Kia EV6 58kWh Air (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV6 58kWh Air |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 110.000 km |
Kia EV6 58KW
- 110.000 km
In 2022 deze Kia EV6 58KW Air privé aangeschaft. Inmiddels 3 jaar en ruim 110.000 km verder wil ik graag mijn ervaringen delen. Destijds aangekocht wegens de duurder worden de leaseauto’s bij mijn werkgever was het net zo interessant om privé te gaan rijden met en kilometer vergoeding.
De keuze was snel op deze gevallen op deze EV6:
Pluspunten
- Viel nog net binnen de Sepp subsidie.
- Bijzonder veel ruimte voor het hele gezin (3 kids).
- 7 jaar garantie.
- Snelladen tot 170KW.
- Fijne wegligging en het fors uitziende exterieur.
- Rijke standaard uitrusting.
Minpunten
- Lak gevoelig voor steenslag
- Stoelen zijn oké maar niet bijzonder; zitvlak wat laag (lange benen)
- Navigatie-zoeken minder soepel dan Google Maps
- Onderhoudsprijzen aan de stevige kant; remolie/interieurfilter vaak vervangen
- Standaard Kumho-banden: weinig grip
Daarnaast is deze auto gebruikt om veel zakelijke en privé kilometers te rijden.
Exterieur en ontwerp
De auto oogt groot en dat is hij ook. De afwerkingen aan de buitenkant is netjes. De lak is wat gevoeliger voor steenslag dan bij mijn vorige auto’s. De led koplampen geven voldoende ligt in het donker, echter de matrix led lampen van een VW geven beter zicht.
Interieur en comfort
De afwerking van de auto is gewoon op orde, boven de knie zijn zachte materialen gebruikt en daaronder het bekende plastic. Niks mis mee en voor de deze klasse en prijs prima op orde. Wat mij wel opvalt na 110k km geen kraakjes of piepjes in het interieur, dat was in mijn vorige VW wel anders.
Stoelen voldoen, daar moet je niks bijzonders van verwachten. Lendensteun kun je nog elektrisch verstellen. Zit positie is wat minder omdat de accu’s onder de vloer liggen, hierdoor heb ik met mijn 1.88m wel dat mijn benen wat minder goed rusten op de zitting, echter heb ik er geen last van. Veel ruimte aan de passagiers kant.
Er zit veel bergruimte in de auto, vooral de vakken in het middenconsole zijn zeer fijn. In portieren ook ruimte alleen daar kun wat minder makkelijk een grote drinkfles kwijt.
Wat opvalt is de grote en enorme (been)ruimte achterin, daar kunnen weinig concurrenten aan tippen, de Tesla model Y moet het afleggen. Echter ook hier zit je wat met je benen omhoog door de lage zitting. Omdat te compenseren kun je in de Kia de leuning achterin verstellen en door de vele beenruimte is dat een mooi extraatje. Het is gewoon een hele fijne auto om in te verblijven.
De geluidsisolatie doet goed zijn werk, het is aangenaam stil in de auto.
Technologie en uitrusting
Kia heeft deze versie heel fijn en uitgebreid uitgerust het meeste zit erop.
Heel plezierig vind ik de interface en het mooie gecurvde scherm. Wat onder alle omstandigheden goed leesbaar is en duidelijke informatie geeft. De navigatie doet zijn werk alleen het zoeken werkt minder makkelijk dan in Google maps. Ik gebruik eigenlijk ook altijd Android Auto wat het goed doet. Je kan eventueel ook locaties opzoeken in de Kia app en dan doorsturen naar de auto wat ook goed werkt.
Over de App kan ik aangeven dat deze geslaagd is en er heel veel instellingen en mogelijkheden zijn. Het op afstand klimatiseren van de auto, ver- ontgrendelen etc werkt allemaal zeer goed.
De standaard hulpsystemen op deze auto werken goed en zijn vooral makkelijk aan of uit te zetten. Ik maak veel gebruik van de adaptieve cruisecontrole icm de lane keep assist op de snelweg. Heerlijk hoe je de auto nauwelijks hoeft te besturen, hij doet onder vrijwel alle omstandigheden goed zijn werk, alleen bij laag hangende zon kan hij nog wel eens moeite hebben om de lijnen op de weg te herkennen. Je kan circa 30 seconden het stuur niet aanraken voordat ie begint te piepen. Meestal geef ik dan een kleine stuurbeweging met mijn hand of been. Files herkent hij perfect remt af en vervolgens kun je prima de rit voortzetten in de file. Als je wat langer stil staat moet je auto weer activeren door of gas te geven of even een knopje op het stuur in te drukken.
Op stuurwiel zit voor mij een paar fijne knopjes waarvan je er eentje kan programmeren naar voorkeur en met de andere kun je de lane keep assist en lane departure warning aan- of uitzetten. Dus geen gedoe in allerlei menu’s.
De klimaatregeling van de auto werkt goed, fijn vind ik dat je in het najaar/winter de auto kan instellen om slim te ventileren. Dan krijg je niet zoveel koude lucht naar binnen en kun je het aangenaam maken door de stoelverwarming en stuurverwarming aan te zetten, hierdoor kun je dan het verbruik positief beïnvloeden. Wel merk ik als het weer wat wispelturig is, winterzonnetje, vochtig weer dan weet soms de auto climate niet wat hij moet doen, dan moet je even handmatig ingrijpen door de airco en de verwarming aan te zetten.
Rijgedrag en prestaties
De 170 PK elektro motor op de achterwielen geven natuurlijk geen bijzondere prestaties voor een EV, er is voldoende koppel aanwezig om overval gewoon goed en vlot mee te komen. Ik rijd alles op one pedal driving dat vind ik zeer plezierig. De overbrengen van het vermogen gaat zeer soepel en dat maakt de auto zeer comfortabel. Vlot rijden gaat ook prima. Je kunt de regeneratie in vierstanden verstellen dmv de flipper aan het stuur en je kunt het ook nog automatisch laten doen. In de praktijk gebruik ik dit dus eigenlijk nooit. In de winter als het glad is gebruik ik wel de voorgeprogrammeerde “snow” stand. Het loslaten van je gaspedaal op gladwegdek kan anders tot onverwacht uitbreken van de auto leiden
Het onderstel is wat straf afgeveerd waardoor je een prima compromis hebt tussen comfort en goed bochten gedrag, beter dan de gemiddelde EV in deze klasse.
Energieverbruik en Accudegradatie
Je kunt met deze auto heel zuinig rijden als je daar op focust. Over 40k km is het mij gelukt om een gemiddeld verbruik te halen van 14.1 kWh, dan let ik wel op mij snelheid en andere energie verbruikers. Als ik de winter op de snelweg 130 ga rijden en kachel aanzet gaat het verbruik zomaar naar de 22-24 kWh.
De ODB meter geeft aan dat er 95% van de accu gebruikt kan worden na 110k km. Op zich netjes en dan heb ik veel thuis geladen tot de 80%. In zijn totaliteit heb ik dan circa 40 keer aan een snellader gezeten, al met al een prima waarde.
Met 100% laden haal ik onder gunstige omstandigheden nog steeds een range van 380km en in de winter 325km. De range komt in de Kia ook overeen met de werkelijk gereden kilomters. Prima te doen en door het snelladen van deze auto ben ik ook altijd zo weer onderweg. Ik had op voorhand gedacht dat ik er meer last van zou hebben, echter in de praktijk blijkt ook op lange ritten dat het even 10-15 minuten stoppen geen enkele probleem is.
Betrouwbaarheid en onderhoud.
Onderhoud is volgens de dealer elke 30k km. Tot nu toe waren de kosten steeds circa €370 voor een beurt. Het vervelende is dat ze elke keer remolie en een interieurfilter vervangen wat natuurlijk niet nodig is binnen 1 jaar. Deze twee zaken zijn namelijk goed voor circa €120 van de totaal rekening.
Welke issues heb ik gehad?
Eerste week zombie mode, auto wilde niet meer starten. Door even de – pool van de accu te ontkoppelen deed de auto het weer en na de update geen last meer van gehad.
Deel van de achterwiel ophang defect, netjes onder garantie vervangen, leenauto van de dealer gekregen voor een paar weken omdat het onderdeel niet leverbaar was. Dus heel netjes opgelost!
Led koplampen kregen na circa 60k een gelige gloed. Dit bleek te komen doordat er kleine scheurtjes waren ontstaan in de koplampen. Is onder garantie vervangen.
Over de betrouwbaarheid en service met ik tevreden, de kosten van het onderhoud vind ik wat aan de hoge kant.
De standaard Kumho banden bieden niet veel grip zijn wel slijtvast. Later heb ik ze vervangen voor Hankook ION evo die een stuk beter bevallen, meer grip en betere wegligging, alleen tov de Kumho wat sneller slijten.
Restwaarde
Op het moment van schrijven van deze review heb ik de auto ingeruild en kreeg is als inruil voor deze auto €19.500. Gezien de kilometerstand van 110k betekent dat 0,23 cent afschrijving en dat vind ik niet verkeerd.
Eindoordeel
De Kia EV6 58 kWh Air heeft zich in drie jaar bewezen als ruime, comfortabele en zorgeloze elektrische allrounder. Hij scoort met ruimte (vooral achterin), stille cabine, stabiele wegligging en snelladen dat lange reizen moeiteloos maakt. De gebruikservaring is volwassen: duidelijke bediening, sterke app-integratie en hulpsystemen die doen wat ze beloven. In de dagelijkse praktijk is het een auto waarin je zonder nadenken stapt: start, rijden, laden, klaar.
Zijn minpunten? De stoelen missen wat vorm en steun (zeker voor langere benen), de lak is wat kwetsbaar, en het onderhoud is aan de prijs, mede door routinematig vervangen vloeistoffen/filters die je liever om de beurt had gezien. De standaard Kumho-banden trekken de rijdynamiek omlaag, maar met een betere band is dat opgelost.
Voor wie is ‘ie ideaal? Gezinnen en veelrijders die ruimte, comfort en betrouwbaarheid willen zonder premiumprijs. Wie vaak lange afstanden doet, profiteert van de snellaadcapaciteit en de stabiele range. Tech-liefhebbers waarderen de app en interface; rustzoekers de geluidsisolatie.
Voor wie minder? Wie sportstoelen of messcherp stuurgevoel verwacht, of wie absolute topmatrixlampen wil, moet hoger in de prijsladder kijken (of een versie/merk met geavanceerdere verlichting).
Eindadvies: Zeker doen als youngtimer-in-wording of als jonge tweedehands. De combinatie van ruimte, rijcomfort, laadsnelheid en garantie maakt ’m een aanrader, zeker met de juiste banden en oog voor onderhoudsposten.
Tip:
Wil je van het vervelende piepgeluid van het achteruitrijden af? Mijn buren vonden dat niet fijn als ik vroeg vertrok in de ochtend. In de zekeringskast onder de motorkap kun je VESS zekering eruit halen. Geeft geen storingen en het piepen is weg alleen ook het akoestische geluid om bij lage snelheden voetgangers/fietsers te waarschuwen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.