Kia EV6 (2024) #2
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2024 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 11.750 km |
Eerste indrukken
- 6.100 km
In juli 2024 kreeg ik van mijn werkgever de melding dat ik een nieuwe bedrijfswagen mocht uitkiezen. De Belgische (Vlaamse) fiscale regels zijn sinds vorig jaar zo opgesteld dat enkel een 100 pct elektrische auto nog interessant is als bedrijfswagen/salariswagen. Het moest dus een EV worden.
Ik kon kiezen uit verschillende modellen:
- BMW iX1 20e: vrij basis uitgerust. Geen fan van het merk.
- VW ID4 77kwh: op zich mooie auto, mooie uitvoering, maar nogal steriel/Duits.
- Skoda Enyaq 85: Net als de ID4 net iets te saai.
- Volvo EX30 LR: te klein voor mijn gezin (3 kinderen).
- Mercedes EQA 250: idem. Te klein.
De Kia EV6 leek mij de beste keuze.
- versie met grote batterij Rwd (230 pk).
- volledige uitrusting (versie Business Plus).
- Ruime achterbank (3 kinderen).
- Mooi (persoonlijke mening).
Door de komst van de facelift was deze pre-facelift ook heel snel leverbaar. Tijdens Corona liepen de leveringstijden op tot ruim 18m. Ik heb 18 dagen moeten wachten. De Belgische invoerder had blijkbaar heel wat Business en Business Plus versies op stock. Weliswaar enkel leverbaar in 4 kleuren (wit, zwart, zilver, donkergrijs).
Na 6.000 km kan ik melden dat ik heel tevreden ben van de auto. Deze voldoet ruimschoots aan mijn verwachtingen.
- Looks: ik blijf het een mooie auto vinden. De reacties zijn wel zeer uiteenlopend. Bepaalde mensen vinden d auto zeer mooi, anderen vinden hem spuuglelijk.
- Comfort: Ik had wat mijn twijfels of zo’n zware wagen wel comfortabel kon zijn. Of deze wel goed overweg zou kunnen met het belabberde Belgische wegendek. Blijkt helemaal geen probleem te zijn.
- Prestaties: Mijn vorige auto was een Renault Grand Scenic 1.5 dci (110 pk) automaat Initiale Paris. De EV6 heeft meer dan dubbel zoveel pk en is qua prestaties niet te vergelijken. In 7,3 seconden naar 100 is voor een elektrische auto maar “middelmaat”, maar voor mij is dit meer dan snel genoeg.
- Zuinig: Gemiddeld verbruik over de eerste 6.000 km is 15,2 kWh (boordcomputer). Ik rij wel quasi niet op de autosnelweg. Verbruik is laatste weken iets hoger (koudere ochtenden, verwarming op).
- Ruimte: mijn drie tienerdochters hebben ruimte genoeg op de achterbank. De frunk is zeer handig. Koffer kleiner dan in de Scenic, maar ruim genoeg. De optionele trekhaak maakt het nu mogelijk om een fietsendrager te installeren. Wel iets te weinig bergruimte in het interieur. Bergvak middenconsole is te klein.
- Stilte: elektrisch rijden is stil rijden. Zalig.
Er zijn natuurlijk ook minpunten aan deze auto. Bepaalde zijn specifiek voor elektrische / nieuwe auto’s, anderen dan weer specifiek voor de versie Business Plus.
- Rijhulp-systemen: ik word soms gek van alle biepjes en waarschuwingen. Na iedere start schakel ik telkens zowat alle rijhulpsystemen uit. Soms komen die agressief tussen.
- Zetels: de zetels op de Business Plus zijn niet comfortabel. Ik kan er geen goede houding in vinden. Nochtans voorzien van (nep) lederen bekleding, elektrische bediening, verwarming… maar geen goede vorm. De zetels van de GT-versie zijn wellicht beter, maar niet als losse optie verkrijgbaar.
- Geluidinstallatie: In mijn Scenic had ik een Bose-systeem. Dat was zeker geen top hifi, maar wel een pak beter dan de installatie in de Business Plus. Ook hier zal de GT wellicht een beter systeem hebben, maar ook dit is helaas niet als losse optie beschikbaar.
- Graphics: de auto is voorzien van 2 grote schermen. Het scherm recht voor de bestuurder is té druk. (Te veel info) Het scherm uitschakelen kan helaas niet. Men heeft net iets teveel de nadruk gelegd op het elektrische aspect. Ik hoef niet continue te zien wat mijn gemiddeld verbruik is, wat mijn resterende range is… In een gewone diesel/benzine wil ik dit niet continue zien, dus waarom hier wel?
Op het rechter scherm wordt de Apple CarPlay op geprojecteerd. Dit kan helaas enkel met een kabeltje en niet wireless.
Elektrisch bij winterweer
- 11.750 km
Ondertussen heb ik de auto een kleine 5m in bezit en staat er bijna 12.000 km op de teller. Tijd voor een korte update:
Nog altijd heel tevreden. Ik stap nog steeds met plezier in de auto. Elektrisch rijden is eigenlijk wel mijn ding. Ideale manier van rijden voor de gewone dagdagelijkse verplaatsingen. De elektrische "duw in de rug" blijft leuk.
De eerste weken had ik een gemiddeld verbruik van 15,2 Kwh. Dit is de afgelopen weken gestegen tot 17,0 Kwh. Het koudere weer heeft echt wel een impact. Met volle batterij geeft de boordcomputer nu een range aan van 430 km (in de zomermaanden was dit ruim 500 km). Als ik de verwarming opzet, dan zakt de range opeens met 50 à 60 km.
Zonder verwarming rijden kun je even proberen, maar is op langere afstanden niet vol te houden. Ook niet met zetel- en stuurverwarming aan.
Afgelopen weekend moest ik enkele langere verplaatsingen maken en dat vergt toch enige voorbereiding. Toch voor de zekerheid vooraf nog even aan de laadpaal gehangen, wat achteraf geen overbodige luxe bleek. Verbruik op de autosnelweg, met 5 passagiers aan boord én met verwarming op gaat al snel richting 22-23 Kwh.
Bij korte ritjes (met verwarming op) gaat het verbruik zelfs richting 30 Kwh.
Op zich geen probleem: ik doe niet heel veel snelwegkilometers en laden aan een snellader gaat heel vlot.
Er zijn ook nog steeds wat mindere punten aan de auto:
- Zetels: In mijn eerste review had ik aangehaald dat ik geen goede zitpositie kon vinden. Ondertussen heb ik een positie gevonden die best ok is. Nog steeds geen topzetels, maar toch geen rugpijn meer.
- Verlichting: Ik woon landelijk en rij vaak langs donkere binnenwegen. De standaard lichten zijn te zwak, waardoor ik vaker overschakel naar mijn grootlichten. Zeer verwarrende automatische bediening van de grootlichten. Dit systeem werkte in mijn vorige Scénic een pak beter. Er wordt veel te laat overgeschakeld naar de grootlichten. Eens deze werken, wordt er ofwel veel te vlug of veel te laat teruggeschakeld naar de standaard lichten. Tegenliggers worden voor één of andere reden niet of veel te laat gedetecteerd.
- Gordels: De gordels achteraan keren na gebruik niet terug in het correcte positie, waardoor deze liggen de rammelen tegen de deur.
- Ontwaseming: Heel slechte ontwaseming. Bij regenweer bedampen de ruiten onmiddellijk. De airco doet uiteindelijk wel zijn werk, maar is veel te complex. Ik wil eigenlijk gewoon op "auto" duwen en daar voor de rest geen instellingen meer aan aanpassen.
- Achteruit rijden: Naast het quasi onbestaande zicht door de achterruit, wordt bij het inschakelen van de achteruit-versnelling ook een waarschuwingssysteem geactiveerd. Net zoals bij vrachtwagens. Dit systeem is echter enorm luid (blijkbaar typisch voor alle Kia en Hyundai's).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.