Kia EV3 81.4 kWh Plus Advanced (2024)

autoreview

Kia EV3 81.4 kWh Plus Advanced (2024)

Signalement

UitvoeringEV3 81.4 kWh Plus Advanced
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kia EV 3 ervaringen

  • 1.825 km

Vorige auto
Na bijna 9 jaar en 300.000 km in mijn Volvo V40 te hebben gereden heb ik de overstap gemaakt van diesel naar elektrisch rijden. Vanwege aankomende reparaties en de wens voor wat meer ruimte heb ik met weemoed afscheid genomen van mijn trouwe Volvo. Ik heb hier altijd met veel plezier en comfort in gereden (een D4 summum met alle opties) dus er zijn grote schoenen te vullen.

De overweging
Ik heb proefritten gemaakt in de Skoda Enyaq, Ford Explorer, Volvo EX30 en Kia EV3.
- De EX30 viel mij tegen in zowel ruimte, bediening (weinig knoppen en alleen een scherm in het midden, geen info achter het stuur) en rijgedrag (bonkig).
- De Ford Explorer vind ik er nog steeds erg leuk uitzien (en je ziet ze niet veel op de weg), maar de bediening vond ik niet goed; veel (voor mij matig) werkende touchknoppen en een gek geplaatst scherm in midden (laag).
- De Skoda Enyaq reed goed, de bediening was oké maar de auto is een stuk minder gunstig qua prijs/uitrusting en bovendien is het een wat zware/logge auto. Op een Skoda Karoq wou ik niet wachten, bovendien vind ik die minder mooi en is de auto nogal zwaar voor zijn afmetingen.
De Kia EV3 reed direct goed, bediening was goed en is gunstig qua uitrusting, rijbereik en prijs. Eind november heb ik de knoop doorgehakt en begin januari is de auto geleverd, met grote accu en in de variant Advanced Plus.

Rijpositie
Ik ben met 1,95m relatief lang en ik zit gewoon goed in de Kia. Ik heb bij veel auto’s last van een wat beperkt zicht naar voren door een te laag hangende binnenspiegel, maar bij de Kia kijk ik daar mooi onderdoor (met de stoel op de laagste stand). Wat aan de binnenspiegel en achterruit tegenvalt voor langere bestuurders is dat ik qua zicht naar achteren niet boven de horizon kan kijken omdat de achterruit hiervoor te laag is (dit kan ik met verstellen niet beter maken).

Verder heb ik meer dan genoeg ruimte voor rug en benen. De armsteunen in het midden en langs de deur zitten voor mij op ideale hoogte en zijn mooi lang. De stoel had voor mij iets meer zijwaartse steun mogen geven maar al met al (zeker in combinatie van het onderstel, zie verderop) is dit prima. Wat positief opvalt is dat er veel te verstellen is;
- Stoel hoger/lager én voorkant (ondersteuning benen) hoger lager,
- Stuur kan hoger/lager en van je af/naar je toe,
- De hoofdsteun kan hoger/lager én naar voren/achteren (zodat je hoofd beter ondersteunt wordt),
- Lendesteun kun je boller/zachter maken. Dit valt me iets tegen want dit had voor mij nog zachter gemogen. De lendesteun wordt bij steviger maken vooral boller in het midden.

Rijgedrag en bediening
Mijn Volvo vond ik echt heel goed rijden, dus hier was ik wat huiverig voor bij een hogere, zwaardere auto zoals de EV3. Maar dat valt me alleszins mee, het overstijgt zelfs mijn verwachting. De auto is echt heel lekker geveerd en tegelijkertijd rij je mooi strak (zonder overhellen) de bocht om. Het enige minpuntje vind ik het sturen, dit voelt ietwat indirect, maar dat went. Het hogere gewicht en de hoogte van de auto merk je met dagelijks rijden bijna niet.

Het infotainment systeem van de auto heb ik weinig op aan te merken. De schermen zijn mooi, het geheel is logisch ingedeeld in menu’s. Het werkt vlot. En tot slot ben ik erg blij met alle fysieke knoppen. Android auto werkt ook naar behoren. Het is jammer dat Kia ‘AI’ nog niet werkt want dat lijkt me leuk en handig. Voice assistent werk wel en ook behoorlijk goed.

De rijhulpsystemen werken goed, maar zijn soms wat overijverig. Dit zal deels door EU-wetgeving komen. De snelheidswaarschuwing kan met 1 druk op het stuur (mute knop aantal seconden ingedrukt houden) uit, en de bestuurder oplettendheidswaarschuwing heb ik onder favorieten staan. Verder is de ACC (active cruise control) prettig en goed in te stellen. Er zijn 4 niveaus, waarbij ik niveau 1 zelfs wat te dichtbij vind. Daarnaast is lane assist prettig, stuur goed mee en kun je wel van op aan, behalve bij wegwerkzaamheden of bijzondere spitsstroken en dergelijke.

Het interieur
Het interieur bevalt me wel. Het is strak, functioneel en eenduidig vormgegeven. Materialen zijn mooi met een afwisseling van stof, zacht en hard kunststof. Het interieur komt vooral ruim en rustig over. Degelijkheid is nog moeilijk te beoordelen maar het voelt gewoon goed. Minder gunstig is dat er relatief weinig opbergruimte rondom de bestuurder/bijrijder is, en nog minder daarvan is afgesloten. Eigenlijk is alleen het dashboardkastje afgesloten, verder heb je onder de middensteun een open vak met 2 bekerhouders en in de deuren open vakken. Én natuurlijk die mooie tafel die je vaak voorbij ziet komen op video’s van de EV3. Ik heb hier nog zo’n mening over maar het lijkt me eigenlijk best handig.

Achterin zit je goed, ik kan ruim achter mezelf zitten. Ik durf wel te zeggen dat je hier met 4 (lange) volwassenen goed kunt zitten om een heel eind te rijden. De 5e persoon zit in het midden wat krapper, maar is te doen. Hoofdruimte is achterin ook prima en beenruimte is zelfs zeer ruim. Jammer vind ik dat de achterzijde van de voorstoelen helemaal uit hard kunststof bestaan, dit beschadigd denk ik snel en het is minder lekker om met je knieën/benen tegenaan te zitten (alhoewel je door de beenruimte hier minder last van hebt). Bijzonder vind ik ook dat je niet een hoge vloer hebt achterin (de typische EV-vloer).

Onder de motorkap is een Frunk waar de laadkabel goed in past.
De kofferruimte is ruim en handig ingedeeld: er is een laadvloer die op 2 posities kan en daaronder zit nog een opbergruimte verdeeld in vakken. Werkt lekker. De kofferruimte kun je uit het zicht maken met een rolbaar hoedescherm. Werk lekker en kan ook makkelijk verwijderd worden. Wat ik dan weer jammer vind is dat dit scherm niet aansluit op de achterstoelen, hier is een accessoire voor te krijgen maar ik snap niet waarom het niet standaard aansluit.

Bereik en laden
Met nu totaal1825 kilometer gereden in de afgelopen 2 weken kom ik op een verbruik van 20.3 kWh/100 km. De buitentemperatuur zat meestal tussen de -3 en 5 graden. Verder heb ik vooral op de snelweg gereden (denk >80%), en me eigenlijk niet ingehouden om zuinig te rijden. Ook de binnentemperatuur gewoon aangenaam gehouden. Met deze omstandigheden heb je een praktisch bereik van zo’n 400 kilometer, wat me opzich niet tegenvalt.

Het laden kan ik weinig over zeggen. Thuis laadt de auto met 10,5 kW. Tijdens een korte stop een snellader geprobeerd, dat ging vlot maar slechts eenmalig en te kort om er hier iets nuttigs over te zeggen.

Audio
Voor mij is audio een belangrijk onderdeel en hier ben ik dan ook best kritisch op. Het audiosysteem is voor mij ondermaats, ondanks dat ik het Harmon/Kardon premium audiosysteem heb. Het geheel klinkt gewoon niet zo vol/dynamisch als ik zou willen. Ik mis de volheid en dynamiek in het geluid, het is alsof de speakers de auto niet helemaal kunnen vullen. Er zit voldoende bas in, maar in bepaalde genres mis ik de breedte van de bas. Alsof de bas niet het hele bereik kan pakken. De equalizer heeft 3 instelmogelijkheden (hoog, midden, laag), maar daarmee kan ik het niet instellen zoals ik zou willen. Verder valt op dat de speakers achterin eigenlijk geen bas hebben, waardoor het meeste geluid van voren komt. Ik heb de indruk dat Kia hier met een software update nog verbetering in zou kunnen brengen (hier hoop ik op) want ik heb het idee dat de speakers meer zouden kunnen, gezien het geheel soms best aardig klinkt en soms ook weer tegenvalt.

Samengevat:
De auto rijdt goed en bevalt goed;
- Positief: goede zitpositie, goede bediening, rijdt erg prettig en mooie binnenruimte.
- Minder positief: het audiosysteem valt me echt tegen. Verder wat kleine dingen als zicht naar achter, weinig afleg-/opbergruimte voorin en hard plastic aan achterzijde voorstoelen.
Verbruik, rijbereik en snelladen is nog wat vroeg om te oordelen, maar valt me tot nu toe niet tegen. En ik ben nog in afwachting van Kia ‘AI’.

De eerste 5000 km

  • 5.707 km

Hierbij de eerste update. Ik heb de auto nu 6 weken en de teller staat op 5707 km. De ervaringen zijn nog grotendeels hetzelfde als mijn eerste review, in de deze update zal ik wat verder toelichten.

Gebruik en verbruik
Ik laad de auto altijd thuis op, tot 90%. Hiermee kan ik alle dagelijkse ritten maken. Gemiddeld zit het verbruik nu op 20,2 kWh/100 km, met de relatief koude temperaturen van de afgelopen weken (gevoelsmatig vaak zo tussen de -5 en +5 graden). Het verschil in verbruik tussen -5 en +5 lijkt overigens vrij groot, waarbij dit niet eens aan de verwarming ligt volgens de boordcomputer (ter info: ik rij met stoel- en stuurverwarming op de laagste stand en klimaatregeling op 19 graden). Hierbij neemt de aandrijving gemiddeld zo’n 90% voor zijn rekening, de elektronica 4% en de klimaatregeling 6%.
Ik heb een paar keer snelladen gebruikt, waarbij de auto vrijwel direct tussen de 110 en 130 kW laadt en ook blijft laden (ik heb dit gebruikt tussen 30 en 70%). Dat gaat mooi vlot en is ideaal voor die sporadische keer dat ik snellaad.

Rijden
De auto rijdt nog steeds heerlijk comfortabel. Wat ik eerder niet heb benoemd is dat de auto echt heel stil rijdt. Ook op hogere snelheden (>130) hoor je weinig wind-/bandengeluid en voel je helemaal geen trillingen. De auto is mooi stabiel en toch comfortabel geveerd, ook nu ik wat meer verschillende soorten wegen gereden heb.

De cruise control (ACC) en automatisch sturen gebruik ik inmiddels bijna altijd (ik rij >80% snelweg) en is heerlijk ontspannen. De snelheidswaarschuwing en chauffeur oplettendheidswaarschuwing zet ik inmiddels met een paar handelingen uit (want veel te streng). In de file rijdt de auto automatisch verder na stilstand (tenzij je heel lang stilstond) wat gewoon erg ontspannen is. Wat ook heel prettig is is dat de auto sensoren in het stuur heeft om te controleren of je nog handen aan het stuur hebt (verplichte wetgeving), waar veel andere auto’s een sensor in de stuurkolom hebben. Het verschil is dat je bij een sensor in de stuurkolom periodiek aan je stuur moet draaien om te laten weten dat je nog handen aan het stuur hebt. Bij de Kia (met stuursensoren) gaat dit veel natuurlijker want zolang je een paar vingers (of een knie ‘heb ik van een vriend gehoord’) aan het stuur hebt dan is dat voldoende.

Met de knoppen op het stuur i.c.m. de fysieke knoppen en het touch-scherm is ook de bediening van de hele auto vrij intuïtief en gewoon goed. Ook de Kia App voor bediening op afstand werkt zeer vlot en gebruik ik bij (vóór) elke rit, gewoon top.

De aflegruimte ben ik aan gewend geraakt, en is inmiddels helemaal oké. Verder nodigt de EV3 niet uit tot snel rijden en is het vooral een rustgevende ervaring, maar het kan wel vrij vlot wanneer je daar zin in hebt. Het enige wat je hierbij zou kunnen zeggen is dat autorijden op deze manier wat minder spannend en wellicht wat saai wordt, ik ben meer om me heen aan het kijken, in gedachten of gefocust op een goede podcast dan in mijn Volvo. Als je actief en sportief wil rijden dan vind ik een dieselauto (~200 pk) met handbak meer fun, voor de lange duur en dagelijkse ritten is deze EV gewoon comfortabel en rustgevend.

Tot slot nog een minpunt en dat is voor mij dat het zicht naar achteren door de middenspiegel beperkt is door de lage daklijn/achterruit, hierdoor kan ik nét de horizon zien maar daarboven niet meer. Dit geeft via de middenspiegel geen goed beeld naar achter (gewoon niet zo lekker). Het kan een valkuil zijn om dan onderuitgezakt in de stoel te gaan zitten, waar ik me gelukkig bewust van ben en dus niet doe. Het minder goede beeld naar achteren heb ik inmiddels geaccepteerd en dat went dus ook wel weer, maar het blijft een minpunt voor lange mensen. Dat terwijl de hele auto verder juist wél heel geschikt is voor lange mensen (de aanpasbaarheid van stoelen en stuur, de hoogte van de middenspiegel mbt zicht naar voren etc.)

Audio
De audio is nog steeds geen topgeluid, maar inmiddels veel beter dan in het begin. Ik vermoed dat met het inspelen van de speakers er meer dynamiek in het geluid is gekomen (wat overigens vaak is met moderne speakers). Samen met wat aanpassen van de equalizer en positie (3 kliks naar achter) klinkt het nu prima.

Tot de volgende update.

15000 km verder

  • 15.000 km

Een kleine update gezien ik weer wat kilometers onderweg ben geweest.

-Verbruik
Met de stijgende temperaturen merk ik dat het verbruik daalt. Gemiddeld over de laatste 3000 km nu 17,5 kWh/100 km. Op rustige ritten is onder de 15 kWh/100 km ook prima mogelijk.

- Upgrades en Updates
Software update ging soepel. Navigatie is bijgewerkt. En daarnaast is een extra regeneratie modus toegevoegd door Kia die inspeelt op route en verkeer. Dat werkt nog niet ideaal, dus hou het gewoon bij iPedal standje 2.

Verder heb ik een trekhaak, rubberen matten en wat berschermingsdelen laten installeren. Ik wou ook een JBL Basspro laten installeren die Kia aanbiedt voor de Kia EV3, maar gek genoeg past die niet op deze auto. Inmiddels is deze uit de webshop gehaald.

- Bijzonderheden
Mijn eerdere punten ervaar ik nog hetzelfde. Gewoon een lekker rijdende auto.
Wat ik eigenlijk wel heel vreemd en ook gewoon gevaarlijk vind is dat als de auto automatisch sturen (lane assist) niet kan volhouden dan stopt dit zonder verdere waarschuwing. Je denkt dat nog een automatische sturende auto te hebben maar helaas ga je gewoon rechtdoor. Dit gebeurt me zo nu en dan bij bijvoorbeeld spitsstroken, hele onduidelijke lijnen en wegwerkzaamheden.

Tot slot is het 220V stopcontact onder de achterbank defect geraakt. Een zwak onderdeel/productiefout wellicht want slechts 2x gebruikt. Is nog niet gerepareerd, dus wordt vervolgd.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.