Kia EV3 81.4 kWh GT-PlusLine (2024) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV3 81.4 kWh GT-PlusLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 350 km |
De eerste weken
- 350 km
EERSTE RITJES
100 KM 14 JANUARI 2025
Waarom gekozen voor dit merk? Vorige auto was een e-Niro model 2019. Auto, merk en garage prima bevallen. Om zeer subjectieve redenen niet gekozen voor Amerikaanse of Chinese merken. En gevoelsmatig zijn de Europese auto’s nog net wat minder ervaren in de EV dan KIA, voorsprong door techniek. Dan is de keuze overzichtelijk.
De e-Niro kon ik nu (nog) goed inruilen. Niet meer het meest concurrente model op de tweedehands markt met 1 fase laden en langzame snellader. Binnenkort komt er natuurlijk een stortvloed van M3 en e-Niro uit de lease op de markt. De e-Niro was niet echt geschikt voor buitenlandse trips, niet eens geprobeerd ivm de extra laadtijden. De EV3 belooft tov de e-Niro een betere range en stuk sneller laden waardoor een 1000km vakantierit welk haalbaar is.
Gekozen voor de EV3 en niet de Niro omdat de EV3 een echte pur sang EV is en moderner. En de V2X mogelijkheid, helaas nu nog niet mogelijk. En de EV3 zal toch vooral alleen worden bereden dus wat kleiner is handig, ook voor de jonge bestuurder thuis. De GTplus gekozen voor de opties 360 camera en stoelgeheugen.
Een downgrade gekozen van de 19” GT velg naar 17” velg vanwege verbruik en comfort. Wel 4 seizoenen banden laten monteren. Bandenspanning hoog laten zetten, werd afgeleverd op 3.0 bar.
De eerste 100km
De EV3 voelt erg vertrouwd qua bediening. Nog even zoeken hoe ik de CarPlay als voiceover moet laten gaan en dat ik niet na de waarschuwing van Waze weer terug moet schakelen naar radio. Heb DAB radio nu wel onder een snelknop op het stuur gezet. 2 knoppen op het stuur zijn instelbaar qua functie, en 1 onder de display, erg handig.
De piepjes? Ach gewoon niet hard rijden (maar met even de volumeknop ingedrukt houden staat het op mute). En bij aflevering is er al een knop toegewezen om meteen naar het menu te gaan om de driver alert uit te schakelen. Ja beide handelingen moet elke rit.
Wel is jammer dat de snelheid niet klopt met de GPS, net zoals bij de e-Niro rijd ik volgens flitsmeister en waze 100km/h als de auto op103 staat. En omdat je pas een boete krijgt bij 103 zet ik de cruise dus op 106 of 107. Maar dan knippert nu wel steeds de 100 in beeld, zonder geluid dat weer wel. De andere KIA in het huishouden heeft wel een snelheid die gelijk op gaat met de gps van de telefoon.
Ergonomie en zitpositie.
Het ken net. Met 1,92 had de e-Niro meer hoofdruimte te bieden. Helaas snoept het panoramadak een centimeter of wat, als het te kiezen was geweest niet gekozen. Zit nog te zoeken naar een positie dat ik niet met mijn knie tegen de versnellingspook aan de stuurkolom kom. Bij de proefrit had ik een positie gevonden dat het niet zo was, ook een GT gereden toen met uitgebreid verstelbare stoelen.
De 360 camera en 3D functie is prachtig.
Ergonomisch niet zo handig dat je op de deur met je linkerhand de stoel en stuurverwarming moet doen. Was wel lekker handig naast de pook op de middenconsole geweest, kon gewoon ongeveer op de tast. Was nu nog even aan zoeken naar de juiste knop.
Middenarmsteun is fijn. Maar het ontbreken van een opbergvak begrijp ik niet. Een vakje onder handbereik dat afsluitbaar is voor de parkeerpas van het werk en zakje drop is onhandig. Nu bukken en alles blijft in zicht. Dikke manual maar uit handschoenen kastje gehaald en naar de kofferbak en zonnebril daar uit zicht gelegd. Die strijkplak had voor mij niet gehoeven.
Met mijn lengte kijk ik toch gewoon door het midden van de voorruit. Wel merkte ik dat ik de headupdisplay niet helemaal kan zien, met mijn lengte moet ik hem naar beneden stellen om toch nog net de bovenste regel te missen. De onderkant zie ik wel volledig.
Verbruik
Dat is waar we naar uitkijken.
Op de rit terug van de dealer bij vergelijkbare klimaatinstellingen, bandenspanning hoog normaal, en zelfde rijgedrag een vergelijkbaar verbruik van 17,3kWh/100km. Weinig wind mee of tegen. Vanmorgen een vergelijkbare rit die vorige week met de e-Niro 14,9 was en vanmorgen 17,8. Of ik representatief ben weet ik niet maar ik verwarm de auto thuis aan de stekker voor en rij dan eigenlijk helemaal zonder kachel 40km snelweg. Even ontwasemen, beetje stuur en/of stoelverwarming.
Tja, de warmtepomp is in NL vreemd genoeg niet is te kiezen, keuze van KIA NL. Naar verluid ingegeven doordat er eerder bij andere modellen weinig vraag naar was ingegeven door bijtellingen. Begrijpelijk maar laat dan toch nog wel de keuze voor die paar mensen. Al veel over gelezen. Als het een optie was geweest had ik er wel voor gekozen.
Het is wachten op een test waar 2 identieke auto’s met en zonder warmtepomp achter elkaar dezelfde gecombineerde ritten gaan maken met zelfde banden en spanning en klimaat instellingen etc om te zien wat het nu echt doet op het verbruik in Nederlandse omstandigheden. Mooi artikel voor Autoweek. Alleen dan kan er zinvol worden gediscussieerd over het nut van een warmtepomp.
Update
Update: na eerste lange rit 16,9 in 1h35m bij een gemengde rit 50/80/100 wegen.
17" all season op 3.0bar en deels met kachel op 19C driver only en deels met stuur op standje 1 en achterruit verwarming ivm condens.
Fijne zit gevonden, HUD goed zichtbaar.
Wel 3x storingsmelding over botsing sensor waardoor alle rijhulpen uitvielen. Na 3e keer opnieuw starten auto weg gebleven. Wel iri als je op de snelweg zit. Ja dat was ik op de vluchtstrook...
De functie om van rijbaan te wisselen heb ik nog niet onder de knie. Als ik het stuur (bijna) niet vasthoudt melding stuur vasthouden en wordt de actie afgebroken. Als ik normaal vasthoudt dan afbreken ivm detectie stuuractiviteit. De keren dat ik het wel succelvol op een lege weg heb kunnen gebruiken kostte het wel even tijd. Op een drukke NL snelweg gaat het mij niet helpen.
Ik dacht de head up display een gimmick zou zijn maar ik ervaar het als zeer prettig en welkome aanvulling. Ook informatie over dat er wat in je dode hoek zit. De ogen blijven inderdaad gewoon op de weg er mooi.
Van de digitale spiegels in het dashboard had ik meer verwacht te kunnen gebruiken. In de praktijk gaat het beeld grotendeels verloren achter het stuur en eigen armen, met name bij de stuuractie. In de praktijk nu op de HUD kijken, in de echte spiegel kijken en gaan. Misschien bij een verkeerslicht handig als je wilt afslaan om een rechtdoorgaande fietser te zien.
nb: issues met account dus inderdaad zelfde auto onder 2 accounts...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren