Kia EV3 81.4 kWh GT-Line (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EV3 81.4 kWh GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 2.051 km |
Niet mijn droomauto
- 2.051 km
EV3 in bezit sinds medio januari 2025, km stand op dat moment 15.
1. Comfort
Positief:
a) In de EV3 hoor je weinig rijgeluiden en ook de omgeving daarbuiten klinkt gedempt.
b) De binnenverlichting ’s nachts is prettig.
c) KIA past zowel touchscreen als ‘echte’ knoppen toe; een praktische keuze.
d) Cruise control functies
e) I-pedal
Verbeterpunten:
f) De bestuurdersstoel is met mijn lengte (193 cm) niet ideaal. De zitting is te kort om met de EV3 eens lekker een paar uur op stap te gaan.
g) Verder is het onlogisch dat de ‘eco’ stand niet vastgehouden wordt. Elke keer na het starten moet je de standaardinstelling ‘normaal’ terugzetten naar ‘eco’.
2. Prestaties
Positief:
De EV3 kan goed meekomen, trekt lekker snel op.
3. Betrouwbaarheid
Verbeterpunten:
a) Al na enkele weken gaf een rood lampje aan dat de accu een serieus probleem had. Dit hield een dag aan, en was daarna spontaan weer opgelost. De tussentijds geraadpleegde leverancier van de EV3 vond dat ik voor deze storing de KIA service maar moest bellen.
b) Afgelopen week bleek de airco niet te werken. De klacht: Het AC lampje brand maar de warme buitenlucht stroomt ongekoeld naar binnen. De leverancier van de auto bleek niet bereid er even naar te kijken. Ik mocht op termijn mijn auto een dag bij hen achterlaten, en als service kreeg ik dan een door mij te betalen huurauto (á € 35) mee.
Gelukkig vond ik een andere KIA dealer die mij wel meteen wilde helpen.
Positief:
Los van bovengenoemde perikelen zijn afgelopen drie maanden geen andere problemen zichtbaar geworden.
4. Verbruik
Het verbruik is beduidend hoger (tussen 18 en 20 kWh per 100 km) dan van mijn vorige EV, de Hyundai Kona (tussen 14 en 16 kWh per 100 km).
Vanwege het gewicht gaat de EV3 mij in 2027 per kwartaal meer dan 350 euro kosten.
5. De KIA app
a) De app geeft de indruk dat deze nog niet uitontwikkeld is. Zo meldt de status in rode letters, continue ‘Batterijconditionering aanbevolen’. Na drie e-mailtjes hierover gaf de leverancier van deze auto een tip die niet aansluit bij het probleem.
b) Binnen het menu ‘EV-service’ staat een knop ‘resetten’; die lijkt niet te functioneren.
6. Conclusie
Is dit de auto van mijn dromen?
Nee, ik heb ‘m te vroeg gekocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.