijd regeneratief en dit gaat perfect en met veel gevoel. De schakelpeddels aan het stuur zijn erg handig om dit remmen in meer of mindere mate te doen (5 standen).
De hulpsystemen vraagt even gewenning maar ik zou niet meer zonder willen. De auto houdt zichzelf keurig in het midden van de rijstrook, en als ik zelf wil sturen is 1 klik op mijn stuurknop voldoende om dit te doen. De dynamic cruise control en zelfstandig file rijden werken feilloos. De afstand die de EV6 tot zijn voorligger houdt op de snelweg is alleen wat groot, waardoor andere automobilisten er al snel tussen kruipen.
Wat ik veel gebruik is de grootlicht automaat. Door de vele ledmatrixen worden tegenliggers nooit verblind maar hou je zelf wel perfect zicht.
Laden.
Mijn actieradius in de zomer is 450 km, in hartje winter 325. Snelladen gaat echt supersnel met 225kW. door het 800V systeem van de EV6. Meestal is dit na 15 minuten klaar. Een kop koffie halen, sanitair ontspannen en je kunt weer door. Het laden zelf gaat erg makkelijk en het aantal (snel)laders is ruim voldoende. In de landen aan de Middellandse zee en Oost Europa moet je soms wel even zoeken.
De EV6 ziet zelf alle laders onderweg en laat ze op het grote scherm zien. Als je er een ziet waar je heen wilt tik je die aan en de auto navigeert erheen. Je kunt ook nog filteren per merk, laadcapaciteit of voorzieningen in de buurt.
Kosten.
Thuis heb ik een Wallbox die met 11kW laadt. Met een dynamisch energiecontract en zonnepanelen is laadt ik gemiddeld per jaar voor 0,20 cent per kWh. In de zomer soms zelfs voor niets. Erg goedkoop. Met snelladen aan de snelweg zit je al gauw aan 0,50 (Frankrijk) tot 0,80 a 1,00 cent (Duitsland) per kWh.
Voor onderhoud ben ik in al die 65.000 km 1x bij de dealer geweest. Aircofilter vervangen, remmen nakijken, software aanpassing die niet 'over the air kon', en nog wat kleine dingen. Kosten 300,- euro. Nou dat was met mijn diesels wel anders!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV6
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV6 GT AWD 77.4 kWh | 360 Camera | Panoramadak | Meridian Audio | NAP
- 2024
- 28.925 km

Kia EV6 77,4kWh 229pk RWD Plus | Elektrische achterklep | Stoelverwarming | Dodehoekdetectie | Adaptive Cruise Control | Navigatie |
- 2023
- 20.406 km

Kia EV6 Plus Advanced 77.4 kWh | LED | Stoel Stuur Verwarming | Navigatie | Climate Control | Cruise Control | Trekhaak!
- 2022
- 86.904 km
Lezersreacties (0)
Reageren