Kia EV3 81.4 kWh GT-PlusLine (2025) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV3 81.4 kWh GT-PlusLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 23 km |
KM-stand laatst | 310 km |
DONKER(E WOLKEN)
- 527 km
Ik hang de Kia aan de thuislader om een geplande rit later vanavond van zo'n 190 km nog met een gevoel van rust te kunnen volbrengen. Ik heb geen ervaring met elektrisch rijden noch met het energieverbruik van deze Kia. M'n smartwatch blijft om de 3 minuten melden dat de Kia wordt opgeladen. Ik check m'n Chargee-account (zo'n P1 dongel op je slimme meter) en zie dat de laadcurve iedere 3 minuten even onderbreekt en weer hernieuwd opstart. Ik heb een laadpaal met 'smart balancing software' en ik weet niet of die nou doet wat ie moet doen. De auto laadt nu met een keurige 10.5 kW nadat eerder bleek dat diezelfde sw nog was ingesteld op max 6 Ampère wat over 3 fasen leidt tot max 3,96 kW (een testje eerder met een auto van een vriend). Afijn, de Kia is ietwat bijgeladen en de eerste 95km gaat van start. Ik vergeet (uiteraard) vóór start weer de drie meldingen van snelheid, alertheid en lane assist uit te zetten en na twee bochten zit ik weer op de kermis. De rit is voor 85% snelweg en met 105km/h op de ACC gaat het soepel en luxe. De ACC werkt fijner dan in de Toyota (iets minder abrupt en schokkerig) maar met het inhalen heb ik nog wat uitzoekwerk te doen. Bij een lane change, die ik zelf inzet met richtingaanwijzer en stuurbeweging, blijft er toch af en toe een geluid afgaan en een trilling in het stuur voelbaar. Aangekomen op bestemming zie ik een verbruikte 19.5kWh/100km. Een aantal uren later, gaan we weer huiswaarts. Het is inmiddels rond het vriespunt; de verwarming gaat op 20,5 graden, de stuurwiel- en stoelverwarming op standje 1. Het is donker, ruim na 19.00 uur en ik zet de ACC op 115 km/h. Ik speel wat met de ambient verlichting die op vele manieren is in te stellen. De eerste kms is er veel vermogen nodig om het interieur op te warmen en de verbruiksmeter wijst 24.5 kWh/100km aan. Erg veel denk ik en met even rekenen zie ik dat ik met best een laag batterijpercentage thuis ga aankomen. Niet gedacht en onverwacht. Bij 20% SoC gaat het 'reservelampje' aan en suggereert de auto dat ik moet gaan laden. Bij 10% SoC en bijna thuis wordt datzelfde lampje rood en vindt de auto dat ik onmiddellijk moet gaan laden en dat er performance degraderende maatregelen worden genomen. Blijkbaar krijg ik een tik van de schoolmeester met het rietje. Ik kom thuis met 9% SoC en nog iets van 30 resterende kms in de batterij. De verbruiksmeter wijst 23,9 kWh/100 km aan voor deze rit. Ik vind het fors. Van deze ervaring krijgt de emotiemeter toch een knauw en daalt weer wat tov eerder die dag naar een wat donkerder hoekje. Zeg Kia……
Bekeerd of verdwaald
- 310 km
Op weer een grijze winterdag ga ik op de laatste dag van januari m'n in juli 2024 bestelde KiaEV3 81.4kWh GT-Plusline ophalen bij de dealer. Het zijn gemengde gevoelens die door het lijf stromen. Ik laat daar een 5 jaar oude Toyota Corolla TS - 2.0 Hybrid Executive met 125K Km achter. Met daarvóór een VW Passat 2.0 TDI gereden te hebben met na 4 jaar 200K Km op de teller toont ook Corona de impact op mijn zakelijke kilometers. Ik mis al die uren in de auto en files niet.
Als lease-rijder ben ik verwend met de keuzemogelijkheden die mijn werkgever biedt. Deze heeft echter besloten om alle Chinese merken te weren uit de optielijst alsook dat rijden alleen nog maar elektrisch mag. Dat maakte voor mij de shortlist wat makkelijker. Naast een gedoodverfde Model Y, een Renault Scénic, een Explorer, een iX1 en het duo XC40/30 (met allen proef gereden) viel de keuze na 8 weken op de toen alleen nog op papier bestaande EV3. Hoe dan?
Ik ben nogal 'fuzzy' op het zitcomfort. Met 192cm lengte en relatief lange benen en een weinig weelderig zitvlak is ondersteuning onder de benen voor mij belangrijk tbv het comfort. Dat viel bij de EX30 en Scénic al direct zwaar tegen. Een vlakke zitting, te kort en niet kantelbaar. Ook de Y scoort niet hoog op dat punt. Winnaars daar zijn de XC40 en iX1. Wat een geweldige stoelen met ondersteuning op alle plaatsen. De Explorer heb ik niet kunnen proefrijden met de AGR-stoelen en was dus 'onbekend'. Dat gold toen ook voor de EV3 die er nog niet was.
Daarnaast gelden voor mij zaken als 'range' en comfort (elektrisch verstelbare stoelen, verwarmd, gekoeld, verwarmd stuurwiel, mogelijk HUD, etc). Ruimte was minder van belang omdat kinderen de deur uit zijn. Alle EV's waren (meer dan) voldoende krachtig, stil en comfortabel. De EX40 stond erg hoog op de lijst maar viel af op basis van de hogere leaseprijs. Omdat ik de kans had een EV te gaan rijden als 'een van de eersten' en daarmee niet als een van de laatsten met bv. een Y koos ik een EV3 mede op basis van de eerste info over de verstelbare elektrische stoelen inclusief een kantelbaar zitvlak (wat gelukkig ook zo blijkt te zijn). Ik vond en vind het een geinige auto om te zien en met een hip kleurtje, pistachio groen, was de klik op de bestelknop gezet.
Het ophalen van de auto bij Hedin automotive was een prettige en zakelijke ervaring. Kopje koffie, uur uitleg over allerlei functies (waaronder digitale sleutels, snelkoppelingen voor toetsen e.d.) en daarna duwen op het stroompedaal - de eerste meters met de EV3 - ermee proefrijden heb ik nooit gedaan. De EV3 glijdt soepel en stil (ik hoor binnen geen gezing en gefluit - buiten lichtjes) weg. Heel anders dan Starship Enterprise die menig ochtend bij de buren wegrijdt (een oudere Mini electric) Na de eerste bocht beginnen de piepjes en de plongetjes. Eén voor de snelheid (50kmh), één voor het overschrijden van een witte lijn en één voor onvoldoende oplettendheid (tja, ik zit meteen op al die schermen te kijken)
Ik rij rechtstreeks naar huis om op tijd voor een vergadering te zijn en bemerk dat ik de auto uitstap met een gevoel van een 'neutraal cijfer 7'. Een paar uur later heb ik tijd voor het eerste ritje van ongeveer een uur. Ik leg een parcours af van zo'n 57,5 km en verbruik daarbij 18,1 kWh/100km. Een stuk snelweg (105 kmh) en een stuk binnendoor. Ik weet de piepjes van de 'driver alert' en de 'snelheidswaarschuwing' als snel via de sneltoets te configureren en daarmee versneld uit te zetten (moet iedere rit opnieuw en dat geldt ook voor de lane departure assist). Het draadloos koppelen van de telefoon met Apple Carplay gaat feilloos en snel en Spotify galmt uit de Karman/Hardon luidsprekers die van een betere kwaliteit zijn dan in de Toyota (maar blijkbaar voor fijnproevers nog niet goed genoeg). Ik zit ook duidelijk hoger dan in de Toyota en vind de stoel lekker instelbaar. De 'keep lane assist' werkt goed en het i-pedal rijden (regeneratief remmen) tot in 4 standen werkt plezierig waarbij in de modus 'i-pedal' de auto geheel tot stilstand komt maar er de laatste meters wat lang over doet. Dat vergt m.i. nog een update om net iets harder remmend tot stilstand te komen.
Op deze auto liggen All season Continental banden in de maat 215/50 - 19 inch. Ik vind het fijn want ben de bandenwissels twee keer per jaar wel beu. Op een zonnige windstille 01 februari rijd ik weer wat langere stukken waaronder kilometers op de snelweg waarbij ik een aangenaam stil interieur ervaar (ik hoef de radio, in tegenstelling tot in de Toyota, die matig geïsoleerd was zeker vergeleken met de Passat, niet harder te zetten). Ik hoor het banden- en windgeruis en verder niets. Of toch wel? De 'Koffie alert' ping-pong meldt me na 15 minuten dat ik te vermoeid raak. Ik ben nog teveel bezig met instellingen en aanpassingen en dat vindt de politieagent geen goed idee.
De auto voelt, oogt en is ruim voorin. Ik heb overal voldoende arm- en beenslag en eea voelt en is aangenaam. De armsteun zit op een fijne hoogte en is lekker zacht. Maar, O KIA, waarom kan ik deze wel opklappen om eronder helemaal niets aan te treffen. Leuk dat ik de steun als een plankje kan uittrekken maar er is voldoende ruimte over om er ook een afgesloten bergvak(je) bij te monteren. Ik snap het niet en hoor graag welke gebruiker als eerste de decoupeerzaag erin heeft gezet om een dergelijk aanvullend vakje te creëren. Nu liggen zonnebril, zakdoekjes, multitool, laadkabeltjes, zakje drop e.d. allemaal los in de open bak eronder. Geen gezicht en bij wat sportiever rijden klotst het alle kanten op. Dit is m.i. een terugroepactie waardig. Achterin kan ik niet achter mezelf zitten. Er is wel ruimte voor je voeten onder de voorstoel maar de knieën moeten naar links en rechts in de uithoeken. Ik vind het achterin tegenvallen; tot 1.80m zit je er prima
Het is prachtig weer in het zuiden van het land deze eerste februari en het ritje was aangenaam, soepel, comfortabel en redelijk zuinig (18,5kWh/100km). Ik stap nog eens uit, loop om de auto heen en geef de 'emotiemeter' vandaag een 9. Ik neig naar 'bekeerd' ipv 'verdwaald'.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.