Kia EV3 81.4 kWh GT-PlusLine (2025) #4

autoreview

Kia EV3
Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieur

Signalement

UitvoeringEV3 81.4 kWh GT-PlusLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst2.956 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabele prima rijdende keuze

  • 2.956 km

Eind maart mijn heel fijn rijdende EV6 ingeruild voor de nieuwe en kleinere EV3. Waarom? Mijn echtgenote vond de EV6 te groot. Ze is nl niet zo groot als ik en keek tegen de motorkap aan. Dat gaf haar een onveilig gevoel met rijden. Nou wil ik niet altijd de ‘BOB’ zijn dus gingen wij naar de eerste demo-dag van de EV3 in augustus 2024 en hebben direct besloten de
auto’s ‘om te ruilen’ voor de EV3 GT-Plus Line 81 kWh ’. Op mijn verzoek werd eind maart de auto afgeleverd.
Ik heb tot nu gewacht om een stabiel bereik te bereiken. Dat is nu al enkele weken stabiel met iedere dag tussen de 630-640 km op een 100% volle accu en een rijschema van 30% stad-40% provinciaal-30% autobaan. Dat laatste met snelheden tussen de 100-120 km/u. Ga je m.n. 130+ rijden dan schiet het bereik omlaag naar ongv. 56 km maximaal.
Hoe ik rij? Altijd in ECO-stand-iPedal met gebruik van de flippers aan het stuur (met flippers rijden heb ik in het verleden ook in een Porsche en Audi gedaan)
In de stad rij ik standaard ECO LV3, maar bij optrekken uit stilstand of cruisen flipper ik naar LV2 omdat dat met minder weerstand en soepel rijdt.
Op 80 km-wegen in stand ECO LV2. Soms LV1. Moet ik afremmen flipper ik naar LV3, rem dus flink op de motor en recupereer veel en snel en het spaart de remblokken.
Op de autobaan overdag 100-105 en na 19:00 gemiddeld 115 en 125, bij inhalen sneller. Alles in de Adaptive Cruise Control (LV2) met voet boven de energie-pedaal om te kunnen reageren.
Desastreus voor het bereik is fors doorrijden, boven de 125-130, vooral in NORMAAL of SPORT. Wil je dat dan moet je genoegen nemen met een bereik van 480 max. Ik heb dat eens geprobeerd tijdens een rit naar Maastricht en terug. Dat rijdt lekker, echter aan het einde van de rit scheelde qua tijd maar 15 minuten. Het is natuurlijk leuk voor een keertje maar eigenlijk totaal zinloos qua tijdswinst. Je komt ook hyper thuis.
Opladen doe ik thuis aan de AC-lader, max 11 kW maar meestal op laagvermogen 3,5kW gedurende de nacht tot 100%. Snelladen 10-80% duurt een 25-30 minuten. Genoeg tijd voor een kop koffie en geen wachtrij voor de pomp en kassa. Eenmaal nodig gehad op reis naar de Ardennen.
Elektrisch rijden is relaxed cruisen. Mijn voorkeur en het scheelt een hoop geld.

In de koude maanden was het gemiddeld 480-540. Dan is rustig rijden de gouden regel. Ga je dan fors rijden dan is 480 echt moeilijk vol te houden. Maar ja dat weet iedereen wel ondertussen.

Wij zijn uiterst tevreden over deze mooie en comfortabele auto. Even was het wennen na de EV6 maar de auto rijdt lekker, is comfortabel en mijn echtgenote rijdt weer met plezier. Goede kleine draaicirkel (wat een verschil met de EV6) en soepel sturend. Goede maar niet te stevige of slappe vering. Zelfs beter over een ‘car-breaker’ (snelheidsdrempel) dan de EV6. Het interieur en Light-Gray exterieur met zwarte accenten zien er prachtig afgewerkt, chique uit. Goede stoelen die heel goed volledig elektrisch instelbaar zijn. De bagageruimte is natuurlijk kleiner, beter gezegd is compacter dan in de vorige EV6.
Het scherm is groot en heeft een goed reagerend touch system. Werkt accuraat en de software is logisch ingedeeld. Veel gegevens zijn direct voor je zichtbaar en je hoeft niet naar een groot scherm in het midden. Dat vind ik veel te veel afleiden en houdt de aandacht niet op de weg. Deze uitvoering heeft een HUD en je ziet snelheid, verkeersborden en navigatie recht voor je in de voorruit. De camerabeelden van de richtingaanwijzer geven een extra beeld naast he spiegels en het 360-camerabeeld is perfect.
De computer, auto-geheugen, houdt alle voorkeuren die je voor alle hulpsystemen heb ingesteld prima vast. Goed te koppelen aan je eigen profiel. De bestuurder- hulpsystemen en veiligheidssystemen werken goed. Wel anders, iets feller, reagerend dan in de EV6, wat directer. Dat moest even wennen. Ook de voorwielaandrijving voelde aanvankelijk minder direct, maar na enkele dagen wennen is dat volstrekt normaal en comfortabel geworden.

Is alles dan alleen maar goed? Nee, er zijn een paar vervelende items.
Natuurlijk de snelheid-waarschuwing die al bij meer dan 2 km te veel heel snel piepend en flikkerend begint te waarschuwen. Iedere keer uitzetten is niet leuk maar wel makkelijk via de volumeknop op het stuur 4 sec ingedrukt te houden.
De “driver attention camera” is veel te attent en uiterst vervelend en begint al te piepen als je langer dan 2 seconden opzij kijkt. Je kunt geen toets toewijzen om dit uit/aan te zetten. Je moet hiervoor iedere keer het menu in. Dit moet echt anders of afplakken met zwarte tape.
Tot slot is de Qi-telefoonoplader niet accuraat. De positionering van een telefoon met dikkere camera-eiland erg gevoelig en stop daarom regelmatig met opladen. Bluetooth verbinding is echter perfect.
Het laatste software/instelling probleem is de startmodus die steeds op NORMAAL staat en niet op je eigen voorkeurstand b.v. ECO blijft staan. Ieder start begint met 4 keer de Mode knop indrukken om ECO in te stellen. Dit moet echt veranderen hoor ik veel EV3 en EV9 rijders zeggen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.