Kia EV3 81.4 kWh GT-Line (2025) #2

autoreview

Kia EV3 81.4 kWh GT-Line (2025)

Signalement

UitvoeringEV3 81.4 kWh GT-Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst1.200 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Kia EV3 GT-line

  • 1.200 km

Na bijna 5 jaar trouwe dienst van mijn Kia e-Niro uit 2020 mocht ik een nieuwe lease auto uitzoeken. Op basis van de voorwaarden van mijn werkgever en mijn persoonlijke wensen heb ik de volgende (3) merken en modellen overwogen:

- Kia EV3 81,4 kWh accu
- Skoda Elroq77 kWh accu
- Skoda Enyaq (nieuwe versie, update), Selection uitvoering (basis), 77 kWh accu

Tesla viel voor mij af omdat ik deze persoonlijk niet mooi vind en ik een aversie richting Musk heb. Daarnaast waardeer ik fysieke knoppen voor het bedienen van de klimaatregeling. Heb ook nog gekeken naar de Renault Scenic, prima auto maar was in de lease vrij duur en had ik vrijwel niets mee.

Mijn situatie:
Ik rij veel alleen, af en toe met mijn partner en zeer zelden met gasten op de achterbank. Dus extra ruimte is leuk maar geen must en ook op de achterbank van de Kia EV3 zit je als volwassene prima. Snelladen vind ik minder van belang, heb dit in 4,5 jaar tijd 3 keer gedaan. Daarnaast vind ik een verschil van bijvoorbeeld 28 minuten versus 35 minuten verwaarloosbaar. De EV3 heeft fysieke knoppen om onder andere de airco te bedienen, dit waardeer ik zeer.

De Skoda Elroq heeft een lage vanaf prijs, echter wil je minimaal adaptive cruise control, verwarmbare stoelen en stuur en een dimmende binnenspiegel dan moet je bovengenoemde pakketten selecteren en stijgt de prijs dermate dat de totale (lease) prijs vrijwel identiek is aan de basis versie van Skoda Enyaq (welke gek genoeg dit allemaal standaard aan boord heeft). De vernieuwde Enyaq is feitelijk dezelfde auto als de Elroq (interieur en binnenruimte) maar met een grotere kofferbak. De Kia EV3 heeft standaard een groot deel van de gewenste opties aan boord.

Proefritten en de keuze:
Ik heb begin dit jaar een proefrit gemaakt in de Kia EV3 en de Koda Enyaq. De Elroq stond toen toevallig net in de showroom maar hadden nog geen exemplaar klaar voor een proefrit. Interieur van de Enyaq en Elroy Business Edition waren identiek.

Ik heb gekozen voor de EV3 GT-Line. Waarom? Naar mijn mening heeft de EV3 betere stoelen en is kwalitatief duidelijk beter afgewerkt. Beide modellen hebben op bepaalde plekken in het interieur hard kunststof maar bij de Skoda voelt en klinkt dat zeer goedkoop aan. Zo ook de sneltoetsen onder het infotainment systeem. Alles wat je aanraakt bij de EV3 voelt meer solide aan.

Daarnaast heeft de Skoda een lang rempedaal, wanneer je begint met remmen gebeurd er nauwelijks iets, je moet flink doortrappen op de rem voordat er wat gebeurd. Hier zal je wellicht aan wennen maar ik ervaarde het als vervelend. Verder rijd de EV3 iets comfortabeler en is de Skoda stugger doch iets meer dynamisch. Qua vermogen en pit scoort de Skoda beter, voor zover je daar waarde aan hecht.

Waarom de GT-line en niet de Air, Plus of Plus Advanced? De goedkopere uitvoeringen zijn van binnen wel heel erg lichtgrijs: de stoelen, dashboard en het plafond. Hierdoor komt het geheel voor mij te sober over. De GT-line heeft meer donkergrijze tinten gecombineerd met wit en ziet er uiteindelijk van binnen en buiten naar mijn mening een stuk beter uit. De Business edition heeft dat ook maar deze bestond toen nog niet. Ik denk dat ik achteraf deze had besteld, scheelt circa 6K. Je mist dan wel een paar dingen, waaronder het schuifdak, Harman Kardon geluidsinstallatie en de Matrix koplampen. De zwarte logo's heb ik door de dealer laten installeren.

Ervaring Kia EV3:
Ik zal niet teveel ingaan op de rijervaring omdat er al genoeg testen en reviews te lezen zijn en die zijn veelal (zeer) positief. In het algemeen kan ik zeggen dat de auto heel comfortabel rijd en voldoende ruim is. Ik kan met mijn 185 cm prima achter mijzelf zitten. Er is veel gezegd over de irritante piepjes van de veiligheidssystemen (verplicht). Ik heb een knop op het stuur als snelkoppeling ingesteld en met 3 klikken zet ik deze uit: waarschuwing te hard rijden en camera welke controleert of je wel vooruit kijkt. Kost mij nog geen 5 seconden. Na de eerste 1.200 kilometers zit ik qua verbruik op gemiddeld op 16 Kwh per 100 KM. Dat is meer dan mijn gemiddelde met de e-Niro, daar zat ik na 5 jaar op gemiddeld 14,3 Kwh. De EV3 is vooralsnog dus minder efficient, dat had ik al verwacht gezien het design van de EV3.

Ben ik tevreden? Ja, ik ben zeer tevreden. Nu de Business Edition uit is (welke beduidend goedkoper is), zou ik waarschijnlijk deze uitvoering bestellen. In deze prijsklasse en afmetingen zijn er weinig modellen en merken welke een serieuze optie zijn, met uitzondering van de Skoda Elroq, Renault Scenic en Tesla. De keuze is uiteindelijk een persoonlijke voorkeur.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.