Kia EV6 77.4kWh AWD GT-Line (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh AWD GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Introductie
Al weer dik 2 jaar rijd ik in de Kia EV6 AWD GT-line. Tijd voor een review.
Als eerste even kort het keuzeproces:
In 2021 begon de orientatie voor een volledige elektrische auto. De BMW van destijds was nog jong en beviel goed, maar het elektrisch rijden beviel zakelijk zo goed, dat we (mijn vrouw en ik) prive ook elektrisch wilde gaan rijden. De eisen daarbij waren dat de auto een minimaal WLTP bereik van rond de 500km zou hebben, snel kan laden, de caravan mocht trekken (minimaal 1300kg trekgewicht) en last but not least: voldoende plek voor de hondenbench achterin.
Daarnaast een aantal wensen zoals een Head-Up display en open dak.
De gedoodverfde opvolger van de 3-serie touring zou een BMW i4 geweest kunnen zijn. Maar deze was te krap in met name de kofferbak. Dus viel af.
Andere opties waren de Kia EV6, Volkswagen ID4, Skoda Enyaq, Polestar 2 en de Tesla Model Y. De ID4 en Enyaq vielen tijdens het bekijken in de showroom niet in de smaak. Daarnaast waren de snellaadprestaties ook niet erg indrukwekkend en was het trekgewicht met max 1200kg voor de sterkste versies aan de krappe kant. Voor de Audi Q4 e-tron gold hetzelfde plus dat ik dat een overpriced model vind voor hetgeen hij qua specs kan bieden. De Polestar 2 was ook te krap. De Model Y voldeed aan alle eisen maar tijdens de proefrit kon hij toch niet overtuigen: redelijk wat rijgeluiden en ook is de zitpositie hoog als je een "normaal" model auto zoals een stationwagon of sedan gewend bent. Het gevoel op de bok te zitten vonden wij toch niet zo fijn. Misschien later wel ;-) Ook het gemis van een open dak (tegenwoordig een zeldzaamheid) was moeilijk te accepteren.
De Kia EV6 voldeed aan alle eisen en wensen en is weliswaar wat hoger dan een stationwagon, maar toch duidelijk minder hoog dan de meeste SUVs. De kofferbak was net groot genoeg en tijdens de proefrit beviel hij ook goed. Het infotainment systeem was wel duidelijk een stap minder dan die van Tesla, maar dan namen we voor lief mede door de troost van het open dak en de verdere prima specs.
Wel spannend om van een BMW naar Kia te gaan...
Ervaringen
- 40.000 km
Hoe bevalt de EV6 nou tot nu toe? Ondanks wat kritiekpunten (zie verderop) eigenlijk prima! Inmiddels staan er zo'n 40.000 kilometers op de teller. En is de auto behalve voor woon-werk verkeer ook gebruikt voor allerlei prive ritten en vakanties met caravan (daar zal ik ook wat over vertellen).
Rijeigenschappen & prestaties
De auto is een comfortabele metgezel: hij is behoorlijk stil en heeft een prettig veergedrag. Niet te hard maar ook niet te soft met 19 inch wielen (de standaard 20 inch wielen zijn bij aflevering omgeruild voor een maatje kleiner). Wel hebben de standaard geleverde Nexen banden niet erg veel grip op nat wegdek. Het is me een paar keer overkomen dat tijdens een plotselinge remactie de banden iets doorslippen. Met de Hankook (4S2) 4-seizoenen banden die ik met name in de winter gebruik heb ik dat niet. Die banden bevallen me eigenlijk beter dan de Nexen exemplaren.
Het sturen gaat met voldoende zwaarte, maar komende van een BMW zit er verder niet veel stuurgevoel in en heel precies is de stuurinrichting ook niet.
De prestaties zijn uitstekend: met 325pk en 605nm kom je uiteraard niets tekort en zo'n elektrische aandrijflijn is super soepel en stil. Daar kunnen zelfs de 6 cilinder benzine en dieselmotoren met 8 traps automaat die ik gehad heb niet tegenop!
De topsnelheid is nog niet uitgeprobeerd maar zou op 192km/h liggen. Zat voor ons.
Het regeneratief remmen is instelbaar en meestal gebruik ik stand 3. Daarbij remt de auto flink af met volledig "gas" los maar komt hij niet tot stilstand. Dat kan wel met de i-Pedal stand, maar die optie vind ik vervelend door de irritante piep die elke gaat wanneer je in die modus de cruise control in- of uitschakelt. Ook is langzaam manoeuvreren in de i-Pedal stand niet heel prettig (gaat wat stoterig). Het grotendeels kunnen rijden met 1 pedaal vind ik in ieder geval wel fijn en een mooie verbetering t.o.v. fossiel rijden.
Efficientie & Laden
De effecientie is goed op orde: tijdens snelwegritten met 100km/h GPS in de zomer ligt het verbruik meestal rond de 16-17kWh/100km. Op hogere snelheid is dat uiteraard meer: iets van 20-21kWh/100km. In de winter ligt dat uiteraard weer wat hoger (wel warmtepomp aanwezig).
Geen Tesla-efficientie, maar voor het type auto mijn inziens netjes. In de zomer wordt met ons doorsnee gebruik een bereik van ongeveer de WLTP-waarde gehaald (~500km). In de winter is dat ca 425-450km. Daar ben ik prima tevreden mee.
Laden wordt vrijwel altijd thuis gedaan (max 11kW AC). Helaas is de AC snelheid niet goed instelbaar: 60%, 80% en 100% van de maximale laadpaalsnelheid is te kiezen in de user interface. Liever zou ik dit op stroomsterkte niveau (zoals b.v. Tesla dat heeft) willen hebben. Want daarmee kun je het laden beter afstemmen op de mate van PV opwek. Inmiddels is dat opgelost door een slimmere EV lader te kopen die indien gewenst puur op PV overschot (1 of 3-fasen) kan laden. Zeker in de zonnige maanden kan de auto dan puur op groene energie thuis geladen worden. Dat vind ik een erg mooi principe.
DC laden gebeurt eigenlijk alleen tijdens vakanties en dat kan de EV6 als een van de beste: de theoretische maximale pieksnelheid van 240kW wordt vaak gehaald (ook zelfs iets daar boven). En niet alleen de piek is hoog, de gemiddelde laadsnelheid is dat ook: pas rond de 56% zakt hij onder de 200kW om bij iets van 85% onder de 100kW te zakken. Indrukwekkend en wat mij betreft is het snelladen DE grootste attractie van deze auto.
Al met al laadt de EV6 sneller dan "mijn" Model 3.
Interieur
Zoals gezegd was de ruimte in de kofferbak voldoende voor ons: de hondenbench past er net in. Handig is daarbij dat de achterbankleuning instelbaar is waardoor de schuine achterkant van de bench helemaal tegen de leuning aan komt te staan en het toch nog comfortabel zitten is achterin. Onhandig is dan weer dat de bank in 40/60 verdeling neerklapbaaar is. Waarom niet 40/20/40 zoals o.a. BMW dat heeft? Dat is veel praktischer en geeft je bovendien (voor de liefhebbers) een "skiluik" waar skies en snowboards fatsoenlijk door heen kunnen.
Irritatiepuntje: de gordelgespen rammelen achterin regelmatig tegen het kunststof aan. Dit hangt mede van de ingestelde hoek van de achterbankleuning af. Om het op te lossen worden de gespen vastgeklikt alsof ze in gebruik zijn.
De kofferruimte is 104cm breed tussen de wielkasten en dat is prima. Er zijn diverse auto's in dezelfde klasse die het met een paar centimeter minder moeten doen. De afwerking van de kofferbak is aan de zijkanten, uhmm, anders dan ik gewend ben: die is namelijk van kunststof zonder bekleding. Dat ziet er nogal kaal en ook wat goedkoop uit. Ook zijn er geen netjes of elastieken aan de zijkant. De standaard kofferbak verlichting is met 1 lampje karig. Omdat dit al voorzien was tijdens de proefrit is er direct gekozen voor de twee extra lampjes in de deksel van de kofferbak (accessoire Kia dealer). Dat geeft een fijn licht en is wat mij betreft een aanrader. Ook de optionele bumperbeschermer die aan de ook optionele velourskofferbakmat vast te maken is, is fijn om de boel wat te beschermen bij in- en uitladen van spullen en honden.
De frunk is klein i.c.m. AWD, maar toch net voldoende groot om er een laadkabel en trekhaak in kwijt te kunnen. Dat is toch handig!
Voorin en achterin is er ruimte genoeg. De beenruimte achterin is naar mijn mening zelfs weldadig en de vlakke laadvloer is heel handig als je daar tijdens vakanties ook spullen kwijt wilt. De achterbank is wel wat laag zoals bij veel elektrische auto's het geval is. Hierdoor zit je daar met iets opgetrokken benen. Voor ons geen punt omdat we bijna nooit achterpassagiers hebben.
Voorin zitten de stoelen ook op lange ritten lekker en zijn ze goed verstelbaar (incl kantelen zitting). Iets meer zijdelingse steun was nog fijn geweest. Door de alcantara bekleding zijn ze stroef waardoor wegglijden niet snel gebeurt. In de winter zorgt diezelfde bekleding er voor dat ze warm en in de zomer niet plakkerig aanvoelen (aangevuld met de goed werkende stoelventilatie). Eigenlijk bevalt me deze bekledingssoort beter dan leer wat ik de laatste jaren altijd gehad heb. Een eventuele volgende auto met leer nemen is dus geen vanzelfsprekendheid meer.
Opbergvakken zijn er voldoende en de grote bak onder de middenconsole is handig voor bv een handtas. Netjes is dat de deurvakken aan de binnenkant bekleed zijn zodat er daar geen gerammel van flessen en andere spullen is. Lezen jullie mee BMW?
Het materiaalgebruik in het interieur is OK maar zeker niet bijzonder.
Infotainment & bediening
Dit is duidelijk het zwakke punt van de EV6. De functionaliteit is na wat software updates best in orde (laadplanning en batterij preconditionering zit er inmiddels in), maar het systeem ziet er grafisch oubollig uit. Mooie animaties of een moderne vormgeving kom je nergens tegen. Ook knullig dat sommige afbeeldingen van een auto in de user interface totaal niet op een EV6 lijken. Daarnaast is het systeem ook niet erg logisch ingedeeld met allerlei submenus. De reactietijd is acceptabel.
De kaartweergave is ook zoiets, die kan alleen op basis van thema voor beide schermen tegelijkertijd ingesteld worden: wit of zwart. Een wit scherm links (met de snelheid etc) is me veel te fel en detoneert met de rest van het interieur maar de schermen (en dus ook de kaart) in het zwart is niet erg duidelijk en fraai voor de navigatie overdag. Gelukkig zit er een Head-Up display in die wel prettig is in gebruik. Al is de scherpte er van niet op BMW niveau en ook kan hij me net niet laag genoeg.
Carplay kan bedraad, maar gebruik ik niet omdat navigatieaanwijzingen dan niet meer in de HUD getoond worden.
De bediening van de meeste overige zaken zoals de klimaatcontrole werkt goed en handig. Wel weer een puntje van kritiek is de raambediening: de voorste ruiten hebben auto-up/down (knop kort helemaal ingedrukt houden zal het raam voledig openen of sluiten), maar de achterste ruiten hebben die functie weer niet. Waarom? Ook als je de ruiten wilt openen via de afstandbediening gaan alleen de voorste ruiten open en de achterste niet. Idem voor het schuif-/kanteldak: die blijft dicht. Jammer dat deze functies zo half geimplementeerd zijn.
Rijassistenten
De EV6 is uitgerust met diverse rijassistenten zoals adaptieve cruisecontrol, lane assist en auto steer. Deze systemen werken over het algemeen best goed. De adaptieve cruisecontrol (niet omschakelbaar naar een traditionele CC) is wat betreft de te houden afstand tot de voorligger zoals gebruikelijk instelbaar. Op de snelweg is de kortste afstand net aan goed, met twee streepjes houdt hij te snel in naar mijn smaak. Gelukkig reageert hij meestal niet heel abrupt en fantoom remacties komen zelden voor. Dat is heel wat beter voor elkaar dan ik in mijn (zakelijke) Tesla Model 3 ervaar. Ook zijn er gelukkig geen automatische snelheidsaanpassingen (één van mijn grootste irritatiepunten bij de Model 3). Wel is het vizier van de ACC smal: hij kijkt eigenlijk alleen op de rijstrook waar je rijdt. Tijdens het opschuiven naar de linker baan komt het daardoor voor dat hij al gaat versnellen om er even later achter te komen dat op de linker baan er ook iemand rijdt met bijhorende "afremactie" tot gevolg. Niet eg geraffineerd.
Een ander kritiekpunt is het handmatig overpakken van de snelheid door de cruise control uit te schakelen: het naadloos opvangen is bijna niet mogelijk waardoor er bijna altijd een overgang te voelen is. Dat heb ik bij andere auto's die ik gereden heb (elektrisch en brandstof) nooit gehad en is denk ik een kwestie van betere tuning van de software. Bij b.v. de Model 3 gaat dan heel gemakkelijk en volledig naadloos. Iets soortgelijk geldt trouwens ook voor de gaspedaalrespons i.c.m. de rijstanden: bij gelijke pedaalstand gaat de EV6 versnellen als je van eco naar b.v. normaal overschakelt. Dat is ook niet erg geraffineerd en kan echt wel slimmer/beter geprogrammeerd worden.
Verlichting
De GT-line is uitgerust met LED koplampen met matrix technologie. Dat klinkt veelbelovend maar de uitwerking is toch niet meer dan redelijk in mijn ogen.
De lichtopbrengst van het dimlicht is b.v. matig: de lampen schijnen vrij smal, niet erg ver vooruit en hebben een relatief lage intensiteit. Dit is een van de punten die me het meest tegenvalt van de EV6. De afstelling zou correct moeten zijn volgens de dealer.
"Mijn" Model 3 heeft een duidelijk breder en intenser lichtbeeld om nog maar te zwijgen van de BMW die ik hiervoor prive had. Die had LED met lasertechnologie en echt een heel fraai en helder lichtbeeld met bovendien een zeer goede matrix functie. Grootlicht van de EV6 is redelijk goed waarbij de matrix functie ook best goed werkt: tegenliggers worden uitgeblokt en meestal gaat dat goed. Geen BMW niveau, maar acceptabel.
Ook jammer: de koplampen van de EV6 doen niet aan bochtverlichting. Ze draaien dus niet mee in de bochten en ook gaat er geen extra mistlamp ofzo aan om de bochten beter te verlichten.
De EV6 als caravantrekker
- 40.000 km
Veel mensen zijn wellicht huiverig om met een EV en caravan op vakantie te gaan. Maar inmiddels hebben wij dat 2 keer gedaan (Oostenrijk en Frankrijk) en is dat heel goed bevallen. Zie de Caravantrekker website voor een uitgebreid verhaal.
Als caravantrekker is de EV6 prima geschikt. Hij heeft meer dan kracht genoeg en dankzij de AWD is er ook tractie in overvloed. De EV6 mag maximaal 1600kg trekken. Zo zwaar is die van ons niet: het betreft een Eriba Touring 530 die maximaal 1300kg mag wegen (werkelijk beladen gewicht rond de 1200kg) en 210cm breed is. Dankzij de vorm en het hefdak (ingeklapte hoogte is 226cm) is deze caravan relatief goed gestroomlijnd. De maximale kogeldruk van de EV6 is een fijne 90kg (meestal pas ik ca 80-85kg toe).
De caravan ligt heerlijk stabiel achter de auto: absoluut geen gezwabber, ook niet in de bergen, op bruggen en viaducten en op hogere snelheid als je even een vrachtwagen ofzo voorbij wilt.
Normaal gesproken houd ik een kruissnelheid van ca 90km/h volgens de GPS aan. Het gemiddelde verbruik ligt dan vaak rond de 27-28kWh/100km. Wat meer bij overwegend bergop rijden, maar ook een lager verbruik komt voor. Door het relatief gunstige verbruik zijn etappes van rond de 2,5hr mogelijk zonder dat je daarbij van 100% naar 10% ofzo gaat. De werkelijk te rijden afstand en etappeduur wordt natuurlijk ook bepaald door de ligging van de snelladers. Maar voor ons is 2,5hr prima. Zoals gezegd laadt de EV6 erg snel en is hij vaak in iets van 20 minuten vol genoeg om weer verder te gaan. Die tijd is in mijn ervaring zo voorbij als je zelf een sanitaire stop houdt en ook even een kort rondje loopt met de viervoeters.
Over het algemeen gaan wij op vakantie buiten het hoogseizoen. Grote drukte bij laadstations heb ik dan ook tot nu toe niet gehad en sommige plekken waren zelfs dusdanig rustig dat aangekoppeld laden ook geen probeem was. Bij bepaalde laadplekken (zoals bij Fastned en EnBW) kun je volledig legaal aangekoppeld laden wat natuurlijk helemaal fijn is. Zo niet, dan is het even afkoppelen geblazen maar die paar minuten dat dat kost vind ik nou ook weer niet zo'n drama zo lang je de caravan maar in de buurt kwijt kan.
Nog een plus punt van de EV6: de V2L optie. Hierdoor gebruik ik op de camping de EV6 om b.v. elektrisch te koken. Maar ook is het een handige functie om bij een overnachtinsgcamping de gehele caravan van stroom te kunnen voorzien. Dat kast een paar procent aan batterij en dus niks om je druk over te maken.
Prettige auto, maar mist verfijning
- 40.000 km
Hopelijk is het overgekomen, maar ik ben overwegend positief over de EV6. Het is een prettige auto om mee onderweg te zijn en ook heb ik tot nu toe geen defecten gehad. Tijdens vakanties met de caravan heeft de EV6 ons positief verrast door het ruime interieur, het fijne weggedrag met caravan en ook het verbruik met caravan i.c.m. de laadtijden valt erg mee.
Dat gezegd hebbende mist de auto wat mij betreft verfijning. In het bovenstaande verhaal heb ik daar diverse voorbeelden van genoemd, maar hier onder een opsomming van een aantal zaken:
LED met matrixfunctie die een matig lichtbeeld geeft en geen bochtverlichting kan
Infotainmentsysteem met ouderwetse en afwijkende graphics t.o.v. de daadwerkelijke auto
Kaartkleuroptie gekoppeld aan thema i.p.v. losse optie
Geen auto up-/down voor achterste zijruiten
Geen optie om achterste zijruiten en schuif-/kanteldak te openen i.c.m. afstandsbediening (alleen voorste zijruiten mogelijk)
Wel een knop op de elektrische kofferbak te sluiten, maar een knop die de klep sluit én de auto direct op slot zet ontbreekt
Afstemming tussen gaspedaal met cruise control en rijmodi
ACC heeft smal visier (kijkt alleen op de eigen rijstrook
Achterbank in 2 delen neerklapbaar i.p.v. 3
Geen alarmklasse III af fabriek beschikbaar en kan alleen achteraf met losse handzender
Geen elektrisch wegklapbare trekhaak beschikbaar (alleen handmatig afneembaar)
Geen dimmende buitenspiegels
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.