Kia EV3 81.4 kWh Plus GT-LineLine (2025)
autoreview

Signalement
Uitvoering | EV3 81.4 kWh Plus GT-LineLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 3.412 km |
Mijn eerste Kia
- 16 km
Ondanks goede ervaringen met mijn Toyota Auris Hybride en de 10 jaar garantie , heb ik een Kia RV3 gekocht. Mijn (ex)Toyota heeft mij nooit laten staan, geen reparaties maar alleen het nodige onderhoud en na 220.000 kilometers heb ik de Auris ingeruild. Waarom geen elektrische Toyota? Door de toepassing van de grauwe grijze kunststof delen, vind ik super lelijk. Ik heb een serieus gesprek gehad met de Toyota dealer of het mogelijk was deze delen te spuiten in de carrosserie kleur, maar dit werd te kostbaar. Ik heb gekozen voor de meest complete versie met de grote accu. Ik hou jullie op de hoogte....
De eerste kilometers
- 155 km
De eerste kilometers zijn uiteraard wennen, ook aan elektrische rijden. De Toyota had een midden armsteun met de inhoud van een flinke damestas. In de Kia is er wel een midden armsteun maar met zeer weinig opbergruimte en ook nog open. Het dashboardkastje is wel ruim maar de handleidingen (2) vormen samen een flink pak. Deze heb ik verhuist naar een vakje in de kofferbak. Onder de eerste vloer zit ook opbergvak, in de vorm van een reservewiel. Omdat er geen reservewiel aanwezig is, zijn er vakken voor bandenreparatieset met compressor, gevarendriehoek, reflecterend vestje en een ruimte voor wat (legen) boodschappentassen. Veel ruimte is er niet over. Tenminste als je gebruik wil blijven maken van de mogelijkheid om de vloer te verlagen en zodoende de bagageruimte te vergroten. Elektrische rijden is wennen, maar rijden met i-pedaal zeker niet! Dit had ik meteen onder de knie en werkt super! De verschillende piepjes is ook wennen, die van de snelheid zet ik nu standaard uit. Er zijn nog twee sneltoetsen (ster-symbool) die je kan toewijzen aan het uit- of aanzetten van diverse zaken. Wordt vervolgd
autopech?
- 3.412 km
Hier volgt deel drie van het nationaal dictee ;)
Een 300 kilometer reis, waarvan 40 kilometer op 80 km wegen en de rest op de snelweg. We zijn vertrokken met 40% energie in de accu.
Het is een fijne reisauto ook voor de lange stukken. De vering neemt veel oneffenheden van het asfalt weg. Met de verwarming aan, plus stoel- en stuurverwarming gebruikt de auto 20.01 KWh.
Na het instappen voor de terugreis geeft de navigatie aan dat we deze reis niet halen met de huidige capaciteit en vraagt de navigatie of we een tussenstop bij een snellader willen maken. Nadat ik deze vraag positief heb beantwoord, vraagt de navigatie of ze batterij conditionering kan aanzetten? Het laden van +/- 10%naar 90% duurt minder dan een half uurtje en al snel zijn we weer onderweg.
Het ontbreken van een afgesloten bakje in de armleuning is irritant en ik hoor graag van iemand met een 3D- printer of er iets voor te maken is. Nu ligt alles los en schuift het met alle geluiden van dien. Dit heb ik na deze rit opgelost door een opgevouwen kleine handdoek in te leggen
Auto wil niet zijn deuren openen.
Vandaag reageert de auto niet op de afstandsbediening en blijven de deuren dicht. In de App zie ik de melding dat er problemen zijn met de 12 volt accu. Volgens de handleiding is de deur aan de kant van het stuur open te maken met de meegeleverde ijzeren sleutel (jammer dat deze niet is geïntegreerd in de afstandsbediening.) Echter de ijzeren sleutel kon niet worden omgedraaid, past deze sleutel wel? Kia-pechhulp gebeld. Deze is volledig geautomatiseerd en binnen een paar tellen werd ik gebeld door de lokale afsleepdienst. Omdat ik ondertussen ook contact had met de dealer is er een monteur in de auto gesprongen en mijn kant opgereden. (dit kan ik zeer waarderen!) De sleepdienst was eerder bij mijn huis dan de monteur van de Kia dealer. Deze probeert ook met de ijzeren sleutel de auto te openen, zonder succes. De monteur was ook snel aanwezig en probeerde het nogmaals en hem lukt het! Het was die nacht -4 graden geweest en dus trekken we de conclusie dat het slot wellicht bevroren is geweest. De monteur kijkt meteen naar de 12 Volt accu en deze is volledig leeg. De auto wordt aangezet en het blijkt dat alles goed werkt. In overleg met de monteur rij ik naar de werkplaats in Oss en daar wordt de auto volledig onderzocht en alles wat te meten is gemeten. Ze kunnen niks vinden. We spreken af dat ik weer naar huis ga en de app goed in de gaten te houden. Nu 6 dagen later geen problemen meer gehad.
Het is jammer dat je iedere keer opnieuw de rijmodus moet instellen. Ik hoop dat er tijdens een software update iets wordt aangedaan. De piepjes van de verschillende rijhulpsystemen met 1 knop uitzetten zou ook welkom zijn. (dit kan bij Renault wel) tot zover
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV3
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV3 GT-PlusLine 81.4 kWh Schuif/kanteldak | Lederen bekleding | 360 raden camera | Head up display | Elektrische achterklep | DEMO
- 2025
- 1.000 km

Kia EV3 GT-Line Business Edition 81.4 kWh VERWACHT! Eerste leveringen september 2025!
- 2025
- 10 km

Kia EV3 Plus Advanced 81.4 kWh | OP VOORRAAD | DIRECT RIJDEN | Shuifkanteldak |
- 2025
- 10 km