Kia EV3 81.4 kWh GT-PlusLine (2025) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV3 81.4 kWh GT-PlusLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 6.500 km |
Een fantastisch voertuig
- 6.500 km
REVIEW - KIA EV3 GTPlusLine 2025 met 81,4 kWh Long Range accu.
Sinds 14 maart hebben we onze Kia EV3 GTPlusLine in gebruik.
Dit model van Kia sprak ons aan en stonden we op het punt onze Volvo XC40 Recharge Ultimate in te gaan ruilen. Na een proefrit is eind 2024 gekozen voor de meest luxe uitvoering met alle gewenste opties in de kleur Shale Grey. Die kleur maakt de auto wat ingetogen somber en tegelijkertijd ook wel stoer, althans dat vinden wij.
De EV3 bevalt buitengewoon goed en blijkt een uitmuntende en betrouwbare rijmachine. Deze uitvoering is vol geladen met tal van opties en systemen die het rijden zeer aangenaam maken. De montage van een afneembare trekhaak vond na 7 weken plaats. Ik heb zelf de logo’s wat aangepast en een zwart stripje op de spatborden toegevoegd dat ook te zien is op eerste ontwerptekeningen. Een subtiel detail in de zwarte detaillering.
Het volledig elektrisch rijden beviel eerder al uitstekend, incl. lange reizen naar en in Scandinavië. De belangrijkste motivatie om toch van merk te veranderen was het wat tegenvallend verbruik, de afschrijving, onverwachte storingen en de huidige nieuwprijzen.
Diverse rij- en film verslagen en (vooral de Duitse) reviews droegen bij aan het maken van de EV3 – keuze. Aan een prima rijcomfort draagt het onderstel sterk bij. Het door Kia gebruikte schokdemper systeem in combinatie met specifieke demping in de voorwielophanging zijn hiervoor verantwoordelijk. Aandrijf reacties in het stuurwiel blijven uit, ook bij veel vermogen. Ik was met vorige fwd-auto's wel anders gewend. De standaard gemonteerde Hankook iOn EV-banden geven geen enkele reden tot klagen en ontbreekt het bandengeruis vrijwel geheel. Naast de bandenspanning is bv. ook de remlicht werking op het dashboard af te lezen.
Zo zijn er tal van besturings- en bedieningsopties in te stellen of af te lezen. Over alle veiligheid en hulpsystemen is al veel geschreven en te lezen. Ze bevallen mij goed inclusief de regeneratie-paddles met enkele slimme gebruiksopties. Zelfs de navigatie is op die wijze te koppelen aan het rijgedrag en de recuperatie van remenergie. Vooral het headup display vind ik een uiterst nuttige aanvulling dat met “augmented reality” beeld veel nuttige informatie snel inzichtelijk maakt.
Het interieur valt in de smaak, fijne stoelen die goed steun bieden. Ze zijn op alle mogelijke manieren verstelbaar met verwarming (zo ook de achterbank), koeling, relax-stand en geheugen functies. Het klimaatsysteem en audio voldoen, inclusief de verbindingen via Android Auto. De standaard aanwezige navigatie is nauwkeurig, goed afleesbaar en natuurlijk op lange afstanden direkt gekoppeld aan de routing naar laadpunten. Enkele updates zijn inmiddels “over the air” geïnstalleerd.
Spannend werd een eerste bezoek aan een ketting gedreven wasstraat. Hierover de volgende TIP. Ik moest ervaren dat halverwege het was-traject de auto spontaan op de rem ging en de deur opende. Ik kon dat snel corrigeren door te schakelen en naar stand N terug te gaan. Een ruk aan de deur hield water buiten. In eerste instantie een raadselachtige toestand. Thuisgekomen bleek dat er een stukje blauw en viltachtig materiaal achter de deurkruk zat geklemd. Met het passeren van een roterende borstel werd de deurkruk dus bediend, opende de deur en ging de auto op de rem. Bij gebrek aan een optie om een wasstraat bezoek in te stellen via het infotainment systeem, is het advies de deuren bewust en volledig te vergrendelen zodat de voordeurgrepen volledig inklappen.
Het laden met zowel AC (Wallbox thuis met ca. 11kW, 3 fasen en load balancing) als DC gaat snel en probleemloos. Wanneer mogelijk wordt zomers de opbrengst van de zonnepanelen volledig benut. Een gemeten energie verbruik van de auto ligt tot nu toe tussen 14,1 en 16,5 kWh/100 km. We rijden meestal in de ECO-stand, i-Pedal en LV3 mbt regeneratie.
De afgelegde afstand is nu ca. 6500 km en zijn onverwachte kosten uitgebleven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV3
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Kia EV3 GT-PlusLine 81.4 kWh | €3.000,- inruilvoordeel | Glazen schuif-/kanteldak | Harman Kardon soundsystem | Head-up display | 360°-camera | Elektrisch verstelbare voorstoelen
- 2025
- 0 km

Kia EV3 GT-PlusLine 81.4 kWh | €3.000,- inruilvoordeel | Glazen schuif-/kanteldak | Harman Kardon soundsystem | Head-up display | 360°-camera | Elektrisch verstelbare voorstoelen
- 2025
- 10 km

Kia EV3 GT-PlusLine 81.4 kWh | €3.000,- inruilvoordeel | Glazen schuif-/kanteldak | Harman Kardon soundsystem | Head-up display | 360°-camera | Elektrisch verstelbare voorstoelen
- 2025
- 10 km
Lezersreacties (0)
Reageren