Kia EV3 81.4 kWh Plus (2025)

autoreview

Kia EV3 81.4 kWh Plus (2025)

Signalement

UitvoeringEV3 81.4 kWh Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst2.995 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste week: wat een heerlijke auto!

  • 639 km

Na ruim 5 jaar met een fijne hybride Toyota Corolla Touring Sports (station) was de inruilwaarde nog mooi om een elektrische auto te kunnen kopen. NB zo'n zelfde Corolla TS kost tegenwoordig evenveel als deze Kia EV3! Eerst nog een proefrit in een Toyota bz4x, zeer aangenaam maar wat een grote bak met minder bereik dan de EV3. Mijn schoonfamilie woont in Limburg, 200 kilometer verderop dus we hopen zonder op te laden heen en weer te kunnen. De Kia EV3 stond in november net 2 weken in de showroom en de proefrit was gelijk overtuigend. Een actie bood alle kleuren zonder meerprijs en zo gingen we voor Frost Blue. De uitvoering Plus bood wat ons betreft genoeg luxe en de standaard 17"-velgen zorgen voor minder verbruik. Wel zijn we allebei geen parkeerhelden en dus kozen we het extra veiligheidspakket, ADAS als optie. Op de Toyota hadden we Vredestein all season banden en die heb ik ook op de EV3 laten zetten. Na 4 maanden stond de auto eind maart voor ons klaar. De vrijwaring van de Toyota en de uitleg van alle knopjes en appjes namen in totaal 1,5 uur in beslag, maar toen konden we erop uit.

Elektrisch rijden
Hoewel ik via mijn werk al vaker een elektrische auto heb gereden, is het toch wennen aan het geruisloze, snelle optrekken. De verleiding is erg groot om het pedaal even in te trappen bij verkeerslichten of een inhaalmanoeuvre. Ik moet vooral opletten om niet te hard te rijden binnen de bebouwde kom, want je hebt je snelheid zonder de piepjes niet in de gaten. Er is inmiddels veel gezegd en geschreven over die piepjes van de EV3. Wij storen ons er allebei niet aan en laten ze dus gewoon aan. Als je harder rijdt dan de aangegeven snelheid, geeft hij eenmalig vier wat lagere toontjes, dat is goed te doen en het houdt je dus alert.

Comfort
De auto heeft een lekker hoge instap, maar de hoofdruimte is wel iets lager dan de Corolla. Met als gevolg dat onze zoon van 1,94 achterin een beetje klem komt te zitten. Voorin gaat het prima en zowel voor als achter is de beenruimte riant. Hoewel: als bestuurder stoot ik toch vaak tegen het eiland met de aan/uitknop en automaatbediening onder het stuur. Als ik met mijn knieën rechtop wil zitten, kom ik er tegenaan met mijn bovenbeen. Elke rit is het daardoor even zoeken naar de juiste houding. Het klimaatsysteem moest ook even wennen - op een vochtige, koude dag besloegen de ruiten. Met een temperatuurinstelling van 20,5 graden leek het redelijk opgelost, nog maar even in de gaten houden. Bij een buitentemperatuur van 20 graden op 4 april was het leuk om even zonder airco of verwarming en 'driver only' te rijden om het verbruik te verminderen. Op een gegeven moment werd het te warm en zette ik de airco weer aan.
Het weggedrag op hobbels vond ik wat opmerkelijk. Verkeersdrempels werkt de auto goed weg, nog beter dan de Corolla die daar echt goed in was. Maar de hobbels op de ietwat verzakte A4 langs Leiden gaven een deining alsof we op een bootje voeren. Daar wreekt zich het gewicht.

Verbruik
De hamvraag was dus of we 400 km konden rijden zonder op te laden. De eerste oplaadbeurt was al na 246 km om het opladen op een rustig moment te oefenen. We hadden veel stilgestaan met ingeschakelde auto voor uitleg en dingen uitzoeken, dus het verbruik was niet mals: 51,882 kW, dus 21,1 kW/100 km. Vervolgens een werkweek met tussendoor twee uitjes (en het experiment met airco uit en driver only), in totaal 393 km met nog 19 % accu beschikbaar. Een stuk beter. Opladen tot 100 % was 71,4 kW en dat betekende dat we 18,2 kW/100 km hadden verbruikt. Die 400 km lijkt dus makkelijk haalbaar, zo lang het niet vriest. Inderdaad, opladen tot 100 %, had onze verkoper van Kia Vaneman geadviseerd. Bij snelladers tot 80 % omdat die daarop zijn geprogrammeerd. Kia geeft 8 jaar garantie op de accu en als je het onderhoudsschema volgt, wordt dit nog verlengd.

Aansluiten op de laadpaal
Kia levert een degelijke en daardoor nogal dikke, stugge laadkabel mee die amper in de frunk past. Als je eenmaal routine krijgt met opladen, gaat het aansluiten met de EV3 simpel; je kunt het luikje gewoon openklappen als de auto niet vergrendeld is. Stekker in de laadpaal, pasje ertegenaan tot het lampje blauw oplicht, kabel aansluiten op de auto, opladen maar en auto op slot. Loskoppelen was even lastiger: omdat we met z'n tweeën de auto gebruiken, ligt het pasje in de auto. Dus je doet de deur van de auto open om het pasje te pakken. Pasje voor de laadpaal, stekker uit de laadpaal, hé de stekker wil niet uit de auto? Nee, de auto moet op slot zijn, dan de auto ontgrendelen, dan kan de kabel los. Pasje dus meenemen tijdens het opladen. Als particulier word je wel gek van de verschillende pasje en tarieven. De Shell-laadpas is het goedkoopste bij een Fastned-snellader, de ANWB-laadpas bij de paal in onze straat, de KIA-laadpas is goedkoper bij Ionity en kun je gebruiken bij sommige andere laadpalen dan de Shell- en ANWB-laadpas. Wat een ellende. Aan de EV3 ligt het niet, wat een comfort voor dit geld.

De 400 kilometer-verbruikstest

  • 1.600 km

Gisteren was dan de dag: naar mijn schoonouders in Limburg heen en weer. We reden geheel in de ECO-stand, ruim 90 % over snelwegen, gevuld met 4 personen en een klein beetje bagage. De heenweg op de zonnige, vrij warme Paaszaterdag was druk, met langzaam rijdend verkeer op de A9 en de A2. In Brabant zette ik de airco uit omdat het koud werd in de auto, met 20,5 graden als instelling. We kwamen in Limburg aan met nog 59 % capaciteit.

De terugrit mocht dus geen probleem zijn. We vertrokken rond ca. 22.30 en ik besloot om niet veel meer dan 100 km/uur op de cruise control in te stellen. Buiten zakte de temperatuur naar 7 graden. We hadden bij de rit naar het noordwesten een beetje tegenwind uit noordnoordoost. Al met al zag ik de capaciteit al rond Den Bosch snel teruglopen. In de buurt van Breukelen met nog ruim 45 km te gaan, kwam het percentage 20 % in beeld, met de melding: zoek een laadpaal! Daar begon ik niet aan, maar net nadat ik snelweg bij Hoofddorp Zuid had verlaten, bereikten we 10 % en kwam de melding: Verminderde capaciteit! Gelukkig waren we snel thuis met nog 9 % restcapaciteit. Al met al 410 kilometer gereden en volgens de Kia Connect app 65,66 kWh verbruikt, 16,04 kWh/100 km. Maar niet veel meer dan 35 km resterend bereik, dat viel toch vies tegen. Ja, het was vrij koud en we hadden een beetje tegenwind, en ik heb all season banden, maar ik had de airco uit en ik heb vrijwel continu op cruise control zo'n 100 km/uur gereden. Dit voorspelt niet veel goeds voor warme zomerdagen en al helemaal niet voor de winter. Laat staan als we 120-130 km/uur zouden gaan rijden. Het viel wel op dat een groot deel van de automobilisten na 19.00 toch rond de 100 blijft rijden waar je 120 of 130 mag.

Verdere ervaringen
Als het gaat om zuinigheid, valt op dat dat de auto ook energie verbruikt bij het laden. Terwijl we dus volgens de Kia Connect app 65,66 kWh hadden verbruikt voor het retourtje Limburg, gaf de ANWB-app na het laden aan dat ik 79,47 kWh had getankt. Misschien toch een reden om niet tot 100 % maar tot 80 % te gaan? Voor een retourtje Limburg dus niet voldoende capaciteit, maar wel beter voor de portemonnee. Tot nu toe was ik bij de openbare laadpaal in onze straat € 0,0935 per kilometer kwijt aan stroom, vergelijkbaar met een benzineauto die 1:20 rijdt bij een benzineprijs van € 1,87. Ook een beetje twijfel of de Vredestein all season banden niet veel extra verbruik veroorzaken.

Toch ben ik erg blij met de Kia EV3. Vooral de fluisterstille rust van een elektrische auto blijft heerlijk. Ik kon moeiteloos meepraten en meeluisteren met de gesprekken op de achterbank. De muziekinstallatie klinkt ook beter dan in de Toyota Corolla. Het weggedrag van de auto is onberispelijk. In cruise control hoef ik het stuur amper aan te raken terwijl de auto keurig midden op de rijstrook blijft rijden en met de bochten mee draait. De luxe uitstraling van de materialen en de hoeveelheid beenruimte zijn voor iedereen comfortabel. Ik was tot gisteren nog steeds een beetje op zoek naar de juiste zithouding achter het stuur. Maar volgens mij heb ik die nu ook gevonden zonder met mijn rechter bovenbeen tegen de aan het stuur gemonteerde 'versnellingspook' aan te stoten. Ik moet nog steeds wel wennen aan de iPedal in de hoogste recuperatiestand maar het geeft wel voldoening om het pedaal precies op tijd los te laten om tot stilstand te komen voor een stopstreep. Daarnaast ben ik steeds sneller in het aan- en afkoppelen van de laadkabel.

Er is al met al maar één blijvende irritatie over de auto: de Eco-stand die je elke rit opnieuw moet selecteren. Los van de auto vind ik de weergegeven statistieken in de Kia Connect app erg matig in vergelijking met de My Toyota app. Bij Toyota kon ik van elke rit het verbruik teruglezen en ik kon de gevolgde route op een kaartje zien, met leerzame indicaties waar ik rustiger had moeten optrekken of afremmen. Bij Kia zie je alleen verbruikscijfers van de laatste rit en van het totaal, maar per rit alleen de gereden afstand en de gemiddelde snelheid. Een kaartje van de routes ontbreekt geheel.

3000 km

  • 2.995 km

Een kleine update:
We zijn inmiddels helemaal gewend aan de EV3. Ik heb de juiste stoelinstelling gevonden, waardoor ik niet meer tegen het 'eiland' van de automaatbediening aanstoot. En we kunnen nu overweg met de hoogste recuperatiestand van de iPedal, waardoor de auto relatief snel tot stilstand komt zonder te remmen. Dat voelt nog steeds wel een beetje onrustiger dan onze vorige auto. Nog helemaal geen storingen gehad en als geheel voelt de auto nog steeds erg luxe.

Wat nog steeds wat tegenvalt is het verbruik. Naar aanleiding van de reacties op mijn vorige berichten, hebben we de afgelopen maand steeds tot 80 % opgeladen, wat inderdaad beter leek te gaan. Vandaag heb ik weer tot 100 % opgeladen, na eerst een kwartier 'conditionering'. Ook deze keer bleken de laatste procentjes extra energie te kosten, waardoor het opnieuw een dure laadbeurt werd (van 25 naar 100 % 65,90 kWh, terwijl dit ongeveer 61 zou moeten zijn). Ik heb het een beetje gevolgd in de Kia Connect App; op een gegeven moment bleef het laadpercentage 95 % met nog een half uur te gaan en 'disconnected', terwijl de ANWB-laadapp 96 % aangaf en na een half uur nog steeds. Er bleven wel kWh's bijkomen, dus toen ben ik gestopt en gaf de auto ineens '100 %'. Ik denk dat ik maar gewoon 95 % als maximum ga instellen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.