Kia EV6 58kWh Light Edition (2023)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | EV6 58kWh Light Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2023 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 15 km |
| KM-stand laatst | 3.100 km |
Een goede deal
- 3.100 km
7 februari was het dan zover. De eerste volledige elektrische auto stond klaar bij van Mossel in Hengelo 4 maanden op moeten wachten maar dat was vooraf keurig aangegeven. De KIA XCeed PHEV ingeleverd voor de KIA EV6. Van de kleur Deluxe white naar Interstellar Grey. Beide auto’s zijn Privat lease.
Nooit gedacht de XCeed nu al om te ruilen want contractueel nog 2 jaar te gaan. Maar het aanbod van de dealer was onweerstaanbaar. Een nieuwe auto, full electric, groter en € 50 per maand voordeliger (inclusief de Seppsubsidie) En dan heb ik de gunstige “brandstof’’kosten nog niet meegerekend. Ik verwacht daar nog wel € 80 per maand extra op vooruit te gaan. Zeker met de huidige idiote brandstofprijzen.
Sinds de thuiswerkmogelijkheid redden we ons uitstekend met één auto.
Met stroom van de eigen zonnepanelen en via krachtstroom lekker laden op de eigen oprit. En de mogelijkheid gratis te laden bij de werkgever van mijn vrouw. En het best voordelige Vattenfalltarief van €0,25 per kWh bij mijn werkgever. We rijden zo’n 20.000 kilometer per jaar.
Ik had niet verwacht dat de EV6 nog zoveel leuker zou zijn dan de XCeed.
Ondanks de wat sobere light edition zijn er voldoende instelmogelijkheden. De XCeed was een executive line. Wat ik wel mis is de elektrische stoelinstelling en de elektrische kofferklep. Maar wat een stuursouplesse en acceleratiekracht en rust. Dat gaat me nog wel een bekeuring opleveren. De auto is wel groot. Het lijkt wel of de parkeerplaatsen en parkeergarages steeds kleiner worden. Even de auto keren was ook even oefenen.
We zijn nu 3.000 kilometer verder en nog geen probleem gehad. We gaan binnenkort richting Polen en Tsjechië. Ik maak me geen zorgen over het aantal (snel)laadstations. Al een paar keer onderweg geladen en dat went snel. Ik heb uit voorzorg wel verschillende tankpasjes aangeschaft. Maar tot nu toe alles kunnen doen met het Vattenfallpasje.
Laden doe we dus thuis waar we Tibber hebben als dynamische stroomleverancier. Tibber regelt volautomatisch het laden op de voordeligste uren. Gemiddeld € 0,19 per kWh. En we laden als het kan bij mijn vrouws werkgever. Het verbruik met 50% binnenwegen en stadsverkeer en 50% snelweg is gemiddeld 18,5 kWh per 100 km. En dan moet de zomer nog beginnen. Het verbruik is wel heel temperatuurgevoelig.
Is er dan geen punt van kritiek? Ja. De verlichting van de EV6 kan beter. De verlichting heeft de mogelijkheid van automatisch schakelen van grootlicht naar dimlicht, maar dat werkt niet in de praktijk. Dat levert teveel commentaar op van medeweggebruikers.
Heb ik spijt van mijn inruil? Nee absoluut niet. We zijn er qua comfort, ruimte en luxe op vooruit gegaan. En we zijn nog weer wat groener geworden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV6
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
![Kia EV6 Plus Advanced 77.4 kWh [ Panoramadak Meridian-Sound Camera ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/58364850/0-92905192566aaac2c0e514464c8b0eb6.jpg)
Kia EV6 Plus Advanced 77.4 kWh [ Panoramadak Meridian-Sound Camera ]
- 2022
- 130.726 km

Kia EV6 GT-Line 77.4 kWh | Cruise Control Adaptief | Navigatie | 360-Camera |SchuifKanteldak | Trekhaak | Tot 10Jr. Kia Garantie
- 2021
- 79.309 km

Kia EV6 GT AWD 77.4 kWh - SOH 98,8% - 585PK - Sportstoelen - Head Up Display - 21'' Lichtmetalen velgen - Stoel-/Stuurverwarming -Suede Bekleding - - Fabrieksgarantie tot 08-2030!
- 2023
- 11.609 km
Lees ook

'Te vroeg om na verhoging MRB al conclusies te trekken over tweedehands EV-markt'

Zo ver komt de Kia EV6 77,4 kWh in de praktijk

Kia EV6 - 2021 - 121.000 km - Accudegradatietest

Praktijkervaring Kia EV6: dit vinden eigenaren van hun elektrische auto


