Kia EV6 77.4kWh AWD GT-Line (2022) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh AWD GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 12.000 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Kia EV6 AWD GT-line in real life
- 65.000 km
Ik ben net de 65.000 km gepasseerd in mijn Kia EV6 AWD GT-line met 77,4kW accu. Ik deel graag mijn ervaringen met deze auto in de dagelijkse praktijk en de autoreizen door Europa die ik ermee gemaakt heb. Eerst kort hoe het zover gekomen is daarna duik ik in alle details van de auto zelf.
Het was 25 april 2023 toen ik de EV6 particulier kocht. Het was een demo-auto die na een jaar dienst doen in de verkoop ging. Ik wachtte al bijna een jaar op de door mij bestelde nieuwe EV6 (zwarte GT-line 77,4kW achterwiel aangedreven), maar door nasleep van de Corona periode schoof de leveringsdatum steeds maar op en toen deze demo te koop kwam met 12.000 km op de teller, besloot ik deze te nemen. Alleen nog een trekhaak erop. En aan die rode kleur zou ik vast wel wennen.
Ik was veel onderweg en heb in mijn carrière 16 leaseauto's gehad. Audi A6, BMW 3 en 5, VW Passat, Volvo V70 en V60, altijd voorzien van een dieselmotor, meestal een stationwagen met automaat. Ik ging vervroegd met pensioen en nu moest ik er zelf een aanschaffen. Na bestudering van vele folders, websites en reviews besloot ik dat het een volledig elektrische moest worden. Het testrijden met mijn vertrouwde merken viel tegen, dus verlegde ik mijn scope naar andere merken als Kia, Hyundai, Peugeot, Mercedes en Toyota. Ik heb in alle merken testgereden maar was nooit 100% overtuigd. Totdat ik in de Kia EV6 stapte. De demo die ik uiteindelijk kocht, maar dat wist ik toen nog niet.
De testrit was overtuigend. Wat een fantastische auto! De wegligging, de alcantara stoelen, de ruimte, de intuïtieve bediening, en de rust waarmee de 325pk door de vierwielaandrijving op de weg gebracht wordt waren beduidend beter dan alles wat ik ervoor gereden had. Het uiterlijk vond ik meteen al mooi. Dit werd hem!
Dit als inleiding, nu de details per onderdeel van de EV6. Ik heb de volgende hoofdstukjes gemaakt: rijden, laden, infotainment, interieur, kosten.
Rijden.
De EV6 ligt als een blok op de weg. Met zijn 1995kg is hij voor een EV redelijk licht. Pas heel laat komt er enig onderstuur, overhellen doet hij amper. Nu rijdt ik op all season banden (Pirelli Scorpion 255/45 R20) met het M+S symbool, die ik goed op druk houdt met voor 2,7 en achter 2,9 bar. Met zomerbanden zal hij nog iets meer grip hebben, maar ik kom totaal niets te kort. De AWD icm met tractie controle doet zijn werk perfect.
De vering is meer BMW dan Volvo wat comfort betreft. Dit enigszins stugge is alleen merkbaar bij korte ribbels en oneffenheden. De schijfremmen gebruik ik nauwelijks. Ik rem altijd regeneratief en dit gaat perfect en met veel gevoel, ook tot stilstand. One pedal drive kan prima maar vindt ik niet fijn. De schakelpeddels aan het stuur zijn wel erg handig om dit regeneratief remmen in meer of mindere mate te doen (5 standen).
Komende uit een Volvo V60 D4 automaat was ik wel gewend aan een goede zit. Vooral goede stoelen. Hierin stelt de EV6 niet teleur. Zowel stoelzitting als leuning zijn elektrisch prima verstelbaar, en met geheugen. De zitting is voor mij (1,87m) wat kort, maar door de zithoek te verstellen compenseert dat goed. De stoelverwarming en koeling zijn echt verwennerij. Het verwarmbare stuur is ruim te verstellen, dus alles bij elkaar heb ik een zeer comfortabele zit.
De rijhulpsystemen vragen even gewenning maar ik zou niet meer zonder willen. De auto houdt zichzelf keurig in het midden van de rijstrook, en als ik zelf wil sturen is één klik op mijn stuurknop voldoende om het uit te schakelen. De piepjes en kleine stuurcorrecties als ik de rand van de rijbaan nader blijven. Ik heb er geen last van. De dynamic cruise control en het zelfstandig filerijden werken feilloos. De afstand die de EV6 tot zijn voorligger houdt met snelheden boven de 100km/u is alleen wat groot, waardoor andere automobilisten er al snel tussen kruipen.
Wat ik veel gebruik is de grootlicht automaat. Door de vele led-matrixen worden tegenliggers nooit verblind maar hou je zelf wel perfect zicht.
Ik vind de 'eco' stand het prettigst tijden. Dan is alleen de achterwielaandrijving actief. In de 'normaal' stand gaat de voorwielaandrijving ook meedoen indien nodig, bijv. als je accelereert. In 'sport' worden altijd alle vier de wielen aangedreven. Ik ben met de EV6 inmiddels drie keer op wintersport geweest. Met drie personen, alle bagage en ski's mee (achterbank 1/3 plat), is er ruimte genoeg. De grip op sneeuw met de tractiecontrole op vier wielen en de Pirelli's is fantastisch! Het was een keer een erg koude week geweest (-18), waardoor mijn vriend met zijn BMW diesel veel moeite had om te starten, maar daar had de Kia geen last van. Startknop indrukken en weg rijden.
Laden.
Het laden ipv tanken was wel even wennen. Maar nu ik het gewend ben geef ik de voorkeur aan laden. Op mijn laatste vakantie in juni '25 naar Zuid Frankrijk was mijn gemiddeld verbruik 16,7kW per 100km. De actieradius was dan 450 km. In hartje winter zit het rond de 325km. Snelladen gaat supersnel met max 225kW door het 800V systeem van de EV6. Stekker erin, Kia laadpas pas tegen de reader houden en ik kan een kop koffie gaan halen en even sanitair ontspannen. Op mijn smartphone ontvang ik 15min later de melding 'laden klaar', en ik kan weer door. Het aantal (snel)laders in Noordwest Europa is ruim voldoende. In de landen aan de Middellandse zee en Oost Europa moet je vaak wel zoeken en dus beter plannen, maar lukt wel.
De EV6 ziet zelf alle laders onderweg en laat ze op zijn heldere grote scherm zien. Ik zie het merk (bijv. Ionity), hoeveel kW het station levert, de afstand om er heen te rijden, hoeveel laadpunten er zijn en hoeveel er vrij zijn. Als ik er dan een zie waar ik heen wil tik ik die aan en de auto navigeert erheen. Je kunt ook nog filters instellen per merk, laadcapaciteit of voorzieningen in de buurt.
Uiteraard laadt ik thuis het meest. Dat is veel goedkoper en helemaal makkelijk.
Infotainment.
Om te beginnen werkt de software feilloos, ik heb nooit storingen of haperingen gehad. Er is enorm veel persoonlijk in te stellen, het gaat te ver om dat hier allemaal te behandelen. De EV6 heeft veel fysieke knoppen wat ik prettig vind. Navigeren doe ik na de laatste update met Kia navigatie (heel soms met Google Maps). De Kia navigatie communiceert namelijk direct met de auto zodat de accu automatisch gepreconditioneerd wordt als ik naar een (snel)lader navigeer. Ook realtime verkeersinfo en routebegeleiding wordt duidelijk weergegeven. Verbinding met mijn smartphone, gaat automatisch en snel, handig voor telefoneren en Spotify. Appjes kan ik via een spraakcommando laten versturen. De luidsprekers vindt ik overigens matig. Ze staan naar mijn smaak te hard in het middengebied. Door compensatie met de equalizer op mijn smartphone is het net aan okay.
Erg handig is de 'drive modus' knop op het stuur. Met een klik wissel ik direct tussen 'eco', 'normaal' of 'sport'. Ik rijdt bijna altijd op 'eco', maar als je even snel wilt accelereren klik je binnen een halve seconde op 'drive mode' naar 'normaal' en met een kleine druk op het gaspedaal schiet de auto vooruit. 'Sport' gebruik ik weinig. De auto reageert dan zo snel op het gaspedaal dat het nerveus wordt (in 5,2 seconden naar de 100, wel leuk op een circuit!).
Klimaat controle is goed in te stellen en werkt zomer en winter prima door de aanwezige warmtepomp.
Interieur.
Vanaf de start voelde ik me thuis in de EV6. Alles is logisch ingedeeld. Het grote licht gebogen scherm is kraakhelder en laat zien wat je zelf wilt. De fysieke knoppen vindt ik prettig. Het kunstlederen stuur voelt prettig aan. Het alcantara van de stoelen en de achterbank (ook verwarmbaar) zit comfortabel. Het is zacht en stroef zodat je niet wegschuift zoals op sommige lederen stoelen. Met mijn 1,87m kan ik ruim achter mezelf zitten. Er zijn wel wat veel harde kunststoffen gebruikt, das jammer, maar het zit op plaatsen waar je er eigenlijk niks van merkt. Kraakjes en piepjes zijn er niet. Alles zit stevig in elkaar.
Er is ruim voldoende opbergmogelijkheid. De kofferbak is redelijk, de laadkabel leg ik altijd onder de dubbele vloer. Gaat prima. In de frunk heb ik het bandenreparatiesetje, de V2L stekker, de gevarendriehoek en een EHBO setje.
Kosten.
Thuis heb ik een Wallbox die met 11kW laadt. Die moest ik eerst installeren en kostte mij alles bij elkaar 1.800,- euro (ik heb ook meteen mijn meterkast laten moderniseren). Met een dynamisch energiecontract en zonnepanelen laadt ik gemiddeld per jaar voor 0,21 cent per kWh. In de zomer soms zelfs voor niets. Met snelladen aan de snelweg zit je al gauw aan 0,50 (Frankrijk) tot 0,80 a 1,00 cent (Duitsland) per kWh. Ontwikkelingen gaan snel. Twee jaar geleden stond ik te laden bij vier zuilen, nu zie ik op dezelfde plekken in Frankrijk stations met acht, maar ook dertig zuilen heb ik gezien. Vooral Ionity, Fastned en Total Energies timmeren hard aan de weg, en Tesla... Door de veelheid aan nieuwe merken zie je soms door de bomen het bos niet meer, maar ze werken wel allemaal.
Voor onderhoud ben ik in al die 65.000 km 1x bij de dealer geweest. Aircofilter vervangen, remmen nakijken, gratis software aanpassing die niet 'over the air kon', en nog wat kleine dingen. Kosten 300,- euro. Nou dat was met mijn diesels wel prijziger!
Kortom, ik ben zeer tevreden met mijn Kia EV6 AWD GT-line. De gebruikskosten zijn erg laag, maar de afschrijving is erg hoog. Niet alles kan meezitten... Ik overweeg om de gefacelifte versie in 2026 te kopen, mogelijk weer een demo.
De eerste 'storing'!?
Kortgeleden wilde mijn EV6 niet meer starten. De auto ging wel open maar was verder dood. Ik moest Kia assistance bellen. Hier werd ik vlot geholpen en na 45minuten wachten (het was druk) kwam de hulpdienst. Zij wisten meteen wat er aan de hand was. De 12V accu had het begeven.
Door vele korte ritjes kon de 12V accu onvoldoende opladen. Dit gebeurt door druppelladen als de auto aan staat, een dynamo is er niet. De hulpdienst adviseerde mij om de auto thuis gewoon een half uur aan te laten staan, dan is de accu wel weer opgeladen. De accu was ook 5 jaar oud en ver op. De hulpdienst adviseerde om iedere 4 jaar de accu te vervangen.
Enkele dagen later heb ik bij mijn Kia dealer een nieuwe 12V accu erin laten zetten. Kosten: 240,- euro. Ik heb de datum erop gezet...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV6
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV6 Plus 77.4 kWh | Trekhaak | Meridian Audio | Parkeercamera | Stoelverwarming/verkoeling | Keyless Go |
- 2022
- 26.888 km

Kia EV6 GT-Line 77.4 kWh 1e EIG. | DEALER ONDERHOUDEN | TOPSTAAT
- 2023
- 48.343 km

Kia EV6 GT-Line AWD 77.4 kWh | Trekhaak | 360 Camera | Stoel- en stuurwielverwarming | Stoelventilatie | Elektrisch Panoramadak | 20 inch |
- 2024
- 16.457 km