Kia EV3 81.4 kWh GT-PlusLine (2024) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | EV3 81.4 kWh GT-PlusLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 21 km |
KM-stand laatst | 21 km |
Kia EV3 81.4 kWh GT-PlusLine (2025)
- 21 km
Al sinds 2016 ben ik een zeer tevreden Kia Niro HEV rijder. Heb er verschillende van gehad inclusief de laatste versie. Ik ben een rustige rijder die zich redelijk aan de snelheid houdt en voornamelijk over provinciale wegen rijdt. Een paar keer in de maand lange (~250km) ritten over de snelweg en uiteraard de vakantie ritten. Volgens de boordcomputer van de laatste Niro kwam ik uit op 1 op 22,6
Nu toch de overstap gemaakt naar een EV en zodra de eerste contouren van de EV3 werden onthuld was ik ‘verkocht’. Heb nog wel in een aantal andere EV’s gereden, zoals de Byd Seal U en Ford Explorer, maar beiden vond ik te log. De Byd heeft wel veel luxe, maar voelt zwaar aan, geen hoofdsteunen die je kunt verstellen en een raar pastelachtig kleurtje op het infotainment scherm. De Ford reeed wel lekker, maar is ook relatief zwaar en heeft een uiterst merkwaardige positie van het infotainmentscherm. Het ligt een beetje schuin tegen de middenconsole aan. Bijzonder, je moet echt naar beneden kijken, terwijl het merendeel van de EV’s de schermen allemaal ‘bijna’ op het dashboard hebben staan.
Heb nog even naar de Tesla Model Y Long Range RWD gekeken, want die is qua prijs redelijk gelijk aan de Kai EV3 GT plusline, maar ja, dan moet je je eigen auto zelf verkopen. Een hoop gedoe. Ik weet het, er zijn sites die nemen een hoop werk voor je uit handen, maar ik mag toch graag iemand in de ogen kijken en ‘pingelen’ voor een mooie prijs.
Inmiddels de eerste 100 km gereden. Tja een stukje stiller dan de Niro en met mijn rustige rijstijl en de ECO mode in de stad en provinciale wegen, zegt de boordcomputer 16,8 Kw per 100 km. Goed, het is slecht 100 km, maar geen slecht begin in deze koude periode. Ik zal de toekomstige laadbeurten bijhouden in de verbruiksmonitor om een nauwkeuriger beeld te krijgen.
Wel een paar eerste indrukken. 1)Een witte afstandsbediening. Hoe verzin je het. Weet niet of dit specifiek is voor de GT versies. 2)Al opgemerkt door anderen: bij elke start moet je de drive mode opnieuw instellen. Zeer irritant, want de Niro hielt deze vast. 3) Gelukkig kun je de snelheids piepjes snel uitschakelen door 3 seconden op de volumeknop rechts op het stuur te drukken
Zal de komende maanden de review verder aanvullen met mijn ervaringen met alle functies van de auto en uiteraard de komende vakanties.
Laadpaal
Mijn vrouw rijdt sinds begin januari met een Dacia Spring. Deze auto wordt voornamelijk gebruikt voor de korte afstanden van max 32 km per dag over 80, 60, 50 en 30 km wegen. Auto komt niet niet op de snelweg. Eind vorig jaar al de keuze gemaakt voor een laadpaal die zowel zakelijk als privé gebruikt kan worden. Zakelijk omdat ik een bedrijf aan huis heb en mensen de mogelijkheid wil bieden om betaald, via hun eigen laadpas, bij mij te kunnen laden. En privé wil ik natuurlijk beide auto’s ‘gratis’ laden.
De keuze is uiteindelijk gevallen op een Nederlands product nl. de Ratio IO6. Een paal die je zowel via 4G, bekabeld Internet of WiFi kunt aansluiten en een kaartlezer heeft. Een ander belangrijk voordeel van deze paal is dat je hem zo kan instellen dat hij begint te laden bij 6A zonnestroom op 1 fase als de paal in ‘puresolar’ staat. Dus alleen op zonnestroom laden. Zodra er meer zonnestroom voorhanden komt, schakelt hij automatisch over naar 3 fasen. Maak bij mijn installatie gebruik van bekabeld Internet en een loadbalancer. Voor de backoffice maak ik gebruik van Tap Electric met het gratis abonnement voor laadpaal beheer. Deze jongens hebben een prachtige App en ook een web interface om je laadpaal te beheren. Het configureren was een fluitje van een cent. Je bedrijfsgegevens invullen, je tarief bepalen, de paal op ‘roaming’ zetten, en klaar.
Voor onze eigen auto’s heb ik 2 ‘free usage keys’ ingevoerd, zoals Tap dat noemt, zodat we zelf ‘gratis’ kunnen laden. Je kunt bv je OV-chipkaart gebruiken en de id van de kaart invoeren als ‘free usage key’. Je kunt de id scannen via de NFC Tools App op Android. De serial (zonder de ‘:’) kopiëren en klaar. Ik hel zelf een aantal blanco kaarten gekocht omdat ik niet alleen voor ons zelf de mogelijkheid wil hebben om zonder kosten te laden, maar ik wil soms ook andere mensen die mogelijkheid bieden.
De komende 2 jaren kunnen we nog salderen, dus kunnen we nagenoeg gratis rijden met de Dacia en de Kia. De Dacia zal altijd thuis laden en de Kia voornamelijk ook, behalve als we op vakantie gaan. Verder heb ik een fiks aantal zonnepanelen (16.000 Wp) en op basis van de afgelopen jaren, zie ik eigenlijk dat we vanaf eind februari tot begin november volledig op zonnestroom kunnen laden. Tja het wordt even aanpassen, je moet het weerbericht in de gaten houden en daar je laadritme op aanpassen. We gaan het meemaken
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.